REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ RODO na wybór podwykonawców przez administratora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ekspert z zakresu ochrony danych osobowych
Wpływ RODO na wybór podwykonawców przez administratora/Fot. Shutterstock
Wpływ RODO na wybór podwykonawców przez administratora/Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak RODO wpływa na wybór podwykonawców przez administratora? Czy zawsze istnieje relacja powierzenia przetwarzania danych osobowych?

Nie będzie przesady w stwierdzeniu, że zasadniczo każdy administrator korzysta z usług podmiotów przetwarzających albo prędzej czy później będzie z takich usług korzystał. Hosting, usługa pocztowa, zewnętrzne biuro rachunkowe, zewnętrzna obsługa informatyczna – te usługi z dużą dozą prawdopodobieństwa wywołają konieczność zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych.

REKLAMA

Podmiot przetwarzający

Czy jednak podwykonawstwo zawsze oznacza istnienie relacji powierzenia przetwarzania danych osobowych? W świetle art. 4 pkt 8) RODO[1] podmiot przetwarzający” oznacza osobę fizyczną lub prawną, organ publiczny, jednostkę lub inny podmiot, który przetwarza dane osobowe w imieniu administratora”. Jeżeli planowane jest przetwarzanie - czyli np. zbieranie danych, przechowywanie, organizowanie, utrwalanie, niszczenie etc. – które ma nastąpić nie w imieniu własnym podwykonawcy, lecz w imieniu administratora, należy uznać, że występuje relacja powierzenia przetwarzania danych osobowych. Wywołuje to konieczność zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. Wprawdzie art. 29 RODO dopuszcza określenie zasad ochrony danych osobowych w ramach relacji powierzenia w drodze nie tylko umowy, ale też na podstawie tzw. innego instrumentu prawnego, (które podlegają prawu Unii lub prawu państwa członkowskiego i wiążą podmiot przetwarzający i administratora), najczęściej mamy jednak do czynienia z umową powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Obowiązki administratora

REKLAMA

Umowa powierzenia powinna określać przedmiot i czas trwania przetwarzania, charakter i cel przetwarzania, rodzaj danych osobowych oraz kategorie osób, których dane dotyczą, a także obowiązki i prawa administratora. Minimalną treść umowy powierzenia określa art. 28 ust. 3 RODO.

Wymóg zawarcia umowy powierzenia nie jest jednak jedynym, który dotyczy administratora w przypadku zaistnienia tego typu relacji. Art. 28 ust. 1 RODO nakłada bowiem na administratora dodatkowe obowiązki w zakresie weryfikacji podmiotu przetwarzającego. W myśl powołanego przepisu administrator powierzający przetwarzanie danych osobowych, korzysta wyłącznie z usług takich podmiotów przetwarzających, które zapewniają wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, by przetwarzanie spełniało wymogi niniejszego rozporządzenia i chroniło prawa osób, których dane dotyczą.

Czy taka weryfikacja jest konieczna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Weryfikacja może polegać na zebraniu informacji od potencjalnego podmiotu przetwarzającego na temat stosowanych środków technicznych i organizacyjnych ochrony danych osobowych, ale powinna być procesem ciągłym, rozciągającym się także na etap realizacji umowy. Konieczność weryfikacji i uwzględnienie jej w postanowieniach umowy powierzenia nie powinny podlegać dyskusji. Pozytywny wynik takiej weryfikacji oznacza zdolność podmiotu przetwarzającego do zapewnienia ochrony danych osobowych na poziomie wymaganym przez RODO.

Spotykany w praktyce opór podwykonawcy co do poddania się takiej weryfikacji. oznacza często niezrozumienie wymogów, jakie na podmioty przetwarzające nakłada RODO, w tym także wiedzy o wynikających z RODO regulacjach kierowanych wprost do podmiotu przetwarzającego.

Jakie błędy popełnia administrator?

REKLAMA

Pierwszym błędem jest niewłączanie inspektorów ochrony danych lub osób odpowiedzialnych za przetwarzanie danych osobowych w organizacji w procesy przetwarzania danych osobowych albo pomijanie rekomendacji dotyczących gwarancji właściwej ochrony danych osobowych. Drugim - nieuwzględnienie wymogów ochrony danych osobowych przy wyborze podmiotów współpracujących oraz przy podejmowaniu ustaleń dotyczących udostępniania danych osobowych takim podmiotom. Trzecim - odkładanie w czasie momentu zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. Przesuwanie „na później” momentu zawarcia takiej umowy może oznaczać niezawarcie jej w ogóle, a jednocześnie jest przetwarzaniem danych osobowych przez podmioty nieuprawnione. Kolejnym – niewyciągnięcie wniosków płynących z negocjacji treści umowy powierzenia z potencjalnym podmiotem przetwarzającym; jeśli podmiot przetwarzający kwestionuje obowiązki wynikające z RODO, np. z art. 28 RODO, nie może to oznaczać poważnego podejścia do zabezpieczeń, wymogów dotyczących dalszych podmiotów przetwarzających, obowiązków dokumentacyjnych, realizacji praw podmiotów danych etc.

Wreszcie, należałoby powiedzieć, że znajomość wymogów ochrony danych osobowych wynikających z RODO, jak i świadomość konieczności zawarcia umowy powierzenia powinny być obecnie standardem poświadczających właściwe podejście do wymogów ochrony danych osobowych. Brak dostatecznej weryfikacji podmiotu przetwarzającego lub negatywny wynik takiej weryfikacji, mogą oznaczać, że rozważany podwykonawca nie daje wystarczających gwarancji prawidłowego postępowania z danymi osobowymi.


[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego od 1 stycznia 2026 r. do 7 tys. zł. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej. Co z waloryzacją? Kiedy koszt usług pogrzebowych rośnie?

30 maja 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta zakłada zwiększenie zasiłku pogrzebowego do kwoty 7 tys. zł. Nowa wysokość zasiłku pogrzebowego ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej.

REKLAMA

Karol Nawrocki odbierze zaświadczenie o wyborze na prezydenta 11 czerwca na Zamku Królewskim

Karol Nawrocki 11 czerwca oficjalnie odbierze zaświadczenie Państwowej Komisji Wyborczej o wyborze na prezydenta RP. Uroczystość odbędzie się o godz. 17:30 na Zamku Królewskim w Warszawie. To kluczowy krok przed objęciem urzędu 6 sierpnia – decyzję o ważności wyborów musi jeszcze podjąć Sąd Najwyższy. z członków PKW Ryszard Kalisz.

Czy 800 plus jest zagrożone? ZUS może bez zgody strony zmienić lub uchylić prawo do świadczenia wychowawczego. Coraz więcej spraw w sądach i ważny wyrok WSA z 21 maja 2025 r.

Nie ma się co dziwić, że są obawy co do utraty miesięcznie: 4 800 zł, 4 000 zł, czy 3 200 zł itd., aż do 800 przy odpowiednio 6. dzieci, 5., 4. czy przy 1. Wiele osób już pyta: Kiedy traci się prawo do 800 plus? Komu zabiorą 800 plus? Czasami dzieje się tak, że traci się prawo do świadczenia (nierzadko na skutek donosu "życzliwego" sąsiada) i sądy, najczęściej administracyjne, WSA i NSA orzekają w sprawie uchylenia prawa do świadczenia rodzinnego. Wcześniej w sprawę wkracza ZUS. Czy 800 plus jest w takim razie zagrożone - pytają zaniepokojeni świadczeniobiorcy. Coraz więcej spraw jest w sądach - czy spotka to i nas? Opisujemy jedną z trudniejszych spraw przed WSA z 21.05.2025 r.: decyzja uchylająca lub zmieniająca prawo do 800 plus ma charakter konstytutywny i działa ze skutkiem ex nunc.

REKLAMA