REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie postępowania administracyjnego

Edyta Waluchowska

REKLAMA

REKLAMA

Organ administracji publicznej przed wydaniem merytorycznej decyzji w sprawie może wstrzymać postępowanie administracyjne. Zawieszenie biegu takiego postępowania, powoduje przerwanie toku czynności procesowych.

Jednakże wszystkie czynności dokonane przed zawieszeniem postępowania są ważne i nie trzeba ich powtarzać po podjęciu zawieszonego postępowania. Zawieszenie postępowania, jak i podjęcie go po okresie zawieszenia następuje w formie postanowienia odpowiedniego organu administracji publicznej. Zawieszenie postępowania administracyjnego może być obligatoryjne (obowiązkowe), jak również fakultatywne (dobrowolne).

REKLAMA

REKLAMA

Obligatoryjne zawieszenie postępowania

Przesłanki obligatoryjne nakładają na organ administracji publicznej obowiązek zawieszenia postępowania. Należą do nich:

1. Śmierć strony lub jednej ze stron, jeżeli wezwanie spadkobierców zmarłej strony do udziału w postępowaniu nie jest możliwe,

REKLAMA

2. W razie śmierci przedstawiciela ustawowego strony,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. W razie utraty przez stronę lub przez jej ustawowego przedstawiciela zdolności do czynności prawnych,

4. Gdy rozpatrzenie sprawy lub wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd.

Zobacz: Kodeks postępowania administracyjnego

Zagadnienie wstępne jest to inaczej kwestia prejudycjalna. Ma ona dwie cechy charakterystyczne. Mianowicie należy ona do kompetencji sądu albo organu administracji, ale innego niż ten, przed którym toczy się postępowanie administracyjne. Bez rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego sprawa administracyjna nie może być załatwiona, nie może zapaść decyzja.

Fakultatywne zawieszenie postępowania

W przypadku przesłanek fakultatywnych, postępowanie administracyjne może być zawieszone, jeśli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

1. Z wnioskiem o zawieszenie postępowania wystąpi ta strona, na żądanie, której postępowanie administracyjne zostało wszczęte,

2. Wnioskowi temu nie sprzeciwiają się inne strony, (jeżeli występują w sprawie),

3. Zawieszenie nie zagraża interesowi społecznemu.

Należy pamiętać o tym, że oceny ww. przesłanek dokonuje organ administracji publicznej, przed którym toczy się dana sprawa. Może dojść do tzw., luzów interpretacyjnych'', gdyż interes społeczny jest pojęciem bardzo nieostrym.

Ważna kwestią jest również to, że zawieszenie postępowania na wniosek strony może trwać do 3 lat włącznie. Żądanie wszczęcia postępowania uważa się za wycofane, w momencie, gdy w okresie 3 lat od daty zawieszenia postępowania żadna ze stron nie zwróci się o podjęcie zawieszonego postępowania.

Forma zawieszenia postępowania

Zawieszenia postępowania administracyjnego następuje w formie postanowienia, które wydaje organ administracji publicznej. Ww. organ jest zobowiązany do powiadomienia stron postępowania o wydaniu takiego postanowienia. Na postanowienie przysługuje każdej ze stron zażalenie oraz skarga do sądu administracyjnego.

Zobacz: Wniosek o wydanie pozwolenia na rozbiórkę

Podjęcie zawieszonego postępowania

W przypadku obligatoryjnego zawieszenia postępowania podejmuje się je po ustaniu przyczyny zawieszenia. Dokonuje tego organ administracji publicznej z urzędu, jeśli było wszczęte z urzędu albo na wniosek strony, jeśli było wszczęte na wniosek strony.

Jeżeli postępowanie zostało zawieszone, z przyczyn fakultatywnych o jego podjęciu decyduje tylko strona.

Źródło: Kodeks Postępowania Administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

REKLAMA

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

REKLAMA

Niechciany spadek może zablokować konto. Żeby uniknąć problemów, trzeba działać. Ale co konkretnie trzeba zrobić?

Spadek nie zawsze cieszy. Szczególnie gdy trafia do spadkobiercy koniecznego, który nie może odmówić jego przyjęcia. Czy w takiej sytuacji można bronić się przed nadmiernymi konsekwencjami i ograniczyć odpowiedzialność odszkodowawczą?

Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA