REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Doręczenie zastępcze w postępowaniu cywilnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roma Opoka
Aplikant adwokacki

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady doręczenie powinno odbywać się do rąk własnych lub do rąk pełnomocnika do doręczeń. Doręczenie następuje w mieszkaniu, miejscu pracy, lub tam gdzie się adresata dostanie. Co w przypadku gdy doręczający nie zastanie adresata w żadnym z tych miejsc? Czy doręczenie jest skuteczne?

W przypadku gdy doręczający nie zastanie adresata w mieszkaniu, może doręczyć pismo dorosłemu domownikowi. Należy podkreślić, iż chodzi o domownika dorosłego, w innym przypadku można powoływać się na bezskuteczność doręczenia. Gdyby doręczyciel nie zastał nikogo pod wskazanym adresem, może dokonać doręczenia administracji domu, dozorcy domu lub sołtysowi. Osobom tym można dokonać doręczenia pod warunkiem, że nie są one przeciwnikami adresata w sprawie i jeżeli podejmą się oddania pisma adresatowi.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli żaden z powyższych sposobów doręczenia nie jest możliwy, można takowe pismo jeżeli zostało przesłane pocztą, złożyć w placówce pocztowej operatora publicznego. Jeżeli pismo było doręczane w inny sposób, niż za pomocą poczty, należy je złożyć w urzędzie właściwej gminy, umieszczając zawiadomienie o tym fakcie w drzwiach mieszkania adresata lub w oddawczej skrzynce pocztowej.

Zobacz: Planowane zmiany w procedurze cywilnej

Odmowa przyjęcia pisma

REKLAMA

Jeżeli adresat lub jego dorosły domownik odmówi przyjęcia pisma, można pozostawić je w miejscu doręczenia, a gdyby to było niemożliwe, pismo przesłane pocztą składa się, po uprzedzeniu, w placówce pocztowej operatora publicznego. Jeżeli pismo nie było przesłane za pomocą poczty można pozostawić je w urzędzie właściwej gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli pismo zaadresowane jest do osoby prawnej, organizacji bądź osoby fizycznej podlegającej wpisowi do rejestru albo ewidencji na podstawie odrębnych przepisów, w przypadku gdy niemożliwym jest doręczenie w sposób opisany powyżej z uwagi na nieujawnienie w rejestrze albo w ewidencji zmiany adresu, a w przypadku osób fizycznych miejsca zamieszkania i adresu, pismo takie pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia. Pismo nie zostanie złożone do akt ze skutkiem doręczenia jeżeli nowe miejsce zamieszkania i adres są sądowi znane.

Sądowa służba doręczeniowa

Przepisy prawa procesowego pozostawiają Ministrowi Sprawiedliwości decyzję o utworzeniu sądowej służby do doręczeń. W dniu 31 maja 2011 roku, weszło w życie rozporządzenie Ministra, które sprawi, że sądy będą mogły zrezygnować z usług pocztowych. W konsekwencji rozporządzenia prezes sądu będzie mógł utworzyć taką służbę, jeżeli jej powołanie będzie zasadne, a budżet na to pozwoli. Sądową służbę doręczeniową utworzy lub zniesie Minister Sprawiedliwości na uzasadniony wniosek prezesa sądu. Doręczyciele będą mieli czas pracy również poza godzinami funkcjonowania sądów, a przy wykonywaniu swoich obowiązków będą korzystali z transportu publicznego.

Zobacz: Doręczyciel zamiast listonosza


Postanowienie Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy odpowiadał na pytanie prawne w związku z następującym stanem faktycznym. Pytanie zadał sąd rozpatrujący apelację powoda w sprawie, w której przesyłka sądowa zawierająca nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym, po dwukrotnym awizowaniu wróciła z adnotacją, że nie podjęto jej w terminie. Na wezwanie przewodniczącego sądu powód przedstawił aktualne zaświadczenie z ewidencji gospodarczej potwierdzające prawidłowość adresu, z informacją o prowadzeniu przez pozwanego działalności gospodarczej pod czterema adresami. Nakaz zapłaty został wówczas wysłany pod jeden z tych adresów. Po złożeniu przez pozwanego sprzeciwu, Sąd Okręgowy prowadził postępowanie merytoryczne, które doprowadziło do oddalenia powództwa. W toku tego postępowania strona powodowa podnosiła zarzut, że nakaz zapłaty uprawomocnił się. W związku z tym sąd rozpoznający apelację powoda wystosował następujące pytanie prawne: Czy dopuszczalne jest prowadzenie postępowania po doręczeniu pozwanemu nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym w sposób przewidziany w art. 139 § 1 kpc oraz w § 9 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 17 czerwca 1999 r. w sprawie szczegółowego trybu doręczania pism procesowych przez pocztę w postępowaniu cywilnym po upływie terminu do wniesienia sprzeciwu liczonego od dokonanego w ten sposób doręczenia? Chodzi tu o zasadność doręczenia zastępczego w przytoczonych okolicznościach. Sąd Najwyższy odmówił podjęcia uchwały jednak w swojej odmowie wskazał, że sąd przedstawiający zagadnienie prawne stwierdził iż doręczenie zastępcze przewidziane w przytoczonych przepisach jest procesowo skuteczne. Po upływie terminu do złożenia sprzeciwu nakaz zapłaty uprawomocnił się i ma moc prawomocnego wyroku. Nie mogło być zatem w powyższym przypadku prowadzone dalsze postępowanie w sprawie. Z tego też powodu Sąd odmówił wydania uchwały gdyż uznał że w takich okolicznościach nie ujawniło się w rozpoznawanej sprawie zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości w rozumieniu art. 390 § 1 k.p.c.

Zobacz: Wznowienie postępowania cywilnego

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Łatwiej kupić i sprzedać mieszkanie po zadłużonej osobie[nowelizacja]

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

REKLAMA

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

REKLAMA

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

REKLAMA