Posłowie mogą liczyć na 10 tys. zł uposażenia oraz 2,5 tys. zł diety, natomiast wójt, burmistrz i prezydent miasta nie mogą dostać więcej niż 7-krotność kwoty bazowej, czyli ok. 12,5 tys. zł. W przypadku władz spółek Skarbu Państwa wynagrodzenie zależne jest m.in. od wielkości firmy. Prezes PiS zapowiada zmniejszenie poselskich pensji o 20 proc i wprowadzenie nowych limitów obniżających dla wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, marszałków, starostów i ich zastępców.
Czy jednostka samorządu terytorialnego, która w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r., sygn. C - 276/14, chcąc zrealizować prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały przekazane nieodpłatnie jednostce budżetowej, zobowiązana jest dokonać korekt rozliczeń podatku łącznie wszystkich swych jednostek organizacyjnych i jednostki samorządu terytorialnego?
Problem: Obliczając prewspółczynnik za 2017 r., do mianownika (przychody wykonane zakładu budżetowego), doliczamy wartość wszystkich not wewnętrznych, kapitalizację odsetek, odsetki od należności, przychody operacyjne (konto 700, 750 i 760). Na koncie 760 księgujemy również amortyzację środków trwałych przekazanych przez gminę. Czy obliczając prewspółczynnik, tę amortyzację również należy doliczyć do przychodów wykonanych zakładu budżetowego?
Gmina może, ale nie musi, pobierać opłaty: targową, miejscową, uzdrowiskową czy reklamową. Mają one bowiem fakultatywny, a nie obligatoryjny charakter, podobnie zresztą jak opłata od posiadania psów. Oznacza to, że wprowadzenie tych opłat wymaga podjęcia uchwały (uchwał), których treść będzie kategorycznie przesądzać o tym, że opłaty te będą na terenie gminy i w danym roku pobierane. Jednocześnie trzeba pamiętać, że samo uchwalenie stawek tych opłat na 2018 rok nie daje gminie prawa do ich poboru.