REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pełnomocnictwo, Notariusz

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nie możesz pójść do ZUS i załatwić sprawy? Możesz wysłać pełnomocnika. Trzeba tylko wypełnić formularz ZUS PEL

Za pomocą formularza ZUS PEL klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą udzielić pełnomocnictwa do załatwiania swoich spraw. Formularz można pobrać ze strony internetowej www.zus.pl lub z PUE ZUS. Druk jest także dostępny w każdej placówce ZUS.

Kupiłeś mieszkanie na rynku wtórnym? Skarbówka cię prześwietli i możesz mieć spore kłopoty

Urzędy skarbowe ze zdwojoną intensywnością kontrolują teraz nabywców mieszkań na rynku wtórnym. Wielu z nich na finał takiej kontroli musi zapłacić niemałe pieniądze dodatkowego podatku. O Co chodzi, wcześniej tego nie było – a przynajmniej nie na taką skalę.

Pełnomocnictwo do załatwiania spraw w ZUS-ie. Druk ZUS PEL albo zwykła pisemna forma. Może go udzielić emeryt, rencista i inni klienci ZUS

Każdy klient ZUS-u (np. emeryt, rencista), który z różnych względów (np. stanu zdrowia) nie może samodzielnie załatwić swoich spraw w urzędzie, może upoważnić do tego inną, godną zaufania osobę. Może to być członek rodziny, ale nie musi. Wystarczy wypełnić formularz — tzw. ZUS PEL i przekazać go do ZUS-u.

Taksa notarialna za testament to nawet 50 zł. Ile kosztują czynności notarialne związane z dziedziczeniem

Taksa notarialna to wynagrodzenie, jakie pobiera notariusz za dokonanie czynności notarialnych. Ważną ich grupę stanowią czynności związane z dziedziczeniem. Ile trzeba zapłacić notariuszowi za sporządzenie dokumentów dotyczących dziedziczenia? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Teraz pojawiło się duże ryzyko utraty zadatku przy kupnie mieszkania. Jak nie stracić pieniędzy?

Duża liczba wniosków o Bezpieczny Kredyt 2% sprawiła, że banki nie są w stanie dotrzymać 21-dniowego terminu, jaki na wydanie decyzji daje im ustawa o kredycie hipotecznym. Zwyczajowo rezerwując wybraną nieruchomość do kupna płaci się zaliczkę lub zadatek na miesiąc. Teraz lepiej ten termin wydłużyć, by nie stracić i rezerwacji, i zadatkowanych pieniędzy.

Ogródki działkowe w cenie. Czy na RODOS można mieszkać cały rok?

Nawet 300 tys. zł trzeba zapłacić za ogródek działkowy z budynkiem w Poznaniu! I to mimo, że takiej działki nie można kupić, ale jedynie nabyć prawo do korzystania z niej. Nie można na niej także mieszkać przez cały rok! A o to często pytają notariusza zainteresowani kupnem takiej działki, a seniorzy o możliwość zapisania nieruchomości wnukom bądź przyjaciołom. 

Od 31 sierpnia 2023 r. pierwsze mieszkanie bez PCC. Notariusze przypominają o pozostałych kosztach

31 sierpnia 2023 wejdzie w życie nowelizacja przepisów dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Zwalnia ona z obowiązku zapłaty PCC kupujących pierwszy lokal mieszkalny i pierwszy jednorodzinny dom mieszkalny. Nowe rozwiązanie dotyczy jednak tylko lokali i domów na rynku wtórnym. Jakie koszty poniesie nabywca w takim przypadku z tytułu innych opłat?

e-płatności, e-pełnomocnictwa i inne nowe usługi online administracji publicznej. Od kiedy?

W dniu 10 lipca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji, przedłożony przez ministra cyfryzacji. Rząd planuje udostępnić nowe usługi administracji publicznej przez Internet (online), które przyśpieszą zmiany w działaniu urzędów. Nowe rozwiązania będą miały charakter rewolucyjny dla obywateli, przedsiębiorców i administracji. Dzięki e-płatnościom i e-pełnomocnictwom, więcej spraw będzie można załatwić w całości online. Cyfryzacja pozwoli także na wprowadzenie kolejnych ułatwień dla obywateli i przedsiębiorców. Teraz projekt trafi do prac legislacyjnych w Sejmie.

REKLAMA

Długi w spadku? Notariusze informują o istniejących procedurach i planowanych zmianach

Spadek to nie zawsze  korzyści. Czasem to po prostu długi i nic więcej. Czy uproszczenie procedur może wyeliminować prawne pułapki?

Czy członek zarządu może być pełnomocnikiem?

Brak możliwości samodzielnego dokonywania czynności w imieniu spółki przez poszczególnych członków zarządu może wydawać się niepraktyczny. Czy dopuszczalne jest zatem ustanowienie pełnomocnikiem zarządu wieloosobowego lub jednego z jego członków innego członka tego zarządu?

Notariusze będą przesyłać wszystkie akty fiskusowi?

Notariusze muszą przesyłać skarbówce wypisy aktów notarialnych związanych nie tylko z podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz podatkiem od spadków i darowizn, lecz także z innymi podatkami, takimi jak dochodowy i VAT.  Od początku marca notariusze mają obowiązek przesyłania wypisów w formie elektronicznej.

Akt poświadczenia dziedziczenia. Czyli jak stwierdzić nabycie spadku u notariusza w 2023

Akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza jest jednym ze sposobów ustalenia, kto nabył spadek pozostawiony przez zmarłego. Kiedy możliwe jest stwierdzenie nabycia spadku u notariusza? Ile kosztuje akt poświadczenia dziedziczenia?

Dowód elektroniczny w aplikacji mObywatel tak samo ważny jak plastikowy dowód osobisty

Na posiedzeniu w dniu 28 lutego 2023 r. Rada Ministrów rozpatrzy m.in. projekt ustawy o aplikacji mObywatel, która zakłada zrównanie dokumentu elektronicznego z plastikowym dowodem osobistym. Zdaniem autorów projektu jest to zmiana rewolucyjna.

VAT od taksy notarialnej - RPO apeluje do posłów i senatorów o zmianę przepisów

Od 28 lat notariusze praktykują doliczanie podatku od towarów i usług do taksy notarialnej. Zdaniem Ministra Finansów jest to nieprawidłowe ale resort finansów nie podjął działań ani w celu zmiany przepisów ani w celu zmiany praktyki notariuszy. Także zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich obowiązujące prawo nie pozwala na podwyższenie wynagrodzenia notariusza o VAT. Po wyjaśnieniach Krajowej Rady Notarialnej, Ministra Finansów oraz Ministra Sprawiedliwości Marcin Wiącek zwrócił się do posłów i senatorów o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w celu doprecyzowania przepisów. Sprawę zainicjował portal infor.pl. 

Taksa notarialna w 2023 r.

Taksa notarialna w 2023 r. nie zmieniła się w porównaniu do roku ubiegłego. Stawki taksy pozostały bez zmian, pomimo inflacji. Jak oblicza się taksę notarialną? Jakie są stawki taksy notarialnej w 2023 r.? 

VAT od taksy notarialnej - wyjaśnienia Ministerstwa Sprawiedliwości

Od 28 lat notariusze doliczają VAT do taksy notarialnej. Zdaniem Ministerstwa Finansów VAT nie powinien być doliczany do wynagrodzenia notariuszy, a zmiana tej praktyki zależy od resortu sprawiedliwości. W opinii Rzecznika Praw Obywatelskich istnieją uzasadnione są wątpliwości, czy ta praktyka jest zgodna z prawem i czy nie narusza praw obywateli. W odpowiedzi na pismo RPO, Ministerstwo Sprawiedliwości odpowiedziało, że wątpliwości dotyczące sposobu obliczania wynagrodzenia przez notariuszy są wynikiem zmian systemu podatkowego i jako takie powinny stanowić ewentualny przedmiot prac legislacyjnych lub interpretacji ogólnej Ministra Finansów.

Pełnomocnik załatwi to za ciebie w ZUS

Nie każdy musi załatwiać swoje sprawy w ZUS osobiście. Zawsze może upoważnić do tego członka rodziny lub swojego znajomego. Aby to było możliwe potrzebne jest formalne pełnomocnictwo czyli wypełnienie i złożenie w ZUS formularza ZUS PEL.

Wiceminister Warchoł: niebawem do Sejmu wróci projekt ws. uprawnień notariuszy

"Do Sejmu wróci w niezmienionej formie projekt nowelizacji Prawa o notariacie. Tym razem zostanie złożony jako poselski" - poinformował PAP wiceminister sprawiedliwości Marcin Warchoł. Jego zdaniem projekt znajdzie się na jednym z najbliższych posiedzeń Sejmu.

Pełnomocnictwo dla kadrowej krok po kroku

Upoważnienie dla kadrowej. Wiele czynności, które wykonują pracownicy działów kadr, zarezerwowane są dla kierownika jednostki, czyli pracodawcy. To jemu z mocy prawa należą się wszelkie prawa i obowiązki wynikające z przepisów o zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników. Stąd bardzo często kierownik jednostki swoje uprawnienia w tym zakresie przekazuje osobie, która kieruje działem kadr. Wynika to zarówno z faktu wielości zadań, jakie ma kierownik jednostki, a z drugiej strony - ze złożoności zagadnień związanych z prawem pracy.

Nie będzie szybszych wpisów w księgach wieczystych?

Zgodnie z propozycją rządu, notariusze mieli m.in. dokonywać wpisów własności mieszkania. Zmian jednak na razie nie będzie. Wyjaśniamy, czy to duża strata.

Notarialny nakaz zapłaty

Projekt nowelizacji ustawy o notariacie wprowadza istotne zmiany, których celem jest odciążenie sądów. Wśród najbardziej rewolucyjnych zmian wskazuje się na powierzenie notariuszom kompetencji do wydawania notarialnych nakazów zapłaty. Nowe przepisy ustawy mają wejść w życie po 12 miesiącach od ogłoszenia nowelizacji w Dzienniku Ustaw - czyli prawdopodobnie pod koniec 2023 roku.

Jak upoważnić kierownika jednostki samorządu terytorialnego do wydawania decyzji?

Rada gminy nie może podjąć uchwały, w której generalnie upoważni kierownika gminnego ośrodka pomocy społecznej (GOPS) do prowadzenia postępowań i wydawania decyzji administracyjnych w sprawach wynikających z ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa

Jak założyć spółkę komandytowo-akcyjną?

W przypadku zakładania spółki komandytowo-akcyjnej należy zacząć od przygotowania statutu.

Notariusze z dostępem do bazy PESEL?

Krajowa Rada Notarialna otrzymała od Kancelarii Prezesa Rady Ministrów warunki techniczne, których spełnienie umożliwiłoby notariuszom uzyskanie dostępu do rejestru PESEL oraz Rejestru Dowodów Osobistych – poinformował Janusz Cieszyński, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 35882).

Notariusz dokona wpisu w księdze wieczystej i wyda nakaz zapłaty

Rada Ministrów przyjęła 4 października 2022 r. projekt nowelizacji Prawa o notariacie oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości. Nowe przepisy uprawniać mają notariuszy m.in. do dokonywania wpisów hipotek w księgach wieczystych i wydawania notarialnych nakazów zapłaty. Jednocześnie, zwiększony zostanie nadzór sprawowany nad notariuszami, ze względu na uzyskanie przez nich nowych kompetencji. Nowe przepisy (o ile oczywiście zostaną uchwalone przez Sejm) mają wejść w życie (co do zasady) po 12 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw - czyli stanie się to najprawdopodobniej pod koniec 2023 roku.

UPL-1 - pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych w e-Urzędzie skarbowym

W e-Urzędzie Skarbowym można już złożyć UPL-1, czyli pełnomocnictwo do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych. Nowa funkcjonalność to ułatwienie zarówno dla mocodawców, jak i pełnomocników. Razem z wprowadzeniem nowej usługi rozszerzono katalog pełnomocnictw, który użytkownicy serwisu chętnie przeglądają.

Portal Rejestrów Sądowych – doręczenia do KRS, brak możliwości udostępniania spraw

Podsumowując rok funkcjonowania obowiązku składania wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych, możemy śmiało potwierdzić, że postępowanie rejestrowe stało się prostsze i bardziej intuicyjne, jednak jak pokazuje praktyka – nie jest rozwiązaniem idealnym. Wątpliwości nasuwa m.in. kwestia doręczeń korespondencji z sądu za pośrednictwem PRS.

Jakie są zasady stosowania pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy

Pytanie: Co zrobić w następującej sytuacji. Wójt gminy nie udzielił kierownikom podległych jednostek budżetowych (szkół, ośrodka pomocy społecznej) i samorządowych zakładów budżetowych (zakładu gospodarki komunalnej, zakładu gospodarki mieszkaniowej) pełnomocnictw do sprawowania zarządu mieniem gminy, w które wyposażono te jednostki organizacyjne. Kierownicy jednostek działali mimo to, zawierając umowy związane z bieżącym prowadzeniem działalności statutowej swoich jednostek - w tym dotyczące zbywania, nabywania, wynajmowania i wydzierżawiania składników mienia komunalnego.

Pełnomocnictwo dla wójta do reprezentowania spółki to nie dokument urzędowy

Pełnomocnictwo udzielone przez reprezentującego podmiot gospodarczy, nawet na rzecz osoby sprawującej funkcję publiczną, nie jest dokumentem urzędowym. Taki dokument jest wystawiony przez podmiot prywatny i dotyczy spraw, które nie są związane z działalnością organu publicznego oraz zarządzaniem mieniem komunalnym. Z tego powodu dokument taki nie stanowi również informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu.

Zmiany w wydawaniu dokumentów sądowych i notarialnych

Sejm uchwalił zmiany w wydawaniu dokumentów sądowych i notarialnych. Większość dokumentów wytwarzanych przez sądy i notariuszy nie będzie musiała być sporządzana na specjalnych blankietach.

Notarialny nakaz zapłaty - planowane rozwiązania

Notarialny nakaz zapłaty to nowe narzędzie, które ma m.in. zapewnić obywatelom szybsze dochodzenie roszczeń.

Taksa notarialna

Taksa notarialna to opłata pieniężna, którą notariusz pobiera za dokonanie czynności notarialnej.

Spadek po osobie żyjącej - czy to możliwe?

Ministerstwo sprawiedliwości proponuje uchylenie jednego z przepisów Kodeksu postępowania cywilnego. Czy u notariusza będzie można złożyć oświadczenie o przyjęciu spadku po osobie żyjącej?

Pełnomocnictwo szczególne (procesowe) podatnika - zakres (uchwała NSA)

W uchwale z 25 kwietnia 2022 r. Naczelny Sąd Administracyjny (w składzie 7 sędziów) orzekł, że pełnomocnictwo procesowe rozciąga się tylko na czynności w ramach jednej sprawy podatkowej, która objęta jest aktami.

VAT od wynagrodzenia notariuszy - RPO pisze do ministra sprawiedliwości

Od 28 lat praktykowane jest doliczanie podatku od towarów i usług do taksy notarialnej, stanowiącej wynagrodzenie za usługi notariuszy. Tymczasem uzasadnione są wątpliwości, czy jest to zgodne z prawem i nie narusza praw obywateli – podkreśla Rzecznik Praw Obywatelskich. Według resortu finansów VAT nie powinien być doliczany do wynagrodzenia notariuszy, a zmiana tej praktyki zależy od resortu sprawiedliwości. Dlatego Marcin Wiącek prosi o stanowisko ministra Zbigniewa Ziobrę. Pyta, czy do MS wpływały skargi w tej sprawie, a także czy resort dostrzega konieczność działań legislacyjnych.

Jaka pieczęć jest na upoważnieniu burmistrza dla pracowników urzędu miasta?

Na dokumencie upoważnienia wystawionym przez burmistrza pracownikowi urzędu na dole (pod treścią) widnieje podpis burmistrza.

Pełnomocnik ogólny podatnika – uprawnienia, powołanie. Czy warto mieć pełnomocnika?

Podatnik przed organami podatkowymi nie musi działać sam. Może ustanowić pełnomocnika, np. w osobie pełnomocnika profesjonalnego, tj. doradcy podatkowego, radcy prawnego, czy adwokata. Pełnomocnikiem podatnika może też być księgowy, czy inna osobę fizyczną mającą pełną zdolność do czynności prawnych. Można ustanowić pełnomocnika do konkretnej sprawy lub pełnomocnika ogólnego, który może występować w imieniu podatnika we wszystkich sprawach podatkowych. Jakie uprawnienia ma pełnomocnik ogólny podatnika? Jak ustanowić pełnomocnika ogólnego?

Doręczenie decyzji lub postanowienia z pominięciem pełnomocnika podatnika jest nieskuteczne

Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 7 marca 2022 r. podjętej w składzie 7 sędziów uznał, że postanowienie o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności doręczone stronie, która miała ustanowionego pełnomocnika, z naruszeniem art. 145 § 2 Ordynacja podatkowej (tj. bez doręczenia pełnomocnikowi), należy uznać za niewiążące w rozumieniu art. 212 w zw. z art. 239 Ordynacji podatkowej - także wtedy, gdy strona lub jej pełnomocnik wnieśli od niego zażalenie. Przyczyną podjęcia uchwały była naganna praktyka organów podatkowych, które nie stosowały się do gwarancji procesowych dotyczących sposobu doręczeń.

Notarialna pomoc dla obywateli Ukrainy

W pomoc dla obywateli Ukrainy włączyły się korporacje prawnicze, w tym poznańscy notariusze. Jaką pomoc można uzyskać?

Usługi dla pełnomocników w e-Urzędzie Skarbowym

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 14 grudnia 2021 r., że w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) udostępnione zostały nowe funkcjonalności przeznaczone dla pełnomocników i ich mocodawców. Jak wskazuje resort finansów popularność e-US stale rośnie. Zalogowano się do niego już ponad 50,5 mln razy.

Taksa notarialna a VAT - Rzecznik Praw Obywatelskich pyta Ministra Finansów

Taksa notarialna a VAT. 15 listopada 2021 r. Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Ministra Finansów z pytaniami, czy jego resort otrzymywał skargi związane ze sposobem ujmowania podatku VAT w taksie notarialnej, oraz czy Minister rozważa konieczność podjęcia działań (np. wydania interpretacji ogólnej) w zakresie sposobu rozliczania podatku VAT przez notariuszy. Zdaniem Rzecznika praktyka doliczania przez notariuszy podatku od towarów i usług do taksy notarialnej budzi uzasadnione wątpliwości i trudno ją uznać za prawidłową. Natomiast Prezes Krajowej Rady Notarialnej uważa, że praktyka poboru przez notariuszy wynagrodzenia według stawek określonych przez Ministra Sprawiedliwości i doliczania VAT do tak obliczanego wynagrodzenia, trwa nieprzerwanie od 28 lat i nie była kwestionowana przez organy podatkowe, ani organy nadzoru nad notariuszami. Zaś Ministerstwo Finansów od lat konsekwentnie potwierdza, że nie można doliczać VAT do taksy notarialnej i równie konsekwentnie nie podejmuje w tym zakresie działań kontrolnych.

Deklaracje PCC-2 i SD-2 w e-Urzędzie Skarbowym - usługi dla notariuszy

PCC-2 i SD-2 w e-Urzędzie Skarbowym. Ministerstwo Finansów poinformowało 1 października 2021 r., że w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) udostępniona została nowa usługa przeznaczona dla notariuszy – możliwość złożenia deklaracji PCC-2 i SD-2. W okresie przejściowym PCC-2 i SD-2 będą mogły być składane zarówno przez e-Urząd Skarbowy, jak i przez dotychczasowe formularze dostępne na Portalu Podatkowym.

Pełnomocnictwo dla najemcy - treść, forma, korzyści, ryzyko

Pełnomocnictwo dla najemcy przydaje się w kilku sytuacjach (np. gdy właściciel lokalu ma zaufanie do najemcy i wyjeżdża za granicę). Warto sporządzić pełnomocnictwo z podpisem notarialnie poświadczonym, które jest postrzegane przez wspólnoty jako znacznie bardziej wiarygodne. Pełnomocnictwo związane z głosowaniem na zebraniu wspólnoty powinno być szczególnie starannie sporządzone. Jak sformułować pełnomocnictwo dla najemcy?

Pełnomocnik w działalności gospodarczej

Pełnomocnik w działalności gospodarczej. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Technologii poinformowało 12 lipca 2021 r., że ponad 370 tys. przedsiębiorców wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej korzysta z pomocy pełnomocników. Z danych resortu wynika, że na 2,6 mln aktywnych działalności gospodarczych zarejestrowanych w CEIDG, ponad 374 tys. korzysta z pomocy pełnomocników, czyli osób upoważnionych do działania w ich imieniu. Liczba ustanowionych pełnomocników wynosi 395,6 tys.

Ile firm korzysta z pomocy pełnomocników?

Prowadzenie biznesu wiąże się ze zróżnicowanymi obowiązkami, dlatego wielu przedsiębiorców korzysta z pełnomocników – osób upoważnionych do działania w ich imieniu. Kto najczęściej korzysta z pełnomocników?

Testament notarialny – cena, zmiana, wskazówki [WYWIAD]

Testament notarialny pomaga uniknąć problemów związanych z jego zaginięciem– przekonują notariusze Maciej Celichowski i Joanna Zawrotniak.

Choroba przedsiębiorcy a prowadzenie działalności gospodarczej

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), powinien zwrócić uwagę czy w przypadku pozostawania na zwolnieniu chorobowym, upoważnił kogoś do reprezentowania przedsiębiorcy.

Jak zmienić pełnomocnika e-deklaracji podatkowej?

Jak przygotować i złożyć zawiadomienie o odwołaniu lub zmianie pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji podatkowej? Czy rodzaj spółki ma znaczenie? Ile trwa zmiana? Ile kosztuje?

Jak ustanowić pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji podatkowych?

E-deklaracje podatkowe mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. W tym celu konieczne jest złożenie formularza UPL-1. Jak ustanowić pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji? Jak odwołać takie pełnomocnictwo (OPL-1)?

Rejestr testamentów - jak działa?

Rejestr testamentów może pomóc w poszukiwaniu testamentu. W jaki sposób można zarejestrować testament? Czym jest Notarialny Rejestr Testamentów (NORT). Kto i kiedy może sprawdzić wpis w rejestrze?

REKLAMA