REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Praca zdalna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Polecenie służbowe wykonywania pracy w domu w przypadku powrotu z podróży służbowej z kraju objętego epidemią koronawirusa

Czy pracodawca może nakazać pracownikom wykonywać pracę w domu w przypadku ich powrotu z podróży służbowej z regionu objętego epidemią koronawirusa? Co w sytuacji, gdy pracownicy odmówią pracy w domu?

Konieczność uregulowania pracy zdalnej

Praca zdalna umożliwia łączenie życia prywatnego z zawodowym oraz zwiększa efektywność pracownika. Konieczne jest uregulowanie jej przepisami prawnymi. Pojawiają się wątpliwości dotyczące ochrony danych, powierzenia sprzętu, odpowiedzialności za niego oraz wypadków przy pracy.

5 trendów na rynku pracy w 2020 r.

Trendy na rynku pracy w 2020 r. to przede wszystkim praca zdalna i elastyczne godziny pracy. Okazuje się, że elastyczność pracy to priorytet dla pracowników.

Nadgodziny, a praca w domu (home office i ewidencja czasu pracy)

Home office – w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego, to „domowe biuro” lub „biuro w domu” - w praktyce określenie wskazujące na specjalną możliwość systemu pracy i wykonywania obowiązków wobec pracodawcy przez pracownika, w określonym czasie w domu. Inaczej zwana pracą zdalną, mobilną lub na odległość. Według badań specjalistów rekrutacyjnych (badania z 2019 roku przeprowadzone przez Michael Page), ponad połowa polskich pracowników (aż 52%) deklaruje, że chciałaby skorzystać z możliwości pracy typu „home office”. Jest to również coraz częściej atut podawany przez samych pracodawców w ich ogłoszeniach rekrutacyjnych. Każdy przedsiębiorca może więc w praktyce spotkać się z pytaniami pracowników o możliwość pracy zdalnej i powinien znać zasady i przepisy odnoszące się do tego zagadnienia.

REKLAMA

Praca zdalna – takie są fakty

Praca zdalna cieszy się coraz większym uznaniem i powodzeniem. Mimo to nadal nie brakuje osób, dla których taki system daleki od jest od wizji konkretnego zatrudnienia i kojarzy się raczej z pracą dorywczą, dobrą dla studenta, a dla osoby mającej rodzinę na utrzymaniu – jedynie jako dodatkowe źródło dochodu wzmacniające domowy budżet. Warto poznać kilka faktów związanych z pracą zdalną i przekonać się, jak wygląda ona w rzeczywistości.

Freelancer - kto to?

Ogólnie rzecz ujmując, freelancer to wolny strzelec. To elastyczna forma wykonywania pracy poza klasyczną umową o pracę. Freelancer ma dużą swobodę przy wybieraniu zleceń i miejsca wykonywania pracy. W jakich zawodach pracuje najwięcej freelancerów?

Telepraca – plusy i minusy

Telepraca jako szczególna forma świadczenia pracy ma wiele plusów zarówno dla pracownika jak i dla pracodawcy. Czy regularne wykonywanie pracy poza zakładem pracy, np. w domu telepracownika może być niekorzystne dla stron stosunku pracy? Jakie minusy można wymienić?

Telepraca – zawody

Telepraca nie może być stosowana w przypadku każdego zawodu. Najczęściej z tej formy wykonywania pracy korzystają m.in. dziennikarze, tłumacze, graficy i programiści. Jaka praca spełnia warunki telepracy?

REKLAMA

Obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Obowiązki pracodawcy w stosunku do telepracownika są co do zasady identyczne jak w stosunku do każdego zatrudnionego. Do dodatkowych obowiązków pracodawcy wynikających z zatrudnienia w formie telepracy należą m.in.: zapewnienie pracownikowi sprzętu niezbędnego do świadczenia pracy zdalnie, ubezpieczenie sprzętu, pokrycie kosztów związanych z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją sprzętu.

Zakaz nierównego traktowania i dyskryminacji telepracownika

Telepracownik nie może być w żaden sposób mniej korzystnie traktowany bądź dyskryminowany z tego powodu, że wykonuje pracę zdalnie. W przypadku naruszenia zakazu dyskryminacji przysługuje mu roszczenie o odszkodowanie.

Jak zatrudnić w formie telepracy?

Telepraca jest szczególną formą zatrudnienia polegającą na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy w sposób regularny. Jak wygląda procedura zatrudnienia pracowników w formie telepracy?

Wniosek o telepracę – wzór

Wniosek o telepracę może złożyć pracownik, którego rodzaj pracy pozwala na wykonywanie jej poza zakładem pracy. Pracodawca powinien w miarę możliwości przychylić się do prośby pracownika. Jak wygląda wzór wniosku o telepracę?

Czy pracodawca musi zapewnić telepracownikowi sprzęt i Internet?

Wykonując pracę w zakładzie pracy, na pracodawcy ciąży obowiązek zapewniania pracownikowi sprzętu i Internetu. Jednym z obowiązków z zakresu bhp jest bowiem organizacja miejsca pracy. Czy również telepracownik, który wykonuje pracę poza zakładem pracy, powinien otrzymać odpowiedni sprzęt i dostęp do Internetu?

Telepraca – przepisy bhp

Telepraca polega na regularnym wykonywaniu pracy poza zakładem pracy, najczęściej w domu pracownika. W związku z tym powstaje pytanie o przepisy bhp, które należy stosować do zatrudnienia w formie telepracy. Jakie obowiązki z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy ciążą na pracodawcy, a jakie na telepracowniku?

Czy pracodawca musi uwzględnić wniosek o telepracę?

Kodeks pracy dopuszcza możliwość wprowadzenia telepracy na wniosek pracownika. Czy pracodawca musi uwzględnić wniosek o telepracę?

Czym jest telepraca?

Telepraca przewidziana jest w Kodeksie pracy jako praca, która może być regularnie wykonywana poza zakładem pracy przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. W Polsce została wprowadzona w. Jaka jest definicja telepracy? Czy można określać ją mianem pracy zdalnej?

Praca zdalna (home office) a telepraca – przepisy prawne

Praca zdalna w odróżnieniu od telepracy nie została wyróżniona w Kodeksie pracy. Największe wątpliwości budzi stosowanie przepisów bhp i sytuacje wypadków przy pracy w domu. Czy trwają prace legislacyjne nad szczególnym uregulowaniem praw i obowiązków stron stosunku pracy w zakresie wykonywania pracy w formie home office?

Informatycy z Ukrainy szukają zleceń w innych krajach

Informatycy z Ukrainy traktują Polskę tranzytowo. W Polsce chcą mieszkać, a zleceń szukają w innych krajach. Docelowym modelem życia Ukraińców z branży IT jest miejsce zamieszkania w Polsce i praca zdalna dla firm z Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych.

Praca zdalna staje się standardem

Popularność pracy zdalnej wciąż rośnie. Nie jest jeszcze tak rozpowszechniona jak na Zachodzie, ale wszystkie idzie w tym kierunku. Już 2/3 specjalistów IT w Polsce pracuje z domu. Model pracy zdalnej staje się standardem.

Elastyczny czas pracy i praca zdalna - oczekiwania pracowników

Pracownicy najbardziej cenią sobie elastyczny czas pracy i pracę zdalną. 81% chciałoby mieć możliwość elastycznego rozpoczynania i kończenia pracy w zależności od natężenia obowiązków służbowych. Natomiast 76% najbardziej ucieszyłaby praca zdalna, nawet kosztem własnego miejsca w biurze.

Praca zdalna - korzyści dla pracodawców

Coraz więcej firm oferuje możliwość pracy zdalnej. Niesie to za sobą liczne korzyści dla pracodawców. Przede wszystkim pozwala to przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników.

Praca zdalna jako pozapłacowy benefit

Praca zdalna jest jednym z benefitów pozapłacowych. Ponad 60 proc. firm oferuje możliwość pracy zdalnej podczas rekrutacji. Możliwość pracy zdalnej przyciąga najlepszych pracowników.

Praca zdalna zyskuje na popularności

Praca zdalna jest istotnym pozapłacowym benefitem i często przesądza o wyborze pracy. Telepraca przynosi korzyści firmie i pracownikom. Tylko co trzecia firma w Polsce umożliwia pracę zdalną.

Praca w domu nie zawsze stanowi telepracę

Dynamika zmian na rynku pracy oraz nowe technologie pozwalające na zdalne kontaktowanie się i przesyłanie informacji w czasie rzeczywistym powodują, że obecnie praca w sposób tak samo efektywny wykonywana może być niemal z każdego zakątka świata. Pozwala to nie tylko na oszczędność czasu i kosztów poświęcanych na dojazdy do docelowego miejsca pracy, ale również na uniknięcie konieczności jej przerywania chociażby w związku z czasowymi przeszkodami wynikającymi z sytuacji osobistych.

Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie

Coraz więcej firm stara się zwiększać produktywność swoich pracowników nie poprzez kontrolę, lecz dając im więcej swobody, zapewniając elastyczne środowisko pracy i możliwość pracy zdalnej (telepracy). Efektywność pracy zdalnej zależy jednak w znaczącym stopniu od stosowanych przez firmę technologii.

Telepraca mało popularna w Polsce

Telepraca w Polsce nie cieszy się dużą popularnością. Z danych Eurostatu wynika, że na koniec 2014 roku odsetek osób pracujących w ten sposób wynosił 4,6 proc. W niektórych krajach UE pracę zdalną wykonuje ponad 10 proc. zatrudnionych.

Jakie są wady i zalety pracy zdalnej

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Najbardziej powszechna jest w wolnych zawodach, np. przy tłumaczeniach tekstu, wykonaniu projektu. Praca w tej formie ma swoje plusy i minusy.

Praca w systemie home office

Praca w systemie home office zwana inaczej pracą zdalną, telepracą albo mobilnym stylem pracy jest coraz częściej stosowana przez polskich pracodawców. Przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale i podmiotom zatrudniającym. Jakie są plusy i minusy telepracy?

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Wyniki raport marki Leitz "Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie" wskazują, że przyszłością pracy biurowej jest praca zdalna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Sprawdź, jakie trendy pozwalają to stwierdzić.

Praca zdalna - oszczędność dla pracodawcy

Praca zdalna może przynieść pracodawcy oszczędności. W 2015 r. 37% pracowników będzie pracowało właśnie w formie telepracy. Pracodawcy szukający oszczędności powinni rozważyć różne formy inteligentnych rozwiązań.

Dla kogo praca zdalna?

Coraz większą popularność zyskuje praca zdalna. W naszym kraju dopiero 3% zatrudnionych wykonuje pracę w formie telepracy. Ten trend wykazuje jednak tendencję wzrostową. Na czym polega praca zdalna i dla kogo jest dobrym rozwiązaniem?

Wzrost popularności pracy zdalnej

Coraz więcej polskich firm decyduje się na zatrudnienie pracowników w trybie zdalnym lub stwarza warunki do takiej pracy. Najczęściej są to firmy IT, zajmujące się finansami i księgowością. Często ze stacjonarnego zatrudnienia rezygnują także graficy oraz programiści.

Praca zdalna – zatrudnienie w formie telepracy

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Telepraca została uregulowana w Kodeksie pracy jako specyficzna forma zatrudnienia pozwalająca na godzenie życia zawodowego z prywatnym, co ma przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia.

Praca zdalna – niezależność i swoboda czy nieustanny obowiązek?

Praca zdalna jest formą wykonywania powierzonych zadań poza siedzibą firmy. Jest to telepraca, której zasady w postaci np. poświęconych godzin dzienne, regulujemy sami, a fakt używania do niej technik elektronicznych powoduje, że możemy spełniać swoje obowiązki we własnym domu, mając kontakt z przełożonym jedynie poprzez e-maile, skype’a czy też telefonicznie.

Kodeks pracy - tekst jednolity

Kodeks pracy - tekst jednolity ustawy. Wersja uwzględniająca zmiany od 7 kwietnia 2023 roku, dotyczące m.in. przepisów o pracy zdalnej.

REKLAMA