REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Odszkodowanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Poczta Polska ukarana za nieterminowe przesyłki

Nieterminowe dostarczanie przesyłek narusza zbiorowe interesy konsumentów – w 2008 r. stwierdził Prezes UOKiK. Teraz jego decyzję potwierdził sąd. Poczta Polska zapłaci karę.

Poradnik na święta. Reklamacja krok po kroku.

Reklamacja to ostatnia rzecz o jakiej myślimy przy zakupie produktu. Wszak nie ma potrzeby, by reklamować nowy, ładnie opakowany i sprawny towar. Problem pojawia się wtedy, gdy okazuje się to nieprawdą. Tylko jak sporządzić reklamację?

Czy można zmienić wysokość odszkodowania?

Prawo jasno zastrzega, że podmiot, który poniósł szkodę, może domagać się jej naprawienia. Jeżeli szkoda ma charakter majątkowy naprawienie jej, co do zasady odbywa się poprzez zapłatę odszkodowania. Co do zasady też odszkodowanie powinno odpowiadać wartości szkody. Istnieją jednak przypadki, w których jego wysokość jest modyfikowana.

Umowa ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej – sprawdź kto może ją zawrzeć

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, która nie jest objęta obowiązkiem zawarcia umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, mogą zdecydować się na zawarcie z towarzystwem ubezpieczeniowym takiej umowy dobrowolnie. Możliwość ta dotyczy zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie będących osobami prawnymi.

REKLAMA

Czym jest ubezpieczenie, czyli podstawowe informacje o umowie ubezpieczeniowej?

Każdy człowiek zetknął się chociaż raz w swoim życiu z umową ubezpieczenia. Nie do końca jednak zdajemy sobie sprawę czym dokładnie jest ubezpieczenie. Dlatego też warto wyjaśnić najważniejsze kwestie związane z tym zagadnieniem.

Konsumencie! Po co ci ta gwarancja?

Kupno prezentu świątecznego to często niełatwe zajęcie. Zbyt duży wybór sprawia, że czasami decydują detale, jak np. gwarancja producenta. Ale czy słusznie?

Zwrot towaru, czyli o czym wiedzieć zanim kupisz prezent?

Okres przygotowań do Świąt to także czas, kiedy gorączkowo poszukujemy prezentów dla bliskich. Nie zawsze jednak nasz wybór może przypaść do gustu obdarowanemu. Wtedy pojawia się podstawowe pytanie. Jak zwrócić towar?

UOKiK karze firmę windykacyjną za wprowadzanie w błąd

Firma windykacyjna Intrum Justitia znalazła się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wątpliwości urzędników wzbudziły listy, jakie spółka wysyłała do dłużników.

REKLAMA

Kiedy ubezpieczyciel może nie wypłacić odszkodowania? Poradnik

Przy wyborze ubezpieczenia komunikacyjnego warto kierować się nie tylko ceną. Na przykład ubezpieczenia autocasco zawierają szereg wyłączeń z których kierowcy nie zdają sobie sprawy.

Odpowiedzialność organizatora imprezy masowej - porada

Na rynku funkcjonuje obecnie wiele przedsiębiorców zajmujących się organizacją imprez masowych. Przedsiębiorca organizujący tego typu imprezę zobowiązany jest do zapewnienia uczestniczącym w niej osobom bezpieczeństwa. Chodzi tu przede wszystkim o bezpieczeństwo pod względem medycznym, technicznym, przeciwpożarowym oraz sanitarnym. Jaka jest zatem odpowiedzialność organizatora imprezy masowej?

Jak zapewnić wiarygodność w obrocie, czyli wszystko o gwarancji ubezpieczeniowej?

Przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą zależy na występowaniu w obrocie w roli wiarygodnego i pewnego kontrahenta. Istnieje wiele sposobów na zapewnienie sobie stabilnej pozycji wobec innych przedsiębiorców. Jednych z takich sposobów jest zawarcie z towarzystwem ubezpieczeniowym umowy o udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.

Olbrzymia kara dla operatora Ery

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał Polską Telefonię Cyfrową (PTC), operatora sieci komórkowej Era. Za utrudnianie kontroli spółka może zapłacić 123 mln zł.

Kiedy i co trzeba zrobić, żeby skutecznie zwrócić niechciany towar?

Obowiązujące przepisy nie wspominają o prawie konsumenta do zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w „tradycyjnym” sklepie, bez podawania przyczyn. Bez wyraźnej zgody sprzedawcy zwrot taki nie jest więc możliwy.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej – sprawdź czym jest!

O tym, czym jest ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej należy mówić w kontekście samej odpowiedzialności cywilnej. Odpowiedzialność cywilne jest to zaś reżim prawny, w którym sprawca szkody odpowiedzialny jest za naprawienie jej skutków poprzez zapłatę odszkodowania.

Czy warto starać się o odszkodowanie?

Prowadzenie firmy to nie tylko samo jej wykonywanie, ale także sytuacje w których przedsiębiorca może wyrządzić szkodę, lub szkoda owa może być wyrządzona jemu. W takiej sytuacji konieczne jest jej naprawienie, które najczęściej ma postać odszkodowania. Zdarza się, że podmioty nie wnoszą o odszkodowanie, bo nie wiedzą jak to zrobić, bądź uważają, że go nie uzyskają lub uzyskają w minimalnej wysokości. Czy rzeczywiście tak jest? Czym jest odszkodowanie i jak się o nie starać?

Niedozwolone praktyki na rynku lokalnym w Poznaniu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się praktykom stosowanym przez poznańskich przedsiębiorców. Efekt? Wprowadzanie w błąd konsumentów oraz niedozwolone praktyki.

Umowa o kredyt konsumencki - krok po kroku

Zanim zdecydujemy się na zakup na raty lub kredyt konsumencki, powinniśmy być świadomi szeregu uprawnień, które ustawodawca przyznaje konsumentowi oraz kredytodawcy. O jakich uprawnieniach mowa?

Jakie prawa ma konsument, gdy kupuje towar w sklepie internetowym?

Konsument, który nabywa towar w sklepie internetowym objęty jest szczególnymi regulacjami ochronnymi, które są rezultatem implementacji do polskiego systemu prawnego dyrektywy unijnej.

Czy możesz domagać się odszkodowania, gdy kontrahent prowadzi nieuczciwie negocjacje?

Funkcjonujące w obrocie podmioty zawierają między sobą umowy. Umowy te mogą dojść do skutku poprzez ofertę i jej przyjęcie, w wyniku aukcji lub przetargu, a także w wyniku prowadzenia negocjacji. Czy jeśli kontrahent prowadzi nieuczciwe negocjacje możesz domagać się odszkodowania?

Kto najbardziej zawodzi oczekiwania konsumentów?

Wysoko oceniamy rynek książki i czasopism. W transporcie najwyższe notowania mają linie lotnicze. Z drugiej strony najgorzej oceniamy emerytury, nieruchomości, czy usługi internetowe. Sprawdź, które segmenty rynku nie spełniają oczekiwań konsumentów.

Co to jest szkoda na osobie?

Przez szkodę rozumie się każdy uszczerbek, który doznaje poszkodowany, wbrew swej woli na dobrach prawnie chronionych. Uszczerbek majątkowy da się co do zasady wykazać metoda rachunkową, natomiast krzywda nie ma charakteru mierzalnego. Krzywda spowodowana szkodą ma wymiar subiektywny a tym samym trudnym do oszacowania

Kto i kiedy jest konsumentem?

Głównym celem przepisów regulujących obrót konsumencki jest ochrona i zabezpieczenie interesów konsumenta. Nie zawsze jednak będziemy konsumentem.

Zwrot towaru. Czy można oddać zbyt ciasny garnitur?

Niedawno w jednym ze sklepów kupiłem garnitur. Niestety podczas mierzenia w domu okazało się, że jest zbyt ciasny. Sprzedawca nie chce jednak przyjąć zwrotu. Czy mogę zażądać zwrotu pieniędzy?

Jak ustalić koszty uzyskania przychodów dla prezesa zarządu


Czasem koszty uzyskania umowy zlecenia z prezesem spółki można ustalić w wysokości 20%. Będzie to możliwe jeżeli prezes jako zleceniobiorca nie wykonuje czynności zarządczych i nie ma prawa samodzielnego składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu spółki. W takiej sytuacji nie będzie to umowa o zarządzanie ani kontrakt menedżerski i będzie można zastosować ryczałtowe koszty uzyskania przychodu. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 sierpnia 2010 r. (IBPBII/1/415-366/09/ASz).

Jak przenieść numer telefonu?

Zmiana operatora z zachowaniem dotychczasowego numeru to prosta i bezpłatna usługa, która może się ograniczyć do jednej wizyty w salonie telekomunikacyjnego dostawcy.

Jak samodzielnie naprawić szybę w samochodzie?

Czy naprawa szyby domowym sposobem jest możliwa do zrealizowania? W jakich przypadkach opłacalna jest własnoręczna naprawa, a kiedy kupno nowej szyby jest dużo lepszym rozwiązaniem?

Operator nie może rozwiązać umowy bez powiadomienia abonenta

Postanowienia umowne, w których operator rezerwuje sobie prawo do rozwiązania umownego bez wcześniejszego powiadomienia o tym klienta są niedozwolone.

Kiedy nie dostaniesz pieniędzy z polisy OC lub AC? Poradnik

Na wypłatę pieniędzy z tytułu ubezpieczenia OC i AC nie warto liczyć przede wszystkim, gdy zainteresowany odkryje, że właściciel samochodu wyrządził szkodę sam sobie, ale powodów odmowy może być, co najmniej kilka.

Jak prawidłowo oznaczyć produkt ceną?

Wywieszki na których znajduje się cena za określony produkt powinny zawierać również niebudzącą wątpliwości informację umożliwiającą identyfikację produktu i ceny. Jest to jednak często zaniedbywane przez sprzedawców.

Jak bezpiecznie kupować w internecie?

Sprzedaż towarów w sklepach internetowych rośnie z każdym rokiem. Taka forma zakupów jest bardzo atrakcyjna ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Wiąże się jednak z pewnym ryzykiem, dlatego warto pamiętać o prawach jakie przysługują nam jako konsumentom.

Dla kogo odszkodowanie z ubezpieczenia rolników?

Jednym ze świadczeń przysługujących rolnikowi lub jego członkom rodziny z ubezpieczenia wypadkowego, chorobowego i macierzyńskiego jest jednorazowe odszkodowanie.

Jak producenci oszukują opakowaniem produktu?

Opakowanie ma nie tylko zachęcić konsumenta do zakupu produktu. Może też pomóc producentowi w niepostrzeżonym podniesieniu ceny. Przeczytaj, jak nie dać się oszukać.

Zwrot towaru – jak i kiedy?

Zwrot towaru to nie to samo, co reklamacja. Jest możliwy jedynie wtedy, gdy taką możliwość oferuje swoim klientom sprzedawca. Dobór złego rozmiaru nie stanowi niezgodności towaru z umową i nie uprawnia do reklamacji.

Zakupy grupowe, czyli jak kupować taniej

Coraz większą popularnością w Polsce zaczyna się cieszyć idea zakupów grupowych. Takie zakupy dają duże oszczędności. a wszystko zgodnie z zasadą duży może więcej.

Co zrobić, gdy reklamacja butów się przedłuża?

Oddałem buty do reklamacji, która została uwzględniona. Niestety od tej chwili minął już miesiąc, a buty nadal nie zostały naprawione. Ile czasu ma sprzedawca na załatwienie reklamacji?

Odszkodowanie od najemcy

Jeżeli po zakończeniu najmu zostanie nam zwrócone mieszkanie zniszczone, mamy prawo żądać od najemcy odszkodowania. Gdyby uchylał się od obowiązku jego zapłaty, możemy nawet wejść na drogę sądową.

Jak uzyskać odszkodowanie za zatopione auto

Twoje auto zostało zniszczone lub uszkodzone w wyniku powodzi lub podtopienia? Możesz liczyć na odszkodowanie od ubezpieczyciela tylko wtedy, gdy wykupiłeś odpowiednią polisę.

„Nie rozpatrujemy reklamacji” – czyli jak nie dać się oszukać sprzedawcy?

Reklamacji nie podlegają produkty na gwarancji, importowane, używane oraz te z wyprzedaży. Tak uprawnienia konsumentów widzą sprzedawcy. Nijak ma się to jednak do przepisów prawa.

Czy telefon komórkowy można reklamować w salonie sprzedaży?

Chciałem dokonać reklamacji telefonu komórkowego w salonie, w którym go kupiłem. Sprzedawca powiedział mi jednak, że reklamacja jest możliwa jedynie z gwarancją. Czy to prawda?

Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć reklamacji?

„Nasz sklep nie ma obowiązku przyjęcia reklamacji. Proszę udać się do producenta”. Bardzo często konsumenci mogą usłyszeć takie słowa z ust sprzedawcy. A jak jest naprawdę?

Gdy narzeczony zrywa zaręczyny

Instytucja zaręczyn nie jest uregulowana przez polskie prawo. Skutki prawne wywołuje jedynie zawarcie małżeństwa.

Odszkodowanie za wypadek w szkole

Jak wynika z danych Ministerstwa Edukacji Narodowej, w szkołach podstawowych co dziesiąty uczeń ulega wypadkowi podczas zajęć. Wszelkie roszczenia odszkodowawcze z tego tytułu powinny być kierowane przeciwko organowi prowadzącemu szkołę

Jak zmienić postanowienia umowne?

Jestem przedsiębiorcą i mam podpisane umowy z kilkudziesięcioma klientami. Jestem zmuszony do zmiany regulaminu świadczenia usług i nie wiem w jaki sposób ich o tym poinformować. Czy muszę dać im czas do zaakceptowania tych zmian? Jak długi i co się dzieje, jeśli nie dadzą mi żadnej odpowiedzi?

Upadek biura podróży: gdy odszkodowanie będzie za małe?

Biura podróży muszą obowiązkowo posiadać ubezpieczenie lub gwarancję bankową zabezpieczającą interesy turystów w przypadku niewypłacalność. Co jednak, gdy suma ubezpieczenia nie wystarczy na odszkodowania?

Jak zgłosić roszczenie po upadku biura podróży?

Pokrycie roszczeń z powodu niewypłacalności biura podróży jest obowiązkiem ubezpieczyciela. Na wezwanie marszałka województwa jest on zobowiązany najpierw pokryć koszty powrotu klientów do kraju. Z pozostałej kwoty są wypłacane odszkodowania.

Jak dochodzić odszkodowania w przypadku upadłości biura podróży?

Biuro podróży składa wniosek o upadłość... Jakie prawa, w takiej sytuacji, przysługują turystom? Czy można liczyć na zwrot pieniędzy?

Jakie odszkodowanie przy zgubionej przesyłce?

W razie utraty przesyłki kurier będzie odpowiadał tylko do wysokości jej wartości. W razie przesyłki o wartości deklarowanej należy się odszkodowanie w jej wysokości.

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Konsument jest niewątpliwie stroną chronioną w obrocie jednostronnie profesjonalnym. Ze względu na to jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy wobec klientów jest tzw. obowiązek informacyjny.

Czym są niedozwolone klauzule umowne

W momencie podpisywania umowy między konsumentem, a przedsiębiorcą zwykle to ten drugi jest na silniejszej pozycji. Wiele firm stosuje tzw. wzory umów, obowiązujące wszystkich kontrahentów i nie podlegające negocjacjom. Jednak czy przedsiębiorcy mają pełną wolność przy układaniu postanowień umownych?

Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Prawo zabrania przedsiębiorcom stosowania praktyk, która naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Czym zatem są te praktyki? Jak definiować „zbiorowy interes konsumenta”?

REKLAMA