REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto najbardziej zawodzi oczekiwania konsumentów?

Pro-Test
Konsumenci najgorzej oceniają emerytury, nieruchomośc i usługi internetowe.
Konsumenci najgorzej oceniają emerytury, nieruchomośc i usługi internetowe.

REKLAMA

REKLAMA

Wysoko oceniamy rynek książki i czasopism. W transporcie najwyższe notowania mają linie lotnicze. Z drugiej strony najgorzej oceniamy emerytury, nieruchomości, czy usługi internetowe. Sprawdź, które segmenty rynku nie spełniają oczekiwań konsumentów.

Komisja Europejska przedstawiła właśnie ranking 50 rynków konsumenckich – od żywności przez artykuły gospodarstwa domowego do napraw samochodów – we wszystkich krajach UE. Rynki oceniono biorąc pod uwagę między innymi: porównywalność, zaufanie konsumentów, satysfakcję konsumentów, problemy, skargi, łatwość zmiany usługodawców i ceny. Ranking powstał w na podstawie badań uwzględniających doświadczenia i opinie konsumentów, którzy niedawno dokonali zakupów na danym rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Okazało się, że najwyżej oceniamy rynek książek, czasopism i gazet oraz kulturę i rozrywkę. Co ciekawe, wysoko uplasowały się linie lotnicze – przed wszystkimi innymi środkami transportu – mimo problemów z lotami, z jakimi musieliśmy borykać się wiosną tego roku, wywołanych przez wybuch islandzkiego wulkanu.

Zobacz serwis: Prawa konsumentów

Co szwankuje?

Co decyduje o tym, czy konsumenci wysoko oceniają korzystanie z usług i towarów na różnych rynkach? Do stworzenia rankingu posłużyły oceny kilku kryteriów. Pierwsze z nich to łatwość porównywania towarów i usług. Rynki, na których najtrudniej jest konsumentom porównać oferty, to bankowość, telekomunikacja, usługi komunalne (dostawy wody, gazu i energii elektrycznej), usługi na rynku nieruchomości i usługi prawne (w tym usługi notarialne i księgowe). Najłatwiej zaś Europejczykom porównywać oferty na rynku książek, czasopism i gazet.

REKLAMA

Ważna jest też wiara klientów w przestrzeganie przez sprzedawców i usługodawców praw konsumentów. Rynki, do których konsumenci szczególnie nie mają zaufania pod tym względem to inwestycje, emerytury i papiery wartościowe. W przestrzeganie naszych praw nie wierzymy też sprzedawcom używanych samochodów i agentom nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A na co najczęściej się skarżymy i z czym mamy problemy? Okazuje się, że najwięcej problemów występuje na rynku dostępu do internetu, transportu kolejowego, nieruchomości oraz na inwestycji, emerytur i papierów wartościowych. Najwięcej skarg natomiast składamy na operatorów telefonii komórkowej, dostarczycieli internetu, nowych samochodów. Skarżymy się też na problemy na rynku bieżących rachunków bankowych.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Jeśli chodzi o usługi, trzy rynki niezmiennie dostają najniższe oceny konsumentów, bez względu na to, czy uwzględnia się rozmiar kraju, czy nie. Są to: rynek inwestycji, emerytur i papierów wartościowych, rynek nieruchomości oraz rynek usług internetowych. W przypadku towarów najniższe notowania mają następujące trzy rynki: rynek używanych samochodów, rynek odzieżowy i obuwniczy oraz rynek mięsny.

Mimo powyższych wyników, wciąż 57% europejskich konsumentów uważa, że rynki działają właściwie. Największą satysfakcję deklarują konsumenci korzystający z rynku produktów i usług związanych z kulturą. Z kolei największe niezadowolenie wywołuje funkcjonowanie rynku inwestycji, emerytur i papierów wartościowych, rynku nieruchomości i rynku transportu kolejowego.

Kosztowne skargi

Ranking rynków pomoże monitorować łatwość zmiany usługodawców oraz faktycznych zachowań konsumentów w tym zakresie. Wyniki wskazują, że najtrudniej jest zmienić usługodawcę na rynku dostaw energii elektrycznej, bankowości inwestycyjnej, dostaw gazu i kredytów bankowych.

Monitorowane będą też rozbieżności cen. Konsumenci uważają cenę za jeden z najważniejszych kryteriów zakupu. Duże rozbieżności cen na jednolitym rynku mogą sugerować jego fragmentację. Ranking pokazuje znaczne różnice cen w całej Unii Europejskiej. Różnice między cenami usług są zwykle dużo większe niż w przypadku towarów, przy czym największe różnice występują na rynkach bieżących rachunków bankowych i usług dostępu do internetu.

Straty poniesione przez europejskich konsumentów na skutek problemów prowadzących do złożenia skargi ocenia się na około 0,3% PKB Unii. Komisja Europejska wskazuje, że środki te mogłyby zostać wykorzystane na zakup innowacyjnych towarów i usług dobrej jakości, pobudzając jednocześnie unijną gospodarkę, która tego niewątpliwie potrzebuje.

Co dalej?

Ranking miał na celu ustalenie, którym rynkom najbardziej zagraża nieprawidłowe działanie. – Naszym zadaniem będzie teraz dokładniejsze zbadanie dwóch rynków – usług internetowych i mięsa – i zachęcenie władz krajowych do skorzystania z wyników naszej pracy – skomentował wyniki badania Komisarz UE ds. zdrowia i polityki konsumenckiej John Dalli. Te dwa rynki Komisja Europejska uznaje za bardzo ważne. Na rynku usług internetowych, który w ogólnym rankingu zajął trzecie miejsce od końca, występują duże różnice cen w obrębie UE, a ponadto na tym właśnie rynku najwięcej konsumentów doświadczyło problemów. Tymczasem dostęp do internetu ma ogromne znaczenie dla kwestii e-integracji i jednolitego rynku cyfrowego. Z kolei rynek mięsa jest jednym z najniżej notowanych rynków towarów. Mięso jest często kupowanym produktem i jego zakup jest ważną pozycją w domowych budżetach.

Więcej na: www.Pro-Test.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Prowadzisz food trucka? Pamiętaj o opłacie targowej. Na ten temat krążą sprzeczne opinie. Warto znać przepisy

Czy prowadząc food trucka trzeba uiszczać opłatę targową? Opinie na ten temat są podzielone. Warto jednak wiedzieć co wynika z przepisów, by uniknąć kłopotów na gruncie podatkowym. Bo czy sprzedaż napoju jest częścią świadczenia usługi?

Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądzach często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

REKLAMA

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

REKLAMA

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA