reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > Kto najbardziej zawodzi oczekiwania konsumentów?

Kto najbardziej zawodzi oczekiwania konsumentów?

Wysoko oceniamy rynek książki i czasopism. W transporcie najwyższe notowania mają linie lotnicze. Z drugiej strony najgorzej oceniamy emerytury, nieruchomości, czy usługi internetowe. Sprawdź, które segmenty rynku nie spełniają oczekiwań konsumentów.

Komisja Europejska przedstawiła właśnie ranking 50 rynków konsumenckich – od żywności przez artykuły gospodarstwa domowego do napraw samochodów – we wszystkich krajach UE. Rynki oceniono biorąc pod uwagę między innymi: porównywalność, zaufanie konsumentów, satysfakcję konsumentów, problemy, skargi, łatwość zmiany usługodawców i ceny. Ranking powstał w na podstawie badań uwzględniających doświadczenia i opinie konsumentów, którzy niedawno dokonali zakupów na danym rynku.

Okazało się, że najwyżej oceniamy rynek książek, czasopism i gazet oraz kulturę i rozrywkę. Co ciekawe, wysoko uplasowały się linie lotnicze – przed wszystkimi innymi środkami transportu – mimo problemów z lotami, z jakimi musieliśmy borykać się wiosną tego roku, wywołanych przez wybuch islandzkiego wulkanu.

Zobacz serwis: Prawa konsumentów

Co szwankuje?

Co decyduje o tym, czy konsumenci wysoko oceniają korzystanie z usług i towarów na różnych rynkach? Do stworzenia rankingu posłużyły oceny kilku kryteriów. Pierwsze z nich to łatwość porównywania towarów i usług. Rynki, na których najtrudniej jest konsumentom porównać oferty, to bankowość, telekomunikacja, usługi komunalne (dostawy wody, gazu i energii elektrycznej), usługi na rynku nieruchomości i usługi prawne (w tym usługi notarialne i księgowe). Najłatwiej zaś Europejczykom porównywać oferty na rynku książek, czasopism i gazet.

Ważna jest też wiara klientów w przestrzeganie przez sprzedawców i usługodawców praw konsumentów. Rynki, do których konsumenci szczególnie nie mają zaufania pod tym względem to inwestycje, emerytury i papiery wartościowe. W przestrzeganie naszych praw nie wierzymy też sprzedawcom używanych samochodów i agentom nieruchomości.

A na co najczęściej się skarżymy i z czym mamy problemy? Okazuje się, że najwięcej problemów występuje na rynku dostępu do internetu, transportu kolejowego, nieruchomości oraz na inwestycji, emerytur i papierów wartościowych. Najwięcej skarg natomiast składamy na operatorów telefonii komórkowej, dostarczycieli internetu, nowych samochodów. Skarżymy się też na problemy na rynku bieżących rachunków bankowych.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Jeśli chodzi o usługi, trzy rynki niezmiennie dostają najniższe oceny konsumentów, bez względu na to, czy uwzględnia się rozmiar kraju, czy nie. Są to: rynek inwestycji, emerytur i papierów wartościowych, rynek nieruchomości oraz rynek usług internetowych. W przypadku towarów najniższe notowania mają następujące trzy rynki: rynek używanych samochodów, rynek odzieżowy i obuwniczy oraz rynek mięsny.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Anita Pardej

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama