REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto najbardziej zawodzi oczekiwania konsumentów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pro-Test
Konsumenci najgorzej oceniają emerytury, nieruchomośc i usługi internetowe.
Konsumenci najgorzej oceniają emerytury, nieruchomośc i usługi internetowe.

REKLAMA

REKLAMA

Wysoko oceniamy rynek książki i czasopism. W transporcie najwyższe notowania mają linie lotnicze. Z drugiej strony najgorzej oceniamy emerytury, nieruchomości, czy usługi internetowe. Sprawdź, które segmenty rynku nie spełniają oczekiwań konsumentów.

Komisja Europejska przedstawiła właśnie ranking 50 rynków konsumenckich – od żywności przez artykuły gospodarstwa domowego do napraw samochodów – we wszystkich krajach UE. Rynki oceniono biorąc pod uwagę między innymi: porównywalność, zaufanie konsumentów, satysfakcję konsumentów, problemy, skargi, łatwość zmiany usługodawców i ceny. Ranking powstał w na podstawie badań uwzględniających doświadczenia i opinie konsumentów, którzy niedawno dokonali zakupów na danym rynku.

REKLAMA

Okazało się, że najwyżej oceniamy rynek książek, czasopism i gazet oraz kulturę i rozrywkę. Co ciekawe, wysoko uplasowały się linie lotnicze – przed wszystkimi innymi środkami transportu – mimo problemów z lotami, z jakimi musieliśmy borykać się wiosną tego roku, wywołanych przez wybuch islandzkiego wulkanu.

Zobacz serwis: Prawa konsumentów

Co szwankuje?

REKLAMA

Co decyduje o tym, czy konsumenci wysoko oceniają korzystanie z usług i towarów na różnych rynkach? Do stworzenia rankingu posłużyły oceny kilku kryteriów. Pierwsze z nich to łatwość porównywania towarów i usług. Rynki, na których najtrudniej jest konsumentom porównać oferty, to bankowość, telekomunikacja, usługi komunalne (dostawy wody, gazu i energii elektrycznej), usługi na rynku nieruchomości i usługi prawne (w tym usługi notarialne i księgowe). Najłatwiej zaś Europejczykom porównywać oferty na rynku książek, czasopism i gazet.

Ważna jest też wiara klientów w przestrzeganie przez sprzedawców i usługodawców praw konsumentów. Rynki, do których konsumenci szczególnie nie mają zaufania pod tym względem to inwestycje, emerytury i papiery wartościowe. W przestrzeganie naszych praw nie wierzymy też sprzedawcom używanych samochodów i agentom nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A na co najczęściej się skarżymy i z czym mamy problemy? Okazuje się, że najwięcej problemów występuje na rynku dostępu do internetu, transportu kolejowego, nieruchomości oraz na inwestycji, emerytur i papierów wartościowych. Najwięcej skarg natomiast składamy na operatorów telefonii komórkowej, dostarczycieli internetu, nowych samochodów. Skarżymy się też na problemy na rynku bieżących rachunków bankowych.

Zobacz serwis: Nieruchomości

REKLAMA

Jeśli chodzi o usługi, trzy rynki niezmiennie dostają najniższe oceny konsumentów, bez względu na to, czy uwzględnia się rozmiar kraju, czy nie. Są to: rynek inwestycji, emerytur i papierów wartościowych, rynek nieruchomości oraz rynek usług internetowych. W przypadku towarów najniższe notowania mają następujące trzy rynki: rynek używanych samochodów, rynek odzieżowy i obuwniczy oraz rynek mięsny.

Mimo powyższych wyników, wciąż 57% europejskich konsumentów uważa, że rynki działają właściwie. Największą satysfakcję deklarują konsumenci korzystający z rynku produktów i usług związanych z kulturą. Z kolei największe niezadowolenie wywołuje funkcjonowanie rynku inwestycji, emerytur i papierów wartościowych, rynku nieruchomości i rynku transportu kolejowego.

Kosztowne skargi

Ranking rynków pomoże monitorować łatwość zmiany usługodawców oraz faktycznych zachowań konsumentów w tym zakresie. Wyniki wskazują, że najtrudniej jest zmienić usługodawcę na rynku dostaw energii elektrycznej, bankowości inwestycyjnej, dostaw gazu i kredytów bankowych.

Monitorowane będą też rozbieżności cen. Konsumenci uważają cenę za jeden z najważniejszych kryteriów zakupu. Duże rozbieżności cen na jednolitym rynku mogą sugerować jego fragmentację. Ranking pokazuje znaczne różnice cen w całej Unii Europejskiej. Różnice między cenami usług są zwykle dużo większe niż w przypadku towarów, przy czym największe różnice występują na rynkach bieżących rachunków bankowych i usług dostępu do internetu.

Straty poniesione przez europejskich konsumentów na skutek problemów prowadzących do złożenia skargi ocenia się na około 0,3% PKB Unii. Komisja Europejska wskazuje, że środki te mogłyby zostać wykorzystane na zakup innowacyjnych towarów i usług dobrej jakości, pobudzając jednocześnie unijną gospodarkę, która tego niewątpliwie potrzebuje.

Co dalej?

Ranking miał na celu ustalenie, którym rynkom najbardziej zagraża nieprawidłowe działanie. – Naszym zadaniem będzie teraz dokładniejsze zbadanie dwóch rynków – usług internetowych i mięsa – i zachęcenie władz krajowych do skorzystania z wyników naszej pracy – skomentował wyniki badania Komisarz UE ds. zdrowia i polityki konsumenckiej John Dalli. Te dwa rynki Komisja Europejska uznaje za bardzo ważne. Na rynku usług internetowych, który w ogólnym rankingu zajął trzecie miejsce od końca, występują duże różnice cen w obrębie UE, a ponadto na tym właśnie rynku najwięcej konsumentów doświadczyło problemów. Tymczasem dostęp do internetu ma ogromne znaczenie dla kwestii e-integracji i jednolitego rynku cyfrowego. Z kolei rynek mięsa jest jednym z najniżej notowanych rynków towarów. Mięso jest często kupowanym produktem i jego zakup jest ważną pozycją w domowych budżetach.

Więcej na: www.Pro-Test.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
4-dniowy tydzień pracy - do 30 czerwca 2025 r. MRPiPS ogłosi zasady pilotażu. Min. Dziemianowicz-Bąk: z analiz wynikają same plusy - mniej absencji, lepsze zdrowie i efektywność pracowników)

W odpowiedzi na interpelację poselską Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowała, że do 30 czerwca 2025 r. ogłoszone zostaną zasady pilotażu skróconego czasu pracy, który ma potrwać od 15 do 18 miesięcy. W kolejnych miesiącach będzie trwał nabór do tego programu. Ministra wskazała, że z przeglądu analiz i raportów dot. skróconego czasu pracy wynika, że w podmiotach, które wdrożyły takie rozwiązania skrócony czas pracy przynosi liczne korzyści tak pracownikom, jak i pracodawcom.

Upadłość konsumencka- poznaj jej zasady

Do niedawna, gdy mówiliśmy o upadłości, zwykle mieliśmy na myśli przede wszystkim upadających przedsiębiorców, spółki, itp. Dziś, coraz częściej mówimy także o tzw. upadłości konsumenckiej, czyli o takiej sytuacji, gdy upadłość ogłasza osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wotum zaufania dla rządu Tuska: Expose i głosowanie po zwycięstwie Nawrockiego

Dzisiaj premier Donald Tusk przedstawi w Sejmie expose i złoży formalny wniosek o wotum zaufania dla swojego rządu. Zapowiedział to dzień po II turze wyborów prezydenckich, wygranych przez kandydata PiS Karola Nawrockiego. Choć rządząca koalicja dysponuje większością, głosowanie stało się testem jedności i pretekstem do podkreślenia koalicyjnych napięć oraz ambicji liderów ugrupowań współtworzących rząd.

Za staż: dodatkowe 518 zł premii od 1 czerwca 2025 r., co miesiąc

W dniu 1 czerwca 2025 r. weszła w życia ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa reguluje szereg uprawnień dla osób bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy, osób z niepełnosprawnościami. W związku z wejściem przepisów w życie pojawiła się możliwość uzyskania aż 518 zł premii, od 1 czerwca 2025 r. co miesiąc za staż.

REKLAMA

Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. To szokujące kwoty pobrane od osób niepełnosprawnych. Jak to możliwe? System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZON 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

REKLAMA