REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy reklamacja butów się przedłuża?

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Jeśli okres naprawy przeciąga się, konsument uzyskuje możliwość odstąpienia od umowy.
Jeśli okres naprawy przeciąga się, konsument uzyskuje możliwość odstąpienia od umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Oddałem buty do reklamacji, która została uwzględniona. Niestety od tej chwili minął już miesiąc, a buty nadal nie zostały naprawione. Ile czasu ma sprzedawca na załatwienie reklamacji?

Przepisy konsumenckie nie określają dokładnie w jakim terminie powinna być dokonana naprawa reklamacyjna. Termin 14 dni, zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, jest przewidziany na odpowiedź co do roszczeń konsumenta.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi tutaj o przekazanie informacji konsumentowi, czy jego reklamacja została uznana za zasadną, czy też podlega odrzuceniu. Co do samego uczynienia zadość żądaniu naprawy, przepisy ustawy są bardzo lakoniczne.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Odpowiedni czas

REKLAMA

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 4 w/wym. ustawy sprzedawca powinien uczynić zadość żądaniu reklamacyjnemu w „odpowiednim czasie”. W odniesieniu do konkretnego przypadku, takie wyrażenie niewiele nam mówi. Dla konsumenta określenie „odpowiedniego czasu” przeważnie może stanowić kłopot.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest to zadanie łatwe, a nasze rozstrzygnięcie nie jest oczywiste. Trzeba wziąć pod uwagę właściwości m.in. reklamowanego produktu, rodzaj żądania, charakter stwierdzonej wady, czy także kwestie logistyczne. Wynik takiej analizy powinien udzielić nam odpowiedzi, czy rzeczywiście sprzedawca nie mógł reklamacji załatwić szybciej.

Odpowiedni czas na załatwienie reklamacji obuwia będzie krótszy, niż termin do spełnienia żądania reklamacyjnego w odniesieniu do sprzętu elektronicznego. Naprawa produktu będzie trwać dłużej, niż wymiana na nowy. Drobne wady będą naprawiane krócej, niż wady bardziej istotne.

W przypadku reklamacji butów termin miesiąca na naprawę należałoby raczej uznać za wystarczający. Jeszcze krócej sprzedawca powinien dokonać wymiany produktu na nowy. Choć tutaj może być to również uzależnione na przykład od dostępności produktu.

Reklamacja się przedłuża – co robić

Unormowania prawne powodują częste sytuacje, w których sprzedawcy szybko udzielają odpowiedzi co do zasadności reklamacji (do czego obliguje ich prawo), zaniedbując jednak później samo wykonanie naprawy, czy też wymiany. Co zrobić w takiej sytuacji?

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej daje konsumentowi do ręki skuteczną broń. W wypadku, gdy okres naprawy przekroczy odpowiedni czas, konsument uzyskuje możliwość odstąpienia od umowy. Stanowi tak art. 8 ust. 4.

Zobacz również: Po nieudanej naprawie można odstąpić od umowy

Taka opcja powinna być rozważana jednak, jako ostateczność. Po pierwsze może nas doprowadzić do sądu, gdzie będzie rozstrzygane, czy odpowiedni czas upłynął. Wcześniej warto skierować do sprzedawcy pismo ponaglające, zażądać wskazania ostatecznego terminu wykonania naprawy, czy też zagrozić odstąpieniem.

W przypadku, gdy przy odpowiedzi na reklamację sprzedawca wskazał termin jej załatwienia, jego przekroczenie można uznać za podstawę do odstąpienia od umowy. 

Zobacz również serwis: Moda

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
PILNE: od 19.11.2025 do 28.02.2026 r. całodobowe dyżury we wskazanych urzędach, a osoby wyznaczone do wykonywania zadań ochronny wyposażone w broń i amunicję. Weszło w życie zarządzenie premiera wprowadzające trzeci stopień alarmowy

Zarządzeniem wydanym w dniu 19 listopada 2025 r. premier Donald Tusk wprowadził trzeci stopień alarmowy CHARLIE. Obejmuje on obszary linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. i będzie obowiązywał w okresie od dnia 19 listopada 2025 r., od godz. 00.00, do dnia 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59. Sprawdź, co poszczególne alarmy, oznaczają dla urzędów administracji publicznej i dla obywateli naszego kraju.

Przepadek psa i zakaz posiadania zwierząt. Trzeba będzie lepiej pilnować zwierząt. Sejm pracuje nad zmianami

Liczba zwierząt domowych w Polsce rośnie. W ostatnim czasie wzrosła też liczba niebezpiecznych zdarzeń z udziałem psów. Problem narasta, a Sejm pracuje nad projektem zmian, który ma szansę nieco poprawić sytuację. Co na to właściciele zwierząt?

Masz AI w telefonie? Możliwe, że służby czytają już twoje prompty. Pierwszy w historii nakaz sądowy dot. danych z ChatGPT

Czasopismo Forbes ujawniło przełomową sprawę z Maine, która zmienia sposób, w jaki myślimy o prywatności cyfrowej w erze sztucznej inteligencji. Po raz pierwszy w historii amerykańskie organy federalne uzyskały nakaz sądowy zmuszający OpenAI do wydania danych użytkownika na podstawie zapytań do ChatGPT – a szczegóły tej sprawy są absolutnie fascynujące. Co więcej, nowy raport wywiadowczy Anthropic z sierpnia 2025 roku ujawnia znacznie szerszy obraz wykorzystania systemów AI przez cyberprzestępców, tworząc niepokojący kontekst dla rosnącej roli sztucznej inteligencji zarówno w przestępczości, jak i w jej zwalczaniu.

Czy od 2026 r. trzeba będzie raportować do fiskusa transakcje firmowymi i prywatnymi kartami płatniczymi? Ministerstwo wyjaśnia

W sieci pojawiają się nieprawdziwe informacje, według których od 2026 r. urzędy skarbowe będą rzekomo otrzymywać od banków dane o płatnościach kartą przekraczających ustalony próg. Ministerstwo Finansów zdementowało te doniesienia. Wprowadzenie takich przepisów byłoby uzasadnione tylko w wybranych sytuacjach kryzysowych - powiedział PAP prof. Błażej Podgórski.

REKLAMA

Wniosek o świadczenie pielęgnacyjne. Rodzice mają problem z niejasnym terminem

Jeżeli rodzic zawnioskuje o świadczenie w okresie trzech miesięcy, licząc od dnia wydania orzeczenia, to gmina przyzna wsparcie począwszy od miesiąca, w którym złożono wniosek o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności. Jak liczyć ten termin, gdy orzeczenie o niepełnosprawności uzyskano w postępowaniu sądowym?

Stawkę za grudzień trzeba zaktualizować. Nie każdy o tym pamięta. Pracownicy powinni sprawdzić, czy dostali należne pieniądze

Zmiany wprowadzane na gruncie prawa pracy i prawa podatkowego najczęściej wchodzą w życie na początku roku kalendarzowego. W szczególności dotyczy to przypadków, w których są one związane z obciążeniami finansowymi. Niestety nie jest to regułą, co oznacza, że zawsze trzeba zachować czujność.

ZUS najpierw przyznał matce 800 plus, a teraz każe oddać pieniądze. Jednocześnie jednak nadal je… wypłaca. Co się dzieje? [wyrok]

Świadczenie 800 plus ma poprawić sytuację dzieci. Trafia jednak do rąk rodziców. Takie rozwiązanie jest zrozumiałe i uzasadnione, ale okazuje się, że może również być źródłem wielu problemów. I nie chodzi o to, że rodzice się nie dogadują między sobą. Również ZUS czasami zmienia zdanie.

Seniorze nie daj się nabrać: uważny senior powinien zwracać na to uwagę, szczególnie w okresie przedświątecznym

Seniorze nie daj się nabrać. Uważny senior powinien zwracać na to uwagę, szczególnie w okresie przedświątecznym. Nieuczciwe praktyki sprzedażowe wobec osób starszych to problem, który od lat powraca w różnych formach: od agresywnej sprzedaży door-to-door po natarczywe telefony i pozornie bezpłatne pokazy. Zmienili się sprzedawcy, technologie i kanały kontaktu, ale mechanizm oszustwa pozostał ten sam: wywołać emocje, zaskoczyć, zmusić do szybkiej decyzji. Podpowiadamy jak reagować, co robić i co mówić.

REKLAMA

USA mówią STOP prawom autorskim dla AI. Ten wyrok zmienia zasady gry

Amerykański sąd apelacyjny definitywnie odrzucił prawa autorskie dla obrazu stworzonego przez sztuczną inteligencję, podtrzymując zasadę, że autorem może być tylko człowiek. Ten głośny wyrok – już viralowy w branży technologicznej – otwiera nowy front w globalnej debacie o AI, własności intelektualnej i przyszłości kreatywności w erze generatywnych modeli.

Czy ciężko jest wybrać dobrego prawnika?

Wszyscy wiemy, że prawnik może być niezbędny – przy zakładaniu firmy, sporach z kontrahentem czy problemach z pracownikami. Ale kiedy rzeczywiście sięgamy po telefon, żeby umówić konsultację, nagle ogarnia nas strach. Który wybrać? Jak poznać, że jest kompetentny? Czy nie przepłacę? A może w ogóle da się jakoś bez niego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA