REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co zrobić, gdy reklamacja butów się przedłuża?

Adrian Prusik
Adrian Prusik
Jeśli okres naprawy przeciąga się, konsument uzyskuje możliwość odstąpienia od umowy.
Jeśli okres naprawy przeciąga się, konsument uzyskuje możliwość odstąpienia od umowy.

REKLAMA

REKLAMA

Oddałem buty do reklamacji, która została uwzględniona. Niestety od tej chwili minął już miesiąc, a buty nadal nie zostały naprawione. Ile czasu ma sprzedawca na załatwienie reklamacji?

Przepisy konsumenckie nie określają dokładnie w jakim terminie powinna być dokonana naprawa reklamacyjna. Termin 14 dni, zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, jest przewidziany na odpowiedź co do roszczeń konsumenta.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi tutaj o przekazanie informacji konsumentowi, czy jego reklamacja została uznana za zasadną, czy też podlega odrzuceniu. Co do samego uczynienia zadość żądaniu naprawy, przepisy ustawy są bardzo lakoniczne.

Zobacz również serwis: Prawa konsumenta

Odpowiedni czas

REKLAMA

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 4 w/wym. ustawy sprzedawca powinien uczynić zadość żądaniu reklamacyjnemu w „odpowiednim czasie”. W odniesieniu do konkretnego przypadku, takie wyrażenie niewiele nam mówi. Dla konsumenta określenie „odpowiedniego czasu” przeważnie może stanowić kłopot.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest to zadanie łatwe, a nasze rozstrzygnięcie nie jest oczywiste. Trzeba wziąć pod uwagę właściwości m.in. reklamowanego produktu, rodzaj żądania, charakter stwierdzonej wady, czy także kwestie logistyczne. Wynik takiej analizy powinien udzielić nam odpowiedzi, czy rzeczywiście sprzedawca nie mógł reklamacji załatwić szybciej.

Odpowiedni czas na załatwienie reklamacji obuwia będzie krótszy, niż termin do spełnienia żądania reklamacyjnego w odniesieniu do sprzętu elektronicznego. Naprawa produktu będzie trwać dłużej, niż wymiana na nowy. Drobne wady będą naprawiane krócej, niż wady bardziej istotne.

W przypadku reklamacji butów termin miesiąca na naprawę należałoby raczej uznać za wystarczający. Jeszcze krócej sprzedawca powinien dokonać wymiany produktu na nowy. Choć tutaj może być to również uzależnione na przykład od dostępności produktu.

Reklamacja się przedłuża – co robić

Unormowania prawne powodują częste sytuacje, w których sprzedawcy szybko udzielają odpowiedzi co do zasadności reklamacji (do czego obliguje ich prawo), zaniedbując jednak później samo wykonanie naprawy, czy też wymiany. Co zrobić w takiej sytuacji?

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej daje konsumentowi do ręki skuteczną broń. W wypadku, gdy okres naprawy przekroczy odpowiedni czas, konsument uzyskuje możliwość odstąpienia od umowy. Stanowi tak art. 8 ust. 4.

Zobacz również: Po nieudanej naprawie można odstąpić od umowy

Taka opcja powinna być rozważana jednak, jako ostateczność. Po pierwsze może nas doprowadzić do sądu, gdzie będzie rozstrzygane, czy odpowiedni czas upłynął. Wcześniej warto skierować do sprzedawcy pismo ponaglające, zażądać wskazania ostatecznego terminu wykonania naprawy, czy też zagrozić odstąpieniem.

W przypadku, gdy przy odpowiedzi na reklamację sprzedawca wskazał termin jej załatwienia, jego przekroczenie można uznać za podstawę do odstąpienia od umowy. 

Zobacz również serwis: Moda

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

REKLAMA

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Niechciany spadek może zablokować konto. Żeby uniknąć problemów, trzeba działać. Ale co konkretnie trzeba zrobić?

Spadek nie zawsze cieszy. Szczególnie gdy trafia do spadkobiercy koniecznego, który nie może odmówić jego przyjęcia. Czy w takiej sytuacji można bronić się przed nadmiernymi konsekwencjami i ograniczyć odpowiedzialność odszkodowawczą?

REKLAMA

Ta branża przeżyje prawdziwy boom w 2026 roku

Producenci kasków rowerowych zacierają ręce. Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał 27 listopada 2025 roku nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która wprowadza obowiązek noszenia kasków przez dzieci do 16. roku życia podczas jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej i innych urządzeniach transportu osobistego. Co to oznacza dla rodziców, branży i bezpieczeństwa najmłodszych?

Świąteczne zakupy przy pomocy sztucznej inteligencji. Jak kupujemy prezenty w 2025 roku?

Grudzień kojarzy się jednoznacznie z zakupową gorączką. Nie wszyscy jednak wybiorą się do sklepów w ostatnim momencie – badania pokazują, że 29 proc. Polaków rozpoczyna świąteczne zakupy już w listopadzie. Wcześniejszy start sezonu nie jest dla detalistów zaskoczeniem. O ich przygotowaniu świadczą choćby intensywne działania reklamowe i obecność odpowiednich produktów na sklepowych półkach.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA