REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Reklamacja, Uokik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Volkswagen Group Polska

To pokłosie afery zwanej przez opinię publiczną Dieselgate. Chodzi o stosowanie przez koncern Volkswagen Group oprogramowania fałszującego wyniki testów na zawartość szkodliwych związków w spalinach. Według UOKiK działania koncernu mogą wiązać się z naruszeniem interesów konsumentów.

Nowe zasady rozstrzygania sporów z konsumentami od 2017 roku

Od 10 stycznia 2017 roku obowiązywać zacznie ustawa o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich, która ma na celu uproszczenie i przyśpieszenie rozstrzygania sporów konsumentów ze sprzedawcami także na drodze polubownej. Sprzedawca m.in. będzie musiał poinformować konsumentów o możliwości polubownego i pozasądowego rozstrzygnięcia sporu. Mediacje między konsumentami a sprzedawcami będą prowadzić specjalne organy przy UOKiK.

Jak dotrzeć do klienta reklamą mobilną?

Czy wiesz, że wyszukiwania mobilne stanowią ponad połowę wyszukań w wyszukiwarce Google? Urządzenia mobilne – smartfony, tablety, są naszymi nieodłącznymi towarzyszami prawie tak, jak laptopy czy tradycyjne komputery. Ciężko wyobrazić sobie dziś człowieka, który z nich nie korzysta.

Reklamy wideo i mobile z największym wzrostem

Według raportu PwC w 2016 roku wydatki na reklamę internetową po raz pierwszy przekroczą wielkość rynku reklamy telewizyjnej. W Polsce dojdzie do tego dopiero w 2020 roku, a wartość reklamy internetowej osiągnie wtedy wartość 1,17 mld dolarów.

REKLAMA

UOKiK wszczął postępowanie przeciw T-Mobile

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciw T-Mobile Polska w związku z usługami „Granie na Czekanie”/„Szafa Gra” oraz „Prenumerata”; wątpliwości wzbudził brak uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na uruchomienie dodatkowo płatnych usług - poinformował w poniedziałek Urząd.

Stanowisko UOKiK w sprawie Ubera

UOKiK monitoruje działalność Ubera w Polsce. Czy przedsiębiorstwo narusza zasady konkurencji? Czy proces reklamacji usługi jest jasny? I co z podnoszonym przez taksówkarzy bezpieczeństwem pasażerów?

Nowy obowiązek informacyjny sklepów internetowych 2016

W 2016 r. w polskim prawie pojawią się dwie znaczące zmiany mające na celu propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów w tym mediacji. Prócz obowiązku sklepów internetowych i ODR od 1 stycznia 2016 r. zmianie uległo również postępowanie cywilne.

Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?

Jakie działania powinien podjąć właściciel samochodu, który podejrzewa że dotyczy go sprawa fałszowania wyników pomiaru czystości spalin? Poniżej porady Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

REKLAMA

UOKiK nałoży na firmy ponad 50 mln kar w 2016 r.

UOKiK przyjął, że w 2016 r. wpływy w budżecie z kar nakładanych na przedsiębiorców mogą wynieść ponad 50 mln złotych.

UOKiK ostrzega przed płatnymi usługami na stronach internetowych

UOKiK ostrzega przed wysyłaniem smsów, zamawianiem darmowych próbek lub bezpłatnego okresu testowego, który może spowodować uruchomienie subskrypcji na płatne usługi. Skala nadużyć w internecie stała się plagą.

Wyszukiwarka wyroków sądowych uruchomiona

UOKiK uruchomił internetową bazę i wyszukiwarkę wyroków sądowych dotyczących ochrony konsumentów i konkurencji. Baza zawiera informacje o wszystkich wyrokach sądowych, w których powodem był Prezes UOKiK, zapadłych po 3 września 2015 r.

Afera spalinowa Volkswagena pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wszcząć własne postępowanie, mające na celu wyjaśnić aferę spalinową Volkswagena. Sprawa dotyczy rzekomego manipulowania wynikami emisji spalin w silnikach Diesla z serii EA189.

Rola tabeli frankfurckiej przy szkodach za zmarnowany urlop

Tabela frankfurcka może pełnić istotną rolę w określeniu wysokości odszkodowania należnego turyście od biura podróżny w przypadku niezgodności oferty wakacyjnej z rzeczywiście świadczonymi usługami.

Podsumowanie zmian w prawie w październiku 2015 r.

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w październiku br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji dotyczących kontroli niektórych inwestycji, nadzoru nad rynkiem finansowym, rozpatrywania reklamacji przez podmioty rynku finansowego, instytucji Rzecznika Finansowego, gospodarki nieruchomościami oraz prawa cywilnego.

Uproszczone procedury dot. kontroli koncentracji

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadziła uproszczone i skrócone procedury dotyczące kontroli koncentracji. Obecnie średni czas trwania postępowania wynosi 27 dni, podczas gdy przed zmianą przepisów było to 67 dni.

Sejm przyjął ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje więcej uprawnień UOKiK, tak by chronić konsumentów usług finansowych. Przedsiębiorca stosujący niedozwolone klauzule będzie miał możliwość uniknięcia kary, jeżeli sam zobowiąże się do zmiany praktyk. Ustawa została uchwalona przez Sejm.

Nowe procedury UOKiK - uzasadnienie zarzutów i komitet ewaluacyjny

Od 1 września 2015 r. UOKiK wprowadza nowe procedury, zgodnie z którymi będzie przedstawiał przedsiębiorcom szczegółowe uzasadnienie zarzutów po zgromadzeniu materiału dowodowego i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny, który zapewni spójność oraz jakość postępowań.

Zmiany prawne dotyczące reklamacji m.in. usług ubezpieczeniowych

Sejm przyjął ustawę o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Nowe przepisy regulują m.in. sposoby reklamacji składanych przez osoby fizyczne w zakresie usług ubezpieczeniowych czy bankowych.

UOKiK przeprowadzi kontrole w firmach w 2016 r.

Na początku 2016 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma przeprowadzić kontrole w związku ze zmianą ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. UOKiK sprawdzi jak w praktyce wygląda stosowanie nowych przepisów przez przedsiębiorców. W razie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Urząd może nałożyć karę do 10 proc. obrotu.

Przedsiębiorcy mają problem z nowym prawem konsumenckim

Przedsiębiorcy mają problemy z dostosowaniem się do nowych przepisów prawa konsumenckiego. Jednym z celów nowelizacji było wprowadzenie ograniczeń dla telemarketerów, bowiem klient musi wyrazić zgodę na przedstawienie mu oferty handlowej telefonicznie. Przedsiębiorca kontaktujący się z konsumentem w celach sprzedażowych musi udowodnić, że uzyskał taką zgodę. Często przedsiębiorcy nie stosują się do nowego prawa.

Nowe obowiązki dla firm w ustawie o reklamacjach

Nowa ustawa o reklamacjach i rzeczniku finansowym wprowadza szereg obowiązków dla firm, które powinny szybko zapoznawać się z tymi przepisami, bowiem dostosowanie dotychczasowych rozwiązań korporacyjnych do nowych przepisów wynosić będzie tylko 30 dni - podkreślają eksperci z Konfederacji Lewiatan.

Firmy muszą przygotować się na nowe przepisy o reklamacjach

Sejm przyjął prokonsumencką ustawę o reklamacjach i rzeczniku finansowym. Nowe przepisy wprowadzają szereg obowiązków, które mogą wymagać zmiany dotychczasowych rozwiązań korporacyjnych.

Najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Rząd przyjął nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której głównym celem ma być szybsze eliminowanie niekorzystnych praktyk dla konsumentów oraz usprawnienie kontroli klauzul niedozwolonych.

Jak dokonać reklamacji imprezy turystycznej

Okres wakacji to dobry moment do dokładniejszego przyjrzenia się tematyce reklamacji imprezy turystycznej. Imprezy tego typu cieszą się coraz większą popularność, jednak świadomość praw korzystającego z takiej formy wypoczynku jest wciąż dość niska. Niezależnie od ceny wycieczki i trybu jej zakupienia biuro podróży zobowiązuje się dostarczyć nam pełnowartościową usługę. W przypadku gdy organizator nie wywiąże się z umowy i nie zapewni warunków, jakie obiecał w umowie, mamy możliwość złożenia reklamacji takiej imprezy.

UOKiK: konsument powinien otrzymać umowę kredytu bezpłatnie

Zgodnie z prawem konsument powinien otrzymać umowę kredytu bezpłatnie, natomiast opłaty naliczane za dodatkowe czynności powinny odpowiadać wysokości kosztów, które poniósł przedsiębiorca - takie praktyki zakwestionował UOKiK w najnowszej decyzji na rynku firm pożyczkowych.

O czym należy pamiętać przed urlopem?

Żeby zapewnić sobie udany wypoczynek, powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo i dobrze zaplanować wyjazd. Noclegi, transport, wizy, ubezpieczenie, szczepienia, leki – to tylko część spraw, które musimy załatwić zanim wyruszymy na wakacje.

1500 zł za Kartę Ochrony Praw Konsumenta? UOKiK ostrzega

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzegł przed firmami, które naciągają przedsiębiorców na tzw. Kartę Ochrony Praw Konsumenta. Według oświadczenia UOKiK z 29 maja 2016 r., w polskim prawie nie istnieje taka instytucja.

Reklamy mają dokładniej informować o warunkach kredytu konsumenckiego

Przedstawiane w reklamach warunki kredytu konsumenckiego mają być bardziej zrozumiałe i wyraźne dla odbiorcy. Projekt zmian w przepisach przygotował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK: Korzystne zmiany dla kredytobiorców

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje duże zmiany dotyczące w szczególności klauzul niedozwolonych, czyli takich, które są niekorzystne dla konsumentów, np. w umowach kredytowych.

Polski a europejski konsument - gwarancja i reklamacja

Czy polski konsument rożni się od tego zagranicznego swoimi prawami w obszarze gwarancji i reklamacji? Informacje na ten temat można znaleźć w raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) „Warranty are they worth money?”.

Paragon nie jest niezbędny do reklamacji - decyzja UOKiK

Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Według UOKiK paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację.

Opłaty za usługę Halo Granie niekorzystne dla klientów

Decyzją UOKiK, usługa Halo Granie dla osób posiadających karty pre-paid ma zostać wyłączona po bezpłatnym okresie, chyba że klient będzie chciał z niej korzystać odpłatnie. Dzięki temu praktyka polegająca na automatycznym przekształceniu po 30 dniach usługi bezpłatnej w płatną - zostanie wyeliminowana.

Nie każda reklamacja daje prawo do obniżenia akcyzy

Naczelny Sąd Administracyjny w dwóch wyrokach z 10 kwietnia 2015 r. orzekł w kwestii prawa do obniżenia akcyzy w związku z reklamacją wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia akcyzy. Jeżeli przyczyną reklamacji jest upływ terminu przydatności do spożycia bądź krótki okres do upływu terminu przydatności wyrobu znajdującego się poza procedurą zawieszenia akcyzy, podatnik nie może obniżyć akcyzy do zapłaty o podatek akcyzowy zapłacony od reklamowanych wyrobów.

Podwyższenie opłat abonamentowych Cyfra+ niezgodne z prawem

UOKiK uznał, że operator telewizji Cyfra+ podwyższył opłaty abonamentowe w sposób niezgodny z prawem. Spółka zobowiązała się do naprawienia klientom szkody.

Interesy konsumentów usług finansowych mają być lepiej chronione

Premier Ewa Kopacz poinformowała, że na ochronę konsumentów na rynku finansowym rząd przeznaczył dodatkowe środki z rezerwy budżetowej w wysokości blisko 5 mln złotych. Skierowano również do konsultacji projekt noweli o ochronie konkurencji i konsumentów, który ma lepiej chronić konsumentów usług finansowych.

Ułatwienia w rozwiązywaniu sporów między konsumentami a przedsiębiorcami

Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, przedłożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nowe rozwiązania przewidują m.in. ułatwienia w polubownym rozwiązywaniu sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.

Aplikacje do obsługi reklamacji

Okazuje się, że ponad 90 proc. konsumentów składa reklamacje bezpośrednio w miejscu zakupu. Około 10 minut zajmuje pracownikowi przyjęcie zgłoszenia oraz przekazanie sposobu rozpatrzenia zdarzenia. Następny krok, czyli stworzenie papierowego protokołu rejestrującego reklamację - kolejne 30 minut. Jak rozwiązać problemy czasowo-ekonomiczne salonów sprzedaży w Polsce? Jak rynek oprogramowania ERP i ECM reaguje na te potrzeby?

Nowy numer infolinii konsumenckiej

800 889 866 – to nowy numer infolinii konsumenckiej, która umożliwia każdemu konsumentowi w Polsce dostęp do pomocy prawnej. Prawnicy odpowiadają także na pytania konsumentów pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Zarówno połączenie, jak i porady są bezpłatne.

Ile kosztują Święta Bożego Narodzenia 2014?

Święta Bożego Narodzenia 2014 mają kosztować konsumentów znacznie mnie niż te w ubiegłym roku. Ceny niektórych produktów spożywczych są bowiem nawet o połowę niższe niż rok temu. Taniej kupimy m.in.: jabłka, kapustę, mięso wieprzowe oraz cukier.

Termin złożenia reklamacji konsumenckiej

Jednym z praw przysługujących konsumentom jest reklamacja wadliwego towaru na podstawie rękojmi, przewidzianej w art. 5561 i 5563 kodeksu cywilnego. Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje wad towarów, tj. fizyczne i prawne. W jakim terminie można złożyć reklamację?

Jak zareklamować choinkę?

Choinka, jak każdy inny produkt, powinna być w taki sposób oznaczona ceną, by kupujący nie miał żadnej wątpliwości co do jej wysokości. Przed zakupem warto też upewnić się, czy podana kwota to cena za całe drzewko, czy np. za metr. Po transakcji należy poprosić o potwierdzenie zakupu – nie musi być to paragon fiskalny, wystarczy kartka z podpisem lub pieczątką. Bez tego w razie ewentualnej reklamacji trudno będzie udowodnić, że to tu zostało zakupione drzewko świąteczne.

Leniency - szansa na złagodzenie kary za udział w kartelu

Skruszeni uczestnicy karteli mogą uniknąć surowej kary lub uzyskać jej obniżenie, jeśli pójdą na współpracę z UOKiK w ramach programu łagodzenia kar - tzw. leniency. Szef UOKiK zachęca do składania wniosków leniency przed 18 stycznia, gdy wchodzi w życie nowe prawo.

Zasady konkursów sms – wyrok sądu

Zasady konkursów sms stanowiły przedmiot prac Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Sędziowie stwierdzili, że nieprecyzyjne zasady takich konkursów stanowią praktykę niezgodną z prawem. Gwarancja udziału w konkursie sms nie może być traktowana równoznacznie z gwarancją otrzymania nagrody.

Prawa konsumenta – 25 grudnia 2014

W związku ze zmianami w prawach konsumenta, które 25 grudnia 2014 roku wejdą w życie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opracował specjalną stronę internetową prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Serwis pomoże przygotować się do zmian w prawach konsumenta.

Jasne zasady konkursu smsowego

Zasady konkursu smsowego powinny być – zgodnie z wyrokiem Sądu Ochrony Konsumentów i Konkurencji – jasne i precyzyjne. Wiadomości zachęcające do udziału w konkursie sms muszą jasno, rzetelnie i wyraźnie informować, kto jest jego organizatorem, jakie są jego zasady i z jakimi kosztami się wiąże.

Jak sprawnie składać reklamacje?

25 grudnia 2014 roku zmienią się regulacje dotyczące prawa do reklamacji. Z jakiego uprawnienia skorzystać - reklamacji czy gwarancji? Eksperci UOKIK przypominają, jak sprawnie i skutecznie złożyć reklamacje, gdy zakupiony produkt jest wadliwy.

Odpowiedzialność operatora za jakość transferu internetowego

Twoje łącze internetowe działa wolno? Transfer danych jest znacznie wolniejszy, niż wynikałoby z wybranego planu taryfowego? Takie sytuacje się zdarzają i nie są wcale wyjątkowe. Koniecznie przeczytaj poniższy tekst, aby dowiedzieć się, co możesz z tym zrobić.

Reklamacja rachunku telefonicznego – płacić czy nie?

Gdy rachunek telefoniczny okazuje się wyższy niż sądziliśmy, mamy możliwość reklamacji. Czy w trakcie postępowania reklamacyjnego należy opłacić kwestionowany rachunek?

Wezwanie do wykonania umowy

Wezwanie do wykonania umowy powinno zawierać termin oraz sposób realizacji umowy. W jaki sposób domagać się wykonania umowy sprzedaży pokazujemy na przykładzie zakupu mebli.

Moc odkurzaczy ograniczona przez UE

Od 1 września 2014 r. w całej UE nie można produkować odkurzaczy, których moc przekracza 1600 W. Urzędnicy w Brukseli nie wykluczają też wprowadzenia kolejnych ograniczeń dla mocy innego sprzętu, m.in. czajników elektrycznych, suszarek do włosów czy kosiarek.

REKLAMA