REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja imprezy turystycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamila Mazurek
Reklamacja imprezy turystycznej /Fot. Fotolia
Reklamacja imprezy turystycznej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Biura podróży, szczególnie w okresie urlopowym, przedstawiają w swoich katalogach szerokie oferty wyjazdów. Planując wycieczki, czy to ze znacznym wyprzedzeniem czy last minute, zawsze należy pamiętać, by przed wyruszeniem sporządzić umowę o ściśle sprecyzowanej treści, tak by w razie niedogodności zastanych na miejscu - mieć podstawę do wystosowania roszczeń odszkodowawczych i żądania zwrotu kosztów od organizatora.

Wybierając się na wakacje, klient powierzający organizację swojego wypoczynku w ręce biura podróży, wymaga by wywiązało się ono ze wszystkich punktów zawartej umowy. Oznacza to zatem, że jeśli pobierający usługi zastanie na miejscu opuszczoną kwaterę bez widoku na wymarzoną i wyczekiwaną plażę, ma prawo wystąpić z żądaniem odszkodowawczym. Podstawą do pociągnięcia do odpowiedzialności biura podróży jest wadliwe wykonywanie przez nie umowy - adekwatnie do standardów, na jakie umówili się korzystający i oferujący świadczenie - w przypadku 3-gwiazdkowego hotelu może to być m.in szwankująca klimatyzacja czy brak dostępu do bieżącej wody.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest impreza turystyczna?

W myśl art. 3 Ustawy o usługach turystycznych, za imprezę turystyczną uznaje się co najmniej dwie usługi turystyczne (przewodnickie, hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym), które stanowią pewną całość programową, i jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu, mają również określoną wspólną cenę.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Odpowiedzialność prawna organizatora

Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Natomiast wyłączony z tej odpowiedzialności jest wtedy, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:

REKLAMA

- działaniem lub zaniechaniem klienta;
- działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, które nie uczestniczyły w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie i jeżeli ich działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć;
- siłą wyższą (
a więc nieobjęte wolą organizatora - niezależne od jego decyzji).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna sytuacja dotyczy zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie - jeśli organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie, nie będzie można rościć względem niego odszkodowania. Mimo braku ponoszenia odpowiedzialności, biuro w czasie trwania wycieczki powinno zaoferować pomoc klientowi ponoszącemu szkodę.

Przejawy wszelkiego niezadowolenia powinny zostać zgłoszone organizatorowi oraz wykonawcy usługi. Nie mogą być kierowane do innych podmiotów np. do agenta, u którego nastąpiło zakupienie usługi – doręczenie pisma do jego rąk opóźnia proces weryfikacji – bowiem jest on zobligowany do dalszego przekazania go do osoby powołanej do obioru. Kierowanie reprymend o niewłaściwe zapewnienie warunków w stosunku do właściciela hotelu lub przewoźnika jest możliwe tylko przy organizacji wyjazdu prywatnego.

Zobacz: Konsument i umowy

Termin załatwienia sprawy

Klient, dochodząc swoich praw, może złożyć reklamację w czasie trwania wycieczki (wówczas informując na bieżąco o niedopełnianych warunkach porozumienia, może liczyć na natychmiastowe załatwienie problemu), jak i po jej zakończeniu – wtedy związany jest terminem 30 dni od dnia upłynięcia imprezy. Regulacja ta ma charakter stały. Świadczący usługi zatem nie może tego terminu ukrócić mocą jednostronnej decyzji. Reklamacja jest najprostszym i co do zasady przynoszącym najlepsze efekty środkiem skarżenia, jako, że nie wymaga uiszczania żadnych kosztów i stanowi relatywną oszczędność czasu w stosunku do długotrwałego i kosztownego procesu sądowego.

Niezależnie od wyniku rozpatrzenia reklamacji przez biuro podróży, musi ono klarownie przedstawić swoje stanowisko. A więc, w razie nieuwzględnienia pisma, przekazać klientowi szczegółowe, pisemne uzasadnienie swojej decyzji. Jeśli jednak organizator w ciągu 30 dni od nadesłanego pisma nie powiadomi klienta, o tym, co postanawia, wówczas na korzyść dopominającego się – z wszystkich roszczeń przez niego zgłoszonych, biuro musi się wywiązać (w takiej sytuacji reklamację uznaje się za uzasadnioną).

Zmiana umowy przed wyjazdem

Jeśli organizator, jeszcze przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony zmienić istotne warunki umowy z klientem, z powodów od niego niezależnych powinien niezwłocznie o tym powiadomić klienta. Korzystający z usługi natomiast może w takich okolicznościach albo przyjąć nowy kształt umowy albo od niej odstąpić z natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Zobacz: Reklamacje

Odwołanie imprezy przez organizatora - konsekwencje

Może się zdarzyć, że wskutek zaistnienia niezależnych od klienta okoliczności, biuro podróży odwoła imprezę turystyczną. Wówczas organizator powinien zorganizować imprezę zastępcza, o tym samym lub wyższym standardzie, ewentualnie za zgodą klienta, imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie. Klient ma prawo wyboru – albo zdecydować się na uczestnictwo w niej (i ewentualnie negocjować wysokość ceny) albo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. 2016 poz. 187 z późn. zm)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy NBP oprócz rezerw złota utworzy rezerwę bitcoina?

Narodowy Bank Polski zgromadził już blisko 520 ton złota, co plasuje nasz kraj w czołówce największych posiadaczy kruszcu na świecie. W obliczu globalnych zmian pojawia się jednak pytanie: czy złoto wystarczy, by zapewnić bezpieczeństwo finansowe kraju i kiedy Polska zdecyduje się sięgnąć także po bitcoina? Eksperci podpowiadają kiedy i jak tego dokonać!

Nowe uprawnienia PIP od 1 stycznia 2026 r. - decyzje zamiast sądu, wyższe kary i kontrole zdalne

Od początku 2026 roku wejdą w życie przepisy znacząco rozszerzające kompetencje Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Zmiany te w istotny sposób wpłyną na relacje między pracodawcami, zleceniobiorcami i osobami współpracującymi w modelu B2B. Nowe regulacje mają zwiększyć skuteczność kontroli i ograniczyć nadużycia w zatrudnieniu, ale mogą też oznaczać poważne wyzwania dla firm. W artykule omawiamy najważniejsze założenia nowelizacji oraz jej praktyczne konsekwencje dla przedsiębiorców.

Chcesz mieć byle jaką emeryturę? Wypłacaj pieniądze z PPK na bieżące wydatki

Polska się starzeje, a pracowników ubywa. Co to oznacza dla przyszłych emerytów? Raport GUS nie pozostawia złudzeń - obciążenie systemu emerytalnego będzie coraz większe. W obliczu tych wyzwań Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) stają się kluczem do finansowej stabilności na jesień życia. Tomasz Orlik, Członek Zarządu ds. Operacyjnych, PFR TFI wyjaśnia dlaczego PPK to nie tylko oszczędności, ale i inwestycja w Twoją przyszłość, którą warto potraktować długoterminowo.

PZON: Nie ma okulisty (komisja orzeka o niepełnosprawności oka). Nie ma też ortopedy (komisja orzeka o nogach). Pedagog pyta: Czy możesz sam się ubrać i najeść? Czy masz kolegów?

Kolejny list do Infor.pl o tym samym schemacie przebiegu komisji ustalania stopnia i zakresu niepełnosprawności wobec dziecka. Komisje w sprawie niepełnosprawności oceniają niepełnosprawność przy pomocy trzech pytań. W przypadku dzieci autystycznych i mających zespół Aspergera są to pytania o 1) imię i nazwisko 2) wiek i 3) ulubione zajęcia. Jeszcze inne pytania są w odniesieniu do dzieci okaleczonych na poziomie wzroku, sprawności nóg albo rąk. W tym wypadku mama takiego dziecka relacjonuje nam, że w badaniu dziecka z niepełnosprawnością na poziomie wzroku i ortopedii kluczowe staje się pytanie pedagoga: 1) czy chłopiec może sam się ubrać, 2) sam się najeść, czy 3) ma kolegów. Matka wyciąga z tego wniosek, że zamiast badania medycznego pod kątem stopnia niepełnosprawności jej rodzina przeszła jakiś rodzaj testu na samodzielność jej dziecka (jeżeli dziecko się samo ubierze, to nie jest niepełnosprawne).

REKLAMA

Nieobowiązkowe prace domowe - krzywda liczona w miliardach złotych. Kto poniesie odpowiedzialność za decyzje w edukacji?

Jeśli każde dziecko w Polsce straciło jeden rok edukacji przez wadliwe decyzje resortu, to nie mówimy o reformie, lecz o krzywdzie narodowej – wartej ponad 15 miliardów złotych. Waldemar Żurek zapowiada pozwy wobec sędziów, którzy – jego zdaniem – „nie są sędziami” i powinni odpowiadać własnym majątkiem. Wreszcie ktoś głośno mówi o osobistej odpowiedzialności za decyzje publiczne. Problem w tym, że pan Żurek patrzy jedynie tam, gdzie politycznie wygodnie. Jeśli naprawdę chcemy rozmawiać o odpowiedzialności za wyrządzanie krzywdy, to nie w sądach, lecz w Ministerstwie Edukacji trzeba jej szukać - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Jest limit kontroli – mogą trwać tyle i ani dnia dłużej. NSA potwierdza – wtedy można kazać kontrolerom pocałować klamkę

Przedsiębiorcy, także działający w formie jednoosobowych działalności gospodarczych, mogą być kontrolowani przez szereg państwowych instytucji. Czas trwania kontroli to nie tylko stres co do tego, czy kontroler nie będzie dokonywał innej, mniej korzystnej interpretacji przepisów, niż przedsiębiorca stosował, ale też uciążliwość. W toku kontroli urzędnicy żądają masy dokumentów, a także wyjaśnień, odpowiedzi na pytania. Jednak czas kontroli jest limitowany.

Wniosek o zasiłek pogrzebowy – duże zmiany od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 r. zmienią się zasady składania wniosku o zasiłek pogrzebowy. Wynika to zarówno z nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jak i zmienionych przepisów rozporządzenia w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno–rentowe. Gotowy jest już projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tej sprawie. Przypomnijmy, że od przyszłego roku wzrośnie też kwota zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł.

Odpowiedzialność solidarna przy delegowaniu pracowników do Niemiec. Obowiązki pracodawcy i pracodawcy użytkownika

W przypadku delegowania pracowników do Niemiec - zarówno w modelu pracy tymczasowej, jak i świadczenia usług - szczególnego znaczenia nabiera zagadnienie odpowiedzialności solidarnej. Choć temat ten nie zawsze znajduje się w centrum uwagi przedsiębiorców, jego praktyczne skutki mogą być bardzo poważne. W razie stwierdzenia nieprawidłowości przez instytucje kontrolne, zarówno agencja delegująca pracowników do Niemiec, jak i klient końcowy mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności - również finansowej.Podstawą prawną dla agencji pracy jest Arbeitnehmerüberlassungsgesetz (AÜG) – niemiecka ustawa o zatrudnieniu tymczasowym, natomiast w przypadku firm podwykonawczych zastosowanie ma § 631 niemieckiego Kodeksu cywilnego (BGB). W artykule eksperckim przygotowanym przez Euro-lohn odpowiadamy na pytania: Kto odpowiada za wynagrodzenie, składki i podatki - pracodawca czy użytkownik? Jaka jest rola dokumentów: PIT-4, PIT-28, Lohnsteuerbeschanigung, o czym należy wiedzieć podczas rozliczeń podatkowych i jakie są obowiązki księgowe przy delegowaniu pracowników do Niemiec.

REKLAMA

Długi weekend i wysyp wolnego na szybko. Co może zrobić pracownik, gdy wizyta w rodzinnych stronach nie pójdzie zgodnie z planem?

Dzień Wszystkich Świętych zajmuje szczególne miejsce w sercach Polaków. Wielu z nich w czasie zbliżającego się weekendu wyjedzie w rodzinne strony. Nie tylko odwiedzą cmentarze, ale i spotkają się z rodziną. Pracodawcy mogą się spodziewać, że 3 listopada nie każdy stawi się do pracy.

Listopad to ostatni miesiąc na skorzystanie z tego uprawnienia. Aby zaoszczędzić w grudniu, trzeba szybko złożyć wniosek

Aby skorzystać z wakacji składkowych w grudniu 2025 roku, trzeba złożyć wniosek w listopadzie. Oznacza to, że czas na porządki na koncie ubezpieczonego i zawnioskowanie o ulgę, dobiega końca. Zainteresowani przedsiębiorcy powinni więc przystąpić do działania.

REKLAMA