REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja imprezy turystycznej

Kamila Mazurek
Reklamacja imprezy turystycznej /Fot. Fotolia
Reklamacja imprezy turystycznej /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Biura podróży, szczególnie w okresie urlopowym, przedstawiają w swoich katalogach szerokie oferty wyjazdów. Planując wycieczki, czy to ze znacznym wyprzedzeniem czy last minute, zawsze należy pamiętać, by przed wyruszeniem sporządzić umowę o ściśle sprecyzowanej treści, tak by w razie niedogodności zastanych na miejscu - mieć podstawę do wystosowania roszczeń odszkodowawczych i żądania zwrotu kosztów od organizatora.

Wybierając się na wakacje, klient powierzający organizację swojego wypoczynku w ręce biura podróży, wymaga by wywiązało się ono ze wszystkich punktów zawartej umowy. Oznacza to zatem, że jeśli pobierający usługi zastanie na miejscu opuszczoną kwaterę bez widoku na wymarzoną i wyczekiwaną plażę, ma prawo wystąpić z żądaniem odszkodowawczym. Podstawą do pociągnięcia do odpowiedzialności biura podróży jest wadliwe wykonywanie przez nie umowy - adekwatnie do standardów, na jakie umówili się korzystający i oferujący świadczenie - w przypadku 3-gwiazdkowego hotelu może to być m.in szwankująca klimatyzacja czy brak dostępu do bieżącej wody.

REKLAMA

Czym jest impreza turystyczna?

W myśl art. 3 Ustawy o usługach turystycznych, za imprezę turystyczną uznaje się co najmniej dwie usługi turystyczne (przewodnickie, hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym), które stanowią pewną całość programową, i jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu, mają również określoną wspólną cenę.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Odpowiedzialność prawna organizatora

REKLAMA

Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Natomiast wyłączony z tej odpowiedzialności jest wtedy, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:

- działaniem lub zaniechaniem klienta;
- działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, które nie uczestniczyły w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie i jeżeli ich działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć;
- siłą wyższą (
a więc nieobjęte wolą organizatora - niezależne od jego decyzji).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejna sytuacja dotyczy zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie - jeśli organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie, nie będzie można rościć względem niego odszkodowania. Mimo braku ponoszenia odpowiedzialności, biuro w czasie trwania wycieczki powinno zaoferować pomoc klientowi ponoszącemu szkodę.

Przejawy wszelkiego niezadowolenia powinny zostać zgłoszone organizatorowi oraz wykonawcy usługi. Nie mogą być kierowane do innych podmiotów np. do agenta, u którego nastąpiło zakupienie usługi – doręczenie pisma do jego rąk opóźnia proces weryfikacji – bowiem jest on zobligowany do dalszego przekazania go do osoby powołanej do obioru. Kierowanie reprymend o niewłaściwe zapewnienie warunków w stosunku do właściciela hotelu lub przewoźnika jest możliwe tylko przy organizacji wyjazdu prywatnego.

Zobacz: Konsument i umowy

Termin załatwienia sprawy

REKLAMA

Klient, dochodząc swoich praw, może złożyć reklamację w czasie trwania wycieczki (wówczas informując na bieżąco o niedopełnianych warunkach porozumienia, może liczyć na natychmiastowe załatwienie problemu), jak i po jej zakończeniu – wtedy związany jest terminem 30 dni od dnia upłynięcia imprezy. Regulacja ta ma charakter stały. Świadczący usługi zatem nie może tego terminu ukrócić mocą jednostronnej decyzji. Reklamacja jest najprostszym i co do zasady przynoszącym najlepsze efekty środkiem skarżenia, jako, że nie wymaga uiszczania żadnych kosztów i stanowi relatywną oszczędność czasu w stosunku do długotrwałego i kosztownego procesu sądowego.

Niezależnie od wyniku rozpatrzenia reklamacji przez biuro podróży, musi ono klarownie przedstawić swoje stanowisko. A więc, w razie nieuwzględnienia pisma, przekazać klientowi szczegółowe, pisemne uzasadnienie swojej decyzji. Jeśli jednak organizator w ciągu 30 dni od nadesłanego pisma nie powiadomi klienta, o tym, co postanawia, wówczas na korzyść dopominającego się – z wszystkich roszczeń przez niego zgłoszonych, biuro musi się wywiązać (w takiej sytuacji reklamację uznaje się za uzasadnioną).

Zmiana umowy przed wyjazdem

Jeśli organizator, jeszcze przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony zmienić istotne warunki umowy z klientem, z powodów od niego niezależnych powinien niezwłocznie o tym powiadomić klienta. Korzystający z usługi natomiast może w takich okolicznościach albo przyjąć nowy kształt umowy albo od niej odstąpić z natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Zobacz: Reklamacje

Odwołanie imprezy przez organizatora - konsekwencje

Może się zdarzyć, że wskutek zaistnienia niezależnych od klienta okoliczności, biuro podróży odwoła imprezę turystyczną. Wówczas organizator powinien zorganizować imprezę zastępcza, o tym samym lub wyższym standardzie, ewentualnie za zgodą klienta, imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie. Klient ma prawo wyboru – albo zdecydować się na uczestnictwo w niej (i ewentualnie negocjować wysokość ceny) albo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. 2016 poz. 187 z późn. zm)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za gaz wzrosną o prawie 50% od 1 lipca 2024 r.? Wszystko to za sprawą wygasających tarcz osłonowych

Czy od 1 lipca 2024 r. ceny gazu ziemnego dla gospodarstw domowych mocno wzrosną? Czy czekają nas rachunki grozy? Niestety wiele na to wskazuje.

Premier D. Tusk zadecydował o podwyżkach: budżetówka waloryzacja emerytur i rent, pensja minimalna

Rząd premiera D. Tusk proponuje na 2025 r.: budżetówka z podwyżką 4,1%, min. waloryzacja emerytur i rent 6,78%, pensja minimalna 4626 zł brutto, minimalna stawka godzinowa: 30,20 zł.

Renta wdowia 2024 r. – od kiedy, dla kogo, czy działa wstecz, wysokość

Renta wdowia 2024. Temat renty wdowiej nie cichnie. Podsumowujemy najważniejsze informacje dotyczące tego świadczenia. Dla kogo jest skierowane? W jakich wariantach będzie występować? Jaka będzie maksymalna wysokość renty wdowiej? 

330,07 zł miesięcznie dodatku dla seniora po ukończeniu 75 lat. Jak ubiegać się o tzw. dodatek pielęgnacyjny w 2024 r.

Czy senior po ukończeniu 75 lat może uzyskać dodatek pielęgnacyjny? Kto wypłaca takie świadczenie i ile ono aktualnie wynosi? Odpowiadamy!

REKLAMA

Sprzedaż przez platformy internetowe. Poważne zmiany już od lipca, prezydent podpisał ustawę

Sprzedaż przez platformy internetowe będzie lepiej kontrolowana przez służby skarbowe. Od lipca 2024 roku wchodzi obowiązek raportowania sprzedawców towarów, którzy dokonali więcej niż 30 transakcji tego rodzaju, a ich łączne wynagrodzeni przekroczyło równowartość 2 tys. euro. W przypadku usług raportowana będzie każda transakcja sprzedaży.

64 500 zł brutto dla każdego pracownika od 1 lipca 2024 r. Tyle wyniesie odprawa po podwyżce wynagrodzenia minimalnego

Wysokość odprawy po podwyżce wynagrodzenia minimalnego od 1 lipca 2024 roku będzie wynosiła maksymalnie 64 500 zł brutto. Zasadą jest bowiem, że kwota odprawy nie może przekroczyć 15-krotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę, które obowiązuje na dzień rozwiązania stosunku pracy.

Dziedziczenie pieniędzy z ZUS. Kto może, jakie warunki?

Po śmierci osoby, dla której prowadzone jest subkonto w ZUS, dochodzi do dziedziczenia środków. Jak wyglądają zasady dziedziczenia środków z subkonta w ZUS? Kto i kiedy może dziedziczyć środki pieniężne z ZUS?

Ograniczenie sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Leszczyna: Będzie projekt

Minister Zdrowia, Izabela Leszczyna, ogłosiła, że planuje przedstawić projekt ustawy ograniczającej nocną sprzedaż alkoholu na stacjach benzynowych. 

REKLAMA

Propozycja wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. Jest już decyzja rządu

Znamy już rządową propozycję podwyżki płacy minimalnej w 2025 roku. Rada Ministrów przyjęła propozycję Ministry Rodziny, Pracy i Polityki. Wynika z niej, że od 1 stycznia 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wynosić 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa od 1 stycznia przyszłego roku wynosiłaby 30,20 zł.

Aktywny Rodzic (babciowe) od 1 października 2024 r. ZUS wypłaci środki wstecz

Wnioski o wypłatę z programu "Aktywny rodzic" (babciowego) będzie można składać już od 1 października 2024 r. Wypłatą świadczeń zajmie się ZUS. Rodzice w okresie pierwszych trzech miesięcy trwania programu będą mogli wnioskować o świadczenie z wypłatą środków wstecz.

REKLAMA