Kategorie

Reklamacja imprezy turystycznej

Kamila Mazurek
Reklamacja imprezy turystycznej /Fot. Fotolia
Reklamacja imprezy turystycznej /Fot. Fotolia
Biura podróży, szczególnie w okresie urlopowym, przedstawiają w swoich katalogach szerokie oferty wyjazdów. Planując wycieczki, czy to ze znacznym wyprzedzeniem czy last minute, zawsze należy pamiętać, by przed wyruszeniem sporządzić umowę o ściśle sprecyzowanej treści, tak by w razie niedogodności zastanych na miejscu - mieć podstawę do wystosowania roszczeń odszkodowawczych i żądania zwrotu kosztów od organizatora.

Wybierając się na wakacje, klient powierzający organizację swojego wypoczynku w ręce biura podróży, wymaga by wywiązało się ono ze wszystkich punktów zawartej umowy. Oznacza to zatem, że jeśli pobierający usługi zastanie na miejscu opuszczoną kwaterę bez widoku na wymarzoną i wyczekiwaną plażę, ma prawo wystąpić z żądaniem odszkodowawczym. Podstawą do pociągnięcia do odpowiedzialności biura podróży jest wadliwe wykonywanie przez nie umowy - adekwatnie do standardów, na jakie umówili się korzystający i oferujący świadczenie - w przypadku 3-gwiazdkowego hotelu może to być m.in szwankująca klimatyzacja czy brak dostępu do bieżącej wody.

Czym jest impreza turystyczna?

W myśl art. 3 Ustawy o usługach turystycznych, za imprezę turystyczną uznaje się co najmniej dwie usługi turystyczne (przewodnickie, hotelarskie oraz wszystkie inne usługi świadczone turystom lub odwiedzającym), które stanowią pewną całość programową, i jeżeli usługi te obejmują nocleg lub trwają ponad 24 godziny albo jeżeli program przewiduje zmianę miejsca pobytu, mają również określoną wspólną cenę.

POLECAMY: E - wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Odpowiedzialność prawna organizatora

Reklama

Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych. Natomiast wyłączony z tej odpowiedzialności jest wtedy, gdy niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:

- działaniem lub zaniechaniem klienta;
- działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, które nie uczestniczyły w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie i jeżeli ich działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć;
- siłą wyższą (
a więc nieobjęte wolą organizatora - niezależne od jego decyzji).

Kolejna sytuacja dotyczy zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie - jeśli organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie, nie będzie można rościć względem niego odszkodowania. Mimo braku ponoszenia odpowiedzialności, biuro w czasie trwania wycieczki powinno zaoferować pomoc klientowi ponoszącemu szkodę.

Przejawy wszelkiego niezadowolenia powinny zostać zgłoszone organizatorowi oraz wykonawcy usługi. Nie mogą być kierowane do innych podmiotów np. do agenta, u którego nastąpiło zakupienie usługi – doręczenie pisma do jego rąk opóźnia proces weryfikacji – bowiem jest on zobligowany do dalszego przekazania go do osoby powołanej do obioru. Kierowanie reprymend o niewłaściwe zapewnienie warunków w stosunku do właściciela hotelu lub przewoźnika jest możliwe tylko przy organizacji wyjazdu prywatnego.

Zobacz: Konsument i umowy

Termin załatwienia sprawy

Reklama

Klient, dochodząc swoich praw, może złożyć reklamację w czasie trwania wycieczki (wówczas informując na bieżąco o niedopełnianych warunkach porozumienia, może liczyć na natychmiastowe załatwienie problemu), jak i po jej zakończeniu – wtedy związany jest terminem 30 dni od dnia upłynięcia imprezy. Regulacja ta ma charakter stały. Świadczący usługi zatem nie może tego terminu ukrócić mocą jednostronnej decyzji. Reklamacja jest najprostszym i co do zasady przynoszącym najlepsze efekty środkiem skarżenia, jako, że nie wymaga uiszczania żadnych kosztów i stanowi relatywną oszczędność czasu w stosunku do długotrwałego i kosztownego procesu sądowego.

Niezależnie od wyniku rozpatrzenia reklamacji przez biuro podróży, musi ono klarownie przedstawić swoje stanowisko. A więc, w razie nieuwzględnienia pisma, przekazać klientowi szczegółowe, pisemne uzasadnienie swojej decyzji. Jeśli jednak organizator w ciągu 30 dni od nadesłanego pisma nie powiadomi klienta, o tym, co postanawia, wówczas na korzyść dopominającego się – z wszystkich roszczeń przez niego zgłoszonych, biuro musi się wywiązać (w takiej sytuacji reklamację uznaje się za uzasadnioną).

Zmiana umowy przed wyjazdem

Jeśli organizator, jeszcze przed rozpoczęciem imprezy turystycznej jest zmuszony zmienić istotne warunki umowy z klientem, z powodów od niego niezależnych powinien niezwłocznie o tym powiadomić klienta. Korzystający z usługi natomiast może w takich okolicznościach albo przyjąć nowy kształt umowy albo od niej odstąpić z natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Zobacz: Reklamacje

Odwołanie imprezy przez organizatora - konsekwencje

Może się zdarzyć, że wskutek zaistnienia niezależnych od klienta okoliczności, biuro podróży odwoła imprezę turystyczną. Wówczas organizator powinien zorganizować imprezę zastępcza, o tym samym lub wyższym standardzie, ewentualnie za zgodą klienta, imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie. Klient ma prawo wyboru – albo zdecydować się na uczestnictwo w niej (i ewentualnie negocjować wysokość ceny) albo żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. 2016 poz. 187 z późn. zm)

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Prawo
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Indywidualny Plan Działania, czyli IPD

    Czym jest Indywidualny Plan Działania, czyli IPD? W jaki sposób może pomóc osobom bezrobotnym i poszukującym pracy?

    Rodzinny kapitał opiekuńczy - wszyscy rodzice będą mieli wybór

    Wszyscy rodzice będą mogli zdecydować o kwocie rodzinnego kapitału opiekuńczego. O zmianach poinformowała PAP szefowa MRiPS Marlena Maląg.

    Członek zarządu fundacji - co z rejestracją w urzędzie pracy?

    Czy osoba będąca członkiem zarządu fundacji może zarejestrować się w urzędzie pracy i otrzymać status osoby bezrobotnej?

    Prawo rodzinne – planowane zmiany

    W prawie rodzinnym zaplanowano ważne zmiany, które dotyczą m.in. alimentów czy postępowań rozwodowych.

    Zasiłek stały w 2022 r.

    Zasiłek stały w 2022 r. czekają zmiany. Dotyczą one nowej wysokości kryteriów dochodowych i maksymalnej wysokości świadczeń.

    Nieuwzględnienie skargi przez sąd - brak interesu skarżącego

    Skarżący musi mieć w złożeniu skargi interes prawny pojmowany jako istnienie związku między sferą jego indywidualnych praw i obowiązków a zaskarżonym aktem lub czynnością.

    Długi w małżeństwie w praktyce

    Wspólna odpowiedzialność małżonków za długi w małżeństwie zależy od wielu czynników. Czy intercyza zawsze chroni przed zadłużeniem?

    Wniosek o EKUZ online - zmiana od 1 października 2021 r.

    Wniosku o EKUZ online od 1 października 2021 r. nie złożymy przez e-mail. Dotyczy to wyjazdów turystycznych.

    RODO II czyli Rozporządzenie o e-Prywatności – co już wiemy?

    RODO II czyli Rozporządzenie o e-Prywatności to nowa regulacja unijna dotycząca bezpieczeństwa danych w Internecie.

    Monitoring na posesji a przepisy o ochronie danych osobowych

    Monitoring na posesji może nam przysporzyć wielu problemów natury prawnej. Warto pamiętać o przepisach dotyczących ochrony danych osobowych.

    Presja odpowiadania na służbowe maile i telefony podczas urlopu?

    Presję odpowiadania na służbowe maile i telefony podczas urlopu odczuwa co czwarty Polak. Kto ma największy problem z przejściem w tryb offline?

    Senackie poprawki do nowelizacji KPA [KOMENTARZ]

    Senat stworzył rozwiązanie, które tak naprawdę podzieli uprawnionych na dwie grupy. Zmiany komentuje radca prawny Jan Delmanowski.

    Dobry start - ZUS przelał prawie 240 mln zł na wyprawki

    ZUS przelał prawie 240 mln zł na konta w ramach programu "Dobry start". Świadczenie przyznawane jest bez względu na dochód.

    Zmiany w Kodeksie karnym ze względu na dobro dziecka

    Rząd zapowiada zmiany w Kodeksie karnym. "Musimy chronić dobro dziecka" - mówił minister w KPRM Michał Wójcik.

    Konfiskata pojazdu w projekcie Kodeksu karnego

    Rozwiązania dotyczące m.in. konfiskaty pojazdu mają się znaleźć w w osobnym projekcie Kodeksu karnego.

    Wysokie kary za zaśmiecanie m.in. plaż

    Rząd zapowiada zaostrzenie kar za zaśmiecanie m.in. plaż i lasów. Grzywna miałaby wzrosnąć z 500 zł do nawet 5 tys. zł.

    Recepta farmaceutyczna w 2021 r.

    Czym jest recepta farmaceutyczna? Kto w 2021 r. może skorzystać z takiej recepty? Kiedy można ją wystawić?

    Dziecko cudzoziemca urodzone w Polsce

    Narodziny i związane z tym procedury dotyczą również dzieci obcokrajowców. Jaka jest sytuacja prawna urodzonych w Polsce dzieci cudzoziemców?

    Fundusz Kompensacyjny Szczepień - projekt przyjęty przez rząd

    Projekt ustawy powołującej Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych został przyjęty przez rząd. Kto będzie mógł otrzymać świadczenie?

    Jak zamówić e-receptę przez Internet?

    Jak zamówić e-receptę przez Internet? Można to zrobić na Internetowym Koncie Pacjenta.

    Co wie o nas Internet?

    Dane osobowe w Internecie rozprzestrzeniają się bardzo szybko. Co wie o nas Internet? Czy dane można wykorzystać przeciwko nam?

    Mój wizerunek - czy to tylko zdjęcie?

    Każdy ma swoje wyobrażenie czym jest wizerunek albo co potocznie uznawane jest za wizerunek.

    Koszty sądowe w elektronicznym postępowaniu upominawczym

    Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych przesądza, że w w elektronicznym postępowaniu upominawczym wydatki ponosi Skarb Państwa.

    Wyprzedaże - jakie prawa ma konsument?

    Letnie wyprzedaże trwają nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Czy konsument może zwrócić towar? Co z reklamacją?

    24 lipca przypada Święto Policji

    24 lipca obchodzone jest Święto Policji. Urząd Statystyczny w Warszawie przygotował najważniejsze dane dla województwa mazowieckiego.