REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaginiona przesyłka – co robić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zaginiona przesyłka – co robić?/ fot. Fotolia
Zaginiona przesyłka – co robić?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że przesyłki – te małe i te trochę większe, a zwłaszcza te nadawane za pośrednictwem Poczty Polskiej, giną w drodze do adresata. Co więc można na to poradzić? Czy jest jakiś sposób aby uzyskać zadośćuczynienie? Odpowiedź jest jedna: należy wnieść reklamację do operatora pocztowego, u którego przesyłka została nadana. Ile czasu ma operator na odpowiedź na reklamację i jakie odszkodowanie możesz uzyskać?

Prawo do wniesienia reklamacji do operatora pocztowego, u którego została nadana przysługuje nadawcy przesyłki albo adresatowi ale pod warunkiem, że nadawca zrzeknie się na jego rzecz praw dochodzenia roszczeń.

REKLAMA

Jak złożyć reklamację?

Reklamację można złożyć na piśmie, ustnie do protokołu sporządzanego przez pracownika operatora, a także za pomocą maila lub formularza dostępnego na stronie danego operatora (o ile operator dopuszcza taką możliwość). W reklamacji należy podać:

  • swoje imię, nazwisko, adres, datę sporządzenia reklamacji;
  • przedmiot reklamacji;
  • data i miejsce nadania przesyłki;
  • numer przesyłki;
  • okoliczności uzasadniające reklamację (np. zaginięcie przesyłki);
  • wysokość żądanego odszkodowania;
  • podpis.

Jeżeli o czymś zapomnisz to operator wezwie cię do uzupełnienia wskazanych braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania.

Kiedy należy złożyć reklamację?

REKLAMA

W sytuacji utraty przesyłki pocztowej obsługiwanej przez Pocztę Polską w zakresie usługi powszechnej reklamację można złożyć po upływie 14 dni od nadania przesyłki. Natomiast w przypadku utraty przesyłki obsługiwanej przez innego operatora reklamację możemy złożyć w dniu następnym po upływie terminu, w jakim uważa się niedoręczoną przesyłkę za utraconą - termin ten operator określa w regulaminie świadczenia usług pocztowych.

Należy jednak pamiętać, że niezależnie od operatora reklamacja musi zostać złożona przed upływem 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki pocztowej – po tym czasie roszczenia się przedawniają. Bieg terminu przedawnienia ulega zawieszeniu na czas wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że inne terminy obowiązują w przypadku świadczenia usługi w obrocie zagranicznym ponieważ operator pocztowy ma 3 miesiące na wypłatę odszkodowania lub poinformowanie o nieuznaniu reklamacji.

Jakie odszkodowanie?

Wysokość odszkodowania zależy od rodzaju usługi, w ramach której przesyłka została nadana. W przypadku przesyłek nadanych w ramach usługi powszechnej:

  • za zaginięcie listu poleconego przysługuje odszkodowanie w wysokości maksymalnie 145 zł (50 krotność opłaty pobranej);
  • za zaginięcie paczki pocztowej przysługuje odszkodowanie w wysokości żądanej przez reklamującego, nie wyższej jednak niż 10-krotność opłaty pobranej za jej nadanie.

REKLAMA

W przypadku przesyłek nadanych w ramach usługi niebędącej usługą powszechną: za zaginięcie przesyłki można otrzymać odszkodowanie w wysokości nie wyższej niż zwykła wartość utraconych rzeczy, ale operator, ma prawo do wprowadzenia korzystniejszych warunków w tym zakresie w regulaminie świadczenia usługi pocztowej. Ponadto, jeżeli przesyłka zaginie, operator pocztowy, niezależnie od należnego odszkodowania, zwraca również pobraną opłatę za usługę.

Centrum Informacji Konsumenckiej działające przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej radzi by w przypadku przesyłania przedmiotów o znacznej wartości skorzystać z możliwości zadeklarowania wartości przesyłki. Taka usługa wiąże się, co prawda, z większymi kosztami, ale gwarantuje odszkodowanie w wysokości przez nas wskazanej. Innym sposobem ochrony jest również ubezpieczenie przesyłki.


Odpowiedź na reklamację

Po złożeniu reklamacji operator ma na jej rozpatrzenie i udzielenie odpowiedzi 30 dni od dnia jej otrzymania (termin zostanie dochowany również gdy operator nada odpowiedź 30 dnia). Odpowiedź na reklamację powinna zawierać:

  • nazwę jednostki operatora pocztowego rozpatrującej reklamację
  • powołanie podstawy prawnej
  • informację o uznaniu lub odmowie uznania reklamacji
  • w przypadku uznania reklamacji – określenie wysokości odszkodowania oraz informację o terminie i sposobie jego wypłaty
  • uzasadnienie, jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie
  • pouczenie o prawie odwołania się oraz wskazanie adresu, na jaki złożyć odwołanie
  • pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dalszego dochodzenia roszczeń
  • imię i nazwisko upoważnionego pracownika operatora pocztowego wraz z zajmowanym przez niego stanowiskiem

Jeżeli operator nie udzieli odpowiedzi we wskazanym terminie to jest to równoznaczne z uznaniem reklamacji i wypłatą odszkodowania.

Co jeśli odpowiedź operatora nie jest satysfakcjonująca?

Jeśli operator odrzucił twoją reklamację lub jeśli nie jesteś zadowolony z jego odpowiedzi to możesz skorzystać z interwencji Prezesa UKE, pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (postępowanie ADR) lub skierować sprawę do sądu powszechnego. Warto jednak w pierwszej kolejności skorzystać z dróg pozasądowych ponieważ pozwoli ci to zaoszczędzić zarówno czas jak i pieniądze.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1481 z późn.zm.)

Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usługi pocztowej (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 421)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uwaga seniorzy: już nie na wnuczka, a na: reklamację w banku. Nowy rodzaj oszustwa

Uwaga seniorzy: już nie na wnuczka, a na: reklamację w banku. Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa. Polega ono na tym, że przestępcy oferują pomoc w próbie wyłudzenia środków od banku z tytułu rzekomych luk w jego systemach. W rzeczywistości żadnych luk nie ma, a osoba składająca wniosek reklamacyjny, oparty na nieistniejących podstawach, może zostać pociągnięta nawet do odpowiedzialności karnej.

Koszty budowy domu jednorodzinnego 2025-2026. Jak zmieniają się ceny działek, materiałów budowlanych? Na czym można zaoszczędzić?

Czy w 2020 roku można było przewidzieć, że budowa domu w Polsce zdrożeje o blisko połowę w ciągu zaledwie pięciu kolejnych lat? Eksperci Extradom.pl przedstawili prognozy na najbliższą przyszłość, oparte o analizę kosztów budowy domu od 2021 do 2025 roku.

Ile zarabiają lekarze w publicznej służbie zdrowia? Od kilku tysięcy złotych na umowie o pracę do 100 tys. zł i więcej za jedną fakturę wystawioną szpitalowi

Lekarz w publicznym systemie ochrony zdrowia może liczyć na zarobki od kilku tysięcy złotych na umowie o pracę do 100 tys. zł i więcej za jedną fakturę wystawioną szpitalowi. Najmniej zarabiają lekarze na początku drogi zawodowej. Kontrowersje budzą niektóre kontrakty lekarzy specjalistów.

Europa stawia na migrantów. Polska się starzeje i wyludnia – co dalej?

Rekordowa liczba ludności w Unii Europejskiej – 450,4 mln osób – to efekt rosnącej imigracji, która rekompensuje spadek urodzeń i przewagę zgonów. Europa starzeje się, a migranci łagodzą demograficzny kryzys. Polska, z ujemnym bilansem ludności, stoi dziś na rozdrożu.

REKLAMA

Praca sezonowa 2025 r.: co, gdzie, jak i ile?

Sezonowe zatrudnienie to forma pracy, która wyróżnia się kilkoma charakterystycznymi cechami, istotnymi zarówno dla pracowników jak i pracodawców. Na czym polega, w jakim sektorze można znaleźć pracę sezonową, co z pracą sezonową w UE i ile można zarobić?

Kontrole SANEPIDU na koloniach, obozach i na innych obiektach pobytu dzieci i młodzieży w woj. małopolskim

Dzieci i młodzież skorzystają jak co roku z wypoczynku zorganizowanego w formie wyjazdowej jako kolonia, obóz lub jako forma w miejscu zamieszkania, m.in. na półkoloniach organizowanych przez placówki oświatowo-wychowawcze, świetlice szkolne, młodzieżowe domy kultury, ośrodki sportowe. W związku z tym zapowiedziane są kontrole SANEPIDU na koloniach, obozach i innych obiektów pobytu dzieci i młodzieży w woj. małopolskim.

18 lipca pieniądze z ZUS wpłyną na konto. Dobre wieści dla tysięcy Polaków, którzy pobierają świadczenia emerytalne

Już 18 lipca 2025 r. na konta tysięcy emerytów trafią środki z ZUS, mimo że standardowy termin wypłat przypada na 20 lipca. Ze względu na niedzielę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych przesunął wypłatę świadczeń o dwa dni wcześniej. To dobra wiadomość dla wielu seniorów.

Popularne tężnie solankowe niebezpieczne dla zdrowia – groźne bakterie, grzyby, promieniowce i gronkowce wykryte w wodzie solankowej i problem braku norm czystości „leczniczej mgiełki”

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytety Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie wynika, że coraz bardziej zyskujące na popularności miejskie tężnie solankowe, na których pobyt – pod względem absorbcji jodu – porównywany bywa z trzydniowym pobytem nad morzem – pozostawiają wiele do „życzenia” pod względem czystości mikrobiologicznej krążącej w nich wody solankowej oraz wytwarzającej się z niej mgiełki, która jest bezpośrednio wdychana przez użytkowników takich instalacji. Bakterie E.coli, E. faecalis i C. perfringens, to tylko niektóre z groźnych dla zdrowia patogenów wykrytych w solance jednej z miejskich tężni. Powagę problemu potęguje fakt braku odpowiednich norm prawnych.

REKLAMA

Polacy są skłonni udostępniać handlowcom swoje dane, jeśli w zamian otrzymają konkretne korzyści

Powstał bardzo ciekawy raport zawierający informacje dotyczące tego, że: DANE W HANDLU SĄ CORAZ MOCNIEJSZĄ „WALUTĄ”. Jak to możliwe? Okazuje się, że Polacy są skłonni udostępniać handlowcom swoje dane, jeśli w zamian otrzymają konkretne korzyści.

800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Czy wejdzie?

Pojawiają się kolejne głosy i wiadomości od Czytelników w sprawie tzw. dodatku emerytalnego (czy nawet przedemerytalnego) z tytułu wychowania dziecka. Miałoby to być tzw. 800 plus dla seniorów czy nawet 50. latków: za każde wychowane i pracujące dziecko, które płaci podatki w Polsce. Czy taka regulacja wejdzie w życie? Czekamy na odpowiedź z Kancelarii Prezydenta RP.

REKLAMA