Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaginiona przesyłka – co robić?

Bartłomiej Ceglarski
Zaginiona przesyłka – co robić?/ fot. Fotolia
Zaginiona przesyłka – co robić?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że przesyłki – te małe i te trochę większe, a zwłaszcza te nadawane za pośrednictwem Poczty Polskiej, giną w drodze do adresata. Co więc można na to poradzić? Czy jest jakiś sposób aby uzyskać zadośćuczynienie? Odpowiedź jest jedna: należy wnieść reklamację do operatora pocztowego, u którego przesyłka została nadana. Ile czasu ma operator na odpowiedź na reklamację i jakie odszkodowanie możesz uzyskać?

Prawo do wniesienia reklamacji do operatora pocztowego, u którego została nadana przysługuje nadawcy przesyłki albo adresatowi ale pod warunkiem, że nadawca zrzeknie się na jego rzecz praw dochodzenia roszczeń.

REKLAMA

Jak złożyć reklamację?

Reklamację można złożyć na piśmie, ustnie do protokołu sporządzanego przez pracownika operatora, a także za pomocą maila lub formularza dostępnego na stronie danego operatora (o ile operator dopuszcza taką możliwość). W reklamacji należy podać:

  • swoje imię, nazwisko, adres, datę sporządzenia reklamacji;
  • przedmiot reklamacji;
  • data i miejsce nadania przesyłki;
  • numer przesyłki;
  • okoliczności uzasadniające reklamację (np. zaginięcie przesyłki);
  • wysokość żądanego odszkodowania;
  • podpis.

Jeżeli o czymś zapomnisz to operator wezwie cię do uzupełnienia wskazanych braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania.

Kiedy należy złożyć reklamację?

REKLAMA

W sytuacji utraty przesyłki pocztowej obsługiwanej przez Pocztę Polską w zakresie usługi powszechnej reklamację można złożyć po upływie 14 dni od nadania przesyłki. Natomiast w przypadku utraty przesyłki obsługiwanej przez innego operatora reklamację możemy złożyć w dniu następnym po upływie terminu, w jakim uważa się niedoręczoną przesyłkę za utraconą - termin ten operator określa w regulaminie świadczenia usług pocztowych.

Należy jednak pamiętać, że niezależnie od operatora reklamacja musi zostać złożona przed upływem 12 miesięcy od dnia nadania przesyłki pocztowej – po tym czasie roszczenia się przedawniają. Bieg terminu przedawnienia ulega zawieszeniu na czas wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że inne terminy obowiązują w przypadku świadczenia usługi w obrocie zagranicznym ponieważ operator pocztowy ma 3 miesiące na wypłatę odszkodowania lub poinformowanie o nieuznaniu reklamacji.

Jakie odszkodowanie?

Wysokość odszkodowania zależy od rodzaju usługi, w ramach której przesyłka została nadana. W przypadku przesyłek nadanych w ramach usługi powszechnej:

  • za zaginięcie listu poleconego przysługuje odszkodowanie w wysokości maksymalnie 145 zł (50 krotność opłaty pobranej);
  • za zaginięcie paczki pocztowej przysługuje odszkodowanie w wysokości żądanej przez reklamującego, nie wyższej jednak niż 10-krotność opłaty pobranej za jej nadanie.

REKLAMA

W przypadku przesyłek nadanych w ramach usługi niebędącej usługą powszechną: za zaginięcie przesyłki można otrzymać odszkodowanie w wysokości nie wyższej niż zwykła wartość utraconych rzeczy, ale operator, ma prawo do wprowadzenia korzystniejszych warunków w tym zakresie w regulaminie świadczenia usługi pocztowej. Ponadto, jeżeli przesyłka zaginie, operator pocztowy, niezależnie od należnego odszkodowania, zwraca również pobraną opłatę za usługę.

Centrum Informacji Konsumenckiej działające przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej radzi by w przypadku przesyłania przedmiotów o znacznej wartości skorzystać z możliwości zadeklarowania wartości przesyłki. Taka usługa wiąże się, co prawda, z większymi kosztami, ale gwarantuje odszkodowanie w wysokości przez nas wskazanej. Innym sposobem ochrony jest również ubezpieczenie przesyłki.


Odpowiedź na reklamację

Po złożeniu reklamacji operator ma na jej rozpatrzenie i udzielenie odpowiedzi 30 dni od dnia jej otrzymania (termin zostanie dochowany również gdy operator nada odpowiedź 30 dnia). Odpowiedź na reklamację powinna zawierać:

  • nazwę jednostki operatora pocztowego rozpatrującej reklamację
  • powołanie podstawy prawnej
  • informację o uznaniu lub odmowie uznania reklamacji
  • w przypadku uznania reklamacji – określenie wysokości odszkodowania oraz informację o terminie i sposobie jego wypłaty
  • uzasadnienie, jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie
  • pouczenie o prawie odwołania się oraz wskazanie adresu, na jaki złożyć odwołanie
  • pouczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego i prawie dalszego dochodzenia roszczeń
  • imię i nazwisko upoważnionego pracownika operatora pocztowego wraz z zajmowanym przez niego stanowiskiem

Jeżeli operator nie udzieli odpowiedzi we wskazanym terminie to jest to równoznaczne z uznaniem reklamacji i wypłatą odszkodowania.

Co jeśli odpowiedź operatora nie jest satysfakcjonująca?

Jeśli operator odrzucił twoją reklamację lub jeśli nie jesteś zadowolony z jego odpowiedzi to możesz skorzystać z interwencji Prezesa UKE, pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich (postępowanie ADR) lub skierować sprawę do sądu powszechnego. Warto jednak w pierwszej kolejności skorzystać z dróg pozasądowych ponieważ pozwoli ci to zaoszczędzić zarówno czas jak i pieniądze.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1481 z późn.zm.)

Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie reklamacji usługi pocztowej (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 421)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(5)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Klient PP
    2021-09-19 19:33:36
    Należy wdrożyć postępowanie dochodzeniowo-śledcze jeśli list polecony zaginie. Należy ustalić winnych i list odzyskać z całą jego zawartością. Kara za złodziejstwo musi być dotkliwa.
    1
  • wykiwany
    2021-12-30 09:51:05
    Wysłany 9 grudnia list polecony priorytetowy do dzisiaj (30 XII) nie dotarł do adresata. Poczta Polska kpi ze swych klientów?
    2
  • AN
    2022-08-24 10:30:17
    Wyslałam dokumenty firmowe, ważne, przesyłka priorytet, polecona. Poczta nie wie i nie potrafi ustalić gdzie jest przesyłka od 17 dni, na rozpatrzenie reklamcji ma 30 dni!!!!!! Priorytet miał być dnia następnego, zależało nam na czasie. Przestrzegam przed poczta polską.
    0
  • nieiuj
    2022-11-22 15:12:35
    PP to śmiech na sali, przesyłki giną, leżakują miesiącami na WERach, ich gwarantowane terminy dostawy to żart. Niektórzy kurierzy w ogóle nie dostarczają przesyłek do adresatów, bo im się nie chce i adresat musi sam odbierać.
    0
  • Antek B.
    2022-12-08 14:31:45
    Dnia 11.10.2022 r. wysłałem za pośrednictwem PP małą paczkę do Danii. Był w niej prezent dla mojej córki/złote kolczyki/. Paczka była ubezpieczona, podałem też wartość i ubezpieczyłem przesyłkę. Przesyłka bardzo szybko utknęła w terminalu i ślad po niej zaginął. Po miesiącu od nadania złożyłem reklamację. Do dzisiaj 8.12.2022 r. nie otrzymałem żadnej odpowiedzi.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Telus: popieramy wniosek komisarza UE ds. rolnictwa, by Unia dopłacała do transportu zboża

Minister rolnictwa Robert Telus powiedział: My jako koalicja pięciu krajów popieramy wniosek unijnego komisarza ds. rolnictwa Janusza Wojciechowskiego, by UE dopłacała do transportu zboża, żeby on się opłacił.

Pomnik przyrody

Pomnik przyrody stanowi jedną z form jej ochrony. Jak można zdefiniować pomniki ochrony przyrody? Jakie kryteria powinno spełniać drzewo, aby uznać je za taki pomnik?

Odpady komunalne

Odpady komunalne to często odpady, które powstają w gospodarstwach domowych, ale nie tylko. Szczegółowe wyliczenie znajdziemy w ustawie o odpadach.

Ochrona przyrody

Ochrona przyrody jest ważnym zagadnieniem w dobie rozwoju technologicznego. Z tempo powodu warto wiedzieć na czym polega i jakie są jej cele.

REKLAMA

Park narodowy

Parki narodowe to miejsca, które pełnią ważną rolę w kontekście ochrony przyrody. W jakim celu są tworzone i jak można je zdefiniować?

Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. ZUS wypłacił ponad 700 tys. świadczeń

Kapitał wypłacany jest w miesięcznych częściach – po 500 zł przez dwa lata lub po 1000 zł przez rok. Wyboru dokonuje rodzic. Błędy we wnioskach mogą jednak wpływać na czas rozpatrzenia elektronicznego dokumentu. 

Centralna Informacja Emerytalna. Ustawa opublikowana

Ustawa o Centralnej Informacji Emerytalnej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Kto będzie miał dostęp do CIE? Jakie informacje znajdą się w systemie?

TSUE: Bank ma obowiązek przekazać konsumentowi informacje, które pokażą rzeczywiste ryzyko kredytu

Kolejny wyrok Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie kredytów frankowych. W wyroku z 21 września 2023 r. TSUE podkreślił, że bank ma obowiązek przekazać konsumentowi informacje, które pozwolą zrozumieć rzeczywiste ryzyka, na które jest narażony w trakcie całego okresu obowiązywania umowy kredytu denominowanego w walucie obcej.

REKLAMA

Kolejne problemy z wystawianiem recept na darmowe leki dla dzieci i seniorów?

Do Rzecznika Praw Obywatelskich docierają informacje o problemach z receptami na darmowe leki dla dzieci i seniorów. Mają one dotyczyć lekarzy przyjmujących prywatnie. Rzecznik zwrócił się do resortu zdrowia o zajęcie stanowiska w tej sprawie.

Choroba Alzheimera: Ryzyko zachorowania wzrasta z wiekiem

Choroba Alzheimera i choroby pokrewne została zdiagnozowana w 2022 r. u 357 tysięcy osób – takie dane podał Narodowy Fundusz Zdrowia w Światowy Dzień Walki z Chorobą Alzheimera, który przypada 21 września. Choroba Alzheimera charakteryzuje się postępującymi zaburzeniami pamięci i innych funkcji poznawczych. Ryzyko zachorowania wzrasta wraz z wiekiem.

REKLAMA