REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rzecznik praw pacjenta, Pacjent

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pierwsza w Polsce Poradnia Onkologiczna dla Młodych Dorosłych

Poradnia Onkologiczna dla Młodych Dorosłych. Dla pacjentów w wieku 18-39 lat, którzy zachorowali na nowotwór złośliwy przed ukończeniem 18. roku życia, w Narodowym Instytucie Onkologii w Gliwicach uruchomiono – we współpracy z Konsultantem Wojewódzkim w dziedzinie onkologii i hematologii dziecięcej dla województwa śląskiego – pierwszą w Polsce Poradnię Onkologiczną dla Młodych Dorosłych. Poradnia ma ułatwić dostęp młodym pacjentom do opieki, gdy już nie przysługuje im z racji wieku pobyt na onkologicznych oddziałach dziecięcych – niestety nie zawsze są oni płynnie przekazywani do ośrodków onkologicznych dla dorosłych.

Opieka koordynowana w POZ - co warto wiedzieć?

Od 1 października 2022 roku lekarze pierwszego kontaktu w placówkach podstawowej opieki zdrowotnej mogą realizować świadczenia zdrowotne w nowym modelu zwanym opieką koordynowaną.

NOP po szczepieniu obowiązkowym. Ważne zmiany od 1 stycznia 2023 r.

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina, iż Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych objął również szczepienia obowiązkowe przewidziane w Programie Szczepień Ochronnych. Jak uzyskać świadczenie?

Nowa ustawa ma zapewniać ochronę uczestnikom badań klinicznych

Sejm uchwalił ustawę o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi. Zakłada ona m.in. utworzenie Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych

REKLAMA

Test combo u lekarza rodzinnego na NFZ

Poradnie POZ mogą wykonywać tzw. testy combo na NFZ. To testy trzy w jednym, które wskazują na zakażenie grypą (typu A lub B), koronawirusem lub wirusem RSV.

Pierwsze wydane lekarzom certyfikaty tracą ważność. Jak wystąpić do ZUS o nowy?

Pobranie na portalu ZUS, nowego, bezpłatnego certyfikatu jest proste i trwa zaledwie kilka minut. Jak to zrobić?

Nowy Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych może poprawić sytuację pacjentów

Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. Zapowiedziane przez rząd powołanie Funduszu ułatwi uzyskiwanie rekompensat za szkody poniesione przez pacjentów. Będzie to możliwe bez postępowania sądowego i orzekania o winie lekarza. Projekt wymaga jednak zmian, jeżeli ma skutecznie realizować zakładane cele - pisze Instytut Logos w pierwszej analizie na ten temat.

Elektroniczna rejestracja centralna – założenia projektu

Elektroniczna rejestracja centralna - w założeniu projektodawców - ma pozwolić na uproszczenie i przyspieszenie procesu rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej.

REKLAMA

Ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta przyjęta przez Rząd

"Po ustawach gwarantujących wzrost nakładów na ochronę zdrowia oraz wynagrodzeń personelu medycznego czas na gwarancje dla pacjenta. Dziś Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjenta" – przekazał na Twitterze szef MZ.

Prawo do dokumentacji medycznej - na czym polega?

Czym jest prawo do dokumentacji medycznej? Czy udostępnienie dokumentacji medycznej jest płatne?

Co pacjencji cenią najbardziej u lekarzy, a co lekarze u pacjentów? [BADANIE]

Pacjenci w kontaktach z pracownikami ochrony zdrowia najbardziej cenią jasną i zrozumiałą komunikację, dla lekarzy najważniejsza jest staranność i dokładność wykonywanych zadań – wynika z badań prof. Zbigniewa Izdebskiego.

Badania diagnostyczne u kobiet w ciąży - stanowisko RPP i WSA

Jak przypomina Rzecznik Praw Pacjenta, pacjentce, która prowadzi ciążę w placówce, która posiada umowę z NFZ, należy zagwarantować bezpłatną kompleksową opiekę oraz dostęp do niezbędnych badań.

Dentobus - czym jest i co oferuje?

Jak skorzystać z dentobusu? Czy leczenie w nim jest bezpłatne? Oto najważniejsze informacje dotyczące mobilnych gabinetów dentystycznych.

Placówki ochrony zdrowia wdrażają koordynowaną opiekę nad pacjentem

NFZ podpisał 90 umów z placówkami ochrony zdrowia wdrażającymi koordynowaną opiekę nad pacjentem, a wnioski w tej sprawie złożyły 172 kolejne ośrodki. "Organizacja opieki koordynowanej to strzał w dziesiątkę" – ocenił w piątek prezes Funduszu Filip Nowak.

Czy przychodnia POZ może odesłać dziecko z gorączką?

Co w sytuacji, gdy personel medyczny odmawia pomocy matce i dziecku, uzasadniając to brakiem wolnych terminów? Jedną z takich spraw zajmował się Rzecznik Praw Pacjenta.

Badania kliniczne - będą nowe przepisy

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi, przedłożony przez ministra zdrowia.

Depresja - gdzie szukać pomocy?

Jakie są przyczyny i objawy depresji? W jaki sposób odbywa się leczenie? Gdzie można szukać pomocy dla siebie lub bliskiej osoby?

Poród rodzinny, a epidemia koronawirusa - stanowisko RPP i WSA

Według Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie "całkowite wstrzymanie porodów rodzinnych, nawet na określony czas, musi być uznane za pozbawienie, a nie za ograniczenie omawianego prawa".

Przychodnia POZ ma obowiązek zapewnić pacjentowi kontakt telefoniczny

Do Rzecznika Praw Pacjenta wpływa wiele sygnałów od pacjentów, którzy zgłaszają problemy w kontakcie z rejestracją przychodni. Dotyczą one przede wszystkim braku kontaktu telefonicznego.

Błędy medyczne i zdarzenia niepożądane - projektowane zmiany

Do rejestru Rzecznika Praw Pacjenta zgłoszono ponad 520 błędów medycznych i zdarzeń niepożądanych. Raportowanie takich danych niedługo ma być obowiązkowe.

Nowe zadania farmaceutów?

Ministerstwo Zdrowia analizuje możliwości rozszerzenia roli farmaceutów. Część nowych zadań może trafić do koszyka świadczeń gwarantowanych.

Rejestr nie tylko ciąż

Przebieg ciąży, przyjęte szczepienia, alergie, wyniki badań laboratoryjnych, a także wypisane i zrealizowane recepty – to tylko niektóre z danych medycznych, które będą dostępne dla lekarzy w całej Unii. A leczenie wykonane za granicą będzie widoczne dla polskich medyków – za zgodą pacjenta albo w sytuacji ratowania życia

Udzielanie świadczeń zdrowotnych pacjentowi - kto może być obecny?

Rzecznik Praw Pacjenta przypomina kto może być obecny podczas udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentowi.

Pierwsza skarga nadzwyczajna Rzecznika Praw Pacjenta

Celem wniesionej skargi nadzwyczajnej jest poddanie prawomocnego orzeczenia kontroli Sądu Najwyższego, z punktu widzenia zasad demokratycznego państwa prawa, które urzeczywistnia zasady sprawiedliwości społecznej.

Błędy medyczne - odpowiedzialność karna pozostaje

Resort zdrowia ustąpił Ministerstwu Sprawiedliwości w sprawie błędów medycznych – dowiedział się DGP. Będzie możliwość nadzwyczajnego złagodzenia kary zamiast zniesienia odpowiedzialności.

Milion złotych odszkodowań za naruszenia praw pacjenta

Odszkodowania za naruszenie praw pacjenta Zakończone w ostatnich tygodniach sprawy z udziałem RPP przyniosły pacjentom, na mocy zawartych ugód sądowych i pozasądowych, odszkodowania w łącznej kwocie blisko miliona złotych – przybliża Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. Rzecznik Praw Pacjenta działa przez sądem na prawach przysługujących prokuratorowi.

Szpitalne jedzenie do poprawy

Wprowadzenie stawki dziennej i zatrudnienie dietetyków – to zdaniem ekspertów klucz do poprawienia jakości żywienia w szpitalach. Przepisy powinny zaś regulować, do jakiego posiłku pacjent ma prawo.

"Profilaktyka 40 plus" - do kiedy? [ZMIANY]

Termin realizacji programu "Profilaktyka 40 Plus" ma zostać wydłużony. Ministerstwo Zdrowia skierowało do konsultacji projekt odpowiedniego rozporządzenia. Do kiedy i na jakich zasadach będzie można skorzystać z programu w nowej odsłonie?

"Rejestr ciąż" - kto ma dostęp do karty pacjenta?

Dostęp do karty pacjenta ma lekarz prowadzący, ratownik w przypadku zagrożenia życia i lekarz wskazany każdorazowo przez pacjentkę – wyjaśniał w PAP.pl rzecznik MZ Wojciech Andrusiewicz, pytany o tzw. rejestr ciąż.

Jak będzie działał rejestr ciąż? [WYWIAD]

Informacje, czy kobieta oczekuje dziecka, są w systemie od dawna. Od teraz ratujący życie łatwiej je znajdzie. To może być pięć minut, które uratuje pacjentkę – mówi Piotr Węcławik, dyrektor departamentu innowacji Ministerstwa Zdrowia

System szybkich rekompensat dla pacjentów poszkodowanych w wyniku błędów lekarskich - twają nad nim prace

System szybkich rekompensat dla pacjentów poszkodowanych w wyniku błędów lekarskich - usprawnienie dochodzenia rekompensat z tytułu różnego rodzaju błędów medycznych jest jednym z celów procedowanej w Ministerstwie Zdrowia ustawy o jakości w ochronie zdrowia. Z pierwszych, przedstawionych w ubiegłym roku propozycji resortu wynikało, że obecne wojewódzkie komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych ma zastąpić system obsługiwany przez Rzecznika Praw Pacjenta i specjalny fundusz kompensacyjny. – Bardzo ważne byłoby także, żeby w ustawie znalazły się zapisy wprowadzające system no blame, czyli niewinienia osób, które uczestniczyły w zdarzeniach niepożądanych, po to, żebyśmy mogli je analizować, podejmować działania zapobiegawcze i uczyć się na nich – mówi Michał Bedlicki, zastępca dyrektora​ Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Kto może korzystać ze świadczeń medycznych poza kolejnością?

Komu należą się szczególne uprawnienia w dostępie do świadczeń medycznych i w jaki sposób powinny być realizowane? Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnia, na czym polega przywilej pierwszeństwa i odpowiada na pytanie czy są przepisy, które ograniczają szczególne uprawnienia do tzw. świadczeń pierwszorazowych

Więcej danych zbieranych przez personel medyczny

Katalog danych zbieranych przez personel medyczny został poszerzony o alergie, ciała obce, grupę krwi oraz o fakt bycia w ciąży. Należy podkreślić, że rozporządzenie nie tworzy żadnych rejestrów, a jedynie poszerza system raportowania” – powiedział PAP rzecznik Ministerstwa Zdrowia Wojciech Andrusiewicz.

Rzecznik Praw Pacjenta: nie karać i nie zwalniać z pracy lekarza za jednorazowe zaszycie chusty w ciele pacjenta [Wywiad]

RPP: Lekarz dopiero po drugim zaszyciu gazika w ciele pacjenta odpowie karnie. Odpowie karnie za wycięcie zdrowego organu oraz nie zejście z oddziału do umierającego na schodach pacjenta.

MZ o zakazie odwiedzin pacjentów

Jak przekazało ministerstwo zdrowia, utrzymywanie zakazu odwiedzin pacjentów nie znajduje podstawy w świetle obowiązującego prawa, a także jest sprzeczne z rekomendacjami Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego w tym zakresie.

RPP: Odwiedziny u pacjentów w szpitalu nie mogą być ograniczane

Utrzymywanie przez szpitale restrykcyjnych ograniczeń w korzystaniu z praw pacjenta może stanowić praktykę naruszającą zbiorowe prawa pacjentów – podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta.

Pierwsze odszkodowanie za NOP. Ile wynosi?

W ramach Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych przyznano pierwsze odszkodowanie za niepożądany odczyn poszczepienny.

RPP: Leczenie amantadyną COVID-19 narusza prawa pacjentów

Nie ma dowodów naukowych, które potwierdzałyby skuteczność amantadyny. Jej stosowanie w przypadku COVID-19 może opóźnić podjęcie właściwego leczenia – twierdzi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. Jego zdaniem leczenie amantadyną pacjentów chorych na COVID-19 narusza zbiorowe prawa pacjentów do leczenia zgodnego z aktualną wiedzą medyczną.

Wniosek o świadczenie kompensacyjne od 12 lutego 2022 r.

Wniosek o świadczenie kompensacyjnego pacjent będzie mógł złożyć nie wcześniej niż 12 lutego 2022 r. Ile wyniesie odszkodowanie za NOP?

Koordynator w poradni POZ - jakie wsparcie dla pacjentów?

Koordynator ma wesprzeć pacjentów w procesie leczenia. Od 1 października 2021 roku taka osobę powinny wyznaczyć poradnie POZ.

Jakie problemy najczęściej zgłaszają pacjenci w 2021 r.?

Z informacji przedstawionych przez Rzecznika Praw Pacjenta wynika, iż na początku 2021 r. problemy pacjentów często były spowodowane sytuacją epidemiologiczną.

Fundusz kompensacyjny - co z projektem ustawy?

Co z ustawą, która wprowadza fundusz kompensacyjny? Kiedy projekt trafi do Sejmu? Kto będzie mógł uzyskać rekompensatę?

Świadczenie kompensacyjne dla pacjentów – projekt ustawy

Świadczenia kompensacyjne dla pacjentów, u których wystąpiły działania niepożądane po szczepieniu zakłada projekt przygotowany przez resort zdrowia.

Szczepienie w domu pacjenta

Szczepienie w domu dotyczy pacjentów, którzy ze względu na stan zdrowia nie mogą przyjąć szczepionki w punkcie stacjonarnym. Narodowy Fundusz Zdrowia zorganizował w tym celu 117 dodatkowych punktów. Jak zarejestrować się na szczepienie w domu?

Uzyskiwanie ekstraktów z konopi włóknistych - czy legalne?

Uzyskiwanie ekstraktów z konopi włóknistych było przedmiotem interpelacji poselskiej skierowanej do Ministra Zdrowia. Jakie przepisy regulują przetwórstwo konopi włóknistych w Polsce? Co ze stosowaniem leków przez pacjentów?

Zalecenia dotyczące leczenia w domu osób z COVID-19

Zalecenia dotyczące leczenia w domu osób z COVID-19 zostały opublikowane na stronach rządowych. Eksperci wskazują w nich jakie leki stosować i kiedy kierować pacjenta do szpitala.

Szczepienia - opublikowano mapę punktów w całym kraju

Mapa punktów szczepień przeciw COVID-19 w całym kraju została opublikowana na stronach rządowych. Gdzie można znaleźć pełną listę z podziałem na województwa? Na jakie etapy podzielono proces szczepień?

Jakie zachęty dla osób zaszczepionych przeciwko COVID-19?

Jakie zachęty dla osób zaszczepionych przeciwko COVID-19 zapowiada Ministerstwo Zdrowia? Czy szczepionka na COVID-19 będzie darmowa? O szczegółach mówił podczas konferencji prasowej minister zdrowia Adam Niedzielski.

Pulsoksymetr bezpłatnie – dla kogo?

Pulsykometry bezpłatnie trafią do pacjentów w ramach nowego programu DOM. Kto może otrzymać urządzenie? Na czym polega nowy program Ministerstwa Zdrowia?

Dodatkowe call center dla sanepidu ds. COVID-19

Szybko rosnąca liczba zakażeń koronawirusem SARS-CoV-2 i przebywających na kwarantannach osób to problem dla służby zdrowia, która jest już na granicy wydolności, jak i dla Głównego Inspektoratu Sanitarnego (tzw. sanepid), którego pracownicy nie są już w stanie obsłużyć tysięcy telefonów dziennie. Pomoc zaoferowało 18 firm ubezpieczeniowych, które zdecydowały się sfinansować dodatkowe call center dla GIS-u. Linia będzie dostępna 24/7, a ubezpieczyciele sfinansują pracę 100 dodatkowych konsultantów przez najbliższe pół roku. Jak podkreśla prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, to kolejna z inicjatyw branży ukierunkowanych na walkę z pandemią.

REKLAMA