REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Starosta, Powiat

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak uchwala się budżet powiatu?


Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego. Jako taka jednostka prowadzi on własną politykę finansową. Podstawowym dokumentem w zakresie finansów powiatu jest budżet. Uchwala go rada powiatu ale wykonuje zarząd.

Prowadzenie działalności gospodarczej przez radnego

W Polsce każdej osobie zapewnia się swobodę podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. Swoboda ta jednak napotyka na pewne ograniczenia wobec radnych rady powiatu. Radny musi o tym zawsze pamiętać.

Czy powiaty mogą tworzyć porozumienia?

Powiaty mogą tworzyć zarówno związki jak i stowarzyszenia oraz porozumienia. Takie działania maja na celu lepsze i sprawniejsze wykonywanie zadań z zakresu administracji.

Co reguluje statut powiatu?

Statut jest najważniejszym aktem prawnym w samorządzie powiatowym. Określa on m.in. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu powiatu.

REKLAMA

Jakie organy ma związek powiatów?

Związki powiatów są tworzone w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych. Organami takiego związku są zgromadzenie oraz zarząd.

Co musi określać statut związku powiatów?

Powiaty mogą tworzyć związki . To znaczy mogą się „łączyć” w celu wykonywania konkretnych zadań publicznych. W tym również w celu wydania konkretnej decyzji administracyjnej.

Czym zajmuje się regionalna izba obrachunkowa?

Nadzór nad działalnością powiatu prowadzi Prezes Rady Ministrów (czyli premier), właściwy wojewoda oraz w kwestiach finansowych regionalna izba obrachunkowa. Warto wiedzieć kilka słów więcej o tym ostatnim organie.

Kiedy można uchylić uchwałę rady powiatu?

Organem stanowiącym w powiecie jest rada powiatu. To ten organ wydaje uchwały będące aktami prawa miejscowego na terenie powiatu. Uchwały te mogą być jednak uchylane w ramach nadzoru nad działalnością powiatu.

REKLAMA

Kto prowadzi nadzór nad powiatem?

W Polskim systemie prawa przewidziana jest kontrola administracji rządowej nad administracja samorządową. Nadzór i kontrola odbywa się na różnych poziomach. Jednak organami sprawującymi nadzór jest Prezes Rady Ministrów, właściwy wojewoda oraz regionalna izba obrachunkowa.

Kiedy premier może rozwiązać radę powiatu

Prezes Rady Ministrów sprawuje nadzór nad samorządem powiatowym. Jednym z uprawnień premiera w tym zakresie jest możliwość wnioskowania o zawieszanie organów samorządu powiatowego. Regulacje w tym zakresie zawiera art. 83 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Co to jest miasto na prawach powiatu

W Polce występują dwa „rodzaje” powiatów. Są bowiem powiaty ziemskie oraz miasta na prawach powiatu. Warto o tym pamiętać załatwiając sprawy urzędowe.

Jak są tworzone nowe powiaty

Polska ma obecnie trójstopniowy podział administracyjny. Oznacza to, że w Polsce mamy trzy różnego rodzaju jednostki samorządu terytorialnego. Są to: gmina, powiat i województwo. Rząd w drodze rozporządzenia może tworzyć nowe powiaty.

Czym jest samorząd powiatowy

Od 1 stycznia 1999 r. Polska jest podzielona na gminy, powiaty i województwa.  Wtedy bowiem w życie weszła reforma administracyjna rządu Jerzego Buzka.

Co to jest pozwolenie na budowę

Każdy to chce wybudować dom musi uzyskać pozwolenie na budowę. Pozwolenie na budowę to decyzja administracyjna zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego.

Akty prawa miejscowego stanowione przez powiat

Samorząd powiatowy posiada kompetencje prawotwórcze, które odnoszą się przede wszystkim do tworzenia aktów prawa miejscowego. Podstawowe regulacje dotyczące stanowienia przez organy powiatu prawa miejscowego zawiera ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998.

Co to jest zarząd powiatu

Zarząd powiatu to jeden z organów powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

Co wchodzi w skład mienia powiatu

Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych. Zarząd i ochrona mienia powiatu powinny być wykonywane ze szczególną starannością.

Czym charakteryzuje się związek powiatów

Związek powiatów wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek ma osobowość prawną. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.

Czym jest związek powiatów

Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie powiatowym powiaty mogą tworzyć związki z innymi powiatami, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, w tym wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

Czym zajmuje się starosta?

Starosta wchodzi w skład zarządu powiatu. Starosta kieruje powiatem oraz reprezentuje go na zewnątrz. W przypadku miasta na prawach powiatu funkcję starosty sprawuje burmistrz lub prezydent miasta.

Co załatwimy w starostwie

Samorząd powiatowy wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin. Za realizację zadań samorządu powiatowego odpowiedzialni są zarząd oraz starosta.

Co to jest rada powiatu

Rada powiatu oraz zarząd to organy powiatu. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Wybory do rad powiatów

Rada powiatu jest jednym z organów powiatu. Rada powiatu jest co do zasady organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Nadzór nad działalnością powiatu

Istota nadzoru polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów.

Jak zorganizować zbiórkę publiczną

Wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry określony cel wymaga pozwolenia właściwego terenowo organu władzy. Zbiórka publiczna prowadzona bez odpowiedniego zezwolenia jest wykroczeniem.

Rehabilitacja niepełnosprawnych ze środków unijnych

W 2011 r. udział osoby niepełnosprawnej w turnusie rehabilitacyjnym powiaty mogą dofinansować z funduszy unijnych. Powiatowe centrum pomocy rodzinie otrzyma dofinansowanie, jeżeli uwzględni takie rozwiązanie w tzw. projekcie systemowym.

Ewidencja gruntów i budynków

Ewidencja gruntów i budynków jest prowadzonym w skali całego kraju zbiorem informacji dotyczących gruntów, budynków oraz ich właścicieli. Ewidencja spełnia przede wszystkim funkcje informacyjne.

Wyrejestrowanie pojazdu

W przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu należy złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. W terminie do 30 dni starosta wydaje decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.

Wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej

Przez wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej rozumie się rozpoczęcie innego niż rolnicze lub leśne użytkowanie gruntów. Nie mówimy o wyłączeniu z produkcji gruntów, jeżeli przerwa w rolniczym użytkowaniu tych gruntów jest spowodowana zmianą kierunków produkcji rolniczej i trwa nie dłużej niż 5 lat.

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części może nastąpić po uprzednim dokonaniu zgłoszenia. Organem właściwym w tej sprawie jest starosta.

Scalanie gruntów

Celem scalenia gruntów jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu.

Pozwolenie na wykonanie robót budowlanych

Pozwolenie na budowę wydaje starosta na wniosek inwestora. Pozwolenie na budowę jest ważne przez 2 lata od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.

Jak uzyskać pozwolenie na rozbiórkę

Roboty rozbiórkowe można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Pozwolenie na rozbiórkę wydaje starosta.

Czasowa rejestracja pojazdu

Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania. Sprawy związane z czasową rejestracją załatwia się w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta (w mieście na prawach powiatu).

Zadania Zarządu Powiatu

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu określa statut powiatu.

Licencja na wykonanie transportu drogowego

Licencja na wykonywanie krajowy transport drogowy rzeczy lub osób wydawana jest na czas określony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat, uwzględniając wniosek przedsiębiorcy. W krajowym transporcie drogowym licencji udziela starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy.

Przeniesienie decyzji pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby

Organ, który wydał decyzję pozwolenia na budowę, jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmuje on wszystkie warunki zawarte w tej decyzji oraz złoży oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Wymiana prawa jazdy z powodu kradzieży

Osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić starostę o utracie prawa jazdy. 

Wydanie karty wędkarskiej

Kartę wędkarską lub kartę łowiectwa podwodnego wydaje starosta, po złożeniu przez osobę zainteresowaną egzaminu ze znajomości ochrony i połowu ryb przed komisją powołaną przez społeczną organizację amatorskiego połowu ryb; z obowiązku składania egzaminu są zwolnione osoby posiadające średnie lub wyższe wykształcenie rybackie.

Rejestracja pojazdu zabytkowego

Rejestracja pojazdu zabytkowego następuje w drodze decyzji administracyjnej. Wniosek o rejestrację pojazdu zabytkowego należy złożyć w Wydziale Komunikacji we właściwym miejscowo Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta.

Wydanie prawa jazdy

Prawo jazdy może uzyskać osoba, która ma wymaganą sprawność fizyczną i psychiczną, odbyła wymagane przeszkolenie i wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami oraz osiągnęła wymagany dla danej kategorii wiek. Prawo jazdy wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej.

Wydanie Międzynarodowego Prawa Jazdy

Międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane za opłatą przez każdego starostę. Międzynarodowe prawo jazdy wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej, w terminie do 7 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

Rejestry prowadzone przez powiat

Wszystkie powiaty prowadzą różnego rodzaju rejestry. Rejestry są zbiorami informacji o osobach, rzeczach lub prawach.

Jak zarejestrować dziennik budowy

Zarejestrowanie dziennika budowy dokonywane jest na podstawie wniosku inwestora lub pełnomocnika, w terminie 3 dni od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna.

Kompetencje powiatu

Powiat to jednostka samorządu terytorialnego drugiego stopnia, obejmująca obszar kilku gmin. Jego działalność oparta jest na ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Kompetencje i zadania rady powiatu

Rada powiatu jest przede wszystkim organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Kadencja rady powiatu trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów bezpośrednich.

Jak zarejestrować samochód

Jeżeli chcesz zarejestrować samochód musisz złożyć odpowiedni wniosek w starostwie powiatowym właściwym dla miejsca zamieszkania.

Kto kieruje powiatem

Do kadry kierowniczej powiatu można zaliczyć przede wszystkim starostę. Oprócz starosty, wybieranego przez radę powiatu, funkcje kierownicze wykonują również wicestarosta, sekretarz oraz skarbnik.

Zastępstwo prawne starostwa

Zawarto umowę cywilnoprawną z kancelarią prawną w celu obsługi starostwa. W umowie jest zapis, że koszty zastępstwa poza wynagrodzeniem należą się obsługującej nas kancelarii. Po uregulowaniu należności przez dłużnika koszty zastępstwa procesowego księgowane są w budżecie i wprowadzane po stronie wydatków w planie budżetu w celu wypłacenia kancelarii. Czy istnieje możliwość wypłacania kosztów zastępstwa procesowego, pomijając budżet przez rachunek depozytowy?

Zmiana decyzji o pozwoleniu na budowę

Zmiana decyzji o pozwoleniu na budowę wydawana jest na wniosek inwestora, w przypadku zamiaru istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia.

REKLAMA