REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Turysta, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Konsument na wakacjach - co warto wiedzieć o wyżywieniu?

Hotele oraz biura podróży w czasie pobytu oferują swoim gościom różne opcje wyżywienia. Jeszcze przed zawarciem umowy konsumenci powinni zwrócić uwagę na ważne szczegóły dotyczące posiłków.

Za zmarnowany urlop należy się odszkodowanie

Nie zawsze wymarzony urlop przebiega zgodnie z planem. Co możemy zrobić, jeśli usługa turystyczna jest wykonywana niezgodnie z umową? Kiedy za zmarnowany urlop należy się odszkodowanie, a kiedy zadośćuczynienie?

Wakacje na własną rękę w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Wakacje na własną rękę wiążą się z szeregiem decyzji, jakie muszą podjąć konsumenci. Przed ich podjęciem warto znać swoje prawa. Jak podkreśla Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, „jeżeli coś pójdzie nie tak, ewentualne reklamacje będziemy zmuszeni zgłosić do różnych przedsiębiorców, a nie do jednego podmiotu, jakim jest biuro podróży”.

Bezpieczna podróż autokarem - o czym warto pamiętać?

Stan techniczny pojazdu i kondycja kierowcy mają wpływ na bezpieczeństwo na drogach. O tym, na co powinni zwrócić uwagę rodzice i opiekunowie, planujący podróż autokarem mówi Kamil Wolański z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK) w nawiązaniu do akcji „Bezpieczny autokar - wakacje 2019̏”.

REKLAMA

Portability, czyli przenoszalność treści w UE

Portability w wolnym tłumaczeniu oznacza przenoszalność. Abonenci w kraju czasowego pobytu w UE mają prawo dostępu do tych samych treści jak w państwie zamieszkania. Na jakich zasadach?

Brexit a prawa konsumenta

Jakie są konsekwencje brexitu dla polskich konsumentów? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada czy w związku z nową sytuacją zachowamy te same prawa.

TSUE o skutkach zamieszczenia klauzul abuzywnych w umowach kredytów frankowych

W dniu 14 marca 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał kolejny wyrok (sprawa C‑118/17) na skutek pytania prejudycjalnego dotyczącego skutków zamieszczenia klauzul abuzywnych (niedozwolonych) w umowach kredytu hipotecznego powiązanego z walutą szwajcarską. W uzasadnieniu czytamy, że sądy krajowe mogą skorzystać z kilku możliwości i wybrać wariant najbardziej korzystny dla kredytobiorcy, tj. albo umowę unieważnić albo utrzymać w mocy, ale bez zapisów niedozwolonych (abuzywnych), albo utrzymać umowę w mocy zastępując klauzule abuzywne obowiązującymi przepisami, jeżeli takie występują w przepisach krajowych.

Walentynki - poradnik dla konsumentów

Walentynki to dla wielu konsumentów okazja do kupna prezentu czy romantycznego wyjazdu. Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jakie prawa przysługują klientom sklepów, serwisów randkowych i hoteli.

REKLAMA

Wyjazd na narty a prawa konsumenta

Jakie prawa mamy jako konsumenci podczas wyjazdów na narty? Co warto wiedzieć, jeśli podróżujemy pociągiem lub samolotem? Przydatne rady dla miłośników sportów zimowych przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Ubezpieczenie turystyczne a stan wojenny na Ukrainie

W związku z wydarzeniami na Morzu Azowskim na części terytorium Ukrainy wprowadzono stan wojenny, który potrwa do 27 grudnia 2018 r. Osoby, które wybierają się do tego kraju powinny sprawdzić, czy w miejscu pobytu będą mogły korzystać z ubezpieczenia turystycznego ponieważ nie zawsze będzie to możliwe!

Wniosek o upadłość konsumencką byłego przedsiębiorcy

Upadłość konsumencka może zostać ogłoszona także w przypadku byłego przedsiębiorcy, mimo długów powstałych w związku z wcześniej prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy czym sporządzenie skutecznego wniosku o ogłoszenie upadłości konsumenckiej jest w takim przypadku znacznie trudniejsze, wymaga bowiem głębszego uzasadnienia i właściwego opisania postępowania przedsiębiorcy jako osoby niewypłacalnej.

Black Friday i Cyber Monday - prawa konsumenta

Wyprzedaże w Black Friday i Cyber Monday przyciągają tłumy klientów. Przy okazji zakupów warto znać swoje prawa.

Konsumentom w Polsce oferuje się gorsze produkty niż w Europie Zachodniej

UOKiK sprawdził jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej. Co wynika z porównania jakości produktów?

Reklamacja nieudanej wycieczki - ułatwienia dla konsumentów od połowy 2018 r.

Od początku lipca 2018 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Ułatwiają one m.in. złożenie reklamacji nieudanej wycieczki. Pomimo korzystniejszych przepisów przy wyborze biura podróży zawsze warto zachować rozsądek.

Zmiany w zasadach reklamacji imprez turystycznych od 1 lipca 2018 r.

1 lipca 2018 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych (do umów podpisanych przed tą datą stosuje się dotychczasowe zasady). Co się zmieni?

Przetwarzanie danych dotyczących pasażera 2018 r.

W maju 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych dotyczących pasażera – podpisana 11 maja 2018 r. Co się zmieniło?

625 tys. zł z UE na turystykę wiejską

Agroturystyka dostała z UE środki na promocję turystyki wiejskiej. Kto skorzysta z dotacji?

Gwarancja, rękojmia - reklamacja konsumenta, obowiązki sprzedawcy i gwaranta

Uprawnienia reklamacyjne konsumentów oraz obowiązki sprzedawców towarów i usług wynikające rękojmi i obowiązki gwarantów wynikające z udzielonych gwarancji wyjaśniają eksperci z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wyjaśnienia dotyczą m.in. problemów z reklamacją rzeczy kupionych w internecie od osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą, towarów używanych, czy zakupów nabytych za granicą. Warto też wiedzieć jakiej pomocy może udzielić rzecznik konsumentów lub organizacja konsumencka, a także co zrobić jeżeli konsument zawarł umowę wskutek wprowadzenia w błąd przez pracownika przedsiębiorcy.

Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka

„Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka” jest programem o całkowitym budżecie ok. 200 mln zł, który do 2026 r. ma wspierać MŚP w Polsce Wschodniej. Chodzi o przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą w branży turystycznej oraz okołoturystycznej. 

Rękojmia - nowe przepisy niekorzystne dla konsumentów i firm

Konfederacja Lewiatan alarmuje, że projekt ustawy dotyczący wad z tytułu rękojmi nie poprawi sytuacji konsumentów a wręcz przeciwnie, pogorszy ich pozycję, ponieważ przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności napraw. Nowe przepisy są także niekorzystne dla mikro, małych i średnich firm.

Ogólny termin przedawnienia roszczeń będzie skrócony z 10 do 6 lat

16 stycznia 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości. Projekt zakłada m.in. skrócenie ogólnego terminu przedawnienia roszczeń do 6 lat (obecnie jest 10 lat), czy wprowadzenie nowego sposobu liczenia upływu terminu przedawnienia – bieg terminu przedawnienia ma się kończyć z upływem ostatniego dnia roku kalendarzowego (nie będzie to jednak dotyczyć terminów przedawnienia krótszych niż dwa lata).

Gdzie najchętniej wyjeżdżamy na wakacje?

Polacy najchętniej wyjeżdżają do Grecji. Od czerwca do września 2017 roku urlop spędziło tam aż 39 proc. Polaków.

Zmiany w usługach turystycznych od 1 lipca 2018 r.

Polska jako jedno z sześciu pierwszych państw członkowskich UE poinformowała o terminowym wdrożeniu postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2015/2302/UE z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zmieniającej rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE oraz uchylającej dyrektywę Rady 90/314/EWG (zw. dalej: dyrektywą nr 2015/2302).

Ustawa o imprezach turystycznych wejdzie w życie 1 lipca 2018 r.

Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych podpisana przez Prezydenta. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca 2018 r. Co się zmieni?

Black Friday - poradnik UOKiK dla konsumentów

W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.

Zmiany w ustawie o imprezach turystycznych - 2018 r.

Sejm, zdecydowaną większością głosów, przyjął projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Nowe przepisy zakładają m.in. nałożenie na przedsiębiorców oferujących pakiety dynamiczne takich samych obowiązków jakie mają organizatorzy turystyczni.

Zmiany w usługach turystycznych od 1 lipca 2018 r.

Od 1 lipca 2018 r. obowiązywać będzie nowa ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, która zastąpi ustawę o usługach turystycznych. Ustawa ma w pełni regulować prawa i obowiązki przedsiębiorców oferujących usługi turystyczne i hotelarskie.

Większa ochrona klientów zawierających umowy ubezpieczenia od 2018 roku

Przed zawarciem umowy ubezpieczenia, sprzedawca ubezpieczeń ma określić – na podstawie uzyskanych od klienta informacji – jego wymagania i potrzeby oraz podać mu w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym - tak wynika z projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Ustawa ma obowiązywać od 2018 roku.

Samorządy dostaną aż 150 mln zł rocznie z opłat turystycznych

Zmienić się mają zasady naliczania opłat miejscowych. Opłatę miejscową ma zastąpić opłata turystyczna. Turysta zapłaci nie tylko za klimat, ale również za zabytki i ofertę kulturalną.

Świadczenie usług turystycznych – zmiany od 2018 roku

Projekt ustawy wdrażający dyrektywę PE i Rady (UE) 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zakłada przede wszystkim ochronę konsumentów korzystających z ofert podmiotów niebędących przedsiębiorcami oraz podmiotów oferujących „pakiety dynamiczne”. Przeprowadzenie szerokiego zakresu zmian ma na celu dostosowanie obowiązujących przepisów do zmieniających się realiów funkcjonowania rynku turystycznego.

Reklamacja imprezy turystycznej

Biura podróży, szczególnie w okresie urlopowym, przedstawiają w swoich katalogach szerokie oferty wyjazdów. Planując wycieczki, czy to ze znacznym wyprzedzeniem czy last minute, zawsze należy pamiętać, by przed wyruszeniem sporządzić umowę o ściśle sprecyzowanej treści, tak by w razie niedogodności zastanych na miejscu - mieć podstawę do wystosowania roszczeń odszkodowawczych i żądania zwrotu kosztów od organizatora.

Karta EKUZ - komu przysługuje i jak złożyć wniosek?

O wypełnienie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) powinien zadbać każdy kto wybiera się za granicę w celu wypoczynku, pracy czy nauki. Dzięki tej karcie jesteśmy uprawnieni do korzystania z publicznej opieki zdrowotnej w innym kraju tak jak jego obywatele.

Skrócenie terminów przedawnienia roszczeń - nowelizacja Kodeksu cywilnego

Rząd planuje skrócić termin przedawnienia roszczeń niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz niebędących roszczeniami o świadczenia okresowe – z 10 do 6 lat. Również z 10 do 6 lat ma być skrócony termin przedawnienia roszczeń stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu lub innego organu powołanego do rozpoznania spraw danego rodzaju albo orzeczeniem sądu polubownego oraz stwierdzonych ugodą.

Zmiany w polubownym rozwiązywaniu sporów

W Polsce polubowny sposób rozwiązywania sporów konsumenckich jest mało rozpowszechniony, ale dzięki wchodzącym 10 stycznia w życie przepisom powinno się to zmienić. Nowe regulacje będą mieć istotny wpływ m.in. na podmioty rynku finansowego i ich klientów. Instytucje te będą musiały informować klientów o sposobach pozasądowego rozwiązywania ewentualnych sporów. Rzecznik Finansowy, który będzie instytucją właściwą dla podmiotów z sektora finansowego, zyska nowe narzędzia, które ten proces usprawnią.

Nowe zasady rozstrzygania sporów z konsumentami od 2017 roku

Od 10 stycznia 2017 roku obowiązywać zacznie ustawa o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich, która ma na celu uproszczenie i przyśpieszenie rozstrzygania sporów konsumentów ze sprzedawcami także na drodze polubownej. Sprzedawca m.in. będzie musiał poinformować konsumentów o możliwości polubownego i pozasądowego rozstrzygnięcia sporu. Mediacje między konsumentami a sprzedawcami będą prowadzić specjalne organy przy UOKiK.

Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne

W dniu 1 lutego 2017 r. w Centrum Konferencyjnym Golden Floor w Warszawie odbędzie się szkolenie „Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Dochodzenie wierzytelności od zagranicznych dłużników

Rząd przyjął projekt ustawy, która ułatwi dochodzenie roszczeń pochodzących od zagranicznych dłużników.

Będzie łatwiej polubownie rozstrzygnąć spór z konsumentem

Ułatwienie konsumentom polubownego rozwiązywania sporów z przedsiębiorcami, zakłada ustawa uchwalona przez Sejm. Przewiduje ona m.in. powołanie Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy UTK oraz uporządkowanie systemu istniejących instytucji mediacyjnych.

Top aplikacje dla turystów

Część osób, które często podróżują na pewno znalazły się w sytuacji, w której zarezerwowane miejsce w hotelu po przyjeździe okazało się zajęte. Co wtedy zrobić? Dach nad głową, nawet w najbardziej odległym miejscu, o każdej porze, pomogą nam znaleźć aplikacje mobilne. Są łatwo dostępne, praktyczne, intuicyjne, a przede wszystkim skuteczne. Agencja EACTIVE przedstawia aktualne zestawienie najlepiej ocenianych przez użytkowników aplikacji przydatnych w podróży.

Na czym polega upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym skierowanym do konsumentów, którzy stali się niewypłacalni. Konsument może zostać całkowicie zwolniony z długów, pod pewnymi warunkami.

Brak możliwości zwrotu - umowy, od których konsument nie może odstąpić bez podania przyczyny

Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.

Upadłość konsumencka – co musisz o niej wiedzieć?

Jedną z możliwości, z której mogą skorzystać zadłużeni konsumenci jest złożenie wniosku o upadłość. Jednakże, z tego przywileju korzysta wciąż niewielu dłużników. Czym jest upadłość konsumencka i jakie zmiany w przepisach upadłościowych przyniósł nowy, 2016 rok?

Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) już działa

15 lutego 2016 r. Komisja Europejska uruchomiła nową platformę, aby pomóc konsumentom i sprzedającym w rozstrzyganiu sporów dotyczących zakupów przez internet.

Zakaz sprzedaży e-papierosów nieletnim

Nowa ustawa antynikotynowa ma zawierać przepisy, które będą zakazywać sprzedaży e-papierosów osobom, które nie są pełnoletnie. Planowane wejście w życie nowych regulacji datowane jest na 2016 r.

Czy Polacy sięgają po upadłość konsumencką?

Jak wynika z danych zgromadzonych przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor, od początku tego roku do miesiąca lipca aż 831 osób skorzystało z możliwości ogłoszenia upadłości konsumenckiej, najwięcej osób sięgnęło po to rozwiązanie na Mazowszu, Śląsku oraz w Wielkopolsce.

Zwiększenie skuteczności urzędów ochrony konkurencji

Komisja Europejska ogłosiła rozpoczęcie konsultacji o wzmocnieniu skuteczności krajowych organów ochrony konkurencji.

Zmiany w bankowym tytule egzekucyjnym od 2016 r.

W ostatnich dniach Prezydenta RP podpisał ustawę, dzięki której z dniem 1 sierpnia 2016 r. likwidacji ulegnie bankowy tytuł egzekucyjny. Tym samym zakończyła się wieloletnia dyskusja na temat nadmiernego uprzywilejowania banków w sporach z konsumentami, którego przejawem było prawo do samodzielnego wystawiania tytułów egzekucyjnych przez banki pod postacią bankowych tytułów egzekucyjnych.

Prawa turystów pod lepszą ochroną w UE

Turyści, którzy kupują wyjazdy wakacyjne w internecie, uzyskają taką samą ochronę, jak korzystający z tradycyjnych biur podróży. Taką ochronę przewidują unijne przepisy, które zostały przyjęte przez Parlament Europejski.

Ochrona praw konsumenta

Od grudnia 2014 r. w Polsce funkcjonują nowe regulacje skupione na prawach konsumenta. Gwarantują one otrzymywanie od przedsiębiorcy, przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji istotnych dla zabezpieczenia istotnych interesów konsumenta (m.in. o prawie i terminie na odstąpienie od umowy czy procedurze rozpatrywania reklamacji). Przepisy te ułatwiają także konsumentowi zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będzie musiał ponieść w związku z jej zawarciem.

Rola tabeli frankfurckiej przy szkodach za zmarnowany urlop

Tabela frankfurcka może pełnić istotną rolę w określeniu wysokości odszkodowania należnego turyście od biura podróżny w przypadku niezgodności oferty wakacyjnej z rzeczywiście świadczonymi usługami.

REKLAMA