Kategorie

Turysta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Z powodu pojawienia się koronawirusa wiele osób zaczęło rezygnować z wykupionych wczasów i wycieczek, domagając się od ubezpieczycieli zwrotu kosztów lub zaliczek na opłaty czy ubezpieczenie. Dlaczego wiele towarzystw ubezpieczeniowych odmawia klientom wypłaty świadczeń? Co można zrobić w takiej sytuacji? Warto zapoznać się z radami Rzecznika Finansowego, dotyczącymi ubezpieczeń turystycznych.
Na co zwrócić wagę wybierając ubezpieczenie turystyczne, by zabezpieczyć się na wypadek zakażenia koronawirusem za granicą? Wskazówki dla konsumentów przygotował Rzecznik Finansowy.
Nie zawsze wymarzony urlop przebiega zgodnie z planem. Co możemy zrobić, jeśli usługa turystyczna jest wykonywana niezgodnie z umową? Kiedy za zmarnowany urlop należy się odszkodowanie, a kiedy zadośćuczynienie?
Stan techniczny pojazdu i kondycja kierowcy mają wpływ na bezpieczeństwo na drogach. O tym, na co powinni zwrócić uwagę rodzice i opiekunowie, planujący podróż autokarem mówi Kamil Wolański z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK) w nawiązaniu do akcji „Bezpieczny autokar - wakacje 2019̏”.
W związku z wydarzeniami na Morzu Azowskim na części terytorium Ukrainy wprowadzono stan wojenny, który potrwa do 27 grudnia 2018 r. Osoby, które wybierają się do tego kraju powinny sprawdzić, czy w miejscu pobytu będą mogły korzystać z ubezpieczenia turystycznego ponieważ nie zawsze będzie to możliwe!
Od początku lipca 2018 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Ułatwiają one m.in. złożenie reklamacji nieudanej wycieczki. Pomimo korzystniejszych przepisów przy wyborze biura podróży zawsze warto zachować rozsądek.
W maju 2018 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych dotyczących pasażera – podpisana 11 maja 2018 r. Co się zmieniło?
Agroturystyka dostała z UE środki na promocję turystyki wiejskiej. Kto skorzysta z dotacji?
„Przedsiębiorcza Polska Wschodnia – Turystyka” jest programem o całkowitym budżecie ok. 200 mln zł, który do 2026 r. ma wspierać MŚP w Polsce Wschodniej. Chodzi o przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą w branży turystycznej oraz okołoturystycznej. 
Polacy najchętniej wyjeżdżają do Grecji. Od czerwca do września 2017 roku urlop spędziło tam aż 39 proc. Polaków.
Polska jako jedno z sześciu pierwszych państw członkowskich UE poinformowała o terminowym wdrożeniu postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2015/2302/UE z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych, zmieniającej rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE oraz uchylającej dyrektywę Rady 90/314/EWG (zw. dalej: dyrektywą nr 2015/2302).
Ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych podpisana przez Prezydenta. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca 2018 r. Co się zmieni?
Sejm, zdecydowaną większością głosów, przyjął projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Nowe przepisy zakładają m.in. nałożenie na przedsiębiorców oferujących pakiety dynamiczne takich samych obowiązków jakie mają organizatorzy turystyczni.
Od 1 lipca 2018 r. obowiązywać będzie nowa ustawa o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, która zastąpi ustawę o usługach turystycznych. Ustawa ma w pełni regulować prawa i obowiązki przedsiębiorców oferujących usługi turystyczne i hotelarskie.
Zmienić się mają zasady naliczania opłat miejscowych. Opłatę miejscową ma zastąpić opłata turystyczna. Turysta zapłaci nie tylko za klimat, ale również za zabytki i ofertę kulturalną.
Biura podróży, szczególnie w okresie urlopowym, przedstawiają w swoich katalogach szerokie oferty wyjazdów. Planując wycieczki, czy to ze znacznym wyprzedzeniem czy last minute, zawsze należy pamiętać, by przed wyruszeniem sporządzić umowę o ściśle sprecyzowanej treści, tak by w razie niedogodności zastanych na miejscu - mieć podstawę do wystosowania roszczeń odszkodowawczych i żądania zwrotu kosztów od organizatora.
O wypełnienie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) powinien zadbać każdy kto wybiera się za granicę w celu wypoczynku, pracy czy nauki. Dzięki tej karcie jesteśmy uprawnieni do korzystania z publicznej opieki zdrowotnej w innym kraju tak jak jego obywatele.
Część osób, które często podróżują na pewno znalazły się w sytuacji, w której zarezerwowane miejsce w hotelu po przyjeździe okazało się zajęte. Co wtedy zrobić? Dach nad głową, nawet w najbardziej odległym miejscu, o każdej porze, pomogą nam znaleźć aplikacje mobilne. Są łatwo dostępne, praktyczne, intuicyjne, a przede wszystkim skuteczne. Agencja EACTIVE przedstawia aktualne zestawienie najlepiej ocenianych przez użytkowników aplikacji przydatnych w podróży.
Podstawą dla oznaczania zasad organizacji imprez turystycznych jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwana dalej Ustawą. Ustawa zatem oznacza granice swobody organizatorów wycieczek i innych imprez turystycznych, w tym również w zakresie ewentualnych roszczeń odszkodowawczych.
Przy okazji wakacyjnych wyjazdów warto szczegółowo zaplanować trasę. Uwzględniając nowe połączenia i warunki panujące na drogach podróż okaże się bardziej satysfakcjonująca.
Powstanie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego ma zakończyć problemy z finansowaniem roszczeń klientów upadających biur podróży. Ministerstwo Sportu i Turystyki proponuje, by od każdego turysty podróżującego poza Polskę i kraje ościenne biura podróży odprowadzały średnio 12,5 zł. Rocznie miałoby to zapewnić wpływy do Funduszu na poziomie niemal 19 mln zł.
Podejmując się prowadzenia własnego pensjonatu należy pamiętać o spełnieniu określonych wymogów. Przede wszystkim konieczne jest zarejestrowanie działalności a następnie wyposażenie pensjonatu zgodnie z obowiązującymi regulacjami dla usług hotelarskich.
Masz już dość spędzania kolejnych długich godzin w biurze? Chcesz spróbować swoich sił we własnym biznesie? Warto pomyśleć nad założeniem całorocznego pensjonatu. Przede wszystkim, jak w każdym biznesie – liczy się pomysł.
Coraz więcej samorządów chce mieć własny system. Do końca maja Nextbike uruchomi kolejny w Białymstoku. Będzie się on składał z 30 stacji i 300 rowerów. Latem zacznie działać liczący 40 stacji i 400 rowerów system w Lublinie, gdzie rowery będą wyposażone w audiobooki. Najmniejszym tegorocznym projektem jest Konstanciński Rower Miejski – to tylko 5 stacji i 55 rowerów (Konstancin liczy niespełna 18 tys. mieszkańców). Trwają także przetargi w Łodzi i Bydgoszczy, w których Nextbike liczy na zwycięstwo.
Konsument, który uzna, że organizator danej imprezy turystycznej nie dotrzymuje postanowień umowy albo jakość usług znacznie odbiega od przewidzianej oferty, może żądać obniżenia ceny, odstąpić od umowy oraz żądać naprawienia szkody.
Wybór miejsca na nocleg podczas samodzielnej organizacji urlopu wakacyjnego może przysporzyć wielu problemów. Nie trudno bowiem pogubić się w ofertach proponowanych przez licznie funkcjonujące obiekty hotelarskie.
Zagubienie bagażu o znacznej wartości przez przewoźnika lotniczego jest sytuacją, która może na dobre pokrzyżować wakacyjne plany. Dobrze jest znać swoje prawa i wiedzieć jak postąpić w przypadku utraty naszego bagażu z winy przewoźnika.
Zmiana ceny wycieczki po jej zakupie przez klienta biura turystycznego może być dla niego dotkliwa zwłaszcza, gdy w sposób rażący jest wyższa od tej ustalonej uprzednio. Istnieje jednak ograniczony krąg przypadków, w których taka zmiana może mieć miejsce.
Zbliża się lato, a co za tym idzie okres wakacji, urlopów i wyjazdów. Zanim udamy się w podróż za granicę warto dowiedzieć się jak wyglądają przepisy celne w odniesieniu do przewożenia zwierząt domowych – pozwoli to uniknąć niespodzianek podczas kontroli celnej.
Na co zwrócić szczególną uwagę wybierając wycieczkę? Jakie uprawnienia przysługują konsumentom? Czy można reklamować wycieczkę?
Doniesienia medialne na temat wypadków autokarowych niestety powtarzają się regularnie każdego roku. Bardzo rzadko podawane są jednak także konkretne informacje na temat świadczeń odszkodowawczych przysługujących poszkodowanym pasażerom. Warto znać swoje prawa w tym zakresie zwłaszcza, że popularność tego typu wycieczek rośnie z roku na rok.
Komisja Europejska przygotowała aplikację na smartfony, wyjaśniającą podróżującym ich prawa w trudnych sytuacjach. To część kampanii "Prawa pasażera w zasięgu ręki".
Turysta ma prawo złożyć reklamację do organizatora wyjazdu, jeśli pokój hotelowy nie odpowiada standardowi, jaki gwarantowano w umowie. Gdy lot zostanie odwołany, konsument może domagać się odszkodowania od linii lotniczych.
Jaki środek transportu wybrać? Co możemy zabrać ze sobą? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów radzi turystom.
Wyjeżdżając na narty warto pomyśleć o ubezpieczeniu turystycznym i OC. Nietrzeźwy, który spowoduje wypadek na stoku nie będzie mógł liczyć na ochronę ubezpieczeniową.
Będąc na stoku narciarskim musimy przestrzegać określonych zasad. Nietrzeźwi na stoku mogą narazić się nie tylko na grzywny ale także na olbrzymie pozwy odszkodowawcze.
Tegoroczna zima nie rozpieszcza narciarzy. Nie oznacza to jednak, że miłośnicy białego szaleństwa mogą rekompensować sobie słabe warunki jazdy łamiąc przepisy określające obowiązki narciarzy na stokach i nartostradach. Jakie to obowiązki i co grozi narciarzom za ich nieprzestrzeganie?
Pomimo niesprzyjającej narciarzom aury, sezon narciarski trwa już od kilku miesięcy. Warto jednak pamiętać, że nawet słabe warunki jazdy, czy mała ilość śniegu nie zwalniają właścicieli stoków z obowiązków związanych z bezpiecznym wypoczynkiem swoich klientów. Jak powinien być przygotowany stok narciarski?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził nieprawidłowości u 55 spośród 87 skontrolowanych w 2011 r. przedsiębiorców świadczących usługi turystyczne. Najlepszą obroną nadal jest zatem znajomość własnych praw.
Już wkrótce przywitamy nowy rok. Na balach, zabawach oraz imprezach turystycznych przygotowanych przez biura podróży. Pamiętajmy, że kupując bilety na bal, czy wycieczkę sylwestrową mamy prawo domagać się jej prawidłowego wykonania.
Ile bagażu mogę wziąć na pokład samolotu? Co robić, gdy moja walizka zaginęła? Jak samolotem podróżują kobiety w ciąży? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o timeshare, który ma ułatwić życie konsumentom korzystającym z tego typu usług. Projekt został przygotowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Gdy organizator wycieczki nie wywiązał się z umowy możemy złożyć reklamację i żądać odszkodowania. Co jeżeli wycieczka nie jest taka, jak na reklamie biura podróży?
Wakacje to czas turystycznych wyjazdów. Zwykle o prawach turysty myślimy dopiero po powrocie z nieudanej wycieczki. Może zatem warto wcześniej dowiedzieć się czego możemy domagać się od biura podróży?
Od 1 lipca PKP będą zmuszone do wypłaty odszkodowań za spóźnione pociągi.
Zanim kupimy wycieczkę powinniśmy dowiedzieć co powinna zawierać umowa o świadczenie usług turystycznych, a także jakie są obowiązki biura podróży.
Odszkodowanie jest jednym z możliwych roszczeń w przypadku zmarnowanego urlopu. Poszkodowani turyści mogą żądać od biura podróży odszkodowania, a nawet zadośćuczynienia za zmarnowany urlop. Jak dochodzić swoich roszczeń?
Zawierając umowę z klientem biuro podróży zobowiązuje się wykonać usług w odpowiednim standardzie. Czego może domagać się klient w przypadku nieudanej wycieczki?
Odpowiedzialność biura podróży za nieprawidłowe wykonanie umowy jest ściśle regulowana w przepisach prawa. Czy jednak organizator będzie ponosił odpowiedzialność jedynie za swoje zaniechania?
Jadąc na wakacje z biurem podróży nie spodziewamy się problemów. Kłopot zaczyna się wtedy, gdy nagle biuro podróży nie wywiązuje się z umowy. Jak dochodzić swoich praw? Co jeśli w umowie biuro podróży ograniczy swoją odpowiedzialność?