| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Walentynki - poradnik dla konsumentów

Walentynki - poradnik dla konsumentów

Walentynki to dla wielu konsumentów okazja do kupna prezentu czy romantycznego wyjazdu. Europejskie Centrum Konsumenckie radzi, jakie prawa przysługują klientom sklepów, serwisów randkowych i hoteli.

Zakochany klient

Walentynki to okres intensywnego poszukiwania prezentów, zdarza się, że również partnera. Na jakie zasadzki narażeni są zakochani oraz poszukujący miłości konsumenci, zwraca uwagę Europejskie Centrum Konsumenckie.

Polecamy: Psychologiczny GPS. Jak zadbać o siebie, stawiać zdrowe granice i tworzyć budujące relacje (PDF)

Zakup prezentu – Twoje prawa

Przed Walentynkami przedsiębiorcy prześcigają się w ofertach trafiających do serc konsumentów i ich wybranków. Okazuje się często, że towary z „serduszkiem” lub z napisem „I love you” są słabej jakości. Jak w tym przypadku są chronieni konsumenci?

  • Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić w ciągu 14 dni
    Uwaga na wyjątki: np. bilet na koncert, biżuteria z grawerem, otwarte perfumy, rozpakowana bielizna
  • Niektóre sklepy stacjonarne oferują swoim klientom możliwość zwrotu, zapytaj o to przy kasie przed dokonaniem zakupu.
  • Na reklamację prezentu z tytułu rękojmi masz 2 lata w całej Unii Europejskiej.

Dostarczenie prezentu – Twoje prawa

Zaglądasz do przesyłki, a w niej puste pudełko lub uszkodzony przedmiot? Tego typu problemy mogą przytrafić się podczas transportu.

  • Jeżeli wybrałeś rodzaj dostawy zaoferowany przez sprzedawcę, to on odpowiada za produkt w czasie transportu.
  • Nie masz obowiązku sprawdzania przesyłki przy kurierze. Jeżeli opakowanie nie jest uszkodzone masz na to 7 dni. Jeżeli po sprawdzeniu okaże się, że towar jest niezgodny z opisem, możesz zażądać sporządzenia protokołu odbioru.

Przykładowa sprawa:

Klient niemieckiego sklepu internetowego, prężnie działającego w Polsce, zakupił pierścionek zaręczynowy dla swojej wybranki za kwotę 3808,95 zł. Przesyłka została dostarczona po 2 tygodniach, ale w pudełku nie było pierścionka… Przedsiębiorca odwlekał udzielenie konkretnej odpowiedzi. Konsument nie chciał jednak, aby jego przyszła żona czekała. O wydarzeniu zawiadomił rzecznika konsumentów oraz policję. Firma posiadała w Polsce jedynie magazyn, zarejestrowana była w Niemczech, dlatego właściwym podmiotem okazało się Europejskie Centrum Konsumenckie i tam finalnie pechowy klient otrzymał skuteczną pomoc. Po interwencji ECK Polska i ECK Niemcy zostały mu zwrócone pieniądze.

 Romantyczny wyjazd we dwoje – Twoje prawa

Wszyscy Ci, którzy decydują się na wypoczynek poza Polską np. w Wenecji lub Rzymie, również powinni być przygotowani na niespodzianki.

  • Opóźniony i odwołany lot, czy uszkodzony bagaż mogą popsuć plany wyjazdowe. Więcej na ten temat: https://konsument.gov.pl/prawa-pasazerow/
  • Nie zawsze możesz zrezygnować z rezerwacji pokoju bezkosztownie. W niektórych krajach (np. Austrii) przepisy wprost mówią, że klient nie może domagać się pełnego zwrotu kosztów rezerwacji, jeżeli nie będziesz mógł z niej skorzystać.
  • Jeżeli pokój jest niezgodny z umową, zgłoś to obsłudze hotelowej. Aby ubiegać się o zwrot kosztów (wynikający np. z różnicy w standardzie pokoju), warto zadbać o dokumentację dowodową (np. w formie zdjęć).

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Kłosińska-Pyka

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »