| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | IDEORIA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w UE > Wyjazd na narty a prawa konsumenta

Wyjazd na narty a prawa konsumenta

Jakie prawa mamy jako konsumenci podczas wyjazdów na narty? Co warto wiedzieć, jeśli podróżujemy pociągiem lub samolotem? Przydatne rady dla miłośników sportów zimowych przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie.

Bez nart i śniegu

Ferie bez śniegu, bez nart lub z pobytem w zagranicznym szpitalu? Jak zabezpieczyć się przed przykrymi wypadkami? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, na jakie problemy mogą być narażeni miłośnicy zimowych sportów.

  1. Na stoku brakuje śniegu a wyciąg nie działa

Uzyskanie odszkodowania za grymasy pogody jest trudne. Jeżeli jednak kupiłeś karnet na 12 dni, ale z powodu awarii wyciąg były nieczynny przez 5 dni, to jest to podstawa do żądania zwrotu za dni, podczas których nie można było z niego korzystać.

  1. Narty/snowboard zostały uszkodzone, opóźnione lub zaginęły podczas przewozu

Podróż lotnicza:

Lecąc na ferie samolotem, upewnij się, jak sprzęt sportowy powinien być zapakowany. W większości linii lotniczych narty i deska snowboardowa stanowią oddzielna kategorię bagażową. Ich transport może się wiązać z dodatkową opłatą.

  • Przewoźnik lotniczy uszkodził sprzęt w czasie transportu? Szkodę zgłoś na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych (Lost & Found). Tam otrzymasz raport niezgodności bagażowej (PIR). W przypadku oddania nart do naprawy zachowaj fakturę/paragon potwierdzający poniesiony koszt. Aby ubiegać się o zwrot kosztów, złóż pisemną reklamację do linii lotniczej w terminie 7 dni od zdarzenia.
  • Sprzęt jest opóźniony lub zaginął? Ten fakt zgłoś na lotnisku w biurze rzeczy znalezionych (Lost & Found). Tam otrzymasz raport niezgodności bagażowej (PIR). W oczekiwaniu na opóźniony sprzęt, możesz wypożyczyć narty oraz deskę snowboardową. Pamiętaj, aby zachować rachunek z wypożyczalni – stanowi on podstawę do ubiegania się o zwrot. W sytuacji, gdy bagaż się nie odnajdzie, poza zwrotem kosztów wypożyczenia sprzętu, przysługuje Ci odszkodowanie za utracony bagaż. Aby otrzymać zwrot za sprzęt narciarski, należy udowodnić linii lotniczej, jaka była jego wartość. W przypadku opóźnienia w dostawie reklamację należy wysłać linii lotniczej w formie pisemnej w terminie 21 dni od odebrania sprzętu sportowego. Jeżeli bagaż się nie odnajdzie, reklamację złóż niezwłocznie, przyspieszy to wypłatę odszkodowania.

Górna granica odpowiedzialności linii lotniczej to ok. 6 tys. zł. Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich przewoźników znajdziesz na stronie ECK: https://konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-skarg/

Podróż pociągiem:

Wybierając się na ferie pociągiem, narty lub deskę snowboardową należy ulokować na półce nad głową. Wówczas konsument jest odpowiedzialny za przewożony sprzęt narciarski. Jeżeli jednak brakuje miejsca, a pracownik wskaże inną lokalizację poza polem naszego widzenia, wtedy to przewoźnik kolejowy ponosi odpowiedzialność za ewentualną szkodę powstałą w czasie transportu. Większość linii kolejowych umożliwia bezpłatne przewiezienie sprzętu narciarskiego.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

E-sprawozdania

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Bundz

Opiekun Klienta SOHOfinance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »