reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Ubezpieczenia > Odszkodowania > Za zmarnowany urlop należy się odszkodowanie

Za zmarnowany urlop należy się odszkodowanie

Nie zawsze wymarzony urlop przebiega zgodnie z planem. Co możemy zrobić, jeśli usługa turystyczna jest wykonywana niezgodnie z umową? Kiedy za zmarnowany urlop należy się odszkodowanie, a kiedy zadośćuczynienie?

Rozpoczął się sezon wakacyjny. W katalogach oraz na stronach internetowych biur podróży możemy zobaczyć zdjęcia przedstawiające atrakcyjne hotele z dużymi, nowocześnie urządzonymi pokojami oraz pięknymi basenami. Jednak co zrobić w sytuacji, gdy standard hotelu jest niezgodny z ofertą albo dodatkowe atrakcje, gwarantowane umową nie zostaną zrealizowane?

Odpowiedzialność organizatora za wykonanie usług turystycznych

Warunki oferowania, sprzedaży i realizacji imprez turystycznych reguluje ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Zgodnie z artykułem 48 ust. 1 ustawy, organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej, bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane przez organizatora turystyki, czy przez innych dostawców usług turystycznych.

Zatem jeśli w biurze podróży zawieramy umowę o udział w imprezie turystycznej obejmującą transport, zakwaterowanie, opiekę rezydenta to za wykonanie wszystkich tych usług odpowiedzialność ponosi biuro podróży.

Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa!

Wykonanie usług turystycznych niezgodnie z umową

Jeśli usługa turystyczna jest wykonywana niezgodnie z umową np. zakwaterowanie w innym hotelu, pokój o niższym standardzie, brak animacji, pokój o mniejszym metrażu, brak widoku na morze itd., to podróżny powinien niezwłocznie, w miarę możliwości w trakcie trwania imprezy turystycznej, zawiadomić o tym organizatora. Niezgodności powinny być usunięte przez organizatora. Jeżeli organizator turystyki nie usunie niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny może dokonać tego sam i wystąpić o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków. Podróżny nie jest zobowiązany do wyznaczenia terminu, jeżeli organizator odmówi usunięcia niezgodności lub gdy z okoliczności wynika, że niezgodność powinna być usunięta niezwłocznie.

Świadczenia zastępcze

Organizator turystyki, który w czasie trwania imprezy turystycznej nie wykonuje przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część tej imprezy jest obowiązany, bez obciążania podróżnego dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze.

Podróżny wykupił wycieczkę objazdową. Program wycieczki obejmował zwiedzanie poszczególnych miast a w nich konkretnych atrakcji. Jednego dnia nie udało się zrealizować wszystkich punktów programu. Zatem organizator powinien zaproponować świadczenie zastępcze – np. zwiedzanie innej atrakcji turystycznej.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania

Realizuje politykę rządu w zakresie równego traktowania, w tym przeciwdziałania dyskryminacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama