REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Zarządzeniem wydanym w dniu 19 listopada 2025 r. premier Donald Tusk wprowadził trzeci stopień alarmowy CHARLIE. Obejmuje on obszary linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. i będzie obowiązywał w okresie od dnia 19 listopada 2025 r., od godz. 00.00, do dnia 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59. Sprawdź, co poszczególne alarmy, oznaczają dla urzędów administracji publicznej i dla obywateli naszego kraju.
Czy można jeszcze liczyć na pomoc w związku ze wzrostem kosztów ciepła? Tak, obecnie trwa składanie wniosków o bon ciepłowniczy. Pojawiły się jednak nieprzewidziane trudności generujące dodatkowe koszty dla gmin. Ministerstwo Energii zaproponowało wprowadzenie zmian.
Od kiedy trzeba płacić podatek od nieruchomości od nowego domu? To zależy. Jednak niezależnie od tego, kiedy powstanie obowiązek podatkowy, prawo przewiduje również inne obowiązki, z których trzeba się wywiązać. Od razu i na czas. Nie warto narażać się organom podatkowym.
Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.
REKLAMA
Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o opłacie skarbowej. Jest to jeden z projektów deregulacyjnych. Chodzi o opłatę skarbową za złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, a także jego kopii, odpisu lub wypisu – niezależnie od formy tego dokumentu.
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o zmianach w załatwianiu spraw urzędowych od 1 stycznia 2025 r. Od nowego roku część spraw załatwisz bez opłat i wychodzenia z domu. e-Doręczenia to nowy krok w cyfryzacji administracji.
Już od 1 stycznia 2025 roku przedsiębiorcy składający wniosek o wpis do CEIDG będą musieli korzystać z e-Doręczeń. Obowiązek ten ma dotyczyć komunikacji między firmami a administracją państwową. Jest to kolejny krok w kierunku cyfryzacji polskich usług publicznych.
Koniec sztywnych godzin pracy w urzędach. Elastyczne zasady ustalania rozkładu i wymiaru czasu pracy w urzędach staną się rzeczywistością. Rząd pracuje nad projektem nowego rozporządzenia w sprawie zasad ustalania przez kierowników niektórych urzędów rozkładu czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia.
REKLAMA
Większości jednostek samorządu terytorialnego będzie jednocześnie podmiotem prawnym zobowiązanym do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych i organem publicznym zobowiązanym do wdrożenia zgłoszeń zewnętrznych.
Płatności bezgotówkowe z roku na rok stają się coraz bardziej popularne nie tylko w sklepach i placówkach handlowych, ale również w punktach usługowych, czy w urzędach administracji publicznej. Zapotrzebowanie na nie zwiększa poszerzająca się możliwość załatwiania spraw urzędowych drogą online.
Przepisy ustawy o ochronie sygnalistów będą wdrażane także w samorządzie terytorialnym. Jakie mogą być role jednostek samorządu terytorialnego w procesach wdrożeniowych? Na jakich zasadach odbywać się będzie ochrona sygnalisty w urzędzie?
Wielki Piątek nie jest dniem wolnym od pracy, ale nie wszystkie urzędy będą otwarte. Niektóre urzędy marszałkowskie i gminne będą zamknięte, a inne skrócą godziny pracy do 13:00.
W piątek nie w każdym urzędzie załatwimy sprawę. Warto zatem wcześniej sprawdzić jak w tym dniu będą pracowały poszczególne instytucje.
Prezes Rady Ministrów określi w rozporządzeniu zasady ustalania przez kierowników urzędów czasu pracy urzędów, w których są zatrudnieni urzędnicy państwowi oraz inni pracownicy. Nowe przepisy mają m.in. na celu umożliwienie zastosowania bardziej elastycznych rozwiązań w zakresie organizacji pracy urzędów.
Profil zaufany to nasze cyfrowe okienko w urzędzie. Pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Dzięki profilowi zaufanemu można złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.
UODO zabiera głos w sprawie nagrywania rozmów telefonicznych z interesantami. Czy urzędy będą zmuszone zmienić swoje praktyki?
Urząd może pracować kilka dni w tygodniu od 8.00 do 18.00. W praktyce będą to 2 dni. Jest też możliwość pracy urzędu w soboty.
Zarządzenie określa sposób organizacji przez dyrektorów generalnych urzędów czasu pracy urzędów, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, w tym ustalania rozkładów czasu pracy oraz wyznaczania dni, w które wykonuje się pracę w zamian za dni wolne wyznaczone na podstawie art. 97 ust. 3 pkt 3 tej ustawy.
Co najmniej w jednym dniu tygodnia zadania urząd obsługuje interesantów między godziną 8.00 a godziną 18.00.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) stwierdziła, że wydatki na zakup wyposażenia, finansowane dofinansowaniem z urzędu pracy, kwalifikują się jako koszty uzyskania przychodów, natomiast wydatek na spawarkę światłowodową jest traktowany jako środek trwały podlegający amortyzacji, natomiast całość dofinansowania jest zwolniona z opodatkowania.
Od grudnia 80 tys. urzędów przejdzie na e-Doręczenia. Obowiązek korzystania z doręczeń elektronicznych będą miały wszystkie organy administracji publicznej i jednostki samorządu terytorialnego. Do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych będą zobligowane także osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, czyli m.in. notariusz czy adwokat, a także nowi przedsiębiorcy wpisani do KRS.
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że brak ponoszenia określonych kosztów uniemożliwia skorzystanie z preferencyjnej stawki 5%.
Urząd Miasta to instytucja administracji publicznej działająca na poziomie lokalnym, odpowiedzialna za zarządzanie i realizację zadań administracyjnych w ramach danego miasta.
Urząd Gminy to instytucja administracji publicznej działająca na szczeblu lokalnym w ramach struktury samorządu terytorialnego.
Czy dojdzie do wprowadzenia rejestru umów o pracę pracowników instytucji państwowych? Co z prawem do prywatności pracowników a z drugiej strony prawem obywateli do informacji publicznej? Czy będzie wprowadzony elektroniczny system do zawierania umów? Szykują się duże zmiany w roku 2024 i 2025.
e-Doręczenia. Przedsiębiorcy zakładający działalność gospodarczą w CEIDG od 1 lutego 2023 r. będą musieli podać adres mailowy do e-Doręczeń korespondencji z urzędami.
REKLAMA