REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil zaufany. Jak założyć i przedłużyć ważność profilu zaufanego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
laptop komputer urząd digitalizacja dygitalizacja cyfryzacja dokumenty dokumentacja profil zaufany
Profil zaufany. Jak założyć i przedłużyć ważność profilu zaufanego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Profil zaufany to nasze cyfrowe okienko w urzędzie. Pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Dzięki profilowi zaufanemu można złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.

Jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Aby założyć profil zaufany, należy wejść na stronę pz.gov.pl i kliknąć na pole „Zarejestruj się w prawym górnym rogu. Następny krok to wybór sposobu uzyskania profilu zaufanego.

REKLAMA

Można to zrobić na cztery sposoby:

  • za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo,
  • wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem,
  • potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną,
  • wypełniając internetowy wniosek, a następnie:
  1. potwierdzając profil zaufany osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą,
  2. po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).

Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie profilu zaufanego znajdują się w instrukcji użytkownika dostępnej na stronie pz.gov.pl w zakładce „POMOC”.

Ważność profilu zaufanego

REKLAMA

Profil zaufany jest ważny przez 3 lata. W każdej chwili można jednak przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. W tym celu należy zalogować się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu „Profil zaufany” trzeba wejść w „Szczegóły profilu” i wybrać „Przedłuż ważność lub zmień dane”.

Po przedłużeniu ważności profilu, w razie logowania się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeżeli użytkownik woli ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce „Szczegóły profilu” powinien wybrać „Zmień dostawcę tożsamości na bank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie pamiętasz loginu?

Może się zdarzyć, że użytkownik profilu zaufanego zapomni swój login. W takim przypadku powinien:

  • wejść na stronę pz.gov.pl i wybrać opcję „Zaloguj się”,
  • kliknąć w odnośnik „Nie pamiętam nazwy użytkownika”, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail,
  • wpisać adres e-mail, który został podany podczas zakładania profilu zaufanego, i kliknąć „Przypomnij”.

Użytkownik otrzyma wtedy e-mail ze swoim loginem.

Nie pamiętasz hasła?

A co zrobić w sytuacji, gdy użytkownik zapomni swojego hasła do profilu zaufanego? To proste! Należy:

  • wejść na stronę pz.gov.pl i wybrać opcję „Zaloguj się”,
  • kliknąć w odnośnik „Nie pamiętam hasła”, który znajduje się pod polem do wpisania hasła,
  • wpisać nazwę użytkownika i PESEL, 
  • kliknąć „Zmień hasło.

Użytkownik otrzyma e-mail z linkiem do zmiany hasła. Należy w niego kliknąć a następnie:

  • wpisać nowe hasło,
  • kliknąć „Zapisz”.

Na numer telefonu, który został podany przy zakładaniu profilu zaufanego, użytkownik otrzyma SMS z kodem autoryzacyjnym. Kod należy wpisać w wyświetlone pole i kliknąć „Ustaw nowe hasło”.

Następnie należy kliknąć „Przejdź do strony logowania”, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego. I to wszystko!

Pomoc jest zawsze dostępna

W razie trudności związanych z działaniem profilu zaufanego lub pytań na temat usługi, użytkownik może uzyskać pomoc dzwoniąc na numer telefonu + 48 (42) 253 54 50 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach: 7.00 – 18.00) lub wysyłając e-mail na adres pz-pomoc@coi.gov.pl.

Warto wiedzieć, co powinien zawierać e-mail, aby umożliwić szybkie i sprawne załatwienie twojej sprawy. W treści maila powinny znaleźć się następujące informacje:

  • temat wiadomości: Profil zaufany,
  • numer zgłoszenia (jeśli sprawa była już wcześniej zgłaszana),
  • dane kontaktowe (imię, nazwisko i/lub nazwa instytucji, adres e-mail, numer telefonu),
  • login użytkownika, 
  • nazwa systemu operacyjnego i jego wersja,
  • nazwa przeglądarki internetowej, jej wersja oraz ustawienia językowe,
  • dzień i godzina wystąpienia błędu,
  • miejsce wystąpienia błędu lub szczegółowy opis zagadnienia, np. kliknięcie Zaloguj > przejście do Profil zaufany > następnie Wyszukiwanie wniosków > (dalszy opis zagadnienia),
  • widok ekranu z błędem (Print Screen).

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego nie podpiszę! Co Karol Nawrocki jako prezydent RP na pewno zawetuje?

Karol Nawrocki jako nowy prezydent jasno wyznaczył granice swojej kadencji. W orędziu zapowiedział, czego na pewno nie podpisze: podniesienia wieku emerytalnego, wprowadzenia euro i legalizacji nielegalnej imigracji. Z kolei CPK i inwestycje strategiczne to projekty, które zamierza aktywnie wspierać.

Karol Nawrocki nowym prezydentem RP. Jaka będzie jego pierwsza decyzja ustawodawcza?

Karol Nawrocki rozpoczął kadencję od mocnego akcentu – już w czwartek 7 sierpnia złoży projekt ustawy dotyczący Centralnego Portu Komunikacyjnego. Prezydent zapowiada powrót do „tradycyjnego kształtu” inwestycji i zwołuje Radę Gabinetową, by omówić kluczowe projekty rozwojowe i stan finansów państwa.

Eksport jeszcze bardziej pod lupą: Co zmienia 18. pakiet sankcji wobec Rosji?

Nowy, 18. pakiet unijnych sankcji wobec Rosji radykalnie zaostrza wymogi wobec firm działających w handlu międzynarodowym. Obejmuje nie tylko zakazy eksportowe, lecz także obowiązek aktywnego monitorowania partnerów i kontroli dalszego obrotu towarami. Przedsiębiorstwa muszą pilnie dostosować swoje procedury compliance.

Karol Nawrocki rozpoczyna prezydenturę z konkretnym planem działania: CPK, ulgi podatkowe i wsparcie dla rolników już wkrótce w Sejmie

Już w najbliższych dniach do Sejmu trafią pierwsze prezydenckie projekty ustaw zapowiadane jeszcze w kampanii wyborczej przez Karola Nawrockiego, który oficjalnie rozpoczyna swoją pięcioletnią kadencję jako Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Oto szczegóły.

REKLAMA

Emerytura i renta z ZUS po śmierci. Co się dzieje z rentą i emeryturą po śmierci? Kiedy można zatrzymać rentę i emeryturę po śmierci?

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez ZUS, po śmierci osoby pobierającej emeryturę lub rentę, instytucja wstrzymuje wypłatę świadczenia, ponieważ prawo do niego wygasa. Jednak jeśli emerytura lub renta została wypłacona po śmierci, ale w miesiącu, w którym ta śmierć miała miejsce, nie zawsze trzeba zwracać te środki. W niektórych sytuacjach rodzina może zatrzymać ostatnią wypłatę.

To już dzisiaj: długo wyczekiwana likwidacja „podatku Belki". Oszczędzanie wreszcie stanie się opłacalne

Jednym z największych problemów w Polskiej gospodarce jest niski poziom inwestycji prywatnych. Aż 46% Polaków nie posiada żadnych oszczędności – co oznacza, że znaczna część Polaków nie widzi sensu w ich gromadzeniu. Jedną z głównych przyczyn takiego stanu rzeczy jest słynny "podatek Belki". Został on wprowadzony w 2002 r. jako doraźne rozwiązanie na załatanie dziury budżetowej, ale jak to w Polsce zwykle bywa – prowizorka jest najtrwalsza. Nowy Prezydent RP - Karol Nawrocki, zapowiedział że złoży projekt pierwszego dnia sprawowania urzędu.

Zaprzysiężenie prezydenta RP Karola Nawrockiego [Relacja na żywo]

W środę, 6 sierpnia 2025 r. o godz. 10:00 rozpoczęły się uroczystości z okazji zaprzysiężenia prezydenta RP Karola Nawrockiego.

Andrzej Duda: podsumowanie prezydentury [Orędzie]

Andrzej Duda kończy swoją 10-letnią prezydenturę w dniu 6 sierpnia 2025 roku. W tym dniu o godzinie 10:00 odbywa się zaprzysiężenie nowego prezydenta RP Karola Nawrockiego. Jak Andrzej Duda podsumował swoją prezydenturę w orędziu?

REKLAMA

Zmiany w rentach. Jest nowy podatek. Prezydent podpisał ustawę

Podpisana przez Prezydenta ustawa znacznie wpływa na sytuację osób pobierających rentę. Dla jednych nowe rozwiązania prawne są korzystne a dla drugich nie, bo chodzi o potrącanie podatku od świadczenia. Chociaż generalnie ma nastąpić uproszczenie rozliczania podatku w przypadku nabycia prawa majątkowego polegającego na obowiązku świadczeń powtarzających się na rzecz nabywcy, a także ułatwienie i przyspieszenie obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub w inny nieodpłatny sposób, objęty zakresem ustawy, w formie aktu notarialnego lub od osób z kręgu najbliższej rodziny - to i tak ustawa jest krytykowana. Poniżej szczegóły.

Niepojące wieści w sprawie miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych

Niepojące wieści w sprawie miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych - dlaczego? Ponieważ w ostatnim czasie do biura RPO trafiła sprawa osoby z niepełnosprawnością z Bydgoszczy, której rodzina postuluje do zarządu miasta o możliwość korzystania z miejsca parkingowego specjalnie wyznaczonego dla ich syna - bo aktualnie jest to utrudnione, a nawet uniemożliwione. Jednak sprawa ma się tak, że władze miejskie odmawiają remontu na ten moment, tłumacząc, że ulica znajduje się dopiero na 209. miejscu w kolejce do prac budowlanych. Czy w tej sytuacji konstytucyjne i ustawowe prawa osoby z niepełnosprawnością są naruszane? Sprawę analizuje sam RPO.

REKLAMA