REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Profil zaufany. Jak założyć i przedłużyć ważność profilu zaufanego

laptop komputer urząd digitalizacja dygitalizacja cyfryzacja dokumenty dokumentacja profil zaufany
Profil zaufany. Jak założyć i przedłużyć ważność profilu zaufanego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Profil zaufany to nasze cyfrowe okienko w urzędzie. Pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Dzięki profilowi zaufanemu można złożyć podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.

Jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Aby założyć profil zaufany, należy wejść na stronę pz.gov.pl i kliknąć na pole „Zarejestruj się w prawym górnym rogu. Następny krok to wybór sposobu uzyskania profilu zaufanego.

REKLAMA

REKLAMA

Można to zrobić na cztery sposoby:

  • za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo,
  • wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem,
  • potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną,
  • wypełniając internetowy wniosek, a następnie:
  1. potwierdzając profil zaufany osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą,
  2. po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).

Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie profilu zaufanego znajdują się w instrukcji użytkownika dostępnej na stronie pz.gov.pl w zakładce „POMOC”.

Ważność profilu zaufanego

Profil zaufany jest ważny przez 3 lata. W każdej chwili można jednak przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata. W tym celu należy zalogować się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu „Profil zaufany” trzeba wejść w „Szczegóły profilu” i wybrać „Przedłuż ważność lub zmień dane”.

REKLAMA

Po przedłużeniu ważności profilu, w razie logowania się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeżeli użytkownik woli ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem, to w zakładce „Szczegóły profilu” powinien wybrać „Zmień dostawcę tożsamości na bank.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie pamiętasz loginu?

Może się zdarzyć, że użytkownik profilu zaufanego zapomni swój login. W takim przypadku powinien:

  • wejść na stronę pz.gov.pl i wybrać opcję „Zaloguj się”,
  • kliknąć w odnośnik „Nie pamiętam nazwy użytkownika”, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail,
  • wpisać adres e-mail, który został podany podczas zakładania profilu zaufanego, i kliknąć „Przypomnij”.

Użytkownik otrzyma wtedy e-mail ze swoim loginem.

Nie pamiętasz hasła?

A co zrobić w sytuacji, gdy użytkownik zapomni swojego hasła do profilu zaufanego? To proste! Należy:

  • wejść na stronę pz.gov.pl i wybrać opcję „Zaloguj się”,
  • kliknąć w odnośnik „Nie pamiętam hasła”, który znajduje się pod polem do wpisania hasła,
  • wpisać nazwę użytkownika i PESEL, 
  • kliknąć „Zmień hasło.

Użytkownik otrzyma e-mail z linkiem do zmiany hasła. Należy w niego kliknąć a następnie:

  • wpisać nowe hasło,
  • kliknąć „Zapisz”.

Na numer telefonu, który został podany przy zakładaniu profilu zaufanego, użytkownik otrzyma SMS z kodem autoryzacyjnym. Kod należy wpisać w wyświetlone pole i kliknąć „Ustaw nowe hasło”.

Następnie należy kliknąć „Przejdź do strony logowania”, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego. I to wszystko!

Pomoc jest zawsze dostępna

W razie trudności związanych z działaniem profilu zaufanego lub pytań na temat usługi, użytkownik może uzyskać pomoc dzwoniąc na numer telefonu + 48 (42) 253 54 50 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach: 7.00 – 18.00) lub wysyłając e-mail na adres pz-pomoc@coi.gov.pl.

Warto wiedzieć, co powinien zawierać e-mail, aby umożliwić szybkie i sprawne załatwienie twojej sprawy. W treści maila powinny znaleźć się następujące informacje:

  • temat wiadomości: Profil zaufany,
  • numer zgłoszenia (jeśli sprawa była już wcześniej zgłaszana),
  • dane kontaktowe (imię, nazwisko i/lub nazwa instytucji, adres e-mail, numer telefonu),
  • login użytkownika, 
  • nazwa systemu operacyjnego i jego wersja,
  • nazwa przeglądarki internetowej, jej wersja oraz ustawienia językowe,
  • dzień i godzina wystąpienia błędu,
  • miejsce wystąpienia błędu lub szczegółowy opis zagadnienia, np. kliknięcie Zaloguj > przejście do Profil zaufany > następnie Wyszukiwanie wniosków > (dalszy opis zagadnienia),
  • widok ekranu z błędem (Print Screen).

 

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

REKLAMA

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

Rewolucja w kalendarzu! Wigilia 2025 dniem wolnym od pracy, ale nie dla wszystkich. Kto musi pracować? Te osoby nie będą zadowolone...

24 grudnia 2025 roku zapisze się w historii polskiego prawa pracy jako data przełomowa. Po latach dyskusji, Wigilia Bożego Narodzenia oficjalnie dołącza do katalogu dni ustawowo wolnych od pracy. To ogromna ulga i prezent dla milionów Polaków. Jednak nie wszyscy będą mieli tego dnia wolne. Kto będzie musiał pracować?

Czy pracować zdalnie trzeba z domu? Czy pracodawca może się nie zgodzić na zmianę miejsca pracy zdalnej?

Czy pracę zdalną można wykonywać tylko z domu, czy pracodawca może zgodzić się na wykonywanie jej również w innym miejscu? Zasady tej formy współpracy wciąż budzą wątpliwości, a stosunki pracodawców i pracowników bywają na tej linii napięte.

Nadchodzą wielkie zmiany w pogrzebach i na cmentarzach. Takiej rewolucji w Polsce jeszcze nie było

Ludzkich prochów nie trzeba będzie przechowywać w urnie? Można je będzie rozsypać na przykład w przydomowym ogrodzie, lesie lub parku? Czy w Polsce nadchodzi prawdziwa rewolucja w pochówku? Senatorowie już rozpatrzyli petycję w tej sprawie. Czy dojdzie do przełomowej zmiany w przepisach prawa? W proponowanych rozwiązanych resort zdrowia nie dopatrzyło się zagrożenia epidemiologicznego, jednak będą się musiały wypowiedzieć musiały jeszcze cztery inne ministerstwa. To niejedyna zmiana. Szykuje się jeszcze rewolucja na cmentarzach. Chodzi o miliony złotych do zwrotu.

REKLAMA

Ustawa frankowa w Sejmie. Co się zmieni w sytuacji prawnej frankowiczów? Zyskają konsumenci, stracą kancelarie

Obserwuję z uwagą to co dzieje się w świecie finansów. Czasem w pewnej odległości od tego, co jest na co dzień moją pracą. Patrzę też na to, co dzieje się z kredytami hipotecznymi we frankach. Nie jest tajemnicą, że od początku byłem w sprawie tych „frankowych” kredytów daleki od przesądzania, że winne problemów kredytobiorców są jedynie banki. Nie wierzę (i wiem co piszę), że wszyscy kredytobiorcy nie wiedzieli, co podpisują. Był jednak wyrok TSUE i sądy (według mnie bezrefleksyjnie) doprowadzają do unieważniania umów. To nie powoduje, że zmieniam zdanie, ale walczyć z wiatrakami nie będę.

Od 50 gr do 1 zł za butelkę po wodzie czy puszkę po napoju. Jak wygląda oznaczenie systemu kaucyjnego na opakowaniu. Trwa okres przejściowy

Od października 2025 r. działa w Polsce system kaucyjny. Za jedną butelkę można otrzymać zwrot od 50 gr do 1 zł. Szukaj znaku systemu kaucyjnego na butelce lub puszce. To się opłaca. Jak wygląda ten znak? Gdzie zwrócić opakowanie? Trwa okres przejściowy.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA