REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wniosek, Księgi wieczyste

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zgłosić wniosek o dalsze prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy?

Renta z tytułu niezdolności do pracy może przysługiwać jako stała lub okresowa renta. Okresowa renta przysługuje przez czas określony w decyzji ZUS. W celu ustalenia prawa do renty na dalszy okres należy zgłosić wniosek o dalsze prawo do renty.

Jak otrzymać dalsze prawo do renty rodzinnej?

Osoba uprawniona do renty rodzinnej okresowej, może ubiegać się o ustalenie dalszego prawa do renty, jeżeli kontynuuje naukę lub nadal jest niezdolna do pracy.

Zmiany umożliwiające zmniejszenie sumy hipotecznej

Na mocy znowelizowanego art. 68 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, właściciel obciążonej nieruchomości może żądać zmniejszenia sumy hipotecznej – jeżeli zabezpieczenie hipoteczne będzie nadmierne.

Czy hipoteka może zabezpieczać kilka nieruchomości?

Dnia 20 lutego 2011 roku weszła w życie ustawa nowelizacyjna, która zmieniła obecnie panującą zasadę: „hipoteka zabezpiecza jedną wierzytelność” na „hipoteka może zabezpieczyć kilka wierzytelności”. Zmiana ta jest korzystniejsza, gdyż w obecnym stanie prawnym – w celu zabezpieczenia hipoteką kilku wierzytelności należy każdą z nich opatrzyć odrębną hipoteką – co wiąże się z opłatami za wszystkie wypisy sądowe.

REKLAMA

Nowe zmiany w przedmiocie hipoteki

Katalog praw, które są przedmiotem hipoteki uległ zmianie na skutek przemian zawartych w ustawie z dnia 26 czerwca 2009 r. o księgach wieczystych i hipotece. Poniżej zostaną przedstawione wszelkie zmiany w tymże zakresie.

Uprawnienia administratora hipoteki po zmianach

Już 20 lutego 2011 roku zostały wprowadzone zmiany – na podstawie, których administrator hipoteki uzyskał nowe prawa i obowiązki.

Przeniesienie wierzytelności hipotecznej po zmianach

Wśród licznych zmian wprowadzonych w ustawie nowelizującej należy wspomnieć również o instytucji „przeniesienie wierzytelności hipotecznej”. Zmiana ta obejmuje sytuację, w której na nabywcę przechodzi hipoteka w razie przelewu wierzytelności hipotecznej.

Nowe przepisy dotyczące hipotek weszły w życie

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece likwiduje podział hipotek na zwykłe i kaucyjne. Zmiany weszły w życie 20 lutego 2011 r.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w hipotece

 W życie weszła nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece - zmieniająca znacząco zasady rządzące tym ograniczonym prawem rzeczowym.

Jak ustanowić hipotekę?

Aby ustanowić hipotekę na rzecz banku, nie musimy udawać się do notariusza. Wpisu w księdze wieczystej dokonujemy w oparciu o dokumenty bankowe.

Jak wpisać nowego właściciela w księdze wieczystej?

W przypadku odziedziczenia nieruchomości, lub uzyskania tytułu do nieruchomości w inny sposób na drodze sądowej (np. sądowego zniesienia współwłasności) – musimy dokonać wpisu w księdze wieczystej. Bez tego możemy mieć problem próbując sprzedać, lub w inny sposób korzystać z nieruchomości. Często Sąd sam z własnej inicjatywy wezwie nas do złożenia takiego wniosku o wpis, pod rygorem grzywny, jeżeli w określonym terminie (30 dni) sami tego nie dokonamy.

Jakie zobowiązania spoczywają na ustanawiającym użytkowanie?

W umowie nieodpłatnego użytkowania lokalu mieszkalnego strony powinny zawrzeć postanowienia dotyczące oświadczeń podmiotu ustanawiającego użytkowanie, ponieważ na ich podstawie strony będą uprawnione do domagania się swoich praw oraz zobowiązane do wykonania obowiązków na nich spoczywających.

Jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej?

Po spłaceniu kredytu hipotecznego, powinniśmy dążyć do wykreślenia jej z księgi wieczystej naszej nieruchomości. Nikt tego nie zrobi za nas.

Jak założyć księgę wieczystą dla mieszkania?

Księga wieczysta jest m.in. świadectwem naszej własności mieszkania. Jeżeli np. uzyskaliśmy odrębną własność lokalu w oparciu o wyrok sądowy- założeniem księgi powinniśmy zająć się sami.

Jak uzyskać odpis z papierowej księgi wieczystej?

Pomimo wdrażania ambitnego (jak na Polskie warunki) planu umieszczenia ksiąg wieczystych w całości w systemie informatycznym, część wydziałów ksiąg wieczystych nie przystąpiła nawet do migracji. W związku z tą sytuacją co do części nieruchomości, odpis z ich ksiąg wieczystych uzyskujemy na starych zasadach.

Koszty w postępowaniu wieczystoksięgowym

Prowadzenie księgi wieczystej dla danej nieruchomości i utrzymywanie jej treści w zgodności z aktualnym stanem faktycznym i prawnym zapewnia bezpieczeństwo w obrocie nieruchomościami i służy przede wszystkim właścicielom i innym osobom posiadającym jakikolwiek inny tytuł prawny do danego terenu.
Sąd Rejonowy – Wydział Ksiąg Wieczystych zakłada księgi wieczyste lub dokonuje wpisów w księgach już istniejących w zasadzie na wniosek właściciela lub innych osób mających w tym interes prawny (wpisy z urzędy należą do wyjątków).

Co warto wiedzieć o umowie ustanawiającej spółdzielcze prawo lokatorskie?

Sporządzając umowę ustanawiającą spółdzielcze prawo lokatorskie należy pamiętać o tym, iż powinna być ona napisana w odpowiedniej formie, a także powinna zawierać stosowną treść.

Czy przy ustanowieniu prawa spółdzielczego jest wymagany wpis do księgi wieczystej?

Umowa ustanawiająca prawo spółdzielczej własności lokalu spółdzielczego jest typem umowy konsensualnej. Sam fakt zawarcia umowy w formie aktu notarialnego tworzy prawo w sposób automatyczny na rzecz spółdzielcy. Oznacza to, iż wpis do księgi wieczystej nie wpływa na możliwość przeniesienia prawa własności.

Jak nabyć nieruchomość w Niemczech?

W Niemczech istnieje podstawowa zasada, na mocy której podmiot zagraniczny może korzystać z takiej samej swobody oraz wolności w pozyskaniu zezwolenia na zakup nieruchomości, jak Niemiec w państwie pochodzenia tego podmiotu.

Jakie informacje z księgi wieczystej znajdziemy w sieci?


Ministerstwo Sprawiedliwości uruchomiło internetowy dostęp do ksiąg wieczystych. Dzięki temu uzyskaliśmy dostęp do 12 mln z 18,8 mln istniejących ksiąg wieczystych.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na użytkowanie?

Aby móc przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego należy uzyskać ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie dołącza się istotne informacje na temat danych technicznych tj. powierzchnia całkowita, zabudowy, użytkowa.

Jakie elementy powinno zawierać oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania nieruchomości?

Oświadczenie o zrzeczeniu się użytkowania nieruchomości powinno zawierać istotne elementy niezbędne do prawidłowego dokonania tejże czynności. Sam fakt zrzeczenia się ograniczonego prawa rzeczowego tzn. użytkowania nieruchomości – oznacza wyzbycie się dokonania tejże czynności przez osobę do tego uprawnioną. Na skutek zrzeczenia się użytkowania nieruchomości – prawo to wygasa.

Jak prawidłowo sporządzić wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości

Jesteś posiadaczem nieruchomości od 30 lat na podstawie pisemnej umowy z właścicielem nieruchomości – bez zachowania wymaganej formy szczególnej aktu notarialnego. Czy na tej podstawie możesz złożyć wniosek o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości?

W jaki sposób należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą prawną

Jeżeli osoba prawna posiada siedzibę za granicą, zaś dokonuje czynności prawnej w zakresie swojego przedsiębiorstwa to zdolność jej podlega prawu państwa, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorstwa. Fakt nabycia nieruchomości oznacza nabycie prawa własności nieruchomości albo prawa użytkowania wieczystego.

Jak należy sporządzić wniosek o nabycie nieruchomości przez cudzoziemca będącego osobą fizyczną?

Osobę fizyczną można uznać za cudzoziemca, jeżeli nie posiada ona polskiego obywatelstwa. Fakt nabycia nieruchomości w Polsce przez cudzoziemca wymaga zezwolenia, które zostaje wydane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych w drodze decyzji administracyjnej.

Jak sporządzić wniosek o pozwolenie na rozbiórkę

Sporządzenie samego wniosku o pozwolenie na rozbiórkę jest stosunkowo proste. Jednakże w przypadku rozbiórki czasochłonne jest zdobycie licznych dokumentów, które wnioskodawca musi dołączyć do wniosku.

Orzeczenie separacji na zgodne żądanie małżonków – dla kogo?

Postępowanie sądowe w sprawie separacji może toczyć się w dwóch trybach: w trybie procesowym, gdy jeden z małżonków wnosi o separację lub gdy oboje małżonkowie zgodnie wnoszą pozew o separację oraz w trybie nieprocesowym, gdy oboje małżonkowie zgodnie występują z wnioskiem o separację i nie mają wspólnych małoletnich dzieci.

Jak sporządzić wniosek o pozbawienie władzy rodzicielskiej?

Pozbawienie rodziców władzy rodzicielskiej jest najostrzejszym środkiem ingerencji sądu opiekuńczego w sferę stosunków między rodzicami a dziećmi, przez jego zastosowanie bowiem rodzice tracą całkowicie tę władzę. Ze względu na tak daleko idące skutki pozbawienia władzy rodzicielskiej sąd może je orzec tylko wtedy, gdy stosowane dotychczas łagodniejsze środki nie dały rezultatu, bądź gdy z uwagi na drastyczne okoliczności danego przypadku jest oczywiste, że stosowanie środków łagodniejszych byłoby niecelowe.

Jak zmienić nazwisko?

Zmiana nazwiska obywatela polskiego może nastąpić tylko na jego wniosek. Taki wniosek składa się do kierownika urzędu stanu cywilnego.

Jak uzyskać uprawnienia wdowy lub wdowca pozostałym po kombatancie?

Decyzje o przyznaniu uprawnień przysługujących wdowom lub wdowcom pozostałym po kombatantach i innych osobach uprawnionych wydaje Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Wydzielanie gruntów pod drogi publiczne

Tryb wszczęcia postępowania podziałowego oraz cel podziału nieruchomości wyznaczają zakres przedmiotowy kwestii rozstrzyganej postanowieniem obejmującym ocenę zgodności wstępnego planu podziału nieruchomości. Dlatego też sprawa wydzielenia gruntów pod drogi publiczne zawsze stanowiła i stanowi przedmiot żywego zainteresowania zarówno zwolenników jak i przeciwników tegoż wydzielenia

Księga wieczysta online

Nowa Księga Wieczysta jest projektem informatycznym Ministerstwa Sprawiedliwości. Celem systemu jest zwiększenie bezpieczeństwa obrotu nieruchomościami, przy zachowaniu ich ochrony przed zniszczeniem lub nieuprawnionym dostępem, w tym w szczególności umożliwienie bezpośredniego wglądu do ksiąg wieczystych. Systemem stopniowo obejmowane są kolejne wydziały ksiąg wieczystych w sądach rejonowych na terenie całego kraju.

Ile kosztuje wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

Niezależnie od tego czy dziedziczenie odbywa się na podstawie ustawy czy na podstawie testamentu, aby spadkobierca mógł udowodnić, że ma prawo do określonej części spadku, konieczne jest postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku. Uzyskanie takiego postanowienia wiąże się z pewnymi kosztami.

Jak napisać wniosek o stwierdzenie nabycia spadku?

W wypadku śmierci bliskiej osoby, jej prawa i obowiązki przechodzą automatycznie na spadkobierców. Ale aby mogli oni udowodnić swoje prawa potrzebne jest postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, w którym określa on, kto i co dziedziczy po zmarłym.

Jak wyłączyć grunty z produkcji rolnej?

Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia. W tym celu należy złożyć wniosek w starostwie właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości. I wreszcie ostatnia czynności, czyli uiszczenie opłaty przez zainteresowanego.

Postanowienia w umowie o niedpłatne używanie lokalu

Zarówno najem, jak i dzierżawa są charakterystycznymi sposobami korzystania z lokali mieszkalnych. Szczególnie charakteryzują się tym, że należą one do kategorii umów nazwanych – czyli dotyczą zasady swobody, zgodnie z którą strony mogą swobodnie kształtować jej treść, pod warunkiem, jeżeli nie jest to sprzeczne z przepisami obowiązującego prawa i zasadami współżycia społecznego.

Jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców?

Wypełnienie i złożenie wniosku o wpis do rejestru wyborców jest warunkiem udziału w wyborach samorządowych 2014 osoby niezameldowanej w danej gminie. Jakich formalności należy dopełnić, jak wypełnić wniosek o wpis do rejestru wyborców, by wziąć udział w wyborach samorządowych?

Co zrobić, by zagłosować w wyborach samorządowych?

W wyborach samorządowych można zagłosować tylko w gminie, w której mamy miejsce zameldowania. Jeżeli mieszkamy gdzie indziej, aby zagłosować musimy być wpisani do rejestru wyborców.

Ogólne zasady postępowania administracyjnego

Ogólne zasady postępowania administracyjnego to wytyczne dla działania organów administracji publicznej. Niezastosowanie bądź nieprawidłowe zastosowanie się do zasad przez organ stanowi rażące naruszenie przepisów postępowania administracyjnego.

Kiedy możemy złożyć wniosek

Prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych zagwarantowane jest każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak napisać wniosek o przywrócenie władzy rodzicielskiej

Sąd opiekuńczy może przywrócić rodzicom władzę rodzicielską, jeśli ustała przyczyna, z powodu której zostali jej pozbawieni. Sąd może zmienić swoje postanowienie dotyczące władzy rodzicielskiej, jeżeli wymaga tego dobro dziecka, a w szczególności troska o jego prawidłowy rozwój psychiczny i fizyczny.

Rząd chce zmian w sądach

Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o ustroju sądów powszechnych. W wydziałach ksiąg wieczystych oraz gospodarczych ds. rejestrowych będą wyłącznie referendarze sądowi.

Becikowe bez względu na dochody

Obowiązujące przepisy nie przewidują żadnych kryteriów dochodowych związanych z otrzymaniem becikowego. Oznacza to, że może je otrzymać każda rodzina, bez względu na uzyskiwane dochody. Choć wiele osób podnosi, że świadczenie to nie jest konieczne i wcale nie zachęca do posiadania większej liczby dzieci, resort pracy nie planuje wprowadzać zmian w przyznawaniu becikowego.

Rejestracja spółki w trybie on-line

Długo oczekiwany przez przedsiębiorców projekt Ministerstwa Sprawiedliwości, zakładający możliwość rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością drogą elektroniczną trafił już pod obrady Komitetu Rady Ministrów.

Nieprawidłowości przy rozliczaniu dotacji unijnych

Podmioty, którym uda się uzyskać dofinansowanie, dopiero podczas realizacji projektu przekonują się, że pozyskanie dotacji to tylko część sukcesu. O wiele trudniejsze okazuje się niejednokrotnie prawidłowe rozliczenie i zamknięcie projektu.

Sądowe zniesienie współwłasności

Zniesienie współwłasności może się odbyć albo na drodze porozumienia pomiędzy właścicielami, albo na mocy orzeczenia sądu. W tym drugim wypadku sąd orzeka na wniosek uprawnionego.

Księga wieczysta

Księga wieczysta to dokument, z którego można uzyskać podstawowe informacje na temat danej nieruchomości. Księgę wieczystą prowadzi się w celu ustalenia stanu prawnego nieruchomości. Księga wieczysta prowadzona jest przez sądy rejonowy właściwy dla lokalizacji nieruchomości. Księgi wieczyste są jawne.

Jak wnioskować o przyznanie renty strukturalnej

Procedura ubiegania się o przyznanie renty strukturalnej nie jest skomplikowana. Wystarczy pobrać ze strony internetowej formularz wniosku, wypełnić go, a następnie przekazać do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Przywóz broni i amunicji z zagranicy

Przywóz broni i amunicji do Polski może nastąpić wyłącznie na podstawie zaświadczenia wydawanego przez konsula RP. Przepisy te dotyczą zarówno obywateli polskich jak i cudzoziemców. Szczególna regulacja obowiązuje obywateli państw członkowskich posiadających europejską kartę broni palnej, która uprawnia do przywozu broni bez potrzeby ubiegania się o powyższe zaświadczenie.

Wzmożona liczba gwałtów w okresie wakacyjnym

Wakacje to czas wypoczynku, beztroski i zabawy. Policja jednak apeluje o ostrożność i zdrowy rozsądek, szczególnie młodych kobiet, podkreślając, że to właśnie latem dochodzi do największej liczby przestępstw na tle seksualnym.

REKLAMA