REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdzie złożyć wniosek o dowód osobisty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Wrzosek
Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zameldowania.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zameldowania.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dowód osobisty jest najważniejszym dokumentem tożsamości. Wymagany jest przy np. dokonywaniu większości czynności urzędowych czy przekraczaniu granic państwa. Gdzie złożyć wniosek o jego wydanie? Jakie dokumenty są nam potrzebne?

Najpierw – jakie dokumenty są wymagane?

REKLAMA

REKLAMA

Zanim udamy się do odpowiedniego urzędu, musimy skompletować wszelkie dokumenty potrzebne nam do wydania dowodu. Są to:

1) wniosek o wydanie dowodu osobistego;

2) dwie aktualne (jednakowe!) fotografie o wymiarach 3,5 cm  4,5 cm;

REKLAMA

3) jeżeli osoba urodziła się poza aktualnym miejscem zamieszkania – gdzie składa wniosek o dowód – także odpis skrócony aktu urodzenia;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) jeżeli osoba zawarła związek małżeński poza aktualnym miejscem zamieszkania – gdzie składa wniosek o dowód – odpis skrócony aktu małżeństwa.

Zobacz również: Wymiana i unieważnienie dowodów osobistych

Organ, który wydaje dowód osobisty, jeżeli będzie miał ona wątpliwości co do obywatelstwa osoby – może zażądać poświadczenia obywatelstwa polskiego lub innego dokumentu, który potwierdzi polskie obywatelstwo (np. paszport). Poświadczenie obywatelstwa wydaje wojewoda.

Wniosek o wydanie dowodu

Wniosek o wydanie dowodu osobistego powinien zawierać przede wszystkim numer PESEL, nazwisko i imię wnioskodawcy, nazwisko rodowe, a także: imię ojca, imię i nazwisko rodowe matki, datę i miejsce urodzenia płeć oraz obywatelstwo.

Dodatkowo, należy wskazać powód ubiegania się o wydanie dowodu osobistego (np. po raz pierwszy, kradzież, zniszczenie, zmiana danych osobowych).

We wniosku wskazujemy również adres do korespondencji i składamy podpis. Warto pamiętać, że dane zawarte we wniosku muszą być zgodne z prawdą, w przeciwnym razie poniesiemy odpowiedzialność karną za podanie nieprawdziwych danych lub ich zatajenie.

Oczywiście nie musimy martwić się, że nie będziemy potrafili samodzielnie sporządzić wniosku. Urzędy gmin, na swoich stronach internetowych, a także bardzo często w swoich siedzibach – udostępniają gotowe formularze wniosków, w których wystarczy wypełnić odpowiednie rubryki.

Gdzie złożyć wniosek?

Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć w urzędzie gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zameldowania, a jeżeli takiego nie ma – według ostatniego miejsca pobytu. W większości urzędów gmin znajdują się wydziały zajmujące się takimi sprawami (na ogół jest to Wydział Spraw Obywatelskich, niekiedy Biuro Obsługi Interesantów).

Zanim udamy się do urzędu, warto (telefonicznie lub za pośrednictwem Internetu) sprawdzić, w jakich dniach i godzinach możemy załatwić naszą sprawę.

Warto pamiętać, że dowód osobisty od 2010 roku wydawany jest bezpłatnie.

Czy o dowód osobisty może ubiegać się wyłącznie osoba pełnoletnia?

Na pytanie, czy tylko osoba, która ukończyła 18 lat może ubiegać się o dowód osobisty, należy odpowiedzieć przecząco. Owszem, z pełni praw korzysta tylko osoba pełnoletnia (nieubezwłasnowolniona częściowo ani całkowicie) i jest ona wręcz obowiązana posiadać dowód osobisty, ale ustawodawca przewidział możliwość wydania dowodów tymczasowych dla osób, które nie ukończyły 18 lat.

Zobacz również serwis: Dowód osobisty

Dowód osobisty może zostać wydany dziecku do lat 5 i wówczas jego ważność wynosi 5 lat, natomiast dla osoby, która ukończyła 5 lat – jest ważny 10 lat.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zapadły przełomowe wyroki NSA i WSA: Opłaty pobierane przez cmentarze nielegalne – teraz tysiące Polaków może dochodzić od zarządców cmentarzy niesłusznie pobranych kwot

Organy samorządowe nie mogą ustanawiać (a cmentarze – na tej postawie) pobierać jakichkolwiek opłat, które są niezwiązane z pochówkiem zmarłych, tj. m.in. opłat za dochowanie zmarłego do już opłaconego grobu, wjazd na cmentarz i korzystanie z cmentarza – orzekł WSA w Olsztynie. WSA w Warszawie dodał do tego natomiast – ustalane przez samorządy cen grobów i płyt, opłaty za ekshumację zwłok, uprzątnięcie szczątków, przechowywanie zwłok w chłodni, udostępnienie sali do ubierania zwłok i wiele innych. NSA potwierdza w swoich wyrokach, że – organ gminy może ustalić (a cmentarz – na tej postawie) pobierać tylko takie opłaty, które są związane z pochowaniem zwłok.

Sejm na żywo: 42. posiedzenie Sejmu (7, 8, 9 października 2025) [Transmisja online]

We wtorek, 7 października rozpocznie się trzydniowe posiedzenie Sejmu. Głównym punktem 42. posiedzenia Sejmu, będzie pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2026 (druk nr 1749) oraz projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2026 (druk nr 1750). Prace nad tymi punktami przewidziane są na czwartek, 9 października.

Długi weekend w listopadzie. Rząd podjął decyzję

Listopad 2025 roku przyniesie wyjątkowo korzystny układ dni wolnych. Rząd zdecydował, że 10 listopada część Polaków dostanie dodatkowy dzień wolny, co pozwoli cieszyć się aż czterodniowym weekendem. Sprawdź, kogo obejmuje decyzja i jakie prawa gwarantuje Kodeks pracy.

Podwyżki dla samorządowców już obowiązują! Od dziś wójtowie i urzędnicy z nowymi limitami. Co dokładnie się zmienia?

Dziś wchodzą w życie przepisy, które podnoszą maksymalne wynagrodzenia dla kluczowych stanowisk w samorządach. Sprawdzamy, ile wyniesie podwyżka i czy dotknie ona każdego urzędnika gminnego, a także co zmieni się w katalogu stanowisk samorządowych.

REKLAMA

Bon ciepłowniczy 2025/2026: Komu przysługuje 3500 zł? Zobacz progi dochodowe i kwoty wsparcia. [Ostateczne zasady]

Nowe zasady wsparcia dla gospodarstw domowych już obowiązują. Bon ciepłowniczy na lata 2025/2026 będzie ważnym wsparciem dla rodzin, które ogrzewają domy węglem, gazem, pelletem lub energią elektryczną. Maksymalna kwota dofinansowania wyniesie aż 3500 zł. Znamy już ostateczne progi dochodowe i wysokość wsparcia. Sprawdź, komu dokładnie przysługuje to świadczenie i jak złożyć wniosek.

Ile zapłacimy za prąd w 2025 i 2026 r.? Jaka będzie nowa wysokość opłaty mocowej? Znamy nowe przepisy

Weszły w życie nowe przepisy, które przedłużają mechanizmy osłonowe! Rząd przedłużył mechanizmy osłonowe i ustalił maksymalną stawkę za energię. Wprowadzono też znaczną ulgę na rachunku, zawieszając jedną z kluczowych opłat. Sprawdź, do kiedy obowiązuje wsparcie i kto z niego skorzysta!

Ulga na leki 2026. Jak odzyskać pieniądze z ZUS i urzędu skarbowego?

Ulga na leki może dać Ci zwrot setek złotych w PIT! Aby ją otrzymać, musisz znać żelazną zasadę 100 zł miesięcznie. Wyjaśniamy, jak dokładnie liczyć nadwyżkę, jakie dokumenty (m.in. zaświadczenie lekarskie) są kluczowe, a także jak rozliczyć wydatki na leki na niepełnosprawnego współmałżonka, by maksymalnie obniżyć swój podatek i odzyskać pieniądze w 2026 roku.

Ulga rehabilitacyjna 2026. Jak zyskać na odliczeniach w PIT?

Niezależnie od zwolnień z opodatkowania, emeryci mają prawo do skorzystania z ulg, które można odliczyć od podstawy opodatkowania w rocznym zeznaniu PIT. W praktyce największe znaczenie dla seniorów mają ulga rehabilitacyjna oraz w jej ramach – ulga na leki.

REKLAMA

Ulga dla pracujących seniorów 2026. Jak uzyskać zwolnienie z PIT krok po kroku?

Wiele osób mimo osiągnięcia wieku emerytalnego pozostaje aktywna zawodowo. Takim emerytom przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego (PIT-0) na przychody do 85 528 zł rocznie. Wyjaśniamy, kto dokładnie może skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów i jak ją aktywować u pracodawcy, by uniknąć najczęstszych błędów.

Ulgi i zniżki podatkowe dla emerytów w 2026. Z jakich preferencji można skorzystać?

Przepisy prawa podatkowego są szczególnie skomplikowane i bardzo często się zmieniają, co sprawia, że ciężko za nimi nadążyć. Przewidują one jednak szereg rozmaitych ulg i preferencji dla emerytów. Warto zatem zapoznać się z ich zasadami, pozwalają one bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Wyjaśniamy, z jakich ulg mogą skorzystać emeryci i co zmieni się dla nich w 2026 roku?

REKLAMA