REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można zagłosować poza miejscem zameldowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Wrzosek
Udział w wyborach parlamentarnych w 2015 roku poza miejscem zameldowania./ fot. Fotolia
Udział w wyborach parlamentarnych w 2015 roku poza miejscem zameldowania./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które w zbliżających się wyborach parlamentarnych w październiku 2015 roku będą chciały zagłosować poza miejscem swojego zameldowania, muszą złożyć wniosek o wpis do rejestru wyborców. Taki wniosek należy złożyć w urzędzie gminy miejsca stałego zamieszkania.

Czym jest rejestr wyborców?

Rejestr wyborców to spis, który obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, którzy posiadają prawo wybierania. Taki rejestr tworzony jest po to, by w przypadku wyborów czy referendów, móc ustalić listę osób uprawnionych do udziału w nich.

REKLAMA

Rejestr dzieli się na dwie części. Część A obejmuje obywateli polskich: imię i nazwisko, imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL, adres zamieszkania wyborcy. Część B natomiast poświęcona jest obywatelom Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkujący na obszarze gminy i uprawnionymi do korzystania z praw wyborczych w Polsce. Poza danymi, które dotyczą także obywateli Polski, znajdziemy tu informacje dotyczące obywatelstwa oraz numer paszportu.

Zobacz również: Głosowanie przez pełnomocnika w wyborach parlamentarnych w 2015 roku

Kto może zostać wpisany do rejestru?

Co do zasady, wpis do rejestru dokonywany jest z urzędu. Dotyczy to tych wyborców, którzy są obywatelami polskimi i zameldowani są na obszarze gminy na pobyt stały.

W przypadku osób, które stale zamieszkują na obszarze gminy, ale bez zameldowania na pobyt stały, mogą zostać wpisani do rejestru wyborców danej gminy, jeżeli złożą w tej sprawie wniosek do urzędu gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na: Forum

Wniosek o wpis do rejestru wyborców

Wniosek o wpis do rejestru wyborców powinien zawierać:

  • imię i nazwisko wnioskodawcy;
  • imię ojca;
  • datę urodzenia;
  • numer PESEL,
  • kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy,
  • pisemną deklarację, w której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo oraz adres stałego zamieszkania w Polsce.

REKLAMA

Jeżeli nie złożymy wniosku, a nasz adres zameldowania jest inny niż adres stałego zamieszkania, to zostaniemy ujęci w spisie wyborców w gminie miejsca zameldowania. Będzie wiązało się to z koniecznością podróży do tej gminy, jeżeli będziemy chcieli zagłosować w wyborach.

Podobny wniosek powinna złożyć osoba, która ma adres zameldowania na obszarze gminy, ale stale zamieszkuje pod innym adresem w tej gminie. W tym przypadku należy również wskazać ostatni adres zameldowania na pobyt stały na obszarze gminy.

Decyzja o wpisaniu na listę

Decyzja o tym, czy wnioskodawca zostanie wpisany do rejestru wyborców, czy też nie, wydaje wójt. Termin na wydanie decyzji wynosi 3 dni od dnia wniesienia wniosku.

W razie wydania decyzji pozytywnej, urząd gminy, w którego rejestrze dotąd znajdował się wnioskodawca, powinien być o ty fakcie zawiadomiony. Jest to niezbędne dla wykreślenia wnioskodawcy z tego rejestru, gdyż każdy wyborca może być ujęty tylko w jednym rejestrze.

Zobacz również serwis: Wybory parlamentarne 2015

Jeżeli wójt odmówi wpisania do rejestru wyborców, wnioskodawca może wnieść skargę do sądu rejonowego. Termin na wniesienie skargi wynosi 3 dni od dnia doręczenia decyzji odmownej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renciści czekają na nowy dodatek. Co z pracami legislacyjnymi?

Osoby pobierające renty z tytułu niezdolności do pracy dopytują o nowy dodatek. W tym momencie nie wiadomo jeszcze, kiedy taka zmiana mogłaby zostać wprowadzona.

Wzrósł dług Polski: Zła wiadomość dla rządu i samorządów, to już 57,4% PKB

Dług polskiego sektora instytucji rządowych oraz samorządowych (general government) wzrósł do 57,4% PKB w pierwszym kwartale 2025 r. z 55,3% PKB zanotowanych kwartał wcześniej. Takie dane podał Eurostat. Natomiast w pierwszym kwartale 2024 r. wskaźnik ten wyniósł 51,3% PKB.

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026

Koniec z papierologią: będzie zlikwidowany obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez 5 lat

Mają zajść kolejne zmiany w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350). Tym razem będą to jednak deregulacje na korzyść pracodawców. Dlaczego? Bo zapowiadany jest koniec z papierologią: będzie zlikwidowany obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS przez 5 lat.

REKLAMA

Emerytalna rewolucja Karola Nawrockiego: Co najmniej 150 zł podwyżki dla seniorów? Projekt już 6 sierpnia

Nowo wybrany prezydent Karol Nawrocki zapowiedział rewolucję w sposobie waloryzacji emerytur i rent. Jego obietnica może oznaczać realne zmiany w domowych budżetach milionów polskich emerytów – szczególnie tych, którzy otrzymują najniższe świadczenia. Czy nowy system będzie bardziej sprawiedliwy? Jakie konkretnie rozwiązania zapowiada Nawrocki? I kto zyska najwięcej?

Inwigilowani? ZUS udostępni dane przedsiębiorców bankom, instytucjom finansowym, kredytowym czy pożyczkowym

Czujemy się w pewnym sensie inwigilowani - podkreślają przedsiębiorcy, którzy zapoznają się z kolejnym projektem zmian przepisów przygotowanym przez MRPiPS. Tym razem chodzi o zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Generalnie intencja jest taka, że ZUS udostępni dane z kont płatników składek szerszemu gronu podmiotów: bankom, instytucjom finansowym, kredytowym, pożyczkowym. Po co? Pytają przedsiębiorcy.

Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia

Przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114) zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy.

Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

REKLAMA

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

REKLAMA