REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Masz diesla? Szykuj portfel. Sprawdź, ile zapłacisz za wjazd do centrum twojego miasta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Masz diesla? Szykuj portfel. Tak miasta uderzą w kierowców starszych aut
Masz diesla? Szykuj portfel. Sprawdź, ile zapłacisz za wjazd do centrum twojego miasta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze kilka lat temu nikt nie wyobrażał sobie, że stare diesle mogą zniknąć z centrów miast, a wjazd do niektórych dzielnic będzie uzależniony od rocznika auta albo liczby gramów tlenków azotu w spalinach. Jednak nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wskaźniki zawarte w Krajowym Programie Ochrony Powietrza oraz europejski Krajowy Plan Odbudowy spowodowały, że samorządy muszą wprowadzać strefy czystego transportu (SCT) i szukać sposobów na ograniczenie emisji. W praktyce oznacza to, że właściciele starszych samochodów z silnikami Diesla muszą szykować się na ograniczenia, mandaty i… dodatkowe opłaty.

rozwiń >

Polacy jeżdżą starymi autami, a połowa z nich to diesle

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) średni wiek auta w Polsce to ponad 14 lat, podczas gdy unijna średnia wynosi około 11 lat. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w przypadku samochodów z silnikiem wysokoprężnym, wiele z nich to pojazdy sprowadzane z Niemiec, Francji czy Włoch, które w tamtych krajach zostały wycofane z eksploatacji ze względu na normy ekologiczne.

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki pokazują, że w Polsce zarejestrowanych jest ponad 26 mln samochodów osobowych, z czego blisko 48 proc. to diesle. Co więcej, aż ponad 70 proc. wszystkich aut w naszym kraju ma więcej niż 10 lat, a co czwarte przekroczyło granicę 20 lat. W praktyce oznacza to, że miliony kierowców korzystają z pojazdów niespełniających aktualnych norm emisji, co stawia ich na pierwszej linii w kontekście ograniczeń związanych ze strefami czystego transportu.

To właśnie te auta, starsze roczniki, często z normą Euro 3 lub starszą, będą pierwszymi, które nie wjadą do centrów największych polskich miast. Samorządy szacują, że w niektórych metropoliach restrykcje obejmą nawet 20–30 proc. samochodów poruszających się po drogach, a w przypadku diesli odsetek ten będzie jeszcze wyższy.

Ustawa wymusza strefy czystego transportu

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o elektromobilności rząd chce, aby w każdym mieście powyżej 100 tys. mieszkańców, w którym Główny Inspektorat Ochrony Środowiska stwierdzi przekroczenia stężeń dwutlenku azotu (NO₂), obowiązkowo powstała strefa czystego transportu. Gminy mają prawo samodzielnie wyznaczać granice tych stref i decydować o ewentualnych zwolnieniach, ale nie mogą znieść minimalnych wymogów: do stref mogą bez ograniczeń wjeżdżać jedynie pojazdy elektryczne, wodorowe lub na gaz ziemny, a pozostałe muszą spełniać kryteria emisji spalin.

REKLAMA

Jak podaje portal gramywzielone.pl ustawa przewiduje także możliwość wprowadzenia opłaty za wjazd do strefy dla pojazdów, które nie spełniają norm emisji. Jednorazowa opłata nie może przekraczać 2,5 zł za godzinę; gmina może też pobierać abonament miesięczny, którego maksymalna stawka to 500 zł. Takie opłaty mogą obowiązywać przez maksymalnie trzy lata od utworzenia strefy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kraków – pierwsza płatna strefa w Polsce

Kraków jako pierwszy wykorzystał przepisy ustawy. Uchwała Rady Miasta zakłada, że od 1 stycznia 2026 r. strefa czystego transportu obejmie śródmiejską część miasta (wewnątrz IV obwodnicy). Do strefy będą mogły wjechać samochody benzynowe i LPG co najmniej z normą Euro 4 (produkowane od 2005 r.) oraz diesle spełniające normę Euro 6 (auta od 2014 r.). Starsze pojazdy z silnikiem wysokoprężnym w ogóle nie będą miały wstępu.

Co ważne, gmina przewidziała wiele zwolnień. Mieszkańcy Krakowa, którzy przed wejściem strefy w życie zarejestrują swoje auto w specjalnym systemie, będą mogli jeździć po SCT bez względu na rocznik, pojazd będzie objęty tzw. prawem nabytyml. Z opłat zwolnione są także pojazdy zabytkowe, osoby dojeżdżające do lekarza, a także osoby z niepełnosprawnościami.

Dla przyjezdnych i właścicieli aut niespełniających norm przygotowano strefę płatnego wjazdu. Krakowski projekt zakłada opłaty w wysokości 2,50 zł za każdą rozpoczętą godzinę lub abonament 100 zł miesięcznie w 2026 r., 250 zł w 2027 r. i 500 zł w 2028 r. To rozwiązanie jest tymczasowe, opłaty będą pobierane przez trzy lata, aby dać kierowcom czas na wymianę pojazdów. Po 2028 r. opłaty znikną, a wjazd nienormatywnym dieslem będzie całkowicie zabroniony.

Warszawa – strefa bez opłat, ale z mandatami

W stolicy strefa czystego transportu działa już od 1 lipca 2024 r. W pierwszym etapie miasto wprowadziło łagodne kryteria: do SCT mogą wjechać benzyniaki wyprodukowane po 1997 r. oraz diesle młodsze niż z 2005 r. lub spełniające normę Euro 4. Pojazdy niespełniające tych wymogów mogą otrzymać bezpłatną naklejkę na szybę tylko wtedy, gdy należą do mieszkańców strefy, osób w wieku 70+ lub rodzin z osobami z niepełnosprawnością; dzięki temu mogą wjeżdżać bez ograniczeń. Warszawa nie pobiera żadnych opłat za wjazd do SCT, choć ustawa na to pozwala.

Zamiast opłat wprowadzono jednak system kar. Miasto planuje automatyczne kontrole tablic rejestracyjnych. Kierowcy niespełniających norm samochodów, którzy wjadą do strefy bez uprawnienia, mogą spodziewać się mandatu. W projektach uchwał mówi się o karze rzędu 500 zł za naruszenie, czyli tyle, ile mandat za przekroczenie prędkości. Dodatkowo każdy kierowca nienormatywnego pojazdu będzie mógł skorzystać z czterech wyjątkowych wjazdów w ciągu roku, np. w sytuacjach nagłych, co także umożliwia ustawa.

Wrocław – przygotowania do 2026 roku

Wrocław jeszcze nie wprowadził strefy czystego transportu, ale prace trwają. Program Ochrony Powietrza dla Dolnego Śląska zobowiązuje miasto do przygotowania projektu do końca 2025 r., a samą strefę trzeba uruchomić najpóźniej w 2026 r.

Z zaprezentowanych wariantów wynika, że wrocławska SCT obejmie centrum i część śródmieścia, ok. 6 proc. powierzchni miasta, ale zamieszkałą przez 23 proc. mieszkańców. Urzędnicy proponują stopniowe zaostrzanie norm: pierwszy etap w 2025 r. dotknie jedynie 3–5 proc. samochodów, głównie najstarszych diesli. Mieszkańcy strefy będą z ograniczeń wyłączeni, a podnoszenie ekologicznej poprzeczki ma następować co pięć lat. Za wjazd niespełniającego norm pojazdu przewidziano karę 500 zł.

Katowice i inne miasta

Nowelizacja ustawy zmusza do utworzenia strefy także w Katowicach, gdzie stężenie NO₂ przekracza normy. Miasto na razie opiera się, argumentując, że zlokalizowana nieprawidłowo stacja pomiarowa sztucznie zawyża wyniki, jednak w przyszłości katowicka strefa najpewniej zostanie wprowadzona. Podobne obowiązki ciążyć będą na Rzeszowie, Lublinie, Łodzi i innych dużych miastach.

Podatki i opłaty – co jeszcze może uderzyć w diesle?

Ostatnie miesiące przyniosły wiele plotek o nowym podatku od samochodów spalinowych. Aktualizacja rządu z marca 2025 r. rozwiała te wątpliwości: rząd nie planuje nowego podatku od posiadania aut spalinowych. Zamiast tego ma zostać zmieniony podatek akcyzowy. Jego wysokość będzie uzależniona od emisji CO₂ i NOₓ oraz wieku pojazdu. Opłatę zapłacą wyłącznie osoby rejestrujące samochód po raz pierwszy w Polsce. Auta już zarejestrowane nie zostaną objęte nowymi daninami podaje portal superauto.pl. Ministerstwo Finansów podkreśla, że szczegóły są wciąż w opracowaniu, a projekt ma zachęcać do kupowania nowszych, mniej emisyjnych samochodów.

Jednocześnie Rada Unii Europejskiej zatwierdziła rewizję polskiego Krajowego Planu Odbudowy, co pozwala rządowi zrezygnować z planowanego podatku rejestracyjnego dla aut spalinowych i przeznaczyć środki na dopłaty do pojazdów elektrycznych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiada, że dodatkowa „opłata środowiskowa” będzie dotyczyć jedynie flot firmowych i ma zastąpić dotychczasowe opłaty za emisję.

Co to oznacza dla kierowców diesli?

Z jednej strony, rząd wycofał się z planów wprowadzenia powszechnego podatku od posiadania aut spalinowych, co oznacza, że przeciętny użytkownik starego diesla nie zapłaci corocznej daniny. Z drugiej jednak, dynamicznie przybywa stref, do których takie samochody po prostu nie wjadą, albo wjadą tylko za opłatą.

W konsekwencji posiadacze starszych Dieslów powinni już dziś zastanowić się nad przesiadką do nowszego, mniej emisyjnego auta lub korzystaniem z transportu publicznego. Masz diesla? Szykuj portfel, albo na abonament wjazdowy, albo na wymianę samochodu.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeszczep włosów w Turcji

Przeszczep włosów Turcja to temat, który od kilku lat cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Nic dziwnego — transplantacja włosów w Turcji to połączenie doskonałej jakości, atrakcyjnej ceny i komfortu na najwyższym poziomie.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Nieodpowiednie traktowanie przez przełożonego, np. przemoc słowna, największym zagrożeniem psychospołecznym w pracy

Nieodpowiednie traktowanie przez przełożonego, np. przemoc słowna, to największe zagrożenie psychospołeczne w pracy. Przyznało tak 67% pracowników oraz 62% zarządzających. Notuje się wzrost przypadków dyskryminacji, przemocy słownej i poczucia wykluczenia. Dodatkowo młodzi pracownicy częściej zgłaszają nieakceptowalne zachowania. Czy firmy wprowadzają działania zapobiegawcze?

Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

REKLAMA

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

Bon senioralny, najem senioralny i nowy program pobytu dziennego - 3 filary, które mają zbudować solidny fundament pod przyszłość polityki senioralnej w Polsce

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Karta sportowa to twój benefit? Pamiętaj, że to przychód, a z podatku musisz rozliczyć się sam. Wiele osób o tym zapomina, a to oznacza kłopoty

Karta sportowa to jeden z najbardziej popularnych benefitów, na który można liczyć nawiązując współpracę. Jednak każda uzyskana korzyść ma swoje konsekwencje podatkowe. Korzystający często o tym zapominają i wpadają w kłopoty.

Nowy podatek od... skróconego czasu pracy. 6 [zamiast 8] godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia, ale to wszystko – nie bez podatku

„Skrócony czas pracy – to się dzieje” to nowy program pilotażowy MRPiPS, w ramach którego przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski będą mogli skrócić czas pracy swoich pracowników (bez obniżania im wynagrodzenia), a to wszystko zostanie sfinansowane w ramach dotacji pochodzącej z Funduszu Pracy. Okazuje się jednak, że ze skróceniem czasu pracy do 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo do 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie bądź z wprowadzeniem dodatkowych dni urlopu, może wiązać się konieczność zapłaty... podatku dochodowego.

REKLAMA

Sąd Najwyższy zajmie się sprawą pracowniczych szczepień na COVID-19. Czy można było nakazać szczepienie, czy można było żądać zaświadczeń, czy można było rozwiązać umowę?

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego - Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zajmie się w najbliższym czasie rozstrzygnięciem ciekawego zagadnienia prawnego. Chodzi o to, czy w czasie epidemii pracodawcy mieli prawo domagania się podania przez pracownika danych wrażliwych obejmujących informację dotyczącą odbycia albo braku szczepienia na Covid-19, bądź domagania się złożenia zaświadczenia o przeciwwskazaniach do odbycia szczepienia. Czy brak tych danych mógł być podstawą zwolnienia pracownika jednostki medycznej? Wszystko to będzie rozważał SN na skutek wątpliwości składu trzyosobowego SN, do którego trafiła skarga kasacyjna, na skutek sporu między pracownikiem a pracodawcą w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, z powodu braku szczepienia na COVID-19 i utratę zaufania do pracownika.

Oddają mieszkanie w zamian za dożywotnią rentę. Tyle pieniędzy dostają co miesiąc

Coraz wyższe rachunki za prąd, za ogrzewanie, coraz droższa żywność i leki, które kosztują majątek. Polskim emerytom coraz trudniej wiązać koniec z końcem. To dlatego niektórzy z nich decydują się na oddanie mieszkania w zamian za dożywotnią rentę? Jak na tym wychodzą. Ile wynosi comiesięczny zastrzyk gotówki, który trafia na ich konto?

REKLAMA