REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Masz diesla? Szykuj portfel. Sprawdź, ile zapłacisz za wjazd do centrum twojego miasta

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Masz diesla? Szykuj portfel. Tak miasta uderzą w kierowców starszych aut
Masz diesla? Szykuj portfel. Sprawdź, ile zapłacisz za wjazd do centrum twojego miasta
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze kilka lat temu nikt nie wyobrażał sobie, że stare diesle mogą zniknąć z centrów miast, a wjazd do niektórych dzielnic będzie uzależniony od rocznika auta albo liczby gramów tlenków azotu w spalinach. Jednak nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wskaźniki zawarte w Krajowym Programie Ochrony Powietrza oraz europejski Krajowy Plan Odbudowy spowodowały, że samorządy muszą wprowadzać strefy czystego transportu (SCT) i szukać sposobów na ograniczenie emisji. W praktyce oznacza to, że właściciele starszych samochodów z silnikami Diesla muszą szykować się na ograniczenia, mandaty i… dodatkowe opłaty.

rozwiń >

Polacy jeżdżą starymi autami, a połowa z nich to diesle

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) średni wiek auta w Polsce to ponad 14 lat, podczas gdy unijna średnia wynosi około 11 lat. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w przypadku samochodów z silnikiem wysokoprężnym, wiele z nich to pojazdy sprowadzane z Niemiec, Francji czy Włoch, które w tamtych krajach zostały wycofane z eksploatacji ze względu na normy ekologiczne.

REKLAMA

REKLAMA

Statystyki pokazują, że w Polsce zarejestrowanych jest ponad 26 mln samochodów osobowych, z czego blisko 48 proc. to diesle. Co więcej, aż ponad 70 proc. wszystkich aut w naszym kraju ma więcej niż 10 lat, a co czwarte przekroczyło granicę 20 lat. W praktyce oznacza to, że miliony kierowców korzystają z pojazdów niespełniających aktualnych norm emisji, co stawia ich na pierwszej linii w kontekście ograniczeń związanych ze strefami czystego transportu.

To właśnie te auta, starsze roczniki, często z normą Euro 3 lub starszą, będą pierwszymi, które nie wjadą do centrów największych polskich miast. Samorządy szacują, że w niektórych metropoliach restrykcje obejmą nawet 20–30 proc. samochodów poruszających się po drogach, a w przypadku diesli odsetek ten będzie jeszcze wyższy.

Ustawa wymusza strefy czystego transportu

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o elektromobilności rząd chce, aby w każdym mieście powyżej 100 tys. mieszkańców, w którym Główny Inspektorat Ochrony Środowiska stwierdzi przekroczenia stężeń dwutlenku azotu (NO₂), obowiązkowo powstała strefa czystego transportu. Gminy mają prawo samodzielnie wyznaczać granice tych stref i decydować o ewentualnych zwolnieniach, ale nie mogą znieść minimalnych wymogów: do stref mogą bez ograniczeń wjeżdżać jedynie pojazdy elektryczne, wodorowe lub na gaz ziemny, a pozostałe muszą spełniać kryteria emisji spalin.

REKLAMA

Jak podaje portal gramywzielone.pl ustawa przewiduje także możliwość wprowadzenia opłaty za wjazd do strefy dla pojazdów, które nie spełniają norm emisji. Jednorazowa opłata nie może przekraczać 2,5 zł za godzinę; gmina może też pobierać abonament miesięczny, którego maksymalna stawka to 500 zł. Takie opłaty mogą obowiązywać przez maksymalnie trzy lata od utworzenia strefy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kraków – pierwsza płatna strefa w Polsce

Kraków jako pierwszy wykorzystał przepisy ustawy. Uchwała Rady Miasta zakłada, że od 1 stycznia 2026 r. strefa czystego transportu obejmie śródmiejską część miasta (wewnątrz IV obwodnicy). Do strefy będą mogły wjechać samochody benzynowe i LPG co najmniej z normą Euro 4 (produkowane od 2005 r.) oraz diesle spełniające normę Euro 6 (auta od 2014 r.). Starsze pojazdy z silnikiem wysokoprężnym w ogóle nie będą miały wstępu.

Co ważne, gmina przewidziała wiele zwolnień. Mieszkańcy Krakowa, którzy przed wejściem strefy w życie zarejestrują swoje auto w specjalnym systemie, będą mogli jeździć po SCT bez względu na rocznik, pojazd będzie objęty tzw. prawem nabytyml. Z opłat zwolnione są także pojazdy zabytkowe, osoby dojeżdżające do lekarza, a także osoby z niepełnosprawnościami.

Dla przyjezdnych i właścicieli aut niespełniających norm przygotowano strefę płatnego wjazdu. Krakowski projekt zakłada opłaty w wysokości 2,50 zł za każdą rozpoczętą godzinę lub abonament 100 zł miesięcznie w 2026 r., 250 zł w 2027 r. i 500 zł w 2028 r. To rozwiązanie jest tymczasowe, opłaty będą pobierane przez trzy lata, aby dać kierowcom czas na wymianę pojazdów. Po 2028 r. opłaty znikną, a wjazd nienormatywnym dieslem będzie całkowicie zabroniony.

Warszawa – strefa bez opłat, ale z mandatami

W stolicy strefa czystego transportu działa już od 1 lipca 2024 r. W pierwszym etapie miasto wprowadziło łagodne kryteria: do SCT mogą wjechać benzyniaki wyprodukowane po 1997 r. oraz diesle młodsze niż z 2005 r. lub spełniające normę Euro 4. Pojazdy niespełniające tych wymogów mogą otrzymać bezpłatną naklejkę na szybę tylko wtedy, gdy należą do mieszkańców strefy, osób w wieku 70+ lub rodzin z osobami z niepełnosprawnością; dzięki temu mogą wjeżdżać bez ograniczeń. Warszawa nie pobiera żadnych opłat za wjazd do SCT, choć ustawa na to pozwala.

Zamiast opłat wprowadzono jednak system kar. Miasto planuje automatyczne kontrole tablic rejestracyjnych. Kierowcy niespełniających norm samochodów, którzy wjadą do strefy bez uprawnienia, mogą spodziewać się mandatu. W projektach uchwał mówi się o karze rzędu 500 zł za naruszenie, czyli tyle, ile mandat za przekroczenie prędkości. Dodatkowo każdy kierowca nienormatywnego pojazdu będzie mógł skorzystać z czterech wyjątkowych wjazdów w ciągu roku, np. w sytuacjach nagłych, co także umożliwia ustawa.

Wrocław – przygotowania do 2026 roku

Wrocław jeszcze nie wprowadził strefy czystego transportu, ale prace trwają. Program Ochrony Powietrza dla Dolnego Śląska zobowiązuje miasto do przygotowania projektu do końca 2025 r., a samą strefę trzeba uruchomić najpóźniej w 2026 r.

Z zaprezentowanych wariantów wynika, że wrocławska SCT obejmie centrum i część śródmieścia, ok. 6 proc. powierzchni miasta, ale zamieszkałą przez 23 proc. mieszkańców. Urzędnicy proponują stopniowe zaostrzanie norm: pierwszy etap w 2025 r. dotknie jedynie 3–5 proc. samochodów, głównie najstarszych diesli. Mieszkańcy strefy będą z ograniczeń wyłączeni, a podnoszenie ekologicznej poprzeczki ma następować co pięć lat. Za wjazd niespełniającego norm pojazdu przewidziano karę 500 zł.

Katowice i inne miasta

Nowelizacja ustawy zmusza do utworzenia strefy także w Katowicach, gdzie stężenie NO₂ przekracza normy. Miasto na razie opiera się, argumentując, że zlokalizowana nieprawidłowo stacja pomiarowa sztucznie zawyża wyniki, jednak w przyszłości katowicka strefa najpewniej zostanie wprowadzona. Podobne obowiązki ciążyć będą na Rzeszowie, Lublinie, Łodzi i innych dużych miastach.

Podatki i opłaty – co jeszcze może uderzyć w diesle?

Ostatnie miesiące przyniosły wiele plotek o nowym podatku od samochodów spalinowych. Aktualizacja rządu z marca 2025 r. rozwiała te wątpliwości: rząd nie planuje nowego podatku od posiadania aut spalinowych. Zamiast tego ma zostać zmieniony podatek akcyzowy. Jego wysokość będzie uzależniona od emisji CO₂ i NOₓ oraz wieku pojazdu. Opłatę zapłacą wyłącznie osoby rejestrujące samochód po raz pierwszy w Polsce. Auta już zarejestrowane nie zostaną objęte nowymi daninami podaje portal superauto.pl. Ministerstwo Finansów podkreśla, że szczegóły są wciąż w opracowaniu, a projekt ma zachęcać do kupowania nowszych, mniej emisyjnych samochodów.

Jednocześnie Rada Unii Europejskiej zatwierdziła rewizję polskiego Krajowego Planu Odbudowy, co pozwala rządowi zrezygnować z planowanego podatku rejestracyjnego dla aut spalinowych i przeznaczyć środki na dopłaty do pojazdów elektrycznych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiada, że dodatkowa „opłata środowiskowa” będzie dotyczyć jedynie flot firmowych i ma zastąpić dotychczasowe opłaty za emisję.

Co to oznacza dla kierowców diesli?

Z jednej strony, rząd wycofał się z planów wprowadzenia powszechnego podatku od posiadania aut spalinowych, co oznacza, że przeciętny użytkownik starego diesla nie zapłaci corocznej daniny. Z drugiej jednak, dynamicznie przybywa stref, do których takie samochody po prostu nie wjadą, albo wjadą tylko za opłatą.

W konsekwencji posiadacze starszych Dieslów powinni już dziś zastanowić się nad przesiadką do nowszego, mniej emisyjnego auta lub korzystaniem z transportu publicznego. Masz diesla? Szykuj portfel, albo na abonament wjazdowy, albo na wymianę samochodu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

W ZUS może czekać na Ciebie nawet 30 000 zł. Jak odzyskać pieniądze po zmarłym krok po kroku [PRAKTYCZNY PORADNIK]

Ostatnio media obiegała informacja o pieniądzach po zmarłych znajdujących się na kontach ZUS. To temat, który wzbudził duże zainteresowanie, bo wiele rodzin wciąż nie wie, że po śmierci bliskiego można odzyskać środki zapisane na jego subkoncie lub po OFE, często sięgające nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. ZUS nie informuje o tym automatycznie, dlatego warto sprawdzić, czy takie pieniądze nie przysługują również Tobie. W tekście wyjaśniamy, komu przysługuje wypłata i jak krok po kroku złożyć wniosek.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Wsparcie dla uczniów z Ukrainy w polskich szkołach do końca 2025 roku. Samorządy muszą przygotować rozliczenia

Środki z Funduszu Pomocy przeznaczone na wsparcie edukacji dzieci z Ukrainy w polskich szkołach będą dostępne jedynie do końca 2025 roku. Samorządy mają obowiązek je wykorzystać i prawidłowo rozliczyć, a niewykorzystane pieniądze, wraz z naliczonymi odsetkami, wrócą do budżetu państwa. Szkoły powinny już przygotowywać dokumenty i procedury rozliczeniowe.

REKLAMA

Nauczyciele mogą pracować na świadczeniu kompensacyjnym. Oto nowe warunki

Po okresie niepewności związanej z prezydenckim wetem, nauczyciele mogą ponownie pracować w szkole, nie tracąc nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Nowe przepisy, obowiązujące od 30 września 2025 roku, są jednak czasowe i wygasną 4 marca 2026 roku.

Na co dzień i od święta - czyli o sztuce budowania stabilności w organizacjach

Rosnące koszty i ciągła zmienność sprawiają, że stabilność stała się dla pracowników najgłębszą potrzebą – finansową i emocjonalną. Potwierdzają to dane z „Pluxee Benefit Guidebook 2026”: 96 proc. pracowników oczekuje pewności zatrudnienia, a 94 proc. regularnego doceniania. Wynagrodzenie pozostaje głównym motywatorem, ale to niejedyny wymiar bezpieczeństwa. Dlatego tak ważna jest przestrzeń na drobne, odczuwalne elementy codzienności, które w sposób osobisty i wymierny finansowo mówią pracownikowi, że jest ważną częścią organizacji.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Podwyżki dla nauczycieli zbyt niskie? Głos ekspertów

Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok, zatwierdzając jednocześnie 3-procentowe podwyżki dla nauczycieli. Choć rząd podkreśla stabilność finansów publicznych, eksperci i środowisko oświatowe wskazują, że symboliczna waloryzacja nie rozwiąże problemu niskich wynagrodzeń, szczególnie wśród początkujących pedagogów, których pensje pozostaną niewiele wyższe od płacy minimalnej.

REKLAMA

Składka zdrowotna nie zostanie obniżona. Minister mówi wprost

Składka zdrowotna nie powinna zostać obniżona – podkreślił minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. Jak dodał, projekt ustawy zakładający zastąpienie obecnej składki nowym podatkiem zdrowotnym nie uzyska poparcia resortu. Rząd wskazuje, że priorytetem pozostaje wzmocnienie finansów NFZ.

MEN zapowiada rewolucję w ocenianiu. Od 2026 roku w szkołach pojawi się nowy rodzaj oceny

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadza do systemu edukacji narzędzie, które ma diametralnie zmienić sposób postrzegania potrzeb uczniów. Od 1 kwietnia 2026 roku w polskich szkołach zacznie funkcjonować tzw. ocena funkcjonalna – dodatkowy element wspierający rozwój i codzienne funkcjonowanie dzieci.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA