REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus ma przykrą niespodziankę dla posiadaczy pomp ciepła – wysyła do podatników wezwania do zwrotu nawet 16 960 zł

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
podatnik, fiskus, pompa ciepła, ulga termomodernizacyjna, ulga
Fiskus ma przykrą niespodziankę dla posiadaczy pomp ciepła – wysyła do podatników wezwania do zwrotu nawet 16 960 zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele klimatyzatorów z wbudowaną pompą ciepła (w tym klimatyzatorów z funkcją grzania), którzy w przeszłości skorzystali z ulgi termomodernizacyjnej (odliczając w ramach niej wydatki poniesione na ich zakup i montaż), mogą obecnie zostać niemile zaskoczeni wydaną z urzędu, w ich sprawie, decyzją Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (Szefa KAS), która może skutkować obowiązkiem zwrotu przez nich równowartości ulgi, czyli – dopłaty podatku. W najgorszym wypadku, mogą zostać zobowiązani do zwrotu fiskusowi kwoty stanowiącej równowartość nawet 16 960 zł.

Na czym polega termomodernizacja domu i kto może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Ulga termomodernizacyjna, o której mowa w art. 26h ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest jedną z najbardziej popularnych ulg w podatku PIT, która przysługuje właścicielom lub współwłaścicielom domu jednorodzinnego (także w zabudowie szeregowej lub bliźniaczej), którzy ponieśli wydatki na termomodernizację domu.

REKLAMA

REKLAMA

Termomodernizacja polega przy tym na:

  • ulepszeniu, gdzie zmniejsza się zapotrzebowanie na energię dostarczaną na ogrzewanie i podgrzewanie wody użytkowej oraz ogrzewanie do budynków mieszkalnych,
  • ulepszeniu, gdzie zmniejszają się straty energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki mieszkalne, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  • wykonaniu przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków mieszkalnych,
  • całkowitej lub częściowej zamianie źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Wydatki na ulgę termomodernizacyjną można odliczyć, jeżeli:

  • są one wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych,
  • dotyczą przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniosło się pierwszy wydatek (jeżeli w okresie trzech lat nie zrealizuje się przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniosło się pierwszy wydatek – trzeba będzie zwrócić ulgę),
  • posiada się fakturę wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, który nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku,
  • nie zostały sfinansowane (lub dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone w jakiejkolwiek formie,
  • nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ani nie uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych zgodnie z Ordynacją podatkową.

Ulgę termomodernizacyjną odlicza się w zeznaniu podatkowym od:

REKLAMA

  • dochodu opodatkowanego według skali podatkowej,
  • dochodu opodatkowanego podatkiem liniowym lub
  • przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Maksymalna kwota odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej opiewa na 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynkach, których jest się właścicielem lub współwłaścicielem. Jeżeli wydatki były opodatkowane podatkiem VAT – odlicza się kwotę wraz z tym podatkiem (o ile podatek ten nie został już odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odliczenia ulgi termomodernizacyjnej dokonuje się w zeznaniu podatkowym PIT-36, PIT-36L, PIT- 37 lub PIT-28, do którego należy dołączyć załącznik PIT/O (informację o odliczeniach), a prawo do ulgi dokumentuje się fakturą VAT.

Uwaga! Jeśli po roku, w którym skorzystało z ulgi, otrzyma się zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego – należy doliczyć odpowiednio kwoty uprzednio odliczone do dochodu (przychodu) w zeznaniu składanym za rok podatkowy.

Ulga termomodernizacyjna – ile można na niej zaoszczędzić w ramach rocznego rozliczenia podatku dochodowego (PIT)?

Kwota, którą można zaoszczędzić, korzystając z ulgi termomodernizacyjnej, zależy od faktycznej wysokości wydatków poniesionych na termomodernizację (maksymalna kwota odliczenia to wspomniane powyżej 53.000 zł) oraz tego czy podatnik rozlicza się według skali podatkowej, podatkiem liniowym czy opłacając ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przyjmując jednak (dla przykładu), że podatnik rozlicza się według skali podatkowej – maksymalna kwota, jaką można zaoszczędzić, uzależniona jest, w tym przypadku od progu podatkowego do którego kwalifikuje się podatnik i może wynosić odpowiednio:

  • 6.360 zł – w przypadku I progu podatkowego (12%) i skorzystania z odliczenia w ramach ulgi maksymalnej kwoty 53.000 zł lub
  • nawet 16.960 zł – w przypadku II progu podatkowego (32%) i skorzystania z odliczenia w ramach ulgi maksymalnej kwoty 53.000 zł.

Jeżeli natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zrealizowane wspólnie przez małżonków, pomiędzy którymi istnieje wspólność majątkowa – poniesione przez nich wydatki na ww. przedsięwzięcie, mogą zostać odliczone przez każdego z małżonków (tj. do 53.000 zł przez jednego z małżonków i w pozostałym zakresie – nieodliczoną kwotę wydatków, do wysokości przysługującego limitu, może odliczyć drugi małżonek). Wówczas – jeżeli przedsięwzięcie termomodernizacyjne kosztowało 106.000 zł – każdy z małżonków może odliczyć maksymalną kwotę 53.000 zł, a jeżeli rozliczają się oni w ramach skali podatkowej i kwalifikują do II progu podatkowego wspólna oszczędność małżonków może opiewać nawet na 33 920 zł.

Od 1 stycznia 2025 r. już bez wątpliwości – klimatyzacja z funkcją grzania (w tym z wbudowaną pompą ciepłą) wyłączona spod ulgi termomodernizacyjnej przez Ministra Inwestycji i Rozwoju

Celem doprecyzowania wyłączenia spod ulgi termomodernizacyjnej klimatyzacji z funkcją ogrzewania (w tym z wbudowaną pompą ciepła) – Minister Inwestycji i Rozwoju dokonał zmiany zapisu dotyczącego pompy ciepła zawartego w wykazie rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług objętych ulgą termomodernizacyjną (w rozporządzeniu z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych):

  • z „pompa ciepła wraz z osprzętem”,
  • na: „pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Powyższa zmiana weszła w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Brak możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na klimatyzację z funkcją grzania (w tym z wbudowaną pompą ciepłą), znajduje również potwierdzenie w „pytaniach i odpowiedziach” dotyczących ulgi termomodernizacyjnej, opublikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów:

Przykład

W 2024 roku zakupiłem i zamontowałem klimatyzację z funkcją grzania (z pompą ciepła powietrze-powietrze), czy taki wydatek mogę odliczyć?

Wydatki poniesione na zakup klimatyzatora z funkcją grzania, w tym klimatyzatora z wbudowaną pompą ciepła, nie można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne i tym samym nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Doprecyzowanie wyłączenia klimatyzacji z funkcją grzania (w tym z wbudowaną pompą ciepłą) spod ulgi termomodernizacyjnej przez Ministra Inwestycji i Rozwoju (od 1 stycznia 2025 r.) jednak niewystarczające dla fiskusa

Pomimo, że Minister Inwestycji i Rozwoju doprecyzował w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia z 21 grudnia 2018 r., że wydatki poniesione na montaż klimatyzatorów z funkcją grzania (w tym z wbudowaną pompą ciepła), nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej – Szef Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: Szef KAS) aktualnie zmienia z urzędu interpretacje indywidualne wydane przez dyrektorów Krajowej Informacji Skarbowej, które były korzystne dla podatników (tj. w których stwierdzili oni, że wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania (w tym z wbudowaną pompą ciepła) stanowią wydatki, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej). W wydawanych przez siebie decyzjach (o zmianie interpretacji indywidualnej) Szef KAS stwierdza, że: „wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania, w tym klimatyzatora z wbudowaną pompą ciepła, nie można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zatem takie wydatki nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy PIT.” Wydawane obecnie (tj. we wrzeniu 2025 r.) decyzje Szefa KAS dotyczą interpretacji indywidualnych wydanych w 2021 r.

W ocenie Szefa KAS – nawet w stanie prawnym sprzed doprecyzowania rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, czyli przed 1 stycznia 2025 r. – wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania (w tym z wbudowaną pompą ciepła), nie kwalifikowały się do objęcia ich ulgą termomodernizacyjną:

Rozporządzenie zawiera zamkniętą listę wydatków. Wydatki spoza listy nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Odliczeniu mogą zatem podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania, w tym klimatyzatora z wbudowaną pompą ciepła.

W konsekwencji wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania, w tym klimatyzatora z wbudowaną pompą ciepła, nie można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zatem takie wydatki nie mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy PIT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją ogrzewania [red.: a konkretnie – klimatyzacji inwerterowej typu split oraz multisplit z funkcją ogrzewania (pompy ciepła powietrze-powietrze)].

Wobec tego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

W konsekwencji Szef Krajowej Administracji Skarbowej dokonuje z urzędu zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej z 11 maja 2021 r. Nr 0113-KDIPT2-2.4011.925.2020.6.AKU, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.” – wynika z jednej z decyzji Szefa KAS (pismo z dnia 5 września 2025 r. Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, nr DOP3.8222.117.2025.CNRU).

Analogiczne decyzje, Szef KAS wydał już również wobec innych interpretacji indywidualnych z 2021 r., odpowiednio w:

  • piśmie z dnia 4 września 2025 r., nr DOP3.8222.129.2025.EILK,
  • piśmie z dnia 4 września 2025 r., nr DOP3.8222.126.2025.EILK,
  • piśmie z dnia 4 września 2025 r., nr DOP3.8222.116.2025.CNRU oraz
  • piśmie z dnia 8 września 2025 r., nr DOP3.8222.134.2025.EILK.

Czy podatnicy, którzy skorzystali z ulgi termomodernizacyjnej na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania (w tym z wbudowaną pompą ciepła), będą musieli teraz zwrócić pieniądze fiskusowi?

Pytanie dotyczy podatników, wobec których dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał korzystną dla nich interpretację indywidualną, w której potwierdził, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej, mogą odliczyć wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania (w tym z wbudowaną pompą ciepła), a następnie – interpretacja ta, została z urzędu zmieniona przez Szefa KAS na niekorzyść podatnika.

W takim przypadku – wszystko zależy od tego czy ulgę podatkową (tj. ulgę termomodernizacyjną) podatnik zastosował przed czy po doręczeniu mu interpretacji indywidualnej dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Podstawą zmiany przez Szefa KAS, z urzędu, wydanej podatnikowi, przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, interpretacji indywidualnej, jeżeli Szef KAS stwierdzi jej nieprawidłowość (w szczególności uwzględniając orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej) – jest art. 14e par. 1 pkt 1 ordynacji podatkowej.

Zakres ochrony podatnika, wynikający z wydanej wobec niego interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, wynika natomiast z art. 14k ordynacji podatkowej, zgodnie z którym – zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, nie może szkodzić wnioskodawcy. Zakres ochrony różni się jednak w zależności od momentu, w którym podatnik zastosował ulgę, która była przedmiotem interpretacji i w którym została mu ta interpretacja doręczona. Interpretacja indywidualna chroni bowiem przed obowiązkiem zapłaty podatku tylko wówczas, gdy została doręczona przed wystąpieniem skutków podatkowych zdarzenia, którego dotyczy. Wówczas – ochrona obejmuje odpowiedzialność karną skarbową oraz zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku i odsetek od zaległości podatkowych. Jeżeli natomiast interpretacja indywidualna została doręczona podatnikowi po wystąpieniu skutków podatkowych zdarzenia, którego dotyczy – wówczas ochrona jest ograniczona wyłącznie do odpowiedzialności karnej skarbowej oraz odsetek od zaległości podatkowych, ale nie obejmuje już zwolnienia z obowiązku zapłaty podatku.

Przykład

Jeżeli zatem – np. w 2021 r. podatnik zastosował ulgę termomodernizacyjną, w ramach której odliczył wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania (w tym z wbudowaną pompą ciepła) i dopiero po dokonanym rozliczeniu (czyli po skorzystaniu z ulgi) – została mu doręczona interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, która potwierdziła prawidłowe zastosowanie przez niego ulgi, a obecnie – interpretacja ta, została z urzędu zmieniona przez Szefa KAS na niekorzyść podatnika – organ podatkowy będzie mógł zażądać od niego zwrotu ulgi, czyli dopłaty podatku. Interpretacja indywidualna ochroni go wyłącznie od obowiązku zapłaty odsetek i przed odpowiedzialnością karno-skarbową.

Jeżeli natomiast – w powyższej sprawie – indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zostałaby podatnikowi doręczona jeszcze przed zastosowaniem przez niego ulgi – organ podatkowy nie mógłby żądać od niego dopłaty podatku (ani – tak jak w przypadku doręczenia decyzji już po zastosowaniu ulgi – zapłaty odsetek, jak również podatnik nie poniósłby z tego tytułu odpowiedzialności karno-skarbowej).

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 163 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 1128)
  • Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 843)
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 111 z późn. zm.)
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fatalne wieści dla emerytów. ZUS zażąda zwrotu czternastki. Jak to możliwe?

Coraz wyższe rachunki za energię, coraz droższe zakupy, do tego dochodzą wydatki na leki… większość emerytów ledwie wiąże koniec z końcem. Kołem ratunkowym dla seniorów najpierw była trzynastka, teraz na ich konto trafiła czternastka. Jak podaje ZUS wypłata pieniędzy właśnie się zakończyła. Okazuje się, że niektórzy ten zastrzyk gotówki będą musieli… zwrócić. Jak to możliwe?

Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością w 2026 r. Jakie zmiany w programie i jak złożyć wniosek o wsparcie?

W 2026 r. program "Asystent osobisty" wchodzi w okres przejściowy. Resortowy AOON 2026 nadal bazuje na stopniach niepełnosprawności, ale przygotowuje grunt pod Ustawową Asystencję z 2027 r., powiązaną z punktami PPW. Nowe wytyczne zwiększają limity do 840 godzin rocznie i stawiają na elastyczność. Sprawdź, jak złożyć wniosek i wykorzystać wsparcie asystenta.

Ulgi i zniżki podatkowe dla emerytów w 2026. Z jakich preferencji można skorzystać?

Przepisy prawa podatkowego są szczególnie skomplikowane i bardzo często się zmieniają, co sprawia, że ciężko za nimi nadążyć. Przewidują one jednak szereg rozmaitych ulg i preferencji dla emerytów. Warto zatem zapoznać się z ich zasadami, pozwalają one bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Wyjaśniamy, z jakich ulg mogą skorzystać emeryci i co zmieni się dla nich w 2026 roku?

Podatek od psa 2026. Ile zapłacimy za czworonoga i kto będzie musiał zapłacić?

Zbliża się kolejny rok, a wraz z nim zmiany, które mogą wpłynąć na portfele właścicieli zwierząt domowych. Podatek od posiadania psów, choć nie jest powszechny, wciąż obowiązuje w wielu polskich miastach i gminach. Maksymalne stawki, tak jak inne opłaty lokalne, zostaną zwaloryzowane. Czy w 2026 roku zapłacimy więcej za naszego pupila i czy można uniknąć tej daniny?

REKLAMA

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Podatek od nieruchomości 2026. Jakie będą nowe stawki i jak najlepiej opłacić daninę?

Podwyżki cen gazu, prądu i żywności to dopiero początek. Po waloryzacji emerytur i innych świadczeń, inflacja ponownie upomni się o swoje, tym razem poprzez wyższe opłaty za domy i mieszkania. W 2026 roku wiele gmin wykorzysta wskaźnik inflacji, by podnieść lokalne podatki. Kogo dotkną największe podwyżki i czy Twój budżet domowy wytrzyma kolejne obciążenie?

Stopy procentowe NBP 2025: w październiku obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 7-8 października 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 9 października 2025 r. 4,50 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy najczęściej oczekiwali właśnie takiej obniżki.

Prezydent zapomniał o emerytach? Jest apel o zwolnienie z PIT rodziców, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci

Do Sejmu trafiła petycja BKSP-155-X-651/25, której autorem jest Adam Nycz. Dokument dotyczy zwolnienia przychodów z tytułu otrzymywanych emerytur z ZUS przez rodziców, którzy wychowali co najmniej dwójkę dzieci, z podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

W październiku 2025 r. RPP obniżyła stopy procentowe. O ile i kiedy spadną raty kredytów?

W dniu 8 października 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej po raz kolejny obniżyła stopy procentowe. Stopa referencyjna będzie wynosić od jutra (9 października) 4,5%. To oczywiście dobra wiadomość dla osób spłacających lub planujących zaciągnąć kredyt hipoteczny. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że w przypadku kredytu na kwotę 500 000 zł zaciągniętego na 30 lat rata spadnie o kolejne 83 zł. Łącznie, po czterech tegorocznych obniżkach, zmniejszy się o 458 zł – z 3 651 zł do 3 193 zł. Jeszcze większą obniżkę, bo wynoszącą 838 zł, można uzyskać poprzez refinansowanie kredytu z 2022 r. z oprocentowaniem 9%.

Świetna wiadomość dla osób niepełnosprawnych. Rząd zdecydował o wprowadzeniu nowego świadczenia dla osób w wieku od 13 do 65 lat

Ministra Agnieszka Dziemianowicz-Bąk ogłosiła, że projekt ustawy o asystencji osobistej trafi wkrótce pod obrady rządu. Dla tysięcy osób z niepełnosprawnościami to może być największa zmiana od lat. Wreszcie pojawi się bezpłatna pomoc w codziennym życiu. Nowe przepisy mają wejść w życie w połowie 2026 roku, a pierwsze wnioski będzie można składać od początku 2027. Program ma objąć nawet 100 tysięcy osób w całym kraju i zapewnić im realne wsparcie w pracy, nauce i codziennym funkcjonowaniu.

REKLAMA