REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd zatwierdził zmiany w „Aktywnym rodzicu”: jednocześnie z 1500 zł [lub odpowiednio – 1900 zł albo 500 zł], będzie można pobierać również inne świadczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
aktywny rodzic, świadczenia, zmiany, rząd, pomoc społeczna
Rząd zatwierdził zmiany w „Aktywnym rodzicu”: jednocześnie z 1500 zł [lub odpowiednio – 1900 zł albo 500 zł], będzie można pobierać również inne świadczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 24 grudnia br., rząd przyjął projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (nr w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: UC29), który w wprowadza zmiany w zakresie świadczeń przysługujących w ramach programu „Aktywny rodzic” (tj. świadczenia „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”). Sprowadzają się one do umożliwienia jednoczesnego pobierania ww. świadczeń ze świadczeniami z pomocy społecznej oraz innymi formami wsparcia, które opierają się na definicji dochodu z ustawy o pomocy społecznej.

Od 1 października 2024 r. – rodzice dzieci w wieku do ok. 3 roku życia, mają prawo wyboru jednego z trzech świadczeń (w ramach programu „Aktywny rodzic”)

W dniu 1 października 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 15.05.2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – "Aktywny rodzic", która dla rodziców dzieci w wieku – co do zasady – od ukończenia 12 do ukończenia 35 lub odpowiednio – 36 miesiąca życia, wprowadziła wsparcie w postaci trzech świadczeń, tj.:

REKLAMA

REKLAMA

  • świadczenia „aktywni rodzice w pracy” (czyli tzw. „babciowego”),

  • świadczenia „aktywnie w żłobku” oraz

  • świadczenia „aktywnie w domu”,

których celem jest ułatwienie godzenia aktywności zawodowej z rodzicielstwem oraz pomoc w wychowaniu dziecka. Spośród powyższych świadczeń, każdy rodzic może dokonać wyboru tylko jednego z nich, w zależności od swojej aktualnej sytuacji zawodowej i rodzinnej. Jedno świadczenie przysługuje ponadto na jedno dziecko, a nie na jednego rodzica. Oznacza to, że obydwoje z rodziców, nie mogą jednocześnie pobierać świadczenia w pełnej wysokości, na to samo dziecko. Świadczenie przysługuje osobie, która faktycznie sprawuje opiekę nad dzieckiem, a jeżeli nad jednym dzieckiem, opiekę sprawuje jednocześnie kilka osób  – osobie, która jako pierwsza złoży wniosek o przyznanie świadczenia. 

Więcej na temat każdego z ww. świadczeń, jego wysokości oraz warunków, które należy spełnić, aby je otrzymać – można przeczytać w poniższym artykule:

Świadczenia z programu „Aktywny rodzic” stanowią dochód w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej – uniemożliwiając pobieranie przewidzianych w niej świadczeń

Prawo do świadczeń z pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, zgodnie z jej art. 8 ust. 1 – uzależnione jest od spełnienia określonego kryterium dochodowego oraz wystąpienia co najmniej jednego z określonych powodów lub innych okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy społecznej. Aktualnie, tj. od 1 stycznia 2025 r. – kryteria dochodowe dla świadczeń z pomocy społecznej, zostały określone na poziomie:

REKLAMA

  • 1010 zł – dla osoby samotnie gospodarującej i odpowiednio

  • 823 zł – dla osoby w rodzinie,1

z zastrzeżeniem, że przypadku zasiłku okresowego i celowego – kwoty te, mogą zostać odpowiednio podwyższone, uchwałą rady gminy. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za dochód – zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej – uważa się przy tym sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku o świadczenie z pomocy społecznej lub – w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym został złożony wniosek – z miesiąca, w którym ww. wniosek jest składany, pomniejszoną o:

  • miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i koszty uzyskania przychodu,

  • składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach oraz o

  • kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

Ponadto – zgodnie z art. 8 ust. 4 ww. ustawy – z dochodu, wyłączone są ściśle określone świadczenia (w tym m.in. świadczenie 800 plus). W ww. katalogu świadczeń, które nie podlegają zaliczeniu do dochodu – nie zostały jednak dotychczas uwzględnione świadczenia otrzymywane z programu „Aktywny rodzic”. W praktyce, oznacza to, że otrzymywanie przez rodzica świadczenia w kwocie np. 1500 zł (jest to bowiem „podstawowa” miesięczna kwota świadczenia „aktywni rodzice w pracy”) – w wielu przypadkach, wyłączy możliwość jednoczesnego pobierania jakichkolwiek świadczeń z pomocy społecznej. Bowiem już samo ww. świadczenie – może spowodować przekroczenie ww. progów dochodowych, określonych dla świadczeń z pomocy społecznej.

Projekt zatwierdzony przez rząd wyłącza świadczenia z programu „Aktywny rodzic” z definicji dochodu – będzie możliwe jednoczesne pobieranie świadczeń z pomocy społecznej

Powyższa sytuacja może jednak ulec zmianie, w związku przyjęciem w dniu 24 grudnia 2024 r., przez Radę Ministrów – rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, który w związku ze zgłoszoną do niego (przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) autopoprawką (znak: DPR-II.0210.41.1.2024) – wyłącza świadczenia pobierane w ramach programu „Aktywny rodzic”, tj. świadczenie „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” oraz „aktywnie w domu” z definicji dochodu w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej. W wyniku powyższego – otrzymywanie ww. świadczeń z programu „Aktywny rodzic” – nie będzie mieć wpływu na prawo do uzależnionych od dochodu świadczeń z pomocy społecznej i innych świadczeń lub form wsparcia, bazujących na definicji dochodu z ustawy o pomocy społecznej. 

Powyższa zmiana ma zostać wprowadzona w ramach art. 8 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej, poprzez dodanie do niego pkt 22: 

„4. Do dochodu ustalonego zgodnie z ust. 3 nie wlicza się:

(…)

22) świadczeń „aktywny rodzic”, o których mowa w ustawie z dnia 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wy-chowaniu dziecka „Aktywny rodzic” (Dz. U. poz. 858).”

Projektowane rozwiązanie – polegające na wyłączeniu świadczeń z programu „Aktywny rodzic” z definicji dochodu w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej – ma również mieć zastosowanie do spraw o świadczenia z pomocy społecznej lub innych form wsparcia wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

W przypadku ostatecznego uchwalenia ww. nowelizacji – która trafi teraz do prac w Sejmie – ma ona wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, ale przepisy wprowadzające ww. zmianę w zakresie świadczeń z programu „Aktywny rodzic” – już w dniu następującym po dniu jej ogłoszenia

Jakie świadczenia z pomocy społecznej opierają się na definicji dochodu, z zatem – będą mogły być pobierane jednocześnie ze świadczeniami z programu „Aktywny rodzic”?

Do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, których możliwość otrzymania uzależniona jest m.in. od spełnienia określonego kryterium dochodowego, należą:

  • zasiłek stały, który przysługuje pełnoletniej osobie (samotnie gospodarującej lub pozostającej w rodzinie), niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy;

  • zasiłek okresowy, który przysługuje w szczególności ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie oraz możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z innych systemów zabezpieczenia społecznego;

  • zasiłek celowy, który jest świadczeniem fakultatywnym, przyznawanym na zaspokojenie niezbędnej potrzeby bytowej, a w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, ogrzewania (w tym opału), odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu;

  • zasiłek specjalny celowy, który może zostać przyznany w szczególnie uzasadnionych przypadkach, osobom o dochodach wyższych niż przyjęte kryterium dochodowe (np. na leki),

  • zasiłek i pożyczka na ekonomiczne usamodzielnienie, która może być przyznana w formie jednorazowego zasiłku celowego lub nieoprocentowanej pożyczki,

  • pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki

  • świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla cudzoziemców, którzy mają status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy oraz

  • wynagrodzenie dla opiekuna za opiekę, które przyznał sąd.

Jeżeli ww. projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (nr w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: UC29) zostanie finalnie przyjęty (a przed tym, zanim trafi na biurko Prezydenta, czeka go jeszcze „droga” przez Sejm i Senat) – świadczenia pobierane w ramach programu „Aktywny rodzic”, nie będą już stanowiły przeszkody do otrzymania ww. świadczeń z pomocy społecznej, jeżeli uprawniony znajdzie się w trudnej sytuacji życiowej i będzie spełniał pozostałe, określone w ustawie przesłanki do ich pobierania. 

1 zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12.07.2024 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (Dz.U. z 2024 r., poz. 1044)

Sprawdź >>> Dziennik Gazeta Prawna - subskrypcja cyfrowa

Podstawa prawna:

  • Projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (nr w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów: UC29)

  • Ustawa z dnia 15.05.2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – "Aktywny rodzic" (Dz.U. z 2024 r., poz. 858)

  • Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1283 z poźn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedłużenie okresu przedawnienia w podatku od spadków ukryte w nowelizacji. Fikcyjna deregulacja niekorzystna dla spadkobierców

Najnowszy rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn nałoży na podatników (spadkobierców) obowiązek złożenia zeznania podatkowego po uzyskaniu postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub notarialnego aktu poświadczenia dziedziczenia (APD). Jeżeli ta nowelizacja wejdzie w życie, to faktycznie termin przedawnienia wyniesie 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstał obowiązek podatkowy, a nie 3 lata, jak obecnie, co wynika z art. 68 § 2 Ordynacji podatkowej. Nie realizuje się w tym wypadku deklarowanego celu w postaci „uproszczenia procedur oraz ochrony spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych.”, lecz w istocie przedkłada się projekt ustawy niekorzystnej dla podatników – pisze adwokat Konrad Giedrojć.

103 średnie pensje na mieszkanie w Warszawie (50 m2). A w innych miastach? Ceny mieszkań w III kwartale 2025 r. [raport]

W III kwartale 2025 r. w większości z 17 największych polskich miast ceny mieszkań spadły w porównaniu z poprzednim kwartałem. W segmencie mieszkań średniej wielkości (35–60 m²) największy spadek odnotowano w Gdyni – o prawie 5%. Po obniżkach przeciętna ofertowa cena mieszkania o powierzchni 50 m² w tym mieście wynosi 585 tys. zł. Dla porównania, w najtańszej Częstochowie to 350 tys. zł, a w najdroższej z zestawienia Warszawie – prawie 837 tys. zł. W stolicy w ostatnim kwartale ceny mieszkań wzrosły o 2%. Warszawa należy też do najdroższych stolic Europy pod względem dostępności mieszkań. Aby kupić mieszkanie o powierzchni 50 m² poza centrum, potrzeba 103 średnich pensji. Tak wynika z najnowszego raportu Rankomat.pl i Rentier.io.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po kilkunastu latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Opiekunowie osób niepełnosprawnych w szoku – zmiany od 2026 r. mogą uderzyć w tysiące rodzin

Od 2026 r. opiekunowie osób z niepełnosprawnościami mogą stanąć przed rewolucją w systemie wsparcia. Ustawa o asystencji osobistej wprowadza nowe zasady, ogranicza budżet osobisty i skraca okresy decyzji. Równocześnie rząd zapowiada zmiany w świadczeniu pielęgnacyjnym i nową emeryturę opiekuńczą. Czy rodziny są gotowe na te zmiany?

REKLAMA

Większość Polaków nie ma testamentu. Co to oznacza dla ich rodzin? W takiej sytuacji majątek jest dziedziczony ustawowo, zgodnie z hierarchią opisaną w Kodeksie cywilnym

Badania pokazują, że większość osób w Polsce nie spisało testamentu. W praktyce oznacza to, że majątek po śmierci dziedziczony jest ustawowo – nie zawsze zgodnie z wolą zmarłego. Sprawdź, jak prosto uregulować sprawy spadkowe i ochronić najbliższych.

Ceny ogrzewania 2025/2026. Ile zapłacimy za gaz i ciepło tej zimy?

Zima jeszcze się nie zaczęła, a portfele Polaków już drżą. W nadchodzącym sezonie 2025/2026 rachunki za ogrzewanie wzrosną bardziej niż rok temu. Ceny gazu i ciepła systemowego podbiją nowe taryfy dystrybucyjne, wyższe koszty emisji CO₂ oraz rosnące opłaty przesyłowe. Według ekspertów wzrost sięgnie nawet 25–30 procent, co oznacza, że wiele gospodarstw domowych zapłaci rekordowe kwoty. Dla niektórych rodzin to może być najdroższa zima od dekady.

Jakie ogrodzenie bez pozwolenia, a jakie na zgłoszenie – koniec z ostro zakończonymi płotami? Kluczowa jest wysokość, zmierz swój płot – nowe przepisy

Przepisy prawa budowlanego są na tyle rozbudowane, a ograniczenia w wykonywaniu prawa własności obostrzone tak, że można już zapomnieć o powiedzeniu „wolnoć Tomku w swoim domku”. Przepisy dotykają też zasad stawiania ogrodzeń.

Świadczenie wspierające od 2026 roku – rozszerzenie kryteriów punktowych i zwiększenie dostępności dla osób niepełnosprawnych

Od 1 stycznia 2026 roku w życie wchodzą istotne zmiany dotyczące świadczenia wspierającego, które ma na celu wsparcie osób z niepełnosprawnościami oraz ich rodzin. Nowe przepisy poszerzają grupę uprawnionych o osoby, które uzyskają od 70 do 77 punktów w decyzji WZON, a także umożliwiają korzystanie ze świadczenia podopiecznym opiekunów pobierających świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna – nawet przy niższym progu punktowym. Eksperci wskazują, że ta zmiana znacznie zwiększy dostępność wsparcia i poprawi jakość życia osób z niepełnosprawnościami

REKLAMA

Tym seniorom ZUS wypłaci emeryturę lub rentę wcześniej w październiku i listopadzie 2025 r.

Emeryci i renciści otrzymują swoje świadczenia z ZUS-u w ustalonych terminach płatności. W październiku i listopadzie 2025 r. niektórzy z nich mogą jednak spodziewać się przelewu bankowego lub wizyty listonosza nieco wcześniej niż zwykle.

Oszczędności warunkiem poczucia bezpieczeństwa Polaków: jak Polacy oceniają swoją sytuację finansową i w jaki sposób oszczędzają? [RAPORT]

Jak wynika z badania SW Research na zlecenie Job Impulse, rośnie odsetek osób, które nie potrzebują dodatkowych funduszy, aby czuć stabilność finansową (17% w 2025 r. i 13% w 2023 r.). Jednocześnie ponad połowa badanych (55%) wskazuje, że dla osiągnięcia poczucia bezpieczeństwa finansowego ich gospodarstwa domowe wymagają co najmniej tysiąca złotych miesięcznie więcej. Najnowsze badanie pokazuje, jak Polacy oceniają swoją sytuację finansową i w jaki sposób oszczędzają.

REKLAMA