REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe świadczenie 1000 plus miesięcznie na drugie (również dorosłe) dziecko dla każdego, jeżeli rodzina nie przekracza 280 tys. zł dochodu rocznie. Prezydent ponownie złożył swój podpis

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
świadczenie, dzieci, prezydent, Karol Nawrocki, zerowy PIT
Nowe świadczenie 1000 plus miesięcznie na drugie (również dorosłe) dziecko dla każdego, jeżeli rodzina nie przekracza 280 tys. zł dochodu rocznie. Prezydent ponownie złożył swój podpis
Kancelaria Prezydenta RP

REKLAMA

REKLAMA

„Szacuje się, że w portfelu przeciętnej polskiej rodziny może zostać średnio 1 000 zł miesięcznie” – poinformowała Kancelaria Prezydenta, po podpisaniu przez Karola Nawrockiego, w dniu 8 sierpnia br., projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który został następnie wniesiony przez Prezydenta do Sejmu. Świadczenie ma być skierowane do osób z co najmniej dwójką dzieci (również już dorosłych – jeżeli będą spełniać określone w ustawie warunki), które nie przekraczają poziomu dochodów 140 tys. zł rocznie na małżonka, czyli 280 tys. zł rocznie na rodzinę. 11 września br. zakończyły się konsultacje społeczne projektu ustawy zakładającej wprowadzenie ww. wsparcia, a za sprawą Marszałka Sejmu – 22 października 2025 r. Prezydent ponownie musiał złożyć swój podpis pod projektem.

rozwiń >

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – Prezydent RP Karol Nawrocki złożył już swój podpis pod projektem ustawy

W dniu 8 sierpnia 2025 r. w Kolbuszowej, w województwie podkarpackim, Prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który w poniedziałek 11 sierpnia br. został wniesiony do Sejmu. Projekt ten – według informacji opublikowanej na stronie internetowej Kancelarii Prezydenta – zakłada wprowadzenie zerowego PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci.

REKLAMA

REKLAMA

W swoim przemówieniu Prezydent podkreślił, że Polska dotknięta jest ogromnym kryzysem demograficznym. – „Dlatego będę konsekwentnie powtarzał, że polskie rodziny mogą liczyć na wsparcie polskiego Prezydenta, a zwolnienie z PIT rodziców dwójki i więcej dzieci jest nie tylko moją obietnicą, ale też moim obowiązkiem wobec trwania Polski i niepodległości państwa polskiego” – mówił.

Na stronie internetowej Sejmu, projekt ten został oznaczony nr RPW/27021/2025 i przewiduje on dodanie do art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – ust. 1aa i 1ab, zgodnie z którymi – w przypadku podatników, którzy w danym roku podatkowym:

  • wykonywali władzę rodzicielską,
  • pełnili funkcję opiekuna prawnego – jeżeli dzieci z nimi zamieszkiwały,
  • sprawowali funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą lub
  • wykonywali ciążący na nich obowiązek alimentacyjny – w stosunku do pełnoletnich, ale nadal uczących się dzieci,

w stosunku do co najmniej dwojga dzieci:

REKLAMA

  • małoletnich, czyli takich, które nie ukończyły jeszcze 18 roku życia,
  • pełnoletnich, które otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną jak również
  • pełnoletnich do ukończenia przez nie 25 roku życia, jeżeli nadal się uczą,

kwota zmniejszająca podatek dochodowy ma wynieść 16 800 zł (zamiast obecnych – 3 600 zł), a od nadwyżki ponad 140 000 zł (zamiast obecnych – 120 000 zł) – 32%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do powyższej liczby dzieci, od której miałoby być uzależnione prawo do nowej preferencji w rozliczeniu podatku dochodowego – nie miałyby jednak podlegać wliczeniu dzieci, które na podstawie orzeczenia sądu zostały umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie oraz te, które pozostają w związku małżeńskim.

Z ulgi nie mieliby również skorzystać podatnicy, którzy w danym roku podatkowym zobowiązani są do zapłaty tzw. daniny solidarnościowej, czyli osoby o najwyższych dochodach, przekraczających rocznie 1 mln zł.

Z powyższego wynika, że ulga w rozliczeniu podatku – na powyższych warunkach – przysługiwałaby wyłącznie osobom rozliczającym się według skali podatkowej, a już nie przedsiębiorcom rozliczającym się podatkiem liniowym.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – do kogo miałoby trafić wsparcie?

Z nowego świadczenia na drugie dziecko, czyli z zerowego PIT dla rodzin 2+2, którego wprowadzenie zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, podpisany 8 sierpnia br. przez Prezydenta Karola Nawrockiego i następnie – 11 sierpnia br. – złożony przez niego do Sejmu – miałyby skorzystać (w dużym uproszczeniu; szczegółowe warunki wynikające z projektu, zostały opisane powyżej) rodziny z dwójką i więcej dzieci:

  • w wieku do ukończenia przez nie 18 roku życia, a jeżeli wciąż się uczą i nie osiągają samodzielnych dochodów – do ukończenia przez nie 25 roku życia,
  • których roczne dochody nie przekraczają 280 tys. zł, czyli na jednego małżonka – 140 tys. zł,

rozliczające się według skali podatkowej.

Kto natomiast nie skorzystałby z zerowego PIT dla rodzin 2+2?

  • najmniej zarabiające osoby, z dochodami poniżej kwoty wolnej od podatku,
  • osoby posiadające wyłącznie jedno dziecko,
  • osoby bezdzietne,
  • osoby rozliczające woje dochody podatkiem liniowym.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – w jakiej wysokości miałoby przysługiwać wsparcie i skąd tytułowe „1000 plus miesięcznie?

Według informacji opublikowanej na stronie internetowej Prezydenta – szacuje się, że dzięki wprowadzeniu powyższej ulgi – „w portfelu przeciętnej polskiej rodziny może zostać średnio 1 000 zł miesięcznie.” Zerowy PIT dla rodzin miałby obowiązywać w pierwszym progu podatkowym, który z obecnie maksymalnych 120 tys. miałby zostać podwyższony do 140 tys. zł.

Przykładowych wyliczeń tego, ile w rzeczywistości – w zależności od osiąganych dochodów – wyniosłoby wsparcie, gdyby rozwiązania zawarte w projekcie Prezydenta zostały wprowadzone – dokonali analitycy z Grant Thornton.1 Z dokonanych przez nich wyliczeń wynika, że największymi beneficjentami zerowego PIT dla rodzin 2+2 byłyby osoby o ponadprzeciętnych dochodach. Jak zwraca uwagę Grant Thornton – taki efekt, byłby zresztą zgody z hasłem głoszonym przez Prezydenta, aby „dać przestrzeń do rozwoju klasy średniej”. Osoby najsłabiej zarabiające, osiągające dochody poniżej kwoty wolnej od podatku, nie osiągnęłyby natomiast żadnej korzyści. A oto konkretne przykłady:

  • Osoby z minimalnym wynagrodzeniem osiągnęłyby korzyść na poziomie ok. 75 zł na osobę, czyli odpowiednio – 150 zł na rodzinę miesięcznie.
  • Osoby otrzymujące przeciętne wynagrodzenie zaoszczędziłyby na podatku ok. 500 zł na osobę, czyli ok. 1000 zł na rodzinę miesięcznie, pod warunkiem że oboje z rodziców osiągaliby taki dochód.
  • Osoby z wynagrodzeniem 15 tys. zł zyskałyby 1400 zł miesięcznie (czyli 17 tys. rocznie na osobę). Im wyższe dochody, tym wyższa korzyść.

Analitycy podkreślają ponadto, że gdyby kwota wolna wynosiła 140 tys. zł, uwzględniając prawo do zryczałtowanych kosztów oraz odliczenia składek ZUS – podatek pojawiłby się dopiero przy dochodach oscylujących wokół 14 tys. brutto miesięcznie. A zatem – zarabiający poniżej tej kwoty, nie płaciliby go w ogóle. Podwyższenie kwoty wolnej do 140 tys. zł oznaczałoby 90 tys. zł nieopodatkowanych według stawki 12% oraz 20 tys. zł nieopodatkowanych według 32%. Maksymalna korzyść wyniosłaby zatem 17 200 zł.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – jak swój pomysł na wsparcie polskich rodzin uzasadnia Prezydent Karol Nawrocki?

Prezydent Karol Nawrocki, który jest autorem projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (nr RPW/27021/2025), który w dniu 11 sierpnia br. – w ramach jego inicjatywy ustawodawczej – został wniesiony do Sejmu i który zakłada obniżenie ciężaru podatku PIT dla rodziców wychowujących co najmniej dwoje dzieci (potocznie określane – zerowym PIT dla rodzin 2+2), pomysł wprowadzenia powyższej ulgi argumentuje w następujący sposób:

„W obliczu rosnących wyzwań demograficznych oraz dynamicznego wzrostu kosztów życia, niezbędne jest tworzenie rozwiązań prawnych, które realnie wspierają polskie rodziny, w szczególności te wychowujące dzieci. Wzmacnianie kondycji finansowej rodzin poprzez odpowiednie dostosowanie przepisów podatkowych jest istotnym elementem polityki prorodzinnej państwa. Ulgowe i preferencyjne rozwiązania w systemie podatkowym stanowią wyraz uznania dla roli rodziców w wychowaniu młodego pokolenia, a jednocześnie pozwalają na lepsze zabezpieczenie potrzeb dzieci i zapewnienie im właściwych warunków rozwoju.

Celem projektowanej ustawy jest zmniejszenie obciążeń fiskalnych, istotne obniżenie ciężaru podatku PIT dla rodziców wychowujących co najmniej dwoje dzieci, a tym samym zwiększenie dochodów rozporządzalnych obywateli, pobudzenie konsumpcji wewnętrznej oraz wzmocnienie bodźców do podejmowania aktywności zawodowej i gospodarczej.

Rozwiązanie to ma na celu:

  • poprawę sytuacji materialnej rodzin,
  • przeciwdziałanie kryzysowi demograficznemu,
  • ograniczenie obciążenia podatkowego dla osób pracujących zawodowo i podejmujących wysiłek urodzenia i wychowania dzieci,
  • realizację zasady sprawiedliwości społecznej poprzez premiowanie rodzinnych form życia i wspieranie wychowywania dzieci.”

Prezydent przekonuje, że projekt ten stanowi realizację jednego z kluczowych zobowiązań złożonych przez niego polskim rodzinom w trakcie kampanii wyborczej, jest „wyrazem konsekwentnej troski o ich dobra oraz wsparciem w codziennych wyzwaniach”, jak również, że proponowane przez niego rozwiązanie w postaci obniżenia obciążenia podatkowego dla osób, które „podejmują wysiłek wychowania co najmniej dwójki dzieci” ma znacznie głębsze uzasadnienie w obecnym kryzysie demograficznym Polski niż „wielokrotnie droższa dla finansów publicznych alternatywna propozycja bezwarunkowego podwyższenia kwoty wolnej od podatku dla wszystkich podatników do 60 tys. zł, która według szacunków Ministerstwa Finansów stanowiłaby uszczerbek dla budżetu na poziomie 56 miliardów zł, czyli trzykrotnie większy niż projektowana zmiana.”

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – jakie zdanie, na temat proponowanego przez Prezydenta wsparcia polskich rodzin, mają eksperci finansowi?

W ocenie analityków z Grant Thornton – wprowadzenie proponowanej przez Prezydenta Karola Nawrockiego ulgi podatkowej w postaci zerowego PIT dla rodzin 2+2 mogłoby spowodować pogłębienie się polaryzacji społeczeństwa, czyli rozwarstwienia się społeczeństwa w taki sposób, że utworzyłyby się dwa przeciwstawne bieguny społeczne o skrajnie odmiennych poglądach i interesach. „Obecnie mamy już 800+, rodzice mogą korzystać z ulgi prorodzinnej, a ci, którzy wychowują co najmniej czwórkę dzieci, mają także prawo do tzw. ulgi „4 plus”, a więc zwolnienia przychodów u każdego z rodziców do kwoty 85 528 zł.” – podkreślają eksperci, zwracając również uwagę, że koszt takiego programu byłby ogromny. Ministerstwo Finansów oszacowało, że koszt wprowadzenia takiej ulgi mógłby wynieść nawet 30 mld zł rocznie.”1 Kancelaria Prezydenta wskazała natomiast, że proponowana w projekcie preferencja dla rodziców skutkowałaby spadkiem wpływów budżetowych o zaledwie ok. 13-14 mld zł i dotyczyłaby potencjalnie ponad 2 mln rodzin i ponad 3 mln podatników z dwójką lub większą liczbą dzieci.

Zdaniem analityków – biorąc pod uwagę objęcie Polski procedurą nadmiernego deficytu przez Komisję Europejską – wprowadzenie tak kosztownej dla budżetu państwa propozycji obniżenia podatków – jest mało realne do wprowadzenia w najbliższych latach.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – jakie zdanie, na temat proponowanego przez Prezydenta wsparcia polskich rodzin, mają... sami Polacy? [zakończono konsultacje społeczne]

W dniu 11 września br. zakończyły się konsultacje społeczne przedstawionego przez Prezydenta projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada wprowadzenie zerowego PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. W konsultacjach tych, wzięło udział 476 uczestników, z których 71% stanowili mężczyźni, a 29% kobiety. 76% ankietowanych stwierdziło, że przyjęcie ustawy wprowadzającej „nowe świadczenie 1000 plus na drugie dziecko” jest zdecydowanie potrzebne, a tylko 16% wyraziło zdecydowany sprzeciw wobec rozwiązania proponowanego przez Prezydenta Karola Nawrockiego. Przedstawiona w projekcie ocena skutków gospodarczych, jak i finansowych wprowadzenia zerowego PIT dla rodzin 2+2, została pozytywnie oceniona przez 66% ankietowanych, 10-11% respondentów natomiast się z nią nie zgodziło.

Reasumując – według powyższych statystyk, większość Polaków, pomysł Prezydenta na wprowadzenie nowego wsparcia dla rodzin, które posiadają co najmniej dwoje dzieci – ocenia pozytywnie.

Z pełną treścią raportu statystycznego po konsultacjach społecznych dotyczących projektu ustawy mającej wprowadzić zerowy PIT dla rodzin 2+2, można zapoznać się poniżej:

Raport statystyczny po konsultacjach społecznych dot. projektu ustawy mającej wprowadzić zerowy PIT dla rodzin 2+2

Wśród uwag zgłoszonych do całości projektu ustawy, pojawiły się natomiast zarówno komentarze pozytywnie oceniające proponowane rozwiązanie, a wśród nich m.in. następujące opinie:

  • „Uważam, że jest to bardzo dobry projekt. Osoby fizyczne w porównaniu do np. osób prawnych (w szczególności zagranicznych) płacą zbyt wysokie podatki w Polsce.”
  • „Ustawa jest bardzo potrzebna i sprawiedliwa. W przypadku posiadania 2 dzieci i wydatkowania właściwie wszystkich środków na cele związane z ich wychowaniem a jednocześnie będące w znacznej mierze objęta podatkiem VAT rodziny i tak zapewniają wysokie wpływy do budżetu. Bardzo niesprawiedliwe jest to co sugeruje rząd że nieuczciwym jest że lepiej zarabiający zyskają więcej. Żeby mieć dzieci każdy rodzic stara się zarobić jak najwięcej. Skoro rząd uważa że osoby na minimalnej powinny otrzymać więcej (tak by w liczbach bezwzględnych kwoty były podobne i na początku i na końcu progu to nic nie stoi na przeszkodzie żeby uregulować to np dodatkowym odpisem od podatku składki zdrowotnej dla tych lepiej zarabiających).”
  • „Projekt może znacząco pomóc rodzinom z dziećmi.”
  • „Bardzo popieram zerowy PIT dla rodziców co najmniej 2 dzieci, zwłaszcza jeżeli to dotyczy osób które nie zarabiają powyżej 140000 zł rocznie dzięki czemu zyskają na tym najbiedniejsze rodziny.”
  • „Uważam że wprowadzenie PIT 0 dla rodzin z dwójką dzieci jest elementem, który wpłynie pozytywnie na dzietność w Polsce. Podniesienie kwoty PIT do 140 tys jest rzeczą pozytywną, ponieważ w ostatnich latach znacząco wzrosły wynagrodzenia.”
  • „To świetna inicjatywa dla polskiej demografii. Ludzie boją się mieć dzieci, bo ich na nie nie stać, a z taką pomocą na pewno będą bardziej skłonni przemyśleć posiadanie potomstwa. Na pewno MNIE to zachęca, wiedza że polskie władze mają na uwadze nasze poświęcenie w postaci sprowadzania na świat dzieci i ich wychowanie, że władza to docenia i stara się ułatwić to zadanie.”
  • „W pełni popieram ten projekt ustawy. Obecne progi podatkowe nie są dostosowane do wysokości zarobków, co prowadzi do niesprawiedliwości i obciąża osoby o niskich i średnich dochodach. Zmiana ta jest niezbędna, aby system podatkowy był bardziej sprawiedliwy i odpowiadał na realia ekonomiczne w Polsce.”

Jak i komentarze mniej pochlebne:

  • „Wprowadzenie tej ustawy jest krzywdzące dla rodzin z jednym dzieckiem i rodzin bezdzietnych. Są rodziny, które mają jedno dziecko lub nie mają dzieci nie z własnego wyboru a z przyczyn medycznych. Program 500+ pokazał, że dzietność Polaków nie wzrosła tak jak prognozowano. Warto wprowadzić pomoc rodzinom w sferze żłobków, przedszkoli, opieki medycznej czy ułatwieniu kupna mieszkania przez rodziny bez względu na ilość dzieci.”
  • „Projekt ustawy dyskryminuje rodziców posiadających 1 dziecko. Co jest wynikiem wyboru lub jest spowodowane czynnikami zdrowotnymi niezależnymi od rodziców. Gdzie rozwiązanie dla rodzin 2+1, czy są gorsze i mniej istotne społecznie? Sam pomysł na Projekt ok ale wymaga doprecyzowania i głębszej analizy. Skąd pojawią się pieniądze na to rozwiązanie lub komu zostaną odebrane w konsekwencji tego projektu?”
  • „Z ogromnym wzruszeniem i nadzieją śledzę prace nad projektem ustawy, której celem jest wsparcie rodzin. Mam jedno, dziś już osiemnastoletnie dziecko. Przez ostatnich pięć lat, razem z mężem, marzyliśmy, aby nasza rodzina mogła się powiększyć. Niestety, z powodu stwierdzonej u mnie endometriozy, droga do tego marzenia była wyjątkowo trudna. Dwa razy udało nam się zajść w ciążę - dwa razy też straciliśmy nasze maleństwa, zanim zdążyliśmy je przytulić. Wiem, że projekt ustawy przewiduje wsparcie dla rodzin wychowujących dzieci. Ale z całego serca proszę, aby dostrzec także tych rodziców, którzy chcieli, pragnęli i starali się, lecz z przyczyn niezależnych od siebie nie mogli tego pragnienia spełnić. Dla nas ból utraconych szans i codzienne mierzenie się z pytaniem "dlaczego nam się nie udało" jest realny, choć niewidoczny na pierwszy rzut oka. Czy naprawdę miarą rodzicielstwa i prawa do ulgi podatkowej ma być jedynie liczba dzieci w domu? Czy nie warto pochylić się także nad losem rodzin, które latami starały się aby dać życie, choć ostatecznie nie było im to dane? Ustawa może być nie tylko dokumentem prawnym, ale także symbolem empatii i zrozumienia. Proszę, aby znalazło się w niej miejsce dla tych, którzy choć nie trzymają w ramionach noworodka, to w sercu noszą miłość i żal po dzieciach, których nigdy nie poznali.”
  • „Piszę jako żona żołnierza zawodowego i mama dwójki dzieci. Zauważam, że projekt w obecnym kształcie nie obejmuje rodzin służb mundurowych, ponieważ uposażenie żołnierzy jest zwolnione z podatku PIT. W praktyce oznacza to, że mimo iż formalnie rozliczamy się z podatku, nasza rodzina nie mogłaby skorzystać z ulgi 1000+, a więc zostalibyśmy pominięci w systemie wsparcia. Uważam, że takie rozwiązanie jest niesprawiedliwe, ponieważ rodziny żołnierzy ponoszą takie same koszty wychowania dzieci jak inne rodziny, a dodatkowo mierzą się z trudnościami związanymi ze specyfiką służby - częstymi rozłąkami, przeprowadzkami czy ograniczeniami w podejmowaniu dodatkowej pracy. Proszę o rozważenie wprowadzenia rozwiązań, które uwzględnią sytuację rodzin żołnierzy i innych służb mundurowych - np. poprzez świadczenie pieniężne w równowartości ulgi lub inną formę wsparcia.”
  • „Projekt tzw. PIT Zero, choć atrakcyjny w przekazie, w praktyce stanowi nadmierne obciążenie dla finansów publicznych i w największym stopniu premiuje zamożniejsze gospodarstwa domowe. Wpływ tego rozwiązania na realny wzrost dzietności będzie znikomy, natomiast koszty dla budżetu - bardzo wysokie. W mojej ocenie nie jest to narzędzie skutecznej polityki prorodzinnej i nie powinno zostać wprowadzone w obecnym kształcie.”
  • „Projekt prowadzi do nierówności obywatelskich i łamie Konstytucję. Uderza w osoby które ze względów medycznych i zdrowotnych nie mogą posiadać dzieci wcale lub mogą mieć tylko 1. Celem projektu jest dyskryminacja części społeczeństwa która rzetelnie pracuje i odprowadza w Polsce podatki.”

Skąd w budżecie państwa miałyby znaleźć się pieniądze na nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2?

„Muszą się znaleźć środki finansowe dla polskich rodzin – dzisiaj i zawsze” – podkreślił podczas swojego przemówienia, w dniu 8 sierpnia br., Karol Nawrocki i przekonywał, że finansowanie projektu wprowadzającego zerowy PIT dla rodzin 2+2 będzie możliwe m.in. w związku z uszczelnieniem wpływów do budżetu państwa (zwłaszcza w zakresie podatku VAT i CIT). „Pancerz podatkowy” uszczelniający ww. podatki – według zapowiedzi Prezydenta – również został już przez niego uwzględniony w proponowanej regulacji, która została opublikowana na stronie Sejmu.

„Dzisiaj jest bardzo ważny dzień w Polsce, bowiem dowiedzieliśmy się, jak środki finansowe z KPO zostały w Polsce rozdysponowane. Ja nie chcę środków finansowych w imieniu 10,5 miliona Polaków, którzy wybrali Plan 21, na sauny, solaria i ekspresy. Ja chcę środków finansowych dla polskich rodzin.” – podsumował Prezydent.

Z uzasadnienia projektu ustawy, która w dniu 11 sierpnia br. została złożona przez Prezydenta do Sejmu i która zakłada wprowadzenie zerowego PIT dla rodzin 2+2, wynika, że źródłem finansowania proponowanych rozwiązań miałyby być zmiany wprowadzone w:

  • ustawie CIT (czyli – ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych), polegające na rozszerzeniu zakresu publikowanych informacji dotyczących największych polskich podatników o szczegółowe informacje dotyczące tych kategorii transakcji kontrolowanych, które powszechnie uznawane są za najczęściej wykorzystywane do tzw. przerzucania dochodów między jurysdykcjami, celem „zapobiegania nieuzasadnionym transferom dochodów z polskich dużych przedsiębiorstw i grup kapitałowych do powiązanych podmiotów zagranicznych”,
  • Ordynacji podatkowej (czyli – ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa), polegające na podwyższeniu stawki dodatkowej sankcji pieniężnej z 10 do 20% w szczególności w przypadku doszacowania dochodu do opodatkowania lub zmniejszenia straty w związku z transakcjami z podmiotami powiązanymi jak również
  • ustawie o KAS, czyli (ustawie z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej), polegające na rozszerzeniu zakresu stosowania mechanizmu podzielonej płatności w celu dalszego uszczelniania systemu VAT oraz wprowadzeniu obowiązku corocznego publikowania przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych raportu dotyczącego wpływów z VAT i efektywności działań KAS.

Zmiany te – w ocenie Prezydenta – miałyby przynieść dodatkowe dochody dla budżetu państwa, w związku ze zwiększeniem transparentność działań dużych przedsiębiorstw w zakresie rozliczeń podatkowych oraz społecznej presji na uczciwe rozliczanie dochodów przez grupy kapitałowe. Zwiększenie dochodów z powyższych tytułów, uwzględniając wzrost gospodarczy i inflację – Kancelaria Prezydenta oszacowała na co najmniej 10 mld zł rocznie. Na kolejne 10 mld rocznie oszacowane zostało natomiast zwiększenie dochodów z tytułu poszerzania mechanizmu podzielonej płatności oraz aktywizacji ministra odpowiedzialnego za finanse publiczne w zarządzaniu zakresem stosowania tego instrumentu. Pozostałe skutki dla budżetu państwa, wynikające z obniżenia podatków, zgodnie z propozycją Prezydenta – miałyby natomiast zostać zrekompensowane poprzez:

  • zwiększenie wpływów pośrednich z tytułu wzrostu konsumpcji rodzin objętych wprowadzaną preferencją (większe wpływy do budżetu państwa z tytułu podatku VAT),
  • a w dłuższy czasookresie: wzrost liczby urodzeń, a w konsekwencji długofalowe wzmocnienie bazy podatkowej.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – od kiedy miałoby przysługiwać wsparcie?

Zgodnie z art. 6 projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – rodziny 2+2 z nowej preferencji w rozliczeniu podatku dochodowego, miałyby skorzystać po raz pierwszy w ramach rozliczenia przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2026 r., czyli w – 2027 r. Należy jednak mieć na względzie, że nowelizacja zakładająca ww. zmiany – w ramach inicjatywy ustawodawczej nowego Prezydenta Karola Nawrockiego – w dniu 11 sierpnia br. została dopiero wniesiona do Sejmu i pomimo, że ma ona poparcie Prezydenta (jeżeli finalnie trafi do podpisu na jego biurko) – musi przejść przez cały proces legislacyjny. 12 sierpnia br. projekt został skierowany do opinii sejmowego Biura Legislacyjnego, Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji oraz do konsultacji społecznych, które zakończyły się w dniu 11 września br. Ponadto, zgodnie z art. 34 ust. 3 Regulaminu Sejmu – 20 sierpnia br. projekt został również skierowany do opinii Sądu Najwyższego, NBP, Prokuratora Generalnego, Komisji Nadzoru Finansowego, Krajowej Rady Radców Prawnych, Naczelnej Rady Adwokackiej, Krajowej Rady Doradców Podatkowych, Krajowej Rady Biegłych Rewidentów, Krajowej Izby Gospodarczej, Konfederacji Lewiatan, Business Centre Club, Związku Rzemiosła Polskiego, organizacji pracodawców Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Federacji Przedsiębiorców Polskich, Forum Związków Zawodowych, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, NSZZ Solidarność, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz Rady Dialogu Społecznego.

Nowe świadczenie na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 – dlaczego Prezydent musiał ponownie złożyć swój podpis pod projektem ustawy zakładającym wprowadzenie ww. wsparcia dla polskich rodzin?

W dniu 5 września 2025 r., podczas konferencji prasowej, Marszałek Sejmu Szymon Hołownia poinformował, że nadał numery druków pięciu inicjatywom ustawodawczym złożonym przez Prezydenta Karola Nawrockiego. Zaznaczył jednak równocześnie, że dwie z nich – ze względu na braki formalne – zostały zwrócone do Kancelarii Prezydenta do uzupełnienia. Wśród nich, znalazł się projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (nr RPW/27021/2025), który przewiduje wprowadzenie nowego świadczenia na drugie dziecko (również dorosłe), czyli zerowy PIT dla rodzin 2+2 oraz podniesienie pierwszego progu podatkowego ze 120 tys. zł do wysokości 140 tys. zł.

Marszałek Hołownia zaznaczył, że projekt złożony przez Prezydenta posiada liczne braki dotyczące m.in. tego „jak ta ustawa widzi się z ustawą Prawo o Przedsiębiorcach”, jak również z jego uzasadnienia nie wynika „czy można ten problem rozwiązać innymi środkami”.

Zwracam je do wnioskodawcy z prośbą o uzupełnienie i kiedy to uzupełnienie przyjdzie, te projekty będą normalnie procedowane, tak jak wszystkie inne projekty, które trafiają do Sejmu. Mam nadzieję, że pan minister [tj. szef KPRP Zbigniew Bogucki] zrobi te uzupełnienia niezwłocznie” – powiedział Marszałek Sejmu.

Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie Sejmu – uzupełnienie uzasadnienia (które wymagało ponownego złożenia przez Prezydenta Karola Nawrockiego podpisu pod projektem) – wpłynęło do Sejmu w dniu 22 października 2025 r. Na dzień dzisiejszy, jego treść nie została jeszcze podana do publicznej wiadomości, ale można przypuszczać, że z ww. uzupełnieniem będzie można zapoznać po nadaniu ustawie, przez Marszałka Sejmu, numeru druku sejmowego (co zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią Szymona Hołowni – powinno nastąpić już na dniach”). Po otrzymaniu przez projekt ww. numeru druku – zostanie on skierowany do dalszych prac w Sejmie (a konkretnie – I czytania na posiedzeniu Sejmu).

1 Grant Thornton, „PIT Zero. Rodzina na plus” – na czym polega i kto skorzysta z ulgi?, 11.08.2025 r.

Podstawa prawna:

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (nr RPW/27021/2025)
  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 163 z późn. zm.)

fot. Mikołaj Bujak/Kancelaria Prezydenta RP

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

O co pyta lekarz orzecznik i jak wygląda komisja wydająca orzeczenie o niepełnosprawności w 2025 roku

Wezwanie na komisję orzekającą o niepełnosprawności to dla wielu osób stresujące doświadczenie. W 2025 roku zmieniły się jednak zasady, komisje mają działać szybciej, a rozmowa z lekarzem orzecznikiem ma być bardziej zrozumiała i skupiona na realnych trudnościach w codziennym życiu. Sprawdź, o co najczęściej pyta lekarz, jak przebiega komisja krok po kroku i co zrobić, by zwiększyć swoje szanse na uzyskanie orzeczenia.

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Rośnie liczba zwolnień lekarskich związanych ze zdrowiem psychicznym. Pracodawcy zapewniają psychologów online

Rośnie liczba zwolnień lekarskich związanych ze zdrowiem psychicznym. Okazuje się, że największą barierą przed skorzystaniem ze wsparcia z pomocy specjalisty są dla Polaków finanse. Pracodawcy zauważają problem i coraz częściej zapewniają pracownikom dostęp do psychologów online jako świadczenie pozapłacowe.

REKLAMA

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

Ewenement: opiekunowie dzieci niepełnosprawnych mają większą ochronę w pracy: pracodawcy muszą zapewniać te usprawnienia [wyrok TSUE]

W przełomowym wyroku z 11 września 2025 roku, w sprawie Bervidi (C-38/24), Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) otworzył nowy rozdział w zakresie ochrony praw pracowniczych w Unii Europejskiej, w tym w Polsce. Sprawa włoska przyczyni się do poprawy sytuacji tysięcy, jak nie setek tysięcy pracowników będących opiekunami osób z niepełnosprawnościami. Orzeczenie dotyczy kwestii dotąd niedookreślonej: czy osobie, która opiekuje się dzieckiem z niepełnosprawnością, przysługuje ta sama ochrona przed dyskryminacją, jak osobom bezpośrednio dotkniętym niepełnosprawnością? Okazuje się, że tak, zatem ta rewolucyjna zmiana perspektywy może wpłynąć na kształt prawa pracy w całej Unii Europejskiej, a także w Polsce. Co zatem daje wyrok?

Jak zwiększyć wysokość emerytury? Wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy (ZUS EPD-21) nie każdemu przynosi korzyść

Jak zwiększyć wysokość emerytury? Należy złożyć wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy (ZUS EPD-21), ale nie każdemu przynosi on korzyść. Kto powinien złożyć wniosek, a kto nie? ZUS tłumaczy.

To już pewne. Nowy wiek emerytalny w Polsce stał się faktem! Ta grupa pracowników będzie pracować dłużej

Nowe regulacje prawne, które obowiązują od niedawna, ustanowiły podwyższenie o 5 lat progu wiekowego uprawniającego do pracy dla przedstawicieli jednej profesji. Dotyczy to komorników sądowych, którzy uzyskali prawo do pozostania w zawodzie do 70. roku życia, podczas gdy poprzednio limit wynosił 65 lat. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowe świadczenie 2 150 zł miesięcznie dla seniorów, ale – nie dla osób samotnych, bez wsparcia rodziny (i to tylko z tego powodu, że jej nie mają!). Absurd prowadzący do wykluczenia z dostępu do wsparcia finansowego tych, którzy najbardziej go potrzebują

Nawet 2 150 zł miesięcznie to równowartość nowego świadczenia/usługi wsparcia dla seniorów, którzy ukończyli 75 rok życia i wymagają wsparcia osób trzecich w zakresie podstawowych czynności życia codziennego, nad którego wprowadzeniem pracuje aktualnie rząd. Okazuje się jednak, że wsparcie w postaci opieki długoterminowej dla osób starszych, które powinno „zwalczać wykluczenie społeczne i dyskryminację”, w praktyce – może je nawet pogłębiać. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, zgłaszając swoje uwagi do projektu ustawy, stanęło w obronie samotnych seniorów, którzy nie tylko nie mogą liczyć na wsparcie rodziny, ale ponadto (z tego względu, że jej nie mają!) – mają zostać pozbawieni prawa do bonu senioralnego (bo o nim mowa).

Wreszcie korzystna zmiana w podatkach - Prezydent podpisał, a zmiany właśnie wchodzą w życie od 04.11.2025

Kompetencje administracji skarbowej konsekwentnie się rozszerzają. Co chwilę pojawiają się doniesienia o zmianach prawa zwiększających możliwości fiskusa. Na tym tle tym bardziej cieszy podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, korzystna dla podatników.

REKLAMA