REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nareszcie jest jakaś korzystna zmiana w opodatkowaniu - Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał aż dwie nowelizacje korzystne dla podatników

Tomasz Piwowarski
Radca prawny z kilkunastoletnim prawniczym doświadczeniem, specjalizujący się w prawie cywilnym, gospodarczym, nieruchomości, pracy. Fan motoryzacji oraz Włoch, a od nie tak dawna – motocyklista.
ordynacja podatkowa, kontrola skarbowa, kontrola podatkowa, podatki, nowelizacja
Nareszcie jest jakaś korzystna zmiana w opodatkowaniu - Prezydent RP Karol Nawrocki podpisał aż dwie nowelizacje korzystne dla podatników
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencje administracji skarbowej konsekwentnie się rozszerzają. Niemal codziennie pojawiają się doniesienia o nowelizacjach zwiększających możliwości fiskusa do jeszcze nie tak dawno niewyobrażalnych rozmiarów. Na tym tle tym bardziej musi zachwycać podpisana przez Prezydenta nowelizacja Ordynacji podatkowej, korzystna dla podatników. I to podwójna - nowelizacje tak naprawdę są dwie, zawarte w osobnych, krótkich ustawach, chociaż z tej samej daty. Na dodatek obydwie już obowiązują. Mogą pomóc podatnikom w powstrzymaniu dalekich zapędów skarbówki.

Deregulacja wkracza do przepisów podatkowych – korzystne zmiany w Ordynacji podatkowej podpisane przez Prezydenta

W październiku Prezydent RP podpisał dwie odrębne, choć powiązane, nowelizacje Ordynacji podatkowej. Choć nie są to bardzo obszerne akty prawne, wprowadzają istotne modyfikacje w procedurze podatkowej – z wyraźnym akcentem na korzyść podatników. Zmiany te stanowią część szerszego pakietu deregulacyjnego, którego opracowanie powierzono specjalnemu zespołowi pod kierownictwem Rafała Brzoski. To ważny krok w kierunku uproszczenia i ucywilizowania relacji podatnik–organ podatkowy.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe zasady w zakresie naliczania odsetek – motywacja dla fiskusa do sprawniejszej kontroli

Pierwsza z nowelizacji, wynikająca z ustawy z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (druk sejmowy nr 1439), dodaje do Ordynacji nową, praktyczną i korzystną dla podatników regulację w kwestii odsetek za zwłokę. Ustawa przewiduje, że w określonych sytuacjach fiskus nie naliczy odsetek od zaległości podatkowej – mimo że zaległość taka zostałaby stwierdzona w wyniku kontroli. Nowe przepisy mają zadziałać jak impuls mobilizujący dla organów skarbowych, by prowadziły kontrole sprawniej i szybciej. Zgodnie z nową regulacją, jeśli kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa nie zakończy się w ciągu 6 miesięcy od daty jej wszczęcia, organy skarbowe nie będą mogły naliczyć podatnikowi odsetek za zwłokę za okres wykraczający poza ten sześciomiesięczny termin.

Co jednak istotne, oczywiście ustalony został katalog wyłączeń od powyższego, a do terminu 6-miesięcznego trwania kontroli, w którym można naliczyć odsetki za zwłokę, nie wlicza się:

  • terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności;
  • okresów zawieszenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 119gb § 2 i art. 284a § 5 Ordynacji podatkowej;
  • okresów opóźnień spowodowanych z winy strony lub jej przedstawiciela albo z przyczyn niezależnych od organu.

Nowelizacja wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw, to jest zaczęła obowiązywać dokładnie od 04.11.2025 r. Co ważne z punktu widzenia praktycznego, nowe przepisy znajdą zastosowanie również do kontroli wszczętych do 6 miesięcy przed dniem wejścia jej w życie, o ile nie zostały jeszcze zakończone. Choć zmiana ta nie rewolucjonizuje systemu, z całą pewnością zwiększa ochronę podatnika przed przewlekłością procedur oraz nadmiernym obciążeniem fiskalnym.

REKLAMA

Fundamentalna zmiana: "domniemanie niewinności" w postępowaniu podatkowym staje się faktem

Znacznie poważniejszy charakter ma druga z podpisanych przez Prezydenta nowelizacji – również z 12 września 2025 r., tym razem oznaczona jako druk sejmowy nr 1265. Wprowadza ona do Ordynacji podatkowej swoistą zasadę "domniemania niewinności", która dotychczas – choć powszechnie znana z procesu karnego – formalnie nie znajdowała odzwierciedlenia w procedurze podatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do art. 122 dodano §2, który stanowi, że:

„W postępowaniu podatkowym wszczętym z urzędu niedające się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego rozstrzyga się na korzyść strony, z wyjątkiem przypadków gdy:

  1. w postępowaniu uczestniczą strony o spornych interesach lub wynik postępowania ma bezpośredni wpływ na interesy innych osób;
  2. przepisy prawa wymagają od strony wykazania określonych faktów;
  3. sprzeciwia się temu ważny interes publiczny, w tym istotny interes państwa.”

W praktyce oznacza to, że w postępowaniach inicjowanych przez organ administracji skarbowej — a więc nie na wniosek podatnika — każde nieusuwalne wątpliwości co do faktów (podkreślmy: nie przepisów prawa!) muszą być interpretowane na korzyść podatnika. Jeśli więc organ nie będzie w stanie jednoznacznie udowodnić, iż dane zdarzenie miało miejsce w określony sposób, nie może na tej podstawie wyciągać dla podatnika negatywnych konsekwencji.

Ważne

Odnośnie do wątpliwości co do przepisów prawa - na takie okazje w Ordynacji podatkowej jest już inny przepis. Jest to art. 2a Ordynacji podatkowej, który stanowi:

"Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika."

Wyjątki od nowej zasady – kiedy fiskus może nadal wyjaśniać wątpliwości na niekorzyść podatnika?

Nowa zasada nie znajdzie jednak zastosowania zgodnie z wyżej powołanych przepisach w takich sytuacjach, jak:

  • w postępowaniach mających wiele stron i interesów sprzecznych – np. w sprawach transakcji między podmiotami powiązanymi,
  • gdy ustawa nakłada obowiązek dowodowy na stronę postępowania, np. związany z odliczeniem VAT z faktury, co wymaga wykazania istnienia określonego zdarzenia gospodarczego,
  • oraz w sytuacjach, w których ważny interes publiczny lub państwowy przeważa nad interesem indywidualnym – gdy np. kontrola dotyczy aspektu wyjątkowo istotnego z punktu widzenia spójności całego systemu podatkowego, bądź praktyki stosowanej przez kontrolowany podmiot, która mogłaby doprowadzić do znacznego uszczuplania budżetu państwa, gdyby niepełne wyjaśnienie stanu faktycznego rozstrzygnąć na korzyść podatnika. Wbrew pozorom, ten wyjątek nie powinien służyć jako furtka dla nieograniczonego stosowania niekorzystnych rozstrzygnięć wobec podatników. Zgodnie z intencją ustawodawcy i logiką konstytucyjną, powinien być wykorzystywany wyłącznie w naprawdę wyjątkowych okolicznościach. Celem nowelizacji nie jest bowiem ograniczenie kompetencji państwa, lecz przywrócenie równowagi między jego interesem a prawami obywatela.
Ważne

Co ciekawe, analogiczna zasada istniała już wcześniej w porządku prawnym – w Kodeksie postępowania administracyjnego. Została tam wprowadzona ustawą z dnia 7 kwietnia 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 935) i obowiązuje od 1 czerwca 2017 r. Wprowadzenie jej do Ordynacji podatkowej – mimo że mówiono o tym od lat – odwlekano przez ponad 8 lat.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Obie nowelizacje – zarówno ta dotycząca nienaliczania odsetek za przedłużające się kontrole, jak i zasada domniemania niewinności – wchodzą w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. To oznacza, że już weszły w życie z dniem 04.11.2025 r. Co ważne, mają zastosowanie również do postępowań i kontroli trwających w momencie ich wejścia w życie. I chociaż żadna z nowelizacji nie dokonuje może rewolucji, to obie stanowią wyraz zrównoważenia podejścia do postępowań podatkowych. Organy podatkowe otrzymały już w ostatnich latach znaczące uprawnienia. Wprowadzenie zasady rozstrzygania wątpliwości dowodowych na korzyść podatnika i i ograniczenia naliczania odsetek za przewlekłość kontroli to niewątpliwa zmiana w drugą stronę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy promocje w Black Friday są opłacalne?

Czy promocje w Black Friday są opłacalne? Okazuje się, że według najnowszych badań promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6% dorosłych Polaków. Przeciwnego zdania jest 29% rodaków, a 23,4% nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tym temacie. Korzyści z corocznych akcji rabatowych widzą głównie osoby w wieku 35-44 lat i z dochodami powyżej 9 tys. zł netto. Nie dostrzegają zysków z tego typu obniżek przede wszystkim seniorzy i konsumenci uzyskujący co miesiąc 5000-6999 zł na rękę.

Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

REKLAMA

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

REKLAMA

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA