| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Pomoc prawna > Urzędy > Pomoc w urzędach dla osób niesłyszących

Pomoc w urzędach dla osób niesłyszących

Osoby niesłyszące oraz słabosłyszące będą miały ułatwiony dostęp w załatwianiu spraw urzędowych samodzielnie. W instytucjach publicznych zostaną wprowadzone udogodnienia w środkach komunikowania się.

Od 1 kwietnia 2012 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące standardów i pomocy w komunikowaniu się osób niesłyszących. Wprowadzone udogodnienia przyznają takim osobom swobodę w załatwieniu najważniejszych dla siebie spraw w instytucjach państwowych takich jak: organy administracji publicznej, podmioty lecznicze, Policja, Państwowa Straż Pożarna i straż gminna oraz jednostki ochotnicze. W praktyce osoby niesłyszące będą mogły korzystać z pomocy osoby wybranej, która ukończyła 16 lat i została przyznana do pomocy w załatwieniu spraw urzędowych.

Osoby, którym przyznane zostaną udogodnienia

Zgodnie z ustawą o języku migowym i innych środkach komunikowania się z dnia 19 sierpnia 2011r. (Dz.U. nr 209, poz. 1243) pomoc w odpowiednim załatwieniu spraw urzędowych przyznana jest:

  1. osobom, które trwale lub okresowo doświadczają trudności w komunikowaniu się,
  2. członkom rodzin osób uprawnionych, w tym współmałżonka, dzieci własnych i przysposobionych, dzieci obcych przyjętych na wychowanie, pasierbów, rodziców, rodziców współmałżonka, rodzeństwa, ojczyma, macochy, zięciów i synowych,
  3. osobom mającym stały lub bezpośredni kontakt z osobami uprawnionymi.

Do tej pory osoby niesłyszące starające się załatwić swoje sprawy w urzędzie zmuszone były przychodzić z własnym tłumaczem bądź osobą z rodziny posługującą się językiem migowym. Od 1 kwietnia 2012r. przyznana zostaje bezpłatnie usługa tłumacza.

Tłumacz w instytucjach państwowych

Każda instytucja państwowa jest zobowiązana zapewnić osobom niesłyszącym pomoc tłumacza bądź odpowiednio przeszkolonego w tym zakresie pracownika. Ponadto zgodnie z ustawą, taka osoba powinna umieć porozumiewać się w jednej z form komunikowania się. Powinien to był polski język migowy (PJM), rozumiany jako naturalny wizualno-przestrzenny język komunikowania się lub system językowo-migowy (SJM), czyli podstawowy środek komunikowania się osób uprawnionych, w którym znaki migowe wspierają wypowiedź dźwiękowo-artykulacyjną bądź sposób komunikowania się osób głuchoniemych (SKOGN). Jest on określony jako podstawowy środek komunikowania się osób głuchoniemych, w którym sposób przekazu komunikatu jest dostosowany do potrzeb wynikających z łącznego występowania dysfunkcji narządu wzroku i słuchu.

Środki wspierające komunikację

W każdej instytucji powinny znaleźć się środki wspomagające komunikację osób niesłyszących. Chodzi tu głównie o możliwość korzystania z poczty elektronicznej, przysyłanie wiadomości tekstowych, w tym wiadomości SMS i MMS bądź z komunikatorów internetowych. Ponadto zapewnienie komunikacji audiowizualnej, przesyłanie faksów oraz dostęp do stron internetowych przystosowanych dla osób nieslyszących.

Zobacz: Osoby chore u notariusza

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

OMEGA Kancelarie Prawne

Ekspert w dziedzinie ubezpieczeń i odszkodowań

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »