| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Formy zatrudnienia > Jak zostać telepracownikiem?

Jak zostać telepracownikiem?

Telepracownik to osoba zatrudniona przez pracodawcę na umowę o pracę, która wykonuje swoją pracę poza siedzibą przedsiębiorcy. Kontaktuje się z pracodawcą za pomocą środków komunikacji elektronicznej: telefon, Internet, wideofon, telefaks. Pracownik pracujący na odległość przekazuje wyniki swojej pracy za pomocą tych samych środków komunikacji, które służą do mu wykonywania pracy.

Nie ma potrzeby tytułować umowy zawieranej z pracownikiem jako umowy o telepracę.

W trakcie zatrudnienia – do obowiązującej umowy o prace, należy za porozumieniem stron wprowadzić niezbędne zmiany. W umowie musi zostać wprowadzona zmiana, że pracownik wykonuje będzie wykonywał pracę w formie telepracy.

Na każdym pracodawcy ciąży obowiązek przedstawiania pracownikowi w terminie 7 dni od zawarcia umowy warunków zatrudnienia. Obowiązek taki istnieje również wobec telepracownika. Pracodawca musi jednak pamiętać, iż warunki pracy telepracownika muszą również zawierać informacje dodatkowe. Należą do nich:

  • określenie jednostki organizacyjnej firmy, w której strukturze znajduje się stanowisko telepracownika: Stanowisko na którym jest Pan/Pani zatrudniony/a znajduje się w dziale....., należącym do departamentu........
  • wskazanie osoby lub organu upoważnionego przez pracodawcę do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy w jego imieniu, który będzie odpowiedzialny za współpracę z telepracownikiem: Osobą upoważnioną do dokonywania wobec pracowników działu..... czynności z zakresu prawa pracy jest dyrektor departamentu........
  • wskazanie osób upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu świadczenia telepracy Osobami upoważnionymi do kontroli pracowników działu............ w ich pracy są: dyrektor departamentu i jego zastępcy.

W przypadku gdy telepracownikiem zostaje wcześniej zatrudniony pracownik, warunki zatrudnienia w formie telepracy muszą mu być przedstawione najpóźniej w dniu rozpoczęcia telepracy.

Zakaz dyskryminacji telepracowników

Telepracownik jest tak samo pracownikiem, jak osoby wykonujące pracę w siedzibie przedsiębiorcy. Jedyna różnica polega na tym, że swoją pracę wykonuje na odległość, a jej wyniki przekazuje pracodawcy za pomocą np. Internetu. Telepracownik ma równy dostęp do szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe. Ma prawo do rozwiązania umowy o pracę jak inni pracownicy.

Telepraca nie jest nowym rodzajem zatrudnienia, ale formą wykonywania pracy.

Teoretycy telepracy używają wielu innych nazw na jej określenie: teledojazdy, praca na odległość, praca elastyczna, praca mobilna czy e-praca.

Zobacz: Zalety i wady telepracy po stronie pracownika

Co daje telepraca?

  • sposób walki z bezrobociem
  • wzrośnie liczba zatrudnionych matek wychowujących dzieci oraz niepełnosprawnych
  • pracodawcy: obniży koszty zatrudnienia pracowników, przyjmuje się że telepraca będzie tańsza o 30 % od zatrudnienia w zwykłej formie

Od strony pracodawcy do korzyści telepracy należą przede wszystkim oszczędność powierzchni biurowej, wyposażenia biura i materiałów, zmniejszenie kosztów zatrudnienia, wynagrodzenie efektów pracy zamiast czasu pracy i ograniczenie zwolnień chorobowych. Pracownik może natomiast zaoszczędzić czas i pieniądze, które zazwyczaj pochłaniają dojazdy do pracy oraz zwiększyć elastyczność swojego czasu poświęconego zajęciom.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Szlawski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »