| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Formy zatrudnienia > Jak zostać telepracownikiem?

Jak zostać telepracownikiem?

Telepracownik to osoba zatrudniona przez pracodawcę na umowę o pracę, która wykonuje swoją pracę poza siedzibą przedsiębiorcy. Kontaktuje się z pracodawcą za pomocą środków komunikacji elektronicznej: telefon, Internet, wideofon, telefaks. Pracownik pracujący na odległość przekazuje wyniki swojej pracy za pomocą tych samych środków komunikacji, które służą do mu wykonywania pracy.

Nie ma potrzeby tytułować umowy zawieranej z pracownikiem jako umowy o telepracę.

W trakcie zatrudnienia – do obowiązującej umowy o prace, należy za porozumieniem stron wprowadzić niezbędne zmiany. W umowie musi zostać wprowadzona zmiana, że pracownik wykonuje będzie wykonywał pracę w formie telepracy.

Na każdym pracodawcy ciąży obowiązek przedstawiania pracownikowi w terminie 7 dni od zawarcia umowy warunków zatrudnienia. Obowiązek taki istnieje również wobec telepracownika. Pracodawca musi jednak pamiętać, iż warunki pracy telepracownika muszą również zawierać informacje dodatkowe. Należą do nich:

  • określenie jednostki organizacyjnej firmy, w której strukturze znajduje się stanowisko telepracownika: Stanowisko na którym jest Pan/Pani zatrudniony/a znajduje się w dziale....., należącym do departamentu........
  • wskazanie osoby lub organu upoważnionego przez pracodawcę do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy w jego imieniu, który będzie odpowiedzialny za współpracę z telepracownikiem: Osobą upoważnioną do dokonywania wobec pracowników działu..... czynności z zakresu prawa pracy jest dyrektor departamentu........
  • wskazanie osób upoważnionych do przeprowadzania kontroli w miejscu świadczenia telepracy Osobami upoważnionymi do kontroli pracowników działu............ w ich pracy są: dyrektor departamentu i jego zastępcy.

W przypadku gdy telepracownikiem zostaje wcześniej zatrudniony pracownik, warunki zatrudnienia w formie telepracy muszą mu być przedstawione najpóźniej w dniu rozpoczęcia telepracy.

Zakaz dyskryminacji telepracowników

Telepracownik jest tak samo pracownikiem, jak osoby wykonujące pracę w siedzibie przedsiębiorcy. Jedyna różnica polega na tym, że swoją pracę wykonuje na odległość, a jej wyniki przekazuje pracodawcy za pomocą np. Internetu. Telepracownik ma równy dostęp do szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe. Ma prawo do rozwiązania umowy o pracę jak inni pracownicy.

Telepraca nie jest nowym rodzajem zatrudnienia, ale formą wykonywania pracy.

Teoretycy telepracy używają wielu innych nazw na jej określenie: teledojazdy, praca na odległość, praca elastyczna, praca mobilna czy e-praca.

Zobacz: Zalety i wady telepracy po stronie pracownika

Co daje telepraca?

  • sposób walki z bezrobociem
  • wzrośnie liczba zatrudnionych matek wychowujących dzieci oraz niepełnosprawnych
  • pracodawcy: obniży koszty zatrudnienia pracowników, przyjmuje się że telepraca będzie tańsza o 30 % od zatrudnienia w zwykłej formie

Od strony pracodawcy do korzyści telepracy należą przede wszystkim oszczędność powierzchni biurowej, wyposażenia biura i materiałów, zmniejszenie kosztów zatrudnienia, wynagrodzenie efektów pracy zamiast czasu pracy i ograniczenie zwolnień chorobowych. Pracownik może natomiast zaoszczędzić czas i pieniądze, które zazwyczaj pochłaniają dojazdy do pracy oraz zwiększyć elastyczność swojego czasu poświęconego zajęciom.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Tołwiński

Radca Prawny z kancelarii BGST Radcowie Prawni Borek, Gajda, Tołwiński Spółka partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »