| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Słownik > Stosunek pracy

Stosunek pracy

Stosunek pracy jest to relacja prawna pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. W ramach jej pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca zobowiązuje się do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Stosunek pracy jest to stosunek prawny zachodzący miedzy dwoma podmiotami. Jeden z nich zwany pracownikiem obowiązany jest do świadczenia pracy osobiście i w sposób ciągły, powtarzający się, na rzecz i pod kierownictwem drugiego podmiotu, zwanego pracodawcą. Pracownik zobowiązuje się wykonywać pracę określonego rodzaju, w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Pracodawca ma obowiązek w zamian za pracę pracownika, zatrudniać go za wynagrodzeniem.

Elementami wyróżniającymi stosunek pracy są:

  • osobiste świadczenie pracy przez pracownika, co oznacza, że pracownik musi wykonywać pracę osobiście, a nie za pośrednictwem innej osoby,
  • odpłatność pracy,
  • podporządkowanie poleceniom pracodawcy.

Stosunek pracy powstaje na skutek:

  • zawarcia umowy o pracę,
  • powołania,
  • mianowania,
  • wyboru,
  • zawarcia spółdzielczej umowy o pracę.

Jeżeli zawarta pomiędzy dwiema osobami umowa zawiera elementy takie jak: świadczenie pracy na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy, za wynagrodzeniem, to będzie uznana za umowę o pracę, skutkującą powstaniem stosunku pracy, bez względu na nazwę umowy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »