| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Porady dla e – konsumenta przed świętami

Porady dla e – konsumenta przed świętami

W okresie świątecznym wzrasta sprzedaż on-line, bowiem klienci poszukują alternatywy dla zatłoczonych centrów handlowych. Często nie są świadomi swoich praw i boją się podejmować zakupów przez Internet w sklepach internetowych zarejestrowanych w innych państwach.

Zgodnie z Tabelą wyników dla rynków Konsumenckich 2013 odsetek konsumentów korzystających z krajowego handlu elektronicznego wzrósł z 38 proc. do 41 proc. w porównaniu ze wzrostem z 9,6 proc. do 11 proc. w przypadku zakupów transgranicznych.

Nowe przepisy w dziedzinie internetowego systemu rozstrzygania sporów (platforma ODR) pozwolą konsumentom dokonującym zakupy w swoim kraju i w innych państwach UE szybciej i taniej rozwiązywać spory z handlowcami, bez odwoływania się do sądu. Dodatkowo Dyrektywa w sprawie praw konsumentów, która będzie obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich od czerwca 2014 r., harmonizuje – między innymi — przepisy odnoszące się do polityki w zakresie zwrotów w sprzedaży na odległość (we wszystkich krajach UE będziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy) – podkreśla Piotr Stańczak, Dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego i dodaje - Nowe regulacje powinny przyczynić się do efektywnego uwolnienia potencjału e-commerce zarówno w Polsce jak i na terenie całej UE.

Konsument z Holandii zakupił w polskim sklepie sprzęt elektroniczny za promocyjną cenę. Towar nigdy nie został mu dostarczony. Europejskie Centrum Konsumenckie w Holandii przekazało sprawę do centrum w Polsce. Okazało się, że sprzedawca co prawda podał w zakładce „kontakt” adres prowadzenia działalności, ale  był on  identyczny z adresem Pałacu Prezydenckiego Warszawie.

Niezależnie czy dokonujemy zakupu od sprzedawcy polskiego, czy zagranicznego sprawdźmy przedsiębiorcę, z którym chcemy zawrzeć umowę. Każdy z nas powinien być ostrożny i kierować się kilkoma podstawowymi zasadami, wówczas drzwi do internetowych zakupów w całej Europie będą stały dla nas otworem. – podkreśla Piotr Stańczak.

Zobacz również: Zakupy internetowe - rękojmia

Jak  rozpoznać w sieci uczciwą firmę?

  • Na stronie sklepu internetowego ZAWSZE szukajmy pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy. Podanie jedynie e-maila w ogólnodostępnej domenie, numeru telefonu komórkowego lub skrzynki pocztowej nie świadczy o tym, że możemy spodziewać się rzetelnego sprzedawcy. Najlepiej jeśli na stronie znajdziemy dane potwierdzające rejestracje działalności gospodarczej, czy spółki.
  • Nie kupujmy zbyt pochopnie –  badania wykazały, że ponad 60% Polaków przyznaje się do robienia zakupów pod wpływem impulsu, czyli podczas jednego zalogowania lub zaraz po wejściu na stronę e-sklepu. Przed dokonaniem zakupu „wygooglujmy” przedsiębiorcę. Proste wyszukiwanie w internecie powinno ujawnić każdą negatywną opinię od poprzednich kupujących. Nie ufajmy pozytywnym opiniom, które możemy znaleźć na samej stronie sklepu, które nieuczciwy przedsiębiorca może wystawić sobie sam.
  • Dobre pozycjonowanie nie oznacza uczciwego e-sklepu. Każdy przedsiębiorca może zapłacić za reklamy w wyszukiwarkach internetowych, niezależnie, czy jego oferta jest rzetelna i sprawdzona, czy nie.
reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Mikos

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »