| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w Święta > Reklamacje i zwroty prezentów

Reklamacje i zwroty prezentów

Czym się różni reklamacja od zwrotu towaru? Poznaj swoje prawa i wynikające z nich możliwości przed zakupem świątecznych prezentów.

Z reguły nie możemy przewidzieć czy prezent, który kupimy najbliższej osobie przypadnie jej do gustu. Dlatego warto robić zakupy w sklepach, gdzie możliwa jest wymiana towaru lub jego zwrot.

Zobacz również: Święta poza domem - Twoje prawa

Zwrot w sklepie

Jeśli kupiliśmy towar, który jest sprawny, dobrze funkcjonuje i nie posiada żadnych usterek, a więc jest zgodny z umową kupna-sprzedaży jaką zawarliśmy ze sprzedawcą, to wówczas ma on prawo do swobodnego ustalania warunków przyjmowania zwrotów. Zatem w tej sytuacji zasady określa sam sprzedawca.

W praktyce o możliwość zwrotu zakupionego towaru bądź braku takiej możliwości dowiadujemy się z informacji zamieszczonej w sklepie przy kasie.

Sprzedawca może żądać aby rzecz była zwrócona tylko w z góry wyznaczonym okresie czasu, z paragonem, nieoderwaną metka, w nienaruszonym oryginalnym opakowaniu i oczywiście bez widocznych śladów użytkowania. Są to jednak warunki zmienne i zależą od konkretnego sprzedawcy. 

Oddając towar, za który zapłaciliśmy możemy spodziewać się zwrotu wydanych pieniędzy bądź tylko możliwości wymiany na inny produkt.

Zwrot w sklepie internetowym i poza siedziba przedsiębiorstwa

Sprawa wygląda inaczej gdy zakupu dokonujemy na odległość lub poza siedzibą przedsiębiorstwa.

Chodzi tu o zakupy których dokonujemy przez Internet, telefonicznie, za pomocą katalogu wysyłkowego czy u akwizytora.

W tych przypadkach istnieje możliwość zwrotu zakupionych towarów w ciągu 10 dni, bez podawania przyczyny, na podstawie przepisów ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny.

Termin ten liczony jest od dnia zawarcia umowy, w przypadku gdy dotyczy ona kontraktu zawartego poza lokalem przedsiębiorstwa lub usługi na odległość. Natomiast jeśli umowa dotyczy sprzedaży towaru na odległość ten 10-cio dniowy termin liczony jest od dnia wydania lub otrzymania przez kupującego towaru.

W takiej sytuacji należy w tym terminie zawiadomić sprzedawcę za pomocą listu poleconego i zwrócić zakupiony towar niezwłocznie ale najpóźniej w ciągu 14 dni.

Zobacz również: Poradnik na święta: zakupy w internecie

Reklamacja

Prawo do reklamacji ma każdy kupujący, niezależnie od woli sprzedawcy. Przeciwnie do zasad dotyczących zwrotu towarów, warunki reklamacji są z góry określone i sprzedawcy nie mają na nie wpływu.

Możemy zareklamować tylko taki towar, który jest niezgodny z umową, to znaczy nie odpowiada zapewnieniom producenta.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

wfirma.pl

wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »