| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Konsument na wyprzedaży

Konsument na wyprzedaży

Okres poświąteczny to czas najlepszych promocji. Kupujemy taniej sprzęty agd, rtv, ubrania oraz meble. Wraz z obniżką cen redukcji nie ulegają jednak nasze prawa. Warto więc je poznać.

Wyprzedaż

Okres posezonowych obniżek w sklepach to czas tańszych zakupów dla konsumentów.  Zanim jednak zdecydujemy się na zakup wypatrzonego sprzętu, czy towaru warto dowiedzieć się o tym, jakie prawa nam przysługują.

W przypadku korzystania z wyprzedaży sklepowych w tej kwestii nie ma żadnych wątpliwości. Konsumenci dysponują takimi prawami, jak podczas zakupów po normalnej cenie.

Zobacz: Nieuczciwe promocje - uprawnienia konsumentów

Podstawowe przepisy prawne jakie dotyczą sprzedaży konsumenckiej zostały zawarte w przepisach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Co istotne mają one charakter bezwzględny, a więc nie mogą być zmieniane wolą stron umowy (kupującego i sprzedającego) a tym bardziej wolą samego sprzedawcy. Dlatego też często przepisy te zawierają postanowienia o wiele bardziej korzystne, niż zapisy gwarancji wydawanych do sprzedawanych produktów.

Gwarancja, w odróżnieniu od przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, może być modyfikowana.

Zobacz: Klauzula niedozwolona nie musi być identyczna

Wyprzedaż a prawo do reklamacji

Jednym z uprawnień, które na pewno nie ulega żadnej modyfikacji przy sprzedaży promocyjnej jest prawo do reklamacji. Każdy konsument, kupując rzecz od sprzedawcy, ma prawo do złożenia do reklamacji, jeżeli produkt będzie niezgodny z umową.

Mówiąc o niezgodności z umową mamy na myśli nie tylko wady fizyczne, lecz również np. brak właściwości, które uniemożliwiają spełnienie celu określonego przez nabywcę przy zawarciu umowy, czy braku przydatności do zwykłego użytku.

PRZYKŁAD NR 1: Niezgodnością uprawniającą do reklamacji będzie brak właściwości odbioru telewizji w jakości HD, gdy kupujący wskazywał przy zakupie na taką cechę jako pożądaną.

PRZYKŁAD NR 2: Brakiem przydatności do zwykłego użytku będzie sprzedaż telewizora niezdatnego do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej.

Co może sprzedawca?

Bezwzględność przepisów ustawy konsumenckiej oznacza, że sprzedawcy nie mają wielkiego wyboru w kwestii ograniczenia uprawnień konsumenta. Wszelkie wywieszki w sklepach typu „Nie przyjmujemy reklamacji w odniesieniu do przecenionych towarów” będą zatem niezgodne z prawem. Wszelkie postanowienia umowy sprzedawcy ograniczające jego prawa wynikające z ustawy będą nieważne.

Wszelkie informacje o „wyłączeniu prawa do reklamacji” będą stanowiły naruszenie przez sprzedawcę przepisów ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych i mogą ściągnąć nań dotkliwą karę finansową.

Zobacz serwis: Reklamacja

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Adam Wiśniewski

Ekonomista, ekspert w dziedzinie finansów, inwestycji i bankowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »