REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak czytać odpowiedź sprzedawcy na reklamację?

Podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili jego wydania.
Podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową istniejąca już w chwili jego wydania.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą reklamacji towaru przez konsumenta jest niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru. Zrozumienie tego, pozwoli nam odczytać odpowiedź sprzedawcy oraz to, co kryje się pod częstym stwierdzeniem „uszkodzenie mechaniczne w toku użytkowania”.

Reklamować ale jak?

O tym, że reklamacja jest pierwszą myślą, jaka przyjdzie nam do głowy gdy wykryjemy wadę zakupionego produktu, nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać. Pytanie tylko jak reklamować i jakie prawa rządzą reklamacją?

REKLAMA

W przypadku towarów konsumenckich podstawą będą przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową. Ten zapis ustawowy ma szczególnie istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia naszej reklamacji.

REKLAMA

Jak wynika z powyższego podstawą reklamacji jest niezgodność towaru z umową. W zakres tego pojęcia wchodzą wady zarówno fizyczne, jak i prawne. Oprócz tego niezgodnym z umową będzie brak ilościowy oraz jakościowy towaru, jak również wydanie towaru innego, niż zamówiony.

Sprzedawca jest odpowiedzialny za wadę tylko wtedy, gdy stwierdzone zostanie, że już w chwili sprzedaży sprzedawany towar był wadliwy. To oznacza niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru.

Zobacz serwis: Reklamacje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niezgodność z chwili wydania

Takie stwierdzenie jednak nie wystarczy. Oprócz tego należy zauważyć, iż podstawą prawną reklamacji jest, oprócz samej niezgodności towaru, także istnienie jej już w chwili wydania produktu.

REKLAMA

Takie wyszczególnienie oznacza, że sama niezgodność nie powoduje, że nasze roszczenie jest uzasadnione. Niezgodność, jako wada fizyczna, może powstać po zakupie i bez przyczyny, która tkwiła w towarze wcześniej. Wtedy taka reklamacja nie jest uzasadniona. Co innego, gdy przyczyna wady fizyczne tkwiła w towarze już w chwili jego wydania. Mówiąc obrazowo sama wada nie tyle uprawnia do reklamacji, co jej źródło jej przyczyny.

PRZYKŁAD NR 1: Spodnie rozpruły się po okresie intensywnego używania, a nastąpiło to zgodnie z przyjętymi normami jakości.

PRZYKŁAD NR 2: W innej sytuacji spodnie rozpruły się po pewnym czasie intensywnego używania, ale nastąpiło to wcześniej, niż przewidują normy jakości. Powodem tego była wadliwość procesu produkcji lub niska jakość tkaniny.

Zobacz: Kto udziela odpowiedzi na reklamację?


Rozważając powyższe przykłady trzeba wskazać, że w odróżnieniu od przypadku pierwszego, reklamacja będzie uzasadniona w przypadku drugim. Niezależnie od tego, że z zewnątrz wada może wyglądać identycznie, decydujące znaczenie ma jej przyczyna.

Innymi słowy podstawą reklamacji będzie stwierdzenie, że sam towar miał już wadę w chwili jego sprzedaży, chociaż nie była jeszcze widoczna. Wada mogła polegać na zaniżonej jakości, wadliwości procesu produkcji, co z zewnątrz może nie być widoczne, ale daje o sobie znak w trakcie używania.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży

Odpowiedzi sprzedawcy

Powyższe stwierdzenie ma istotne znaczenie zwłaszcza z punktu widzenia konsumenta czytającego odpowiedź sprzedawcy na reklamację. Jeżeli w toku rozpatrywania stwierdzone zostanie, że wada produktu i jej przyczyna powstały już po wydaniu towaru, reklamacja zostanie odrzucona.

Sprzedawcy bardzo często przyczynę wady określają jako uszkodzenie mechaniczne, które powstało w wyniku wadliwego użytkowania produktu.

W kontekście tego, co zostało powyżej stwierdzone trzeba czytać odpowiedzi sprzedawców. Jak można zauważyć na naszym forum odpowiedzi te nie są jednak zawsze w pełni jasne i zrozumiałe dla konsumentów.

„Wyrób spełnia wymóg konstrukcyjny i jednocześnie zapewnia wysoki komfort użytkowania z powodu dobrej układalności i małej gniotliwości. W świetle opisanych badań, przyczynę powstania wady w reklamowanym garniturze upatrujemy w działaniach mechanicznych występujących podczas użytkowania. Jednocześnie informujemy , że tkanina z której zostały wyprodukowany GARNITUR była poddana badaniom laboratoryjnym, podczas których nie stwierdzono zaniżonych właściwości tkaniny.” – cytuje odpowiedź na swoją reklamację jeden z naszych użytkowników.

Co to oznacza? Sprzedawca ni mniej, ni więcej stwierdza jedynie, że niezgodność towaru, jaka powstała w produkcie konsumenta nie jest spowodowana wadą istniejącą już w chwili wydania produktu. Upatrywanie przyczyny wady w działaniach mechanicznych występujących podczas użytkowania oznacza, że zdaniem sprzedawcy wada powstała w związku z użytkowaniem. W takiej oto sytuacji rozprucie materiału, który nie ma zaniżonej jakości nie będzie uprawniało do reklamacji.

Zobacz: Czy zły rozmiar ubrania uprawnia do reklamacji?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaskoczenie przed majówką. Lepiej nie wchodzić do lasów obok Trójmiasta - zalecenie pomorskiego lekarza weterynarii

W dniu 26 kwietnia 2024 r. pomorski lekarz weterynarii zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów. Powodem jest wykrycie u martwych dzików wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Google schowa nasz adres IP. Reklamodawcy nas nie znajdą? Privacy Sandbox zamiast cookies

Realizowany przez Google projekt Privacy Sandbox, który domyślnie ma zastąpić pliki cookies, ma na celu ochronę prywatności użytkowników w sieci. Tym razem Google chce schować nasz adres IP, przez co reklamodawcy nie namierzą naszej lokalizacji. Czy będzie lepiej? Według niektórych regulatorów niekoniecznie, bo rozwiązanie proponowane przez Google będzie „preferowało rozwiązania reklamowe technologicznego giganta”. 

3 milionom Polaków grozi grzywna 5000 zł. Sprawdź, co zrobić, aby uniknąć kary

W bieżącym roku ponad trzy miliony Polaków staną przed koniecznością uzyskania nowego dowodu osobistego. Liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Pozostałe przypadki to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument. Czy Twój dowód jest wciąż ważny? Sprawdź to już teraz!

Kiedy można stracić prawo do zasiłku chorobowego?

Na wstępie odróżnić trzeba brak prawa do zasiłku chorobowego od jego utraty. W drugim wypadku prawo takie początkowo przysługuje, ale na skutek zachowań ubezpieczonego zdefiniowanych w art. 17 ustawy z 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa dochodzi do jego utraty.

REKLAMA

2150,00 zł miesięcznie na usługi dla seniora. Na jakich warunkach będzie przyznawany bon senioralny?

Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150,00 zł, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia w drugiej połowie 2024 roku. Osobą uprawnioną do korzystania z usług świadczonych w ramach bonu senioralnego będzie osoba, która ukończyła 75. rok życia w przypadku, której jest możliwe zidentyfikowanie określonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego.

Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

Sejm uchwalił: 1000 zł dodatku brutto do pensji [Wykaz zawodów z dodatkiem]

REKLAMA

Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

Dlaczego warto złożyć wniosek o 800 do końca kwietnia?

Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku o 800 plus do ZUS, jeśli chce się zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego. Czy można złożyć wniosek również w weekend? 

REKLAMA