| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Jak czytać odpowiedź sprzedawcy na reklamację?

Jak czytać odpowiedź sprzedawcy na reklamację?

Podstawą reklamacji towaru przez konsumenta jest niezgodność towaru z umową, istniejąca już w chwili wydania towaru. Zrozumienie tego, pozwoli nam odczytać odpowiedź sprzedawcy oraz to, co kryje się pod częstym stwierdzeniem „uszkodzenie mechaniczne w toku użytkowania”.

Rozważając powyższe przykłady trzeba wskazać, że w odróżnieniu od przypadku pierwszego, reklamacja będzie uzasadniona w przypadku drugim. Niezależnie od tego, że z zewnątrz wada może wyglądać identycznie, decydujące znaczenie ma jej przyczyna.

Innymi słowy podstawą reklamacji będzie stwierdzenie, że sam towar miał już wadę w chwili jego sprzedaży, chociaż nie była jeszcze widoczna. Wada mogła polegać na zaniżonej jakości, wadliwości procesu produkcji, co z zewnątrz może nie być widoczne, ale daje o sobie znak w trakcie używania.

Zobacz serwis: Umowa sprzedaży

Odpowiedzi sprzedawcy

Powyższe stwierdzenie ma istotne znaczenie zwłaszcza z punktu widzenia konsumenta czytającego odpowiedź sprzedawcy na reklamację. Jeżeli w toku rozpatrywania stwierdzone zostanie, że wada produktu i jej przyczyna powstały już po wydaniu towaru, reklamacja zostanie odrzucona.

Sprzedawcy bardzo często przyczynę wady określają jako uszkodzenie mechaniczne, które powstało w wyniku wadliwego użytkowania produktu.

W kontekście tego, co zostało powyżej stwierdzone trzeba czytać odpowiedzi sprzedawców. Jak można zauważyć na naszym forum odpowiedzi te nie są jednak zawsze w pełni jasne i zrozumiałe dla konsumentów.

„Wyrób spełnia wymóg konstrukcyjny i jednocześnie zapewnia wysoki komfort użytkowania z powodu dobrej układalności i małej gniotliwości. W świetle opisanych badań, przyczynę powstania wady w reklamowanym garniturze upatrujemy w działaniach mechanicznych występujących podczas użytkowania. Jednocześnie informujemy , że tkanina z której zostały wyprodukowany GARNITUR była poddana badaniom laboratoryjnym, podczas których nie stwierdzono zaniżonych właściwości tkaniny.” – cytuje odpowiedź na swoją reklamację jeden z naszych użytkowników.

Co to oznacza? Sprzedawca ni mniej, ni więcej stwierdza jedynie, że niezgodność towaru, jaka powstała w produkcie konsumenta nie jest spowodowana wadą istniejącą już w chwili wydania produktu. Upatrywanie przyczyny wady w działaniach mechanicznych występujących podczas użytkowania oznacza, że zdaniem sprzedawcy wada powstała w związku z użytkowaniem. W takiej oto sytuacji rozprucie materiału, który nie ma zaniżonej jakości nie będzie uprawniało do reklamacji.

Zobacz: Czy zły rozmiar ubrania uprawnia do reklamacji?

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Schindler Polska

Schindler Polska to spółka-córka międzynarodowego koncernu Schindler z siedzibą w Szwajcarii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »