| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Reklamacja > Przemyślane zakupy

Przemyślane zakupy

Konsumenci są szczególną grupą klientów, niekiedy nawet bardziej uprzywilejowaną. Przepisy jasno określają ich prawa i obowiązki. Niestety decyzje o zakupie często  podejmowane są przez nich zbyt pochopnie, co powoduje że nie są one trafione.

Zakup każdego towaru jest zawarciem umowy sprzedaży ze sprzedawcą. Warto jest dokładnie ją przemyśleć. Jeżeli mamy zainwestować w zakup jakiegoś produktu dobrze jest wcześniej zasięgnąć o nim informacji.

Przeanalizujmy naszą sytuację i określmy

  • jakie powinien mieć funkcje i parametry techniczne,
  • czy musi mieć konkretne wymiary albo cechy zewnętrzne.

Dobrze jest zrobić rozeznanie na rynku i posiąść wiedzę o towarze jaki chcemy zakupić. Możemy w szczególności:

  • porównać oferty i ceny artykułów w innych sklepach,
  • zapoznać się z instrukcją obsługi,
  • sprawdzić warunki gwarancji,
  • poszukać opinii o towarze albo producencie np. na forach internetowych,
  • wypytać sprzedawcę o sposób i szczegóły działania działania.

Sprawdzajmy tzw. "oferty promocyjne", czy jej warunki na pewno są dla nas korzystne.

Jeżeli nie możemy dokonać zakupu za gotówkę i decydujemy się na zawarcie umowy o kredyt trzeba skrupulatnie przeczytać postanowienia tej umowy. Koszty jakie konsument musi opłacić muszą być w umowie jasno wskazane.

Jeśli podjęliśmy już decyzję i chcemy zawrzeć umowę ze sprzedawcą na zakup konkretnego towaru postarajmy się aby przedsiębiorca wywiązał się ze swoich obowiązków.

Co musi zrobić sprzedawca:

1. podać do wiadomości konsumenta cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary);

2. potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych;

3. w pozostałych przypadkach - wydać pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego ilość i cenę;

4. udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego;

5. zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów;

6. na żądanie kupującego - wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy;

7. wydać kupującemu wraz z towarem konsumpcyjnym wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy sporządzone w języku polskim lub, o ile rodzaj informacji na to pozwala, w powszechnie zrozumiałej formie graficznej.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Aleksandra Chrzanowska

Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Biznesu w ING Lease.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »