W zależności od tego, gdzie dochodzi do sprzedaży, obowiązki sprzedawcy różnią się. Najmniej obwarowana dodatkowymi wymogami jest tradycyjna sprzedaż w sklepie. W przypadku umów sprzedaży na odległość oraz umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa, sprzedawcy muszą zagwarantować dodatkowe prawa kupującym.
Sprzedaż tradycyjna
W tym wypadku obowiązkiem sprzedawcy jest przede wszystkim poinformowanie o cenie towaru. Ponadto musi wydać paragon, rachunek lub fakturę. Towar powinien być opisany - powinien zawierać m.in. nazwę niewprowadzającą konsumenta w błąd (np. napoju owocowego nie można określić mianem soku, a miksu tłuszczowego - masłem) oraz wskazywać producenta i importera.
reklama
reklama
Na życzenie konsumenta sprzedawca ma obowiązek sporządzić umowę, potwierdzając najważniejsze postanowienia. Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz gdy wartość zakupu przewyższa kwotę 2 tys. zł sprzedawca jest zobowiązany do sporządzenia takiej umowy. Sprzedawca powinien być przygotowany na to, że konsument może poprosić o wyjaśnienie znaczenia poszczególnych postanowień umowy.
Sprzedawca ma także obowiązek zapewnienia w miejscu sprzedaży odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych, które umożliwiają dokonanie wyboru i sprawdzenie towaru (np. gniazdka elektryczne w sklepie z elektroniką).
Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji i czy inne dokumenty. Dokumenty te powinny być sporządzone w języku polskim lub, jeśli rodzaj informacji na to pozwala, w zrozumiałej formie graficznej.
POBIERZ WZÓR: Umowa sprzedaży
Sprzedaż na odległość
Umowa na odległość może być zawarta za pośrednictwem Internetu, formularza zamówienia, telefonu, radia czy telewizji. Sprzedawca ma obowiązek jasno i w sposób zrozumiały informować o zamiarze zawarcia umowy. Konsument powinien zostać poinformowany m.in. o danych dotyczących sprzedawcy, cenie i zasadach jej zapłaty, kosztach i sposobie dostawy, miejscu i sposobie składania reklamacji, a także o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni.
Umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia.
Spełnienie świadczenia
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, sprzedający powinien wykonać umowę najpóźniej w terminie 30 dni. Jeżeli sprzedawca nie może spełnić świadczenia, bo przedmiot świadczenia jest niedostępny, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym konsumenta i zwrócić całą otrzymaną od niego sumę pieniężną.
Zobacz: Zwrot pieniędzy