| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Gdy towar nie okazał się najtańszy

Gdy towar nie okazał się najtańszy

Wczoraj kupiłem sprzęt elektroniczny. Gdy sprawdziłem ceny, po jakich jest on sprzedawany w innych sklepach, okazało się, że powinien być on dużo tańszy. Czy mam jakąś możliwość by wycofać się z tej umowy?

Sytuacje, w jakich konsument ma prawo odstąpić od umowy sprzedaży określa ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z nią jest to możliwe w sytuacji, gdy towar jest niezgodny z umową. Prawo do reklamacji towaru nie przysługuje jednak, gdy towar jest droższy od tych oferowanych przez innych sprzedawców.

Jakie są podstawy do odstąpienia od umowy

Zgodnie z przepisami ustawy odstąpienie od umowy jest możliwe tylko w sytuacji, gdy najpierw złożymy reklamację z żądaniem naprawy lub wymiany towaru na nowy, zgodny z umową. Jeżeli nie będzie to możliwe, sprzedawca nie dokona tego w odpowiednim czasie lub będzie to wiązało się z nadmiernymi kosztami, wtedy też konsument może odstąpić od umowy. Niezgodność z umową nie powstaje jednak w sytuacji, gdy towar okazał się droższy od oferowanego w innym sklepie, chyba że zapewniał nas o tym sprzedawca.

Zobacz także: Zwrot towaru – jak i kiedy?

Nieuczciwe praktyki rynkowe

Pewne pole do działania dla konsumenta powstaje, jeżeli zakupił on sprzęt kierując się reklamą, zgodnie z którą towar oferowany przez sprzedawcę jest najtańszy na rynku. Warto wtedy zwrócić uwagę na uprawnienia wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym

Zgodnie z art. 5 nieuczciwą praktyką rynkową jest działanie, które wprowadza w błąd konsumenta, jeżeli w jakikolwiek sposób powoduje podjęcie przez niego decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. Zgodnie z ustawą wprowadzającym w błąd działanie może dotyczyć m.in. ceny, zwłaszcza istnienia szczególnej korzyści cenowej (art. 5 ust. 3 pkt. 5).

Ustawa ta daje konsumentowi w takiej sytuacji możliwość żądania m.in. naprawienia szkody, unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń (art. 12). Co istotne kierując takie roszczenia względem przedsiębiorcy nie musi udowadniać, iż przedsiębiorca stosował nieuczciwą praktykę rynkową. Zgodnie z art. 13 ustawy ciężar dowodu spoczywa bowiem na pozwanym sprzedawcy. To on będzie musiał zatem udowodnić, że dana praktyka nie jest nieuczciwa.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

3 Z Kancelaria Radcy Prawnego Izabela Odziemiec

ekspert z zakresu prawa pracy i prawa cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »