| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Co zrobić z uszkodzoną przesyłką?

Co zrobić z uszkodzoną przesyłką?

Problematykę odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki w transporcie reguluje ustawa Prawo przewozowe, a w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie - kodeks cywilny.

Zaakcentować należy na wstępnie, że wraz z wejściem w życie w dniu 25 grudnia 2014 roku nowych przepisów konsumenckich, wprowadzono do kodeksu cywilnego przepis, który w istotny sposób doprecyzował dotychczasowe zasady obowiązujące  w tym zakresie. Powyższe zmiany są szczególnie istotne dla sklepów internetowych sprzedających produkty dla osób fizycznych – konsumentów. Otóż, zgodnie z nowo wprowadzonym przepisem art. 548 § 3 zd 1 k.c. jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu.

Zgodnie zatem z tym przepisem, w przypadku odebrania przez konsumenta uszkodzonej przesyłki sprzedawca nie może uchylać się od odpowiedzialności także wówczas, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy przewoźnika, któremu sprzedawca powierzył dostawę. Konsumentowi przysługuje w takim wypadku bezpośrednie roszczenie do sprzedawcy. Czym innym jest natomiast ustalenie odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki na linii sprzedawca-przewoźnik, co pozostaje już poza zainteresowaniem konsumenta. Na marginesie wypada wspomnieć, że inaczej przestawia się sytuacja w przypadku, gdy to konsument a nie sprzedawca dokonał wyboru przewoźnika. W takim wypadku niebezpieczeństwo uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego już z chwilą jej wydania przewoźnikowi, nie zaś z chwilą odbioru rzeczy przez kupującego od przewoźnika.

Zobacz serwis: Konsument i umowy

Przechodząc bliżej do kwestii odpowiedzialności za szkodę w przewozie wskazać należy, że zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy Prawo przewozowe, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania. Co do zasady zatem, to przewoźnik a nie nadawca odpowiada za uszkodzenie przesyłki. Jednakże istnieją dwie grupy przyczyn, w powołaniu na które przewoźnik, może zwolnić się od odpowiedzialności – przyczyny ogólne i szczególne (art. 65 ust. 2 i 3 ustawy). Przyczynami ogólnymi są: 1) przyczyny występujące po stronie nadawcy lub odbiorcy, niewywołane winą przewoźnika, 2) właściwość towaru albo 3) siła wyższa. Dowód, że szkoda wynikła z jednej z tych okoliczności, ciąży na przewoźniku. Wśród podstawowych przyczyn ogólnych leżących po stronie nadawcy (lub odbiorcy) wymienia się m. in. nadanie do przewozu przesyłki bez właściwego opakowania, wybór niewłaściwego środka transportu, nieprawidłowe zadeklarowanie właściwości towaru. Obowiązek właściwego opakowania produktu co do zasady obciąża zatem nadawcę i to on musi zadbać o właściwe przygotowanie rzeczy do przesyłki. Jeżeli przewoźnik udowodni, że przyczyną uszkodzenia towaru było nieodpowiednie jego opakowanie, to zwolniony zostaje z odpowiedzialności.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »