REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji? – cz. 2

Redakcja
Błędy, które popełniamy przy składaniu reklamacji?
Błędy, które popełniamy przy składaniu reklamacji?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

Reklamacja na piśmie

REKLAMA

Składając reklamację warto też zawczasu wykazać się ostrożnością. Stąd też najlepiej wszystkie czynności związane z reklamowaniem produktu dokonywać na piśmie. Co więcej, sporządzając reklamację na piśmie warto zadbać też o drugi egzemplarz (odpis reklamacji), który zostawimy dla siebie. Przy składaniu reklamacji warto poprosić sprzedawcę o potwierdzenie odbioru na obydwu pismach (i tym przeznaczonym dla nas i tym dla sprzedawcy).

REKLAMA

Dlaczego to takie ważne? Przede wszystkim od daty złożenia reklamacji liczy się termin, w którym sprzedawca ma obowiązek odpowiedzieć. Zgodnie z art. 8 par. 3 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej sprzedawca musi tego dokonać w terminie 14 dni. Po bezskutecznym upływie tego terminu możemy domagać się uwzględnienia reklamacji. Upływ 14 dni będzie oznaczał, że sprzedawca nie może nam już odmówić. W takim przypadku dysponowanie odpisem złożonej reklamacji, potwierdzającym złożenie pisma w danym terminie będzie naszym istotnym argumentem.

Należy pamiętać jednak, że 14-dniowy termin jest przeznaczony na odpowiedź nie na załatwienie reklamacji. W tym terminie sprzedawca powinien odpowiedzieć, czy reklamację przyjmuje czy odrzuca. Naprawa lub wymiana powinna być dokonana w odpowiednim terminie.

Zobacz: Jak sporządzić reklamację do sprzedawcy?

Jakie roszczenia

Mówiąc o naprawie lub wymianie przechodzimy do chyba najistotniejszego błędu, który popełniają konsumenci. Wielu z nas z samego faktu zaistnienia wady zakupionej rzeczy sądzi, iż automatycznie może „zrezygnować” z rzeczy i zażądać zwrotu zapłaconej ceny. Otóż jest to nieprawda. Zgodnie z przepisem art. 8 wymienianej ustawy w przypadku zaistnienia niezgodności towaru z umową (jest to termin ustawowy, który oznacza m.in. zaistnienie wad produktu) konsumenci mogą domagać się bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru. Wybór między tymi roszczeniami należy do konsumenta. Uprawnienie do „rezygnacji” z umowy, które w terminologii prawnej określane jest jako odstąpienie od umowy jest możliwe tylko w określonych sytuacjach (np. gdy sprzedawca źle załatwił reklamację, naprawa lub wymiana jest niemożliwa albo pociągałaby za sobą zbyt duże niedogodności dla konsumenta).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji - cz. 1

REKLAMA

Wobec powyższego, pisząc w reklamacji, iż żądamy zwrotu pieniędzy, tym samym pozbawiamy się istotnego prawa, jakim jest prawo wyboru naszego żądania. W treści reklamacji to bowiem konsument może zdecydować, czy powinna być ona załatwiona przez naprawę albo wymianę. W wielu przypadkach to drugie roszczenie jest o wiele korzystniejsze, niż naprawa. Tymczasem domagając się roszczenia, które nam na tym etapie nie przysługuje, tak naprawdę wybór pozostawiamy sprzedawcy.

Reklamując z ustawy możemy zażądać bezpłatnej naprawy albo bezpłatnej wymiany. Żądanie zwrotu pieniędzy, czyli odstąpienie od umowy jest możliwe dopiero w przypadku, gdy sprzedawca źle wykona reklamację (np. nie naprawi produktu) albo gdy naprawa albo wymiana narażałaby konsumenta na znaczne niedogodności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

Sejm uchwalił: 1000 zł dodatku brutto do pensji [Wykaz zawodów z dodatkiem]
Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

REKLAMA

Dlaczego warto złożyć wniosek o 800 do końca kwietnia?

Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku o 800 plus do ZUS, jeśli chce się zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego. Czy można złożyć wniosek również w weekend? 

Sejm uchwalił ustawę uznającą drugi język regionalny

Język śląski ma zostać wpisany do ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych jako drugi język regionalny. Tak uchwalił w piątek 26 kwietnia Sejm RP. 

Casual friday to już prawie weekend. Ale czy na pewno szef może decydować o stroju pracownika? Sprawdź, gdzie kończy się służbowe podporządkowanie.

Casual Friday, czyli idziemy do biura w T-shircie. Dress code towarzyszy nam od najmłodszych lat. Ale czy na pewno szef może decydować o tym, jak ubiera się pracownik? Sprawdź, gdzie kończy się podporządkowanie, a zaczynają dobra osobiste.

Babciowe to konkretne pieniądze na dziecko [1500-1900 zł miesięcznie]. Co warto wiedzieć już teraz o programie Aktywny rodzic w pracy

Babciowe, czyli świadczenie „aktywny rodzic w pracy” będzie przysługiwało od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc życia, do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko ukończy 36. miesiąc życia. Ustawodawca szczegółowo określił wymagania dotyczące nowego świadczenia. Babciowe w tym programie może wynosić 1500 zł lub 1900 zł miesięcznie.

REKLAMA

Zasiłek rodzinny 95 zł i dochód 674 zł na osobę. Waloryzacja do 15 maja 2024 r.?

Szokuje, że trzeba zarabiać mniej niż 674 zł na osobę, by dostać zasiłek rodzinny. Jednak do 15 maja rząd powinien otrzymać propozycję waloryzacji tego zasiłku. 

Sąd Najwyższy podjął uchwałę dotyczącą kredytów frankowych. Jakie zagadnienia zostały rozstrzygnięte?

Uchwała została podjęta w składzie całej Izby Cywilnej w czwartek 25 kwietnia 2024 r. Odnosi się ona do pięciu kluczowych problemów.

REKLAMA