reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Jak sporządzić reklamację > Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji?

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji?

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

Prawo do reklamacji produktu jest częstym narzędziem konsumentów. Niestety nie zawsze narzędzie to jest wykorzystywane we właściwy sposób, o czym przekonało się już wielu z nas. Zbierając historie z naszego forum podsumowaliśmy jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci przy składaniu reklamacji.

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Czym jest reklamacja?

Żeby jednak dowiedzieć się jakie błędy można popełnić i jak ich uniknąć, trzeba najpierw dowiedzieć się czym jest reklamacja. A przede wszystkim rozróżnić reklamację od gwarancji. Dla jasności trzeba powiedzieć, iż konsumenci najczęściej mają dwie podstawy roszczeń w przypadku wadliwego produktu. Jednym jest prawo do reklamacji, które wynika z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Drugim, dodatkowym, źródłem uprawnień jest gwarancja. Jest ona zobowiązaniem umownym gwaranta, w którym gwarantuje on określone właściwości sprzedawanego produktu. W pierwszym przypadku (reklamacja z ustawy) adresatem naszych roszczeń, czyli podmiotem odpowiadającym, jest zawsze sprzedawca. W tym drugim przypadku (gwarancja) adresatem roszczeń jest gwarant. Może nim być zarówno sprzedawca (co zdarza się jednak rzadko), jak i producent, a nawet osoba trzecia. Tym samym jeżeli podstawą naszej reklamacji jest ustawa adresatem, czyli podmiotem do którego kierujemy roszczenia jest sprzedawca. W przypadku gwarancji jest to gwarant, czyli najczęściej producent.

Zobacz: "Reklamacja tylko na podstawie gwarancji?"

Gwarancja a reklamacja

Istnienie dwóch źródeł uprawnień (gwarancja oraz reklamacja z ustawy) oznacza, że w przypadku wady produktu znajdującego się na gwarancji konsument będzie miał możliwość wyboru wskazania podstawy roszczeń. Bardzo częstą praktyką konsumentów jest pomijanie w treści reklamacji zdania, które precyzowałoby naszą podstawę prawną. Niekiedy może to powodować niekorzystne konsekwencje, zwłaszcza wtedy, gdy sprzedawca próbuje nas odesłać do producenta, który wystawił gwarancję.

Zobacz: Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi?

Różnica między ustawą a gwarancją nie polega jedynie tylko na kwestii adresata roszczeń (o czym przeczytać powyżej). O ile bowiem uprawnień z ustawy nie można modyfikować, o tyle gwarancja uprawnienia te może kształtować z dużą swobodą. Tym samym może je znacząco ograniczyć w porównaniu z tym, co proponuje ustawa. W takich wypadkach skorzystanie z gwarancji nie jest zalecane.

Pisząc reklamację warto wskazać podstawę naszych roszczeń, gdyż uprawnienia z ustawy i gwarancji mogą się mocno różnić od siebie.  Jeżeli dokonujemy zgłoszenia na podstawie gwarancji pamiętajmy, że może ona w sposób swobodny kształtować nasze uprawnienia. Niekiedy będą one mniej korzystne od tych ustawowych. Zanim wniesiesz reklamację przeczytaj gwarancję.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Przeczytaj jakie błędy popełniają konsumenci przy składaniu reklamacji.
Przeczytaj jakie błędy popełniają konsumenci przy składaniu reklamacji.

Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Szymon Janiak

Inwestor, ekspert w zakresie projektowania i egzekucji strategii biznesowych oraz marketingowych dla spółek o charakterze technologicznym na arenie międzynarodowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama