REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji?

Redakcja
Przeczytaj jakie błędy popełniają konsumenci przy składaniu reklamacji.
Przeczytaj jakie błędy popełniają konsumenci przy składaniu reklamacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

Prawo do reklamacji produktu jest częstym narzędziem konsumentów. Niestety nie zawsze narzędzie to jest wykorzystywane we właściwy sposób, o czym przekonało się już wielu z nas. Zbierając historie z naszego forum podsumowaliśmy jakie błędy najczęściej popełniają konsumenci przy składaniu reklamacji.

REKLAMA

POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Czym jest reklamacja?

Żeby jednak dowiedzieć się jakie błędy można popełnić i jak ich uniknąć, trzeba najpierw dowiedzieć się czym jest reklamacja. A przede wszystkim rozróżnić reklamację od gwarancji. Dla jasności trzeba powiedzieć, iż konsumenci najczęściej mają dwie podstawy roszczeń w przypadku wadliwego produktu. Jednym jest prawo do reklamacji, które wynika z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Drugim, dodatkowym, źródłem uprawnień jest gwarancja. Jest ona zobowiązaniem umownym gwaranta, w którym gwarantuje on określone właściwości sprzedawanego produktu. W pierwszym przypadku (reklamacja z ustawy) adresatem naszych roszczeń, czyli podmiotem odpowiadającym, jest zawsze sprzedawca. W tym drugim przypadku (gwarancja) adresatem roszczeń jest gwarant. Może nim być zarówno sprzedawca (co zdarza się jednak rzadko), jak i producent, a nawet osoba trzecia. Tym samym jeżeli podstawą naszej reklamacji jest ustawa adresatem, czyli podmiotem do którego kierujemy roszczenia jest sprzedawca. W przypadku gwarancji jest to gwarant, czyli najczęściej producent.

Zobacz: "Reklamacja tylko na podstawie gwarancji?"

Gwarancja a reklamacja

Istnienie dwóch źródeł uprawnień (gwarancja oraz reklamacja z ustawy) oznacza, że w przypadku wady produktu znajdującego się na gwarancji konsument będzie miał możliwość wyboru wskazania podstawy roszczeń. Bardzo częstą praktyką konsumentów jest pomijanie w treści reklamacji zdania, które precyzowałoby naszą podstawę prawną. Niekiedy może to powodować niekorzystne konsekwencje, zwłaszcza wtedy, gdy sprzedawca próbuje nas odesłać do producenta, który wystawił gwarancję.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Czy gwarancja rzeczywiście opłaca się konsumentowi?

REKLAMA

Różnica między ustawą a gwarancją nie polega jedynie tylko na kwestii adresata roszczeń (o czym przeczytać powyżej). O ile bowiem uprawnień z ustawy nie można modyfikować, o tyle gwarancja uprawnienia te może kształtować z dużą swobodą. Tym samym może je znacząco ograniczyć w porównaniu z tym, co proponuje ustawa. W takich wypadkach skorzystanie z gwarancji nie jest zalecane.

Pisząc reklamację warto wskazać podstawę naszych roszczeń, gdyż uprawnienia z ustawy i gwarancji mogą się mocno różnić od siebie.  Jeżeli dokonujemy zgłoszenia na podstawie gwarancji pamiętajmy, że może ona w sposób swobodny kształtować nasze uprawnienia. Niekiedy będą one mniej korzystne od tych ustawowych. Zanim wniesiesz reklamację przeczytaj gwarancję.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaskoczenie przed majówką. Lepiej nie wchodzić do lasów obok Trójmiasta - zalecenie pomorskiego lekarza weterynarii

W dniu 26 kwietnia 2024 r. pomorski lekarz weterynarii zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów. Powodem jest wykrycie u martwych dzików wirusa afrykańskiego pomoru świń (ASF).

Google schowa nasz adres IP. Reklamodawcy nas nie znajdą? Privacy Sandbox zamiast cookies

Realizowany przez Google projekt Privacy Sandbox, który domyślnie ma zastąpić pliki cookies, ma na celu ochronę prywatności użytkowników w sieci. Tym razem Google chce schować nasz adres IP, przez co reklamodawcy nie namierzą naszej lokalizacji. Czy będzie lepiej? Według niektórych regulatorów niekoniecznie, bo rozwiązanie proponowane przez Google będzie „preferowało rozwiązania reklamowe technologicznego giganta”. 

3 milionom Polaków grozi grzywna 5000 zł. Sprawdź, co zrobić, aby uniknąć kary

W bieżącym roku ponad trzy miliony Polaków staną przed koniecznością uzyskania nowego dowodu osobistego. Liczba dokumentów, które utracą ważność, przekracza dwa miliony. Pozostałe przypadki to osoby, które osiągną pełnoletność, zmienią nazwisko lub zgubią dokument. Czy Twój dowód jest wciąż ważny? Sprawdź to już teraz!

Kiedy można stracić prawo do zasiłku chorobowego?

Na wstępie odróżnić trzeba brak prawa do zasiłku chorobowego od jego utraty. W drugim wypadku prawo takie początkowo przysługuje, ale na skutek zachowań ubezpieczonego zdefiniowanych w art. 17 ustawy z 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa dochodzi do jego utraty.

REKLAMA

2150,00 zł miesięcznie na usługi dla seniora. Na jakich warunkach będzie przyznawany bon senioralny?

Wartość bonu senioralnego wyniesie maksymalnie 2150,00 zł, co odpowiada połowie minimalnego wynagrodzenia w drugiej połowie 2024 roku. Osobą uprawnioną do korzystania z usług świadczonych w ramach bonu senioralnego będzie osoba, która ukończyła 75. rok życia w przypadku, której jest możliwe zidentyfikowanie określonych potrzeb w zakresie podstawowych czynności dnia codziennego.

Tymczasowe aresztowanie. Czy na pewno tymczasowe?

Pozbawienie wolności, umieszczenie kogoś w więzieniu jest naturalną karą za popełnienie ciężkiego przestępstwa. Realizuje ono wiele funkcji, między innymi daje poczucie sprawiedliwości. Jest to jednak czynione po przeprowadzeniu stosownego postępowania oraz skazaniu. Tymczasem  funkcjonuje też środek zapobiegawczy, który może odizolować od świata oskarżonego, podejrzanego, czyli osobę, co do której dopiero toczy się postępowanie karne i nie wiadomo jeszcze czy zasługuje ona na jakąkolwiek karę. 

PFRON: Stawka w programie "Rehabilitacja 25 plus” wynosi 3200 zł miesięcznie. Wnioski tylko do 7 czerwca 2024 r.

PFRON przyjmuje wnioski do programu "Rehabilitacja 25 plus” (od 29 kwietnia 2024 r.)

Sejm uchwalił: 1000 zł dodatku brutto do pensji [Wykaz zawodów z dodatkiem]

REKLAMA

Mobbing - czym jest, jak udowodnić. Czym różni się od dyskryminacji, molestowania, naruszenia dóbr osobistych? Jaką ochronę ma pracownik? Co powinien zrobić pracodawca?

O mobbingu mówi i pisze się wiele. Ale nie każdy wie, czym mobbing faktycznie jest i jak odróżnić mobbing od dyskryminacji, molestowania czy stalkingu, a także jednorazowego naruszenia dóbr osobistych. Mobberami wobec pracownika mogą być pracodawca lub inni pracownicy, w tym jego przełożeni, choć również przełożony może doznawać mobbingu ze strony podwładnych. Jaka ochrona przysługuje pracownikowi w razie mobbingu i jak powinien zachować się pracodawca? Wyjaśniamy te kwestie.

Dlaczego warto złożyć wniosek o 800 do końca kwietnia?

Warto się pospieszyć ze złożeniem wniosku o 800 plus do ZUS, jeśli chce się zachować ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego. Czy można złożyć wniosek również w weekend? 

REKLAMA