| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Reklamacje > Żądania konsumenta > Reklamacja wynajętego samochodu

Reklamacja wynajętego samochodu

Konsument ma prawo do złożenia reklamacji w przypadku jakichkolwiek uchybień ze strony wypożyczalni, dotyczących wynajętego samochodu. W przypadku nie uwzględnienia reklamacji wynajmujący ma prawo dochodzenia swoich roszczeń na drodze sądowej.

Co możemy reklamować?

Konsument ma prawo do złożenia reklamacji w przypadku uchybień dotyczących elementów określonych w umowie, nawet w sytuacji, gdy wypożyczalnia wprowadza zapis, który stanowi iż konsument złożyć reklamacji nie może. Jeśli przy odbiorze samochodu lub korzystaniu z niego, ujawnią się wady, należy niezwłocznie powiadomić wypożyczalnię. Równocześnie z powiadomieniem wynajmującego, konsument ma prawo do złożenia reklamacji. Reklamacja stanowi uprawnienie konsumenta, które umożliwia mu dochodzenie roszczeń, a więc w przypadku jakichkolwiek uchybień konsument powinien z nią wystąpić.

Zobacz także: Jak sporządzić reklamację?

Termin

Przepisy niestety nie określają terminu na udzielenie reklamacji, a więc przyjmuje się, że wynajmujący powinien udzielić najemcy odpowiedzi w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia.

Jeśli po upływie tego terminu wynajmujący nie uwzględnił reklamacji, wówczas konsument ma prawo wystąpić z roszczeniami do sądu cywilnego.

Należy również pamiętać iż konsument ma również możliwość wystąpienia z roszczeniem do Europejskiego Centrum Konsumenckiego  za pomocą formularza skargi dostępnego na stronie ECK

Zobacz także: Terminy przy reklamacji konsumenckiej

Europejskie Centrum Konsumenckie

ECK zostało powołane w wyniku porozumienia Komisji Europejskiej z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Stanowi dostęp do informacji dotyczących praw i obowiązków konsumentów. Zajmuje się także prowadzeniem kampanii informacyjnych, a także wspiera polubowne rozwiązywanie sporów. Dzięki współpracy z europejskimi instytucjami ochrony konsumentów buduję wiedzę konsumentów o dostępnych środkach prawnych zarówno w kraju jak i w całej UE.

Rzecznicy konsumentów

Ważną rolę odgrywa również miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów rzecznicy zajmują się udzielaniem bezpłatnych porad i informacji prawnych w zakresie ochrony interesów konsumentów. To również na nich spoczywa obowiązek występowania do przedsiębiorców w zakresie ochrony praw i interesów konsumentów.

Do kompetencji rzeczników należy również wytaczanie powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępowanie do toczącego się postępowania w sprawach związanych z ochrona konsumentów.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Foryś Wojciechowski Spółka komandytowa

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »