| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Kiedy można zwrócić towar

Kiedy można zwrócić towar

Z zakupów dokonanych w internecie można zwykle zrezygnować w ciągu dziesięciu dni. Są jednak wyjątki - sklep nie musi przyjąć m.in. rozpakowanych płyt, kaset czy filmów DVD.

Rezygnację z zakupu uzasadniają różne powody. Po rozpakowaniu przesyłki kupujący może na przykład stwierdzić, że towar w internetowej gablocie prezentował się lepiej niż w rzeczywistości. Klient może też dojść do wniosku, że przecenił swoje możliwości finansowe i woli jednak nie ponosić dodatkowego wydatku.

Nie trzeba się tłumaczyć

Z zakupów w sklepie internetowym można zrezygnować w ciągu dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy, czyli otrzymania towaru przez kupującego. Jeżeli umowa dotyczy świadczenia usługi, wówczas termin ten liczony jest od dnia jej zawarcia.

Z prawa odstąpienia można skorzystać bez podawania przyczyn. Ważne jest, aby rezygnacja została złożona w formie pisemnego oświadczenia.

Absolutnie niedopuszczalne jest zastrzeżenie odstępnego, czyli prawa odstąpienia od umowy za zapłatą oznaczonej sumy. Zwrot pieniędzy przez sprzedawcę powinien nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni.

Dłuższe terminy

W przypadku sprzedawanych w internecie usług finansowych klient ma 14 dni na odstąpienie od umowy (a nie dziesięć, jak przy innych umowach na odległość), a w przypadku umów dotyczących czynności ubezpieczeniowych 30 dni.

Prawo odstąpienia od takiej umowy nie przysługuje konsumentowi m.in. w przypadku zawarcia umów ubezpieczenia dotyczących podróży i bagażu, jeśli zostały zawarte na okres krótszy niż 30 dni, umów dotyczących instrumentów rynku pieniężnego czy zbywalnych papierów wartościowych.

Nie wszystko do zwrotu

Z internetowych zakupów nie można zrezygnować, jeżeli sprzedaż nastąpiła w drodze licytacji (np. w ramach aukcji organizowanej na portalu aukcyjnym), dostarczone przedmioty ulegają szybkiemu zepsuciu lub zawarto umowę o okresowe dostarczanie artykułów spożywczych (np. firma kateringowa ma dostarczać obiady do pracy).

Ponadto, jeśli umowa dotyczy wykonania, w ściśle oznaczonym okresie, usług zakwaterowania, transportu, rozrywek lub gastronomii.

Jeśli strony nie umówiły się inaczej, to zrezygnować nie będzie można również z zakupu płyt, kaset, filmów wideo i DVD, jeśli zostały one rozpakowane.

Dotyczy to także usługi, która za zgodą konsumenta została rozpoczęta przed terminem dziesięciu dni (np. danej osobie zależało na bardzo szybkim uruchomieniu danej usługi) oraz z usług dostarczania prasy i usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych, a także produktów i usług wykonanych na indywidualne zamówienie.

Między konsumentami

Możliwość rezygnacji z zakupów dotyczy tylko sprzedaży dokonywanej między przedsiębiorcą a konsumentem. Jeśli zarówno kupujący, jak i sprzedający, jest konsumentem, wówczas nie ma ustawowej możliwości odstąpienia, chyba że zgodzą się na nią obie strony umowy.

Sprawdź, zanim kupisz w internecie:

- nazwę i adres sprzedawcy (nie tylko adres wirtualny, ale również geograficzny!), regulamin sprzedaży, warunki zakupu i dostawy, w jakim terminie i w jaki sposób można zwrócić towar,

- co kupujesz - dokładne parametry produktu,

- walutę, w jakiej podano cenę (przy zakupach za granicą), całkowity koszt zakupu (razem z dostarczeniem towaru, podatkiem itd.) oraz sposób zapłaty.

 POBIERZ WZÓR: Reklamacja

Przeczytaj również: Jak reklamować wadliwy towar

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Targowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »