| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Wybory > Inne wybory > Kampania referendalna

Kampania referendalna

Jak powszechnie wiadomo referendum polega na wypowiedzeniu się obywateli w formie głosowania na istotne dla całego kraju lub jego części kwestie. Zanim jednak naród wyrazi swoje zdanie, zostaje przeprowadzona nierzadko burzliwa kampania referendalna. Rozpoczyna się ona z dniem ogłoszenia o zarządzeniu referendum. Co ciekawe, nawet przekonywanie innych do swojego zdania jest obwarowane odpowiednimi przepisami.

Swoje stanowisko może zaprezentować wprawdzie każdy, ale nie każdy może zostać uznanym za „podmiot uprawniony”. To ważna kwalifikacja, ponieważ tylko podmioty uprawnione mogą prowadzić kampanię przy pomocy programów radiowych i telewizyjnych publicznych nadawców. Zamknięty katalog takich podmiotów zawiera ustawa o referendum ogólnokrajowym.

Zatem status podmiotu uprawnionego mogą osiągnąć:

  • partie polityczne, które uzyskały w ostatnich wyborach do Sejmu co najmniej 3% głosów
  • kluby parlamentarne (co najmniej 15 posłów bądź 7 senatorów), jeżeli rok przed ogłoszeniem referendum zrzeszały posłów lub senatorów wybranych spośród kandydatów zgłoszonych przez komitet wyborczy wyborców i stanowili oni ponad połowę składu klubu
  • ogólnopolskie stowarzyszenia i fundacje, jeśli ich działalność statutowa wiąże się z przedmiotem referendum i zostały zarejestrowane przynajmniej na rok przed ogłoszeniem referendum
  • pełnomocnik obywateli, jeżeli referendum odbywa się z inicjatywy obywateli

Statusu podmiotu uprawnionego nie nabywa się jednak automatycznie. Warunkiem jego przyznania jest zgłoszenie się najpóźniej 40 dni przed referendum do Państwowej Komisji Wyborczej wraz z wymaganymi dokumentami potwierdzającymi możliwość ubiegania się o takie uprawnienie. W razie odmowy podmiotowi przysługuje skarga do Sądu Najwyższego na postanowienie PKW, jednak termin na jej wniesienie jest krótki – 3 dni.

Z uwagi na to, że podmioty uprawnione nie płacą za czas antenowy, jest on również ściśle określony. Podziału czasu dokonują zarządy Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. Audycje referendalne nadawane są od 16 dnia przed rozpoczęciem referendum.

Zobacz również: Referendum ogólnokrajowe

Łączny czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynosi w ogólnokrajowych programach – 15 godzin w Telewizji Polskiej i 30 godzin w Polskim Radiu, a w każdym regionalnym programie – 15 godzin w Telewizji Polskiej i 15 godzin w Polskim Radiu.

Oczywiście każdy inny podmiot biorący udział w kampanii może rozpowszechniać ogłoszenia referendalne w programach radiowych i telewizyjnych, są to jednak ogłoszenia płatne. Opłata za ogłoszenia musi być dla wszystkich jednakowa, a ustala się ją według cennika z dnia ogłoszenia referendum. Nadawcy nie mogą odmówić nadawania audycji lub ogłoszeń referendalnych.

Hasła, informacje i komunikaty umieszczane w prasie, telewizji i radiu na koszt podmiotów prowadzących kampanię muszą zawierać wskazanie, przez kogo są opłacane i od kogo pochodzą.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Danuta Trochim

Księgowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »