Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.
Od 10 sierpnia 2014 r. każdy zainteresowany, który ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz spełni wymóg niekaralności, a także posiada polisę OC może prowadzić działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Tym samym posiadanie certyfikatu księgowego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych nie jest już wymagane. Zobacz: Zmiany w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych
reklama
reklama
W powszechnej opinii są to tzw. biura rachunkowe. Ale w praktyce przedsiębiorca może powierzyć swoje dokumenty i obliczenie podatku:
1. osobie posiadającej certyfikat księgowy;
2. osobie posiadającej świadectwo Ministra Finansów uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (wydawane zanim pojawiły się certyfikaty księgowe);
3. doradcy podatkowemu;
4. adwokatowi;
5. radcy prawnemu;
6. biegłemu rewidentowi;.
7. organizacji zawodowej posiadającej osobowość prawną, spółdzielni, stowarzyszeniu lub izbie gospodarczej, jeżeli przedmiotem ich działalności statutowej jest również doradztwo podatkowe świadczone wyłącznie na rzecz ich członków;
8. podmiotowi uprawnionemu do badania sprawozdań finansowych;
9. spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółce akcyjnej posiadającej status spółki doradztwa podatkowego;
10. przedsiębiorcom innym niż osoby fizyczne, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)
Ze względu na zakres ustawowych uprawnień tylko osoby wymienione w pkt 3-9 mogą poza:
• prowadzeniem ksiąg rachunkowych;
• prowadzeniem ksiąg podatkowych i innych ewidencji dla celów podatkowych
• sporządzaniem zeznań i deklaracji podatkowych
świadczyć jeszcze usługi doradztwa podatkowego.
Podmioty oferujące usługowe prowadzenie ksiąg i innych ewidencji mają obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej. Minimalną wysokość ubezpieczenia określają nie tylko przepisy wydane na podstawie ustawy o rachunkowości ale także np. przepisy dotyczące doradców podatkowych czy biegłych rewidentów.
Wiedząc to wszystko przedsiębiorca, świadomy swoich potrzeb i ponoszonego ryzyka, powinien:
- sprawdzić – choćby przez Internet - na właściwej liście, czy wybrana przez niego osoba ma odpowiednie uprawnienia;
- upewnić się czy osoba, której powierza księgi ma polisę gwarantująca jemu wypłatę odszkodowania w odpowiedniej wysokości.