REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki podatek od sprzedaży lub kupna mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedając mieszkanie zapłacimy 10-proc. podatek, jeśli od czasu jego nabycia nie upłynęło jeszcze 5 lat. Podatek zapłacimy też przy kupnie mieszkania, tyle że od czynności cywilnoprawnych.
Wydatki związane z zakupem mieszkania są olbrzymie: cena należna sprzedawcy, opłata u notariusza itp. Do tego trzeba jeszcze doliczyć spore sumy na podatek od czynności cywilnoprawnych. Stanowi o­n 2 proc. wartości mieszkania. O podatku, tym razem dochodowym, nie mogą zapomnieć również sprzedający mieszkanie, gdy od czasu jego nabycia nie upłynęło jeszcze 5 lat.

Podatek od umowy

Z art. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. nr 86, poz. 959 z późn. zm.) wynika, że podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży. Oznacza to, że od umowy sprzedaży domu i mieszkania należy uiścić podatek. Tyle tylko, że jeśli kupujemy dom czy mieszkanie od dewelopera, to podatek od umowy sprzedaży sporządzanej w formie aktu notarialnego płacimy my, czyli nabywcy. Podobnie przy zakupie domu lub mieszkania na rynku wtórnym. Tu też strony najczęściej zaznaczają, że podatek od czynności cywilnoprawnych zapłaci nabywca.
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli w tym przypadku sporządzenia i podpisania aktu notarialnego. Obowiązek zapłaty podatku ciąży solidarnie na stronach czynności cywilnoprawnej, ale w praktyce wskazywana jest jedna strona zobowiązana do zapłaty, najczęściej nabywca. Dlatego dla nabywcy bardzo ważna może okazać się informacja dotycząca wysokości należnego podatku. Jak ją ustalić, precyzują przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W przypadku umowy sprzedaży będzie to wartość rynkowa domu lub mieszkania.
Może się też zdarzyć, że zamienimy dotychczas posiadane mieszkanie na inne. Wówczas – jeśli zamieniamy lokal mieszkalny stanowiący odrębną nieruchomość lub własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu – podstawę opodatkowania stanowi różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali. Pytanie tylko, jak ustalić wartość rynkową. Odpowiedź znajdziemy w ust. 2 art. 6 ustawy. Wynika z niego, że wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnej określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczenia długów i ciężarów.

Potrzebna deklaracja

Podatnicy są obowiązani złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika. Tym ostatnim jest notariusz, który pobiera podatek od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego. Notariusze, jako płatnicy podatku, są obowiązani do przekazywania organowi podatkowemu właściwemu ze względu na siedzibę płatnika odpisów sporządzanych aktów notarialnych dotyczących czynności cywilnoprawnych stanowiących przedmiot opodatkowania.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.



CEN LEPIEJ NIE ZANIŻAĆ
Starajmy się określać wartość rynkową mieszkania zgodnie z prawdą. Próby zaniżenia tej wartości mogą okazać się zgubne. Jeśli okaże się, że wartość przedmiotu czynności cywilnoprawnej (domu lub mieszkania) nie odpowiada – zdaniem organu podatkowego – wartości rynkowej, organ podatkowy wezwie strony do jej podwyższenia w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania. Jednocześnie organ poda wartość według własnej wstępnej oceny. Jeśli strony nie dopełnią tego obowiązku, organ dokona oceny wartości mieszkania lub domu na podstawie opinii biegłego. Jeżeli wartość określona w ten sposób przekroczy o 33 proc. podaną przez strony, koszty opinii ponoszą solidarnie strony czynności cywilnoprawnej.

Przychód ze sprzedaży

Podatnicy nie zawsze zdają sobie sprawę z komplikacji, jakie mogą pojawić się przy sprzedaży dotychczas posiadanego mieszkania i kupnie nowego lokum. Jak wynika z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 10 ust. 1 pkt 8), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej – jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Oznacza to, że podatnik, sprzedając mieszkanie lub dom, uzyska przychód, od którego musi zapłacić podatek. Istotne jest jednak to, że przypadek ten nie dotyczy sytuacji, gdy odpłatne zbycie następuje w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.
Podatek od dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości określony został w formie ryczałtu i wynosi 10 proc. uzyskanego przychodu (zob. art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przychodu tego nie łączy się z dochodami z innych źródeł, np. ze stosunku pracy.
Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (m.in. na zakup nowego mieszkania).
W myśl wspomnianego przepisu wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) (czyli m.in. ze sprzedaży domu lub mieszkania) w części wydatkowanej na nabycie w kraju, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub na nabycie – wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawa do jednorodzinnego domu mieszkalnego, prawa do lokalu mieszkalnego w małym domu mieszkalnym oraz na budowę, rozbudowę albo remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
Ale, uwaga! Ze zwolnienia korzysta przychód tylko w tej wysokości, jaka zostanie przeznaczona na własne potrzeby mieszkaniowe, czyli jeśli podatnik uzyska ze sprzedaży przychód w wysokości 200 tys. zł i kupi następnie mieszkanie za 150 tys. zł, podatek będzie musiał zapłacić, ale już tylko od 50 tys. zł.

Z oświadczeniem bez podatku

Podatnicy mogą uniknąć zapłaty 10-proc. podatku od przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, jeśli w określonym terminie złożą stosowne oświadczenie. W oświadczeniu tym podatnik powinien wskazać, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na własne potrzeby mieszkaniowe (m.in. na nabycie mieszkania lub domu).
Podatnicy powinni pamiętać, by oświadczenie złożyć we właściwym urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni od dnia dokonania sprzedaży.
PRZYKŁAD

W 2001 roku Zofia Kustra kupiła mieszkanie. Ponieważ urodziła dziecko, stwierdziła, że powinna kupić większe mieszkanie. W roku 2006 sprzedała je i kupiła nowe. Jeśli Zofia Kustra złoży oświadczenie, że uzyskany z tej sprzedaży przychód zamierza w ciągu 2 lat wydatkować na zakup lokalu mieszkalnego, nie będzie musiała zapłacić 10-proc. zryczałtowanego podatku.
 
Podstawa prawna
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176).

Anna Wojda
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

Rekordowe dodatki z ZUS dla seniorów. Te roczniki dostaną co miesiąc ponad 6 tysięcy złotych

Nie każdy dożywa tak pięknego wieku. Ale ci, którym się to udaje, są w naszym kraju traktowani w szczególny sposób. Bez względu na to, czy mają emeryturę, rentę czy nigdy nie pobierali żadnego świadczenia z ZUS — gdy kończą sto lat, przysługuje im coś wyjątkowego: honorowa emerytura. I choć brzmi to uroczyście, chodzi o bardzo konkretne pieniądze.

Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

REKLAMA

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

REKLAMA