REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie domeny internetowe są najpopularniejsze

REKLAMA

Polskie firmy rejestrują ponad 100 tysięcy nowych domen rocznie. W ostatnich miesiącach dużym zainteresowaniem cieszyła się domena europejska .eu. Obecność w internecie pomaga w zdobyciu nowych klientów.
Setki tysięcy polskich firm posiada już własne serwisy WWW oraz konta poczty elektronicznej, bo dostęp do internetu stał się w biznesie równie niezbędny jak telefon. Globalna sieć oferuje przedsiębiorcom nowe możliwości w zakresie handlu, promocji i komunikacji. Lokalne firmy inwestują w swoje internetowe tożsamości, by zdobywać nowych klientów i móc utrzymać dotychczasowych.
– Rynek usług domenowych i hostingowych rozwija się głównie dzięki małym i średnim firmom. Rejestrują o­ne nie tylko domeny związane z nazwą firmy, ale coraz częściej również nazwy produktów, usług, a nawet branż w których działają – mówi Piotr Kapcio, dyrektor marketingu firmy home.pl.

Globalna wizytówka

W serwisach internetowych polskie firmy prezentują najczęściej oferty handlowe, potencjał i szczegółowe informacje o firmie. Poczta elektroniczna od wielu lat wykorzystywana jest do komunikowania się z kontrahentami, klientami i urzędami. By móc umieścić własny serwis WWW czy korzystać z własnych kont poczty elektronicznej, konieczne jest wykorzystanie domeny internetowej (np. nazwa_firmy.pl).
– Własna domena internetowa to przede wszystkim unikalna nazwa w internecie, która stanowi o naszej obecności w tym jednym z najbardziej popularnych mediów. Jest nieodzowna dla każdej firmy i stała się równie ważna co adres pocztowy. Dzięki swojej unikalności każdy, kto zna nazwę naszej domeny, może łatwo dotrzeć do informacji przez nas zamieszczonych w serwisie internetowym o każdej porze dnia i nocy. Internet bowiem to medium, które pozwala na dostęp do informacji 24 godziny na dobę – mówi Daniel Dryzek, dyrektor zarządzający firmy Active 24.
Zaletą domen internetowych jest ich uniwersalność. Może je wykorzystywać każda firma, niezależnie od branży, w jakiej działa, wielkości czy miejsca prowadzonej działalności. Ceny rejestracji domen są przystępne dla nawet najmniejszej firmy. Trzeba jednak pamiętać, że za usługi dodatkowe (np. serwer wirtualny do utrzymania serwisu WWW) trzeba płacić dodatkowo.
Koszt rejestracji adresu w domenie krajowej .pl i jej utrzymania to obecnie wydatek 100 zł netto rocznie. Firmy internetowe, rywalizując o nowych klientów, kuszą jednak często ofertami promocyjnymi i sprzedają je bez zysku, licząc na zarobek w kolejnych latach. Dzięki temu nową domenę można zarejestrować i utrzymać przez pierwszy rok nawet za 50 zł netto. Koszt jej odnowienia w kolejnych latach to już wydatek co najmniej 90 zł netto. Na podobnych zasadach można rejestrować także domeny funkcjonalne (np. com.pl) oraz domenę europejską (.eu). Najtrudniej znaleźć promocyjną rejestrację w domenach globalnych (np. .com), bo są o­ne zdecydowanie najtańsze na rynku. Rejestracja nowej domeny globalnej i jej roczne utrzymanie kosztuje zaledwie 30 zł netto. Co ważne, w kolejnych latach koszt utrzymania tego typu domen nie musi się zwiększać. Firmy świadczące usługi hostingowe (utrzymanie serwisów WWW i kont poczty elektronicznej) często proponują rejestrację wszystkich typów domen internetowych za symboliczną złotówkę, pod warunkiem zakupu u nich innych usług. Kupowanie usług internetowych w pakiecie prawie zawsze premiowane jest rabatem.
Przed rejestracją domeny warto zapoznać się z ofertami co najmniej kilku usługodawców, by znaleźć najlepszą propozycję. Nie warto zyskiwać kilku złotych i kupować usług u firm nieznanych. Bardzo ważna jest bowiem stabilność funkcjonowania usługi oraz jakość i dostęp pomocy technicznej firmy internetowej. Na rynku funkcjonuje co najmniej kilkanaście od lat profesjonalnie działających firm internetowych. Są wśród nich zarówno portale, jak i firmy specjalistyczne, np. home.pl, NetArt, DomainMaker, Consulting Service, Az.pl. Dostawcy usług internetowych są przekonani, że kolejne miesiące przyniosą dalsze obniżki cen. Część z nich nie uważa jednak, żeby miało to duży wpływ na pobudzenie rynku.

Coraz taniej

Firmy, które chcą zarejestrować domeny, i tak to zrobią. Zdecydowanie większy wpływ na decyzję o kupieniu domen ma pozyskanie przez nich stałych łącz do internetu.
– W najbliższym czasie będzie następował dalszy spadek cen domen, ale z punktu widzenia klienta nie będzie to miało wielkie znaczenia, bo ceny domen już w tym momencie są niskie. W różnych promocjach firm hostingowych można je nabyć za 1 zł czy wręcz dostać za darmo. Standardem jest również sprzedaż domen w cenie zakupu lub z minimalną marżą, jako że stanowią o­ne pierwszy krok do zaistnienia w internecie – przekonuje Krzysztof Szyszka, prezes firmy Ogicom.
Firmowe serwisy WWW można również umieszczać na bezpłatnych serwerach, które dodatkowo oferują możliwość rejestracji darmowej domeny (np. nazwa_firmy.nazwa_portalu.pl). W świadczeniu tego typu usług przodują największe polskie portale – o­net.pl, Wirtualna Polska oraz Interia.pl. Z darmowych usług korzystają najczęściej użytkownicy indywidualni, wykorzystanie ich przez firmy wygląda nieprofesjonalnie i nie budzi zaufania. Adresu nie można też ze sobą zabrać w przypadku chęci zmiany serwera.
– Stronę WWW można zbudować z wykorzystaniem domeny w jakimś serwisie darmowym. Ale czy ktoś nas wtedy odnajdzie, a co ważniejsze, czy będzie taki adres budził zaufanie? Czy zapłaci kartą kredytową na takiej stronie? Stąd właśnie boom na adresy bezpośrednio w domenach narodowych oraz domenach .com oraz .eu – mówi Andrzej Bartosiewicz, kierownik działu domen NASK.
Największe portale od pewnego czasu oferują również ulepszone, płatne wersje serwerów WWW, do których można przypisać własne domeny. Oferta ta przyciąga zarówno użytkowników indywidualnych, o większych wymaganiach, jak również małe firmy.
Rynek domen internetowych rozwija się w bardzo szybkim tempie, polskie firmy rejestrują ponad 100 tys. nowych domen rocznie. Największą popularnością cieszą się rejestracje w domenie krajowej .pl i funkcjonalnej .com.pl. W ubiegłym roku liczba funkcjonujących adresów z końcówką .pl powiększyła się aż o 30 proc., w pierwszym półroczu dynamika wzrostu była jeszcze wyższa. Przebojem ostatnich miesięcy była jednak europejska .eu. Od grudnia 2006 roku polskie firmy i instytucje zarejestrowały ponad 50 tys. adresów z taką końcówką.
– W momencie wprowadzenia na rynek domeny europejskiej zainteresowanie wśród polskich firm było bardzo duże, choć nie tak duże jak w Niemczech, Holandii czy Francji. Dotyczyło to głównie dużych firm, chcących chronić swoją markę na rynku internetowym. Obecnie zainteresowanie nieco zmalało, ale sądzę, że to wynik niedoinformowania polskiego rynku na temat korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie domeny europejskiej – mówi Sylwia Mielczarek, kierownik działu domen firmy Agnat.

Dobre perspektywy

Wartość całego rynku domen internetowych w Polsce szacuje się na 40-50 mln złotych. Składają się na to rejestracje i odnowienia domen polskich, międzynarodowych i globalnych. Lwia część pieniędzy pochodzących z rejestracji i odnowień domen trafia do Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK), która zarządza domeną krajową (.pl) oraz kilkoma domenami funkcjonalnymi (.com.pl, .edu.pl, .org.pl).
Szacuje się, że tempo rozwoju tego segmentu rynku w najbliższych 5 latach będzie co roku rosło o 30-40 procent, a motorem napędowym będą małe i średnie firmy. Względem największych europejskich krajów polskie przedsiębiorstwa mają jeszcze wiele do nadrobienia. W internecie funkcjonuje łącznie nieco ponad 500 tys. domen z końcówką .pl, dla porównania Niemcy zarejestrowali już ponad 10 mln adresów z końcówką .de.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Kuśmierz

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 czerwca 2024 r. wyższe limity dorabiania do niektórych emerytur i rent

Od 1 czerwca 2024 r. zmienią się tzw. progi graniczne, o których powinni pamiętać pracujący seniorzy. W przeciwnym razie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi lub zmniejszy świadczenie. Limity nie dotyczą jednak wszystkich emerytów i rencistów.

Urlop proporcjonalny a zmiana pracy. Co mówią przepisy?

Kiedy stosuje się urlop proporcjonalny? Co w przypadku zmiany pracy? Prezentujemy najważniejsze zasady.

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

Jeśli posiadasz dużą rodzinę, należą Ci się zniżki. Jakie?

Jesteś rodzicem przynajmniej 3 dzieci? Możesz nie wiedzieć, że przysługują Ci zniżki. Dowiedz się, jak z nich skorzystać oraz jak i gdzie złożyć odpowiedni wniosek.

REKLAMA

5000 zł na wakacje dla dzieci i młodzieży szkolnej. Tym razem nie tylko dla dzieci rolników. Sprawdź, kto skorzysta.

5000 zł na aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji, czyli wakacyjna AktywAKCJA. Tym razem nie jest to program skierowany jedynie do dzieci rolników.

Trzaskowski wydał zarządzenie dotyczące symboli religijnych w urzędach. Hołownia komentuje

Prezydent Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie dla Warszawy dotyczące wprowadzenia 16 standardów "równego traktowania”. Jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji. Ocenił je marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Gość Infor.pl: Cezary Kaźmierczak (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) [17.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Czy propozycja Trzeciej Drogi ws zakazu handlu to dobry kierunek? Dlaczego rośnie liczba przypadków łamania prawa przez przedsiębiorców? Czy płaca minimalna w Polsce jest na właściwym poziomie? Czy koszty pracy w Polsce są niskie? Czy Zielony Ład pomoże naszej gospodarce? Te pytania usłyszy gość Piotra Nowaka - Cezary Kaźmierczak - Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Bon energetyczny - kto się załapie na 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są naprawdę niskie

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała m.in. od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

REKLAMA