REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Brak rozwagi przy dokonywaniu transakcji elektronicznych może narazić na utratę danych, którymi oszuści posłużą się, aby wykraść nasze oszczędności. Ta rozwaga wymaga przestrzegania zasad ochrony loginów, haseł i PIN-ów do systemów bankowych, a także zaopatrzenia się w skuteczne oprogramowanie antywirusowe.

 

 

Wyłudzanie poufnych informacji to proceder określany na świecie mianem phishingu (czyli łowienia haseł). Polega on na oszukańczym pozyskaniu poufnych informacji osobistych, jak hasła czy szczegóły karty kredytowej, przez udawanie osoby godnej zaufania, której te informacje są pilnie potrzebne.

Atak przez spamy

Najczęstszą metodą, którą posługują się phisherzy (osoby zajmujące się phishingiem), jest rozsyłanie spamu do dużej liczby potencjalnych ofiar, kierując je na stronę internetową, która udaje rzeczywisty bank internetowy. Nieprawdziwe wiadomości trafiają do przypadkowo wybranych osób, które najczęściej nie są nawet klientami wskazanego banku. W rzeczywistości spreparowana strona przechwytuje wpisywane na niej informacje. Typowym sposobem jest informacja o rzekomym zdezaktywowaniu konta i konieczności ponownego reaktywowania.

Jak poznać fałszywego e-maila

Podstawową zasadą, którą stosują obecnie wszystkie banki, jest to, że nie wysyłają wiadomości elektronicznych z prośbą o podanie poufnych danych. Mogą to natomiast robić niektóre firmy, serwisy aukcyjne czy osoby podszywające się pod właścicieli sklepów internetowych. Jak więc poznać, czy cyberprzestępca zastawił na nas sidła? Przede wszystkim trzeba zwracać uwagę na standardowe sformułowania, których używają phisherzy, i zaufać trochę swojemu instynktowi. Jeśli wiadomość e-mail wygląda podejrzanie, prawdopodobnie jest podejrzana.

Jeśli już otrzymamy e-maila, w którym jesteśmy proszeni o przesłanie haseł, nazw użytkownika, numerów PESEL czy innych informacji osobistych, potraktujmy go z ostrożnością.

Jak podaje Microsoft, phisherzy używają najczęściej utartych sformułowań. Wiadomość e-mail związana z phishingiem może być na przykład uprzejma i stonowana, jednak często wiadomości takie mają ponaglający wydźwięk, aby na nie odpowiedzieć bez zastanowienia, np.: w przypadku braku odpowiedzi w ciągu 48 godzin, Pani/Pana konto zostanie zamknięte. E-maile oszustów są zwykle rozsyłane masowo i nie zawierają imienia ani nazwiska (zaczynają się od zwrotu Szanowny Kliencie). Istnieje jednak możliwość, że oszuści posiadają i nasze dane osobowe. Wiadomości od phisherów mogą zawierać łącza lub formularze, które można wypełniać tak jak formularze zawarte na stronach internetowych.

Programy do wykradania danych

Oszuści internetowi nie poprzestają wyłącznie na wysyłaniu wspomnianych e-maili. W internecie krąży coraz więcej tzw. trojanów bankowych. Są to małe aplikacje, które bez naszej wiedzy instalują się na komputerze i pozwalają wykradać numery kont, hasła i inne dane w czasie korzystania z usług bankowości internetowej.

W tym przypadku ostrożne korzystanie z internetu może okazać się niewystarczające. Potrzebne będzie dodatkowo dobre oprogramowanie antywirusowe zawierające aktualizowany na bieżąco system zabezpieczeń. Należy również regularnie aktualizować zainstalowane programy w celu naprawienia luk w zabezpieczeniach, które mogłyby zostać wykorzystane do wprowadzenia do systemu złośliwego kodu.

Bezpieczne hasła

Część internautów używa tego samego hasła dla każdego konta, karty kredytowej, serwisu aukcyjnego czy skrzynki e-mailowej. Taka wygoda może kosztować, bo dane są gorzej chronione w przypadku zwykłych serwisów, które nie mają szyfrowanych połączeń. Oszust wykradnie je tam, gdzie nie będzie miał z tym większych problemów. Najlepiej więc tworzyć odmienne hasło dostępowe w każdym serwisie.

Stopień bezpieczeństwa haseł zależy od użytej przez nas kombinacji liter i cyfr. Unikajmy podawania w nich swoich imion, dat urodzenia, adresów. Ponadto należy je często zmieniać (przynajmniej raz na pół roku) i nie ujawniać osobom postronnym. Przed podaniem hasła upewnijmy się też, że logujemy się do prawdziwej strony. Często błędnie wpisana nazwa domeny czy jej rozszerzenie może skierować na stronę łudząco podobną do tej, którą chcemy odwiedzić. W rzeczywistości może okazać się pułapką, którą zastawili na nas przestępcy.

JAK BEZPIECZNIE KORZYSTAĆ Z KONTA

l Loguj się do systemu bankowego tylko ze sprawdzonych komputerów (unikaj logowania w miejscach publicznych, kafejkach internetowych).

l Logując się do systemu bankowego, sprawdzaj, czy używasz bezpiecznego połączenia (w adresie pojawi się https://, a na pasku stanu przeglądarki symbol kłódki).

l Nie udostępniaj nikomu hasła do konta ani listy haseł jednorazowych.

l Zawsze opuszczaj system bankowy, wylogowując się z niego, i poczekaj na załadowanie się strony potwierdzającej tę operację.

l Zadbaj o dobry program antywirusowy zawierający opcje chroniące przed phishingiem.

l Przed wyborem banku sprawdź, czy oferuje on dwustopniową autoryzację operacji (np. kody jednorazowe, certyfikaty cyfrowe itp.).

l Regularnie uaktualniaj system i oprogramowanie (najczęściej klienta poczty e-mail i przeglądarkę.

l Nie zapisuj loginu i hasła na dysku twardym komputera.

JAK TO ZROBIĆ...

Co zrobić, gdy odpowiedziałem na podejrzaną wiadomość

PROBLEM Niedawno otrzymałem wiadomość ze sklepu internetowego, w którym często robię zakupy. Poproszono mnie o dane osobowe i finansowe, które były potrzebne do stworzenia profilu stałego klienta. Teraz wydaje mi się, że autorem e-maila mogła być inna osoba. Czy można coś zrobić, aby dane nie zostały ewentualnie wykorzystane przez oszusta?

ROZWIĄZANIE Każdy, kto podejrzewa, że mógł odpowiedzieć na wiadomość pochodzącą od phishera i nieopatrznie podał mu swoje dane dostępu do kont, musi zgłosić to w banku, w którym posiada rachunek. Im szybciej bank się o tym dowie, tym łatwiej będzie mu zapewnić ochronę. Jeśli e-mail pochodził od firmy, to należy skontaktować się również z nią. Trzeba zrobić to bezpośrednio (najlepiej telefonicznie), a w żadnym wypadku poprzez kolejną odpowiedź na sfingowanego e-maila.Trzeba też jak najszybciej zmienić hasła dostępu do wszystkich swoich rachunków. Osoby, które mają konta internetowe, mogą zrobić to, logując się na nie i nie muszą odwiedzać placówki banku. Warto też potem regularnie sprawdzać wyciągi z karty kredytowej i konta bankowego. Mimo zmiany haseł czasami może być za późno i oszust zdąży uszczuplić oszczędności. Sprawdzenie rachunków może pozwolić na szybsze zdemaskowanie oszusta i powstrzymanie go przed wyrządzeniem poważniejszych szkód.


ADAM MAKOSZ

adam.makosz@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Lubnauer: Nie ma zakazu, prace domowe mogą być zadawane. Czy MEN dokonywał oceny skutków wprowadzenia reformy?

Ponad rok temu Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło kontrowersyjną reformę dotyczącą zadawania prac domowych uczniom. Posłowie domagają się informacji na temat skutków wprowadzenia tego rozwiązania. Sprawdź, co odpowiedziała Katarzyna Lubnauer.

Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w poniedziałek ustawę wprowadzającą program modernizacji służb MSWiA na lata 2026-2029. Zakłada ona przekazanie na ten cel 13 mld zł. Do policji trafi 7,3 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na inwestycje budowlane i remonty.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

REKLAMA

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Podział majątku po rodzicach. Co musisz wiedzieć o podziale spadku po śmierci rodziców? Oto lista obowiązków, o których nie możesz zapomnieć

Po śmierci rodziców, sprawy spadkowe zazwyczaj wymagają formalnego uregulowania i podziału majątku między wszystkich prawnie uprawnionych. Bez znajomości procedur i praw, łatwo o konflikty rodzinne i nieporozumienia, dlatego kluczowe jest, aby od początku wiedzieć, jak postępować. Oto szczegóły.

REKLAMA

Temat dla pasażerów. AirCashBack radzi, jak nie popełnić błędów przy dochodzeniu odszkodowania za lot

Odwołania i opóźnienia lotów to codzienność podróżnych. Wielu pasażerów doświadcza frustracji, gdy plan podróży zostaje zakłócony przez nagłe anulowanie lotu, problemy z boardingiem lub znaczne przesunięcie czasu przylotu. Na szczęście w Unii Europejskiej obowiązują przepisy, które chronią pasażerów i umożliwiają dochodzenie należnych świadczeń.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA