REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deficyt samorządów w 2012 r. nie powinien przekroczyć 10,5 mld zł

© Sergej Khackimullin - Fotolia.com
© Sergej Khackimullin - Fotolia.com
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Deficyt jednostek sektora samorządowego w tym roku nie powinien przekroczyć 10,5 mld zł, w 2013 r. ma nie być wyższy niż 10 mld zł, a w 2014 r. nie powinien sięgnąć 9 mld zł - przewiduje projekt zmian w ustawie o finansach publicznych.

W projekcie zapisano też, że w 2015 r. deficyt jednostek sektora samorządowego nie powinien przekroczyć 0,5 proc. PKB.

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji, zawierający tzw. regułę wydatkową dla samorządów, zamieszczono w piątek na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

Przewiduje on, że przy ustalaniu, czy limit deficytu nie został przekroczony, z wydatków samorządów będą wyłączone te na spłatę długów samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej przekształconych w spółki. Zasada ta będzie obowiązywać w latach 2012-2014. Wyłączenie nie obejmie wydatków finansowanych dotacjami z budżetu.

Określony przez resort finansów limit ma dotyczyć jednostek samorządu terytorialnego, ich związków oraz - od 2013 r. - samorządowych osób prawnych zaliczanych do sektora finansów publicznych.

Kontynuowana będzie zasada ograniczająca dług jednostek samorządowych do 60 proc. ich dochodu (bez zmiany przestałaby ona obowiązywać po 31 grudnia 2013).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

MF wskazało w uzasadnieniu do projektu, że Polska zobowiązała się wobec Komisji Europejskiej do likwidacji nadmiernego deficytu w br. "Wprowadzenie nowej reguły dla podsektora samorządowego jest warunkiem koniecznym dla redukcji deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej 3 proc. PKB w 2012 r." - wyjaśniono.

MF podkreśliło, że "dla uzyskania przez Polskę w 2013 r. decyzji Rady Europejskiej kończącej procedurę nadmiernego deficytu niezbędne jest nie tylko zagwarantowanie trwałej redukcji deficytu, lecz także sprowadzenie długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w relacji do PKB na ścieżkę spadkową".

Resort zwraca uwagę, że rozważając ewentualne zakończenie procedury KE i RE będą analizować nie tylko kształtowanie się deficytu, lecz również ryzyko przekroczenia przez dług progu 60 proc.

Ministerstwo ostrzega, że jeżeli Rada negatywnie oceni starania Polski zmierzające do ograniczenia nadmiernego deficytu, będzie mogła nałożyć na nasz kraj sankcje finansowe: wstrzymać całość lub część wypłat z funduszu spójności.

Jeżeli w 2012 r. Rada podjęłaby decyzję o sankcjach, to w 2013 r. Polska mogłaby stracić 4,4 mld euro.

REKLAMA

Ministerstwo podało, że jeżeli Polska nie uzyska w 2013 r. decyzji Rady znoszącej procedurę nadmiernego deficytu, sankcje mogą objąć także wstrzymanie wypłat ze wszystkich funduszy strukturalnych i programu rozwoju obszarów wiejskich. W sumie chodzi o 80 mld euro.

Resort podkreśla, że zasadne jest podjęcie dodatkowych działań konsolidujących finanse publiczne. "Jedną z kluczowych propozycji działań w tym zakresie jest wprowadzenie regulacji ograniczających deficyt w jednostkach samorządu terytorialnego" - dodano.

MF zaznaczyło ponadto, że zgodnie z wieloletnią prognozą finansową samorządy planują w 2012 r. łączny deficyt w wysokości 10 mld 469 mln zł, a począwszy od 2013 r. mają mieć nadwyżki budżetowe. W 2013 r. dodatni wynik ma wynieść 2 mld 778 mln zł, w 2014 r. - 4 mld 324 mln zł, a w 2015 r. - 7 mld 30 mln zł.

Pod koniec maja 2011 r. rząd i samorządy porozumiały się wstępnie w sprawie wprowadzenia reguły wydatkowej ustalając, że samorządy obniżą deficyt o mniej więcej 0,4 pkt proc. PKB. Samorządy zaproponowały, by ich deficyt nie przekraczał 0,6 proc. PKB albo 10 mld zł w 2012 r. Nie doszło jednak do wypracowania wspólnego z MF projektu zmian.

Korporacje samorządowe uważają, że obecne przepisy pozwalają w wystarczającym stopniu dyscyplinować ich finanse i nie trzeba tworzyć nowych. Sprzeciwiają się m.in. utrzymaniu w ustawie zasady, że maksymalny poziom długu jednostek samorządowych nie może przekraczać 60 proc. ich dochodów.

Samorządy nie chcą też zgodzić się na zapis, że do deficytu sektora samorządowego będą wliczane zobowiązania finansowe ZOZ-ów, chyba że samorządy zdecydują się przekształcić je w spółki. Według samorządów MF chce w ten sposób zmusić je do przekształcania szpitali w spółki.

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu > www.zmianyprawa.infor.pl

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sygnaliści pod ochroną. Będą nowe obowiązki dla pracodawców

Sejm uchwalił ustawę o ochronie sygnalistów. Ustawa nakłada nowe obowiązki na pracodawców.

Kosztowny obowiązek. Dofinansowanie pracownikowi okularów lub szkieł kontaktowych

Pracodawca powinien zapewnić okulary lub szkła kontaktowe pracownikom zatrudnionym przy obsłudze monitora ekranowego. Czy pracownik ma prawo do jednoczesnej refundacji zarówno okularów korygujących wzrok, jak i szkieł kontaktowych?

Świadectwo pracy 2024 r.

W dniu zakończenia stosunku pracy pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy. Co pracownik powinien otrzymać razem ze świadectwem pracy?

Waloryzacja: Już za tydzień podwyżka o 227,50 premii stażowych do 2227,50 zł [Monitor Polski Poz. 383]

Premie stażowe są wypłacane przez starostów jako promocja zatrudniania bezrobotnych do 30 roku życia. Od 1 czerwca wzrastają o przeszło 200 zł wzrosną stawki premii stażowych.

REKLAMA

35 dni urlopu wypoczynkowego dla każdego. Bez względu na staż pracy i grupę zawodową. Sprawdź, od kiedy.

35 dni urlopu wypoczynkowego dla każdego. Pojawiła się propozycja, żeby każdy mógł odpoczywać dłużej. Bez względu na staż pracy i grupę zawodową. Od kiedy?

Większa ochrona pracowników. Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy

Sejm znowelizował Kodeks pracy. Zmiany mają na celu zwiększenie ochrony zdrowia pracowników. Został rozszerzony katalog substancji rakotwórczych i mutagennych.

Wypowiedzenie umowy o pracę przez pracownika 2024 r.

Jednym ze sposobów rozwiązania umowy o pracę jest jej wypowiedzenie. Pracownik dokonujący wypowiedzenia musi zadbać o zachowanie pewnych warunków. Jakich?

Zasiłek pogrzebowy w 2024 roku. Wniosek, kwota, warunki uzyskania. Od kiedy podwyżka do 7000 zł?

W jakich sytuacjach i kto może dostać zasiłek pogrzebowy. Ile wynosi w 2024 roku ten zasiłek? Od kiedy podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł? Jak i gdzie złożyć wniosek?

REKLAMA

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Zmiany w Kodeksie pracy. Nowelizacja uchwalona przez Sejm dotyczy kilkuset tysięcy pracowników

Sejm uchwalił w czwartek nowelizację Kodeksu pracy, która wdraża dyrektywę UE ws. ochrony pracowników przed działaniem czynników rakotwórczych lub mutagenów. Dyrektywa rozszerza ich wykaz o substancje reprotoksyczne, czyli szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych.

REKLAMA